Det hører våren til å så frø, og med sol som varmer i vinduet kan vi forkultivere flere vekster innendørs
Barna har vært med og sådd maiskorn/upoppet popcorn i en glasskrukke. Den har stått lyst inne på avdelingen, og nå ser vi lange røtter som har begynt å strekke seg nedover i glasset, og små grønne skudd som titter opp over jorden. Vi har limt på et bilde av hvordan popcorngresset vil se ut etter hvert, så barna får en bedre forståelse og en forventning av hva som skal vokse oppi krukken. En veldig enkel vekst å få til, og som vil være veldig dekorativ etter hvert. Prøv gjerne hjemme sammen med barna :)
I ampler har vi sådd blomkarse. Linda lagde hull i jorden, og barna så hvor frøene skulle. Vi så på bilde av blomstene på frøpakken, og håper det ikke er så lenge til vi kan se noen grønne blader som vokser frem. Når bladene har fått vokst litt, og det er varmt i været, skal vi henge amplene ut så vi får fine blomster til pynt utfor inngangen vår i sommer. Vi har også begynt å gjøre klar til å gå gulrotfrø. Vi fikk tilsendt gratis frø fra frukt.no, og har nå fylt melkekartonger med jord, og barna skal få så frø i hver sin kartong. Vi håper at vi kan smake på egne gulerøtter i løpet av sommeren! Rammeplanen for barnehager sier at barnehagen skal bidra til at barna får innsikt i matens opprinnelse, produksjon av matvarer og veien fra mat til måltid, og å så egne gulerøtter er en del av arbeidet med dette. Vi skal også så sukkererter som barna skal få spise, men som vi også skal ta vare på og tørke så vi har frø til neste år.
Om våren og utover sommeren er bl.a. småkryp noe vi bruker mye tid på. Vi leter etter, studerer, leser om i faktabok, synger om og leser barnebøker med temaet. Vi har kjøpt inn figurer av diverse insekter og småkryp som vi vet at vi vil treffe på ute i hagen og i skogen i tiden fremover. Det var veldig spennende når barna ble introdusert for figurene, og vi brukte tid på å benevne med riktig navn. Ett barn sa "gressklipper" om gresshoppen, så det var tydelig han hadde en tidligere erfaring med gresshoppe, selv om navnet ikke ble helt riktig på første forsøk. Vi vil bruke figurene i samlinger, der vi også synger om de ulike, men også til lek i lekegrupper. Bærekraftig utvikling i barnehagen handler bl.a. å lære å ta vare på naturen, og vi snakker mye om hvor forsiktige vi må være når vi finner noen småkryp. At vi må sette de fint ned igjen på bakken etter vi har sett på de, så de kan få gå videre på ferden sin. Vi er jo så store, og de er så små, så de er nok veldig redde oss.
Vi har også figurer som viser froskens livsyklus, fra egg til voksen frosk. Til figurene fulgte det også med små kort med bilder, så vi kan legge figurene på riktig bilde. Disse figurene var med i sekken i dag når de 4 yngste var på tur. Vi gikk først til dammen ved paviljongen, uten å finne eggene som vi så der sist uke. Vi fant frem figurene, og så på de heller. Når vi gikk videre til neste dam, så fant vi rumpetroll der. Det var ikke mange, men vi tok opp noen for å vise barna kjapt, før vi slapp de ut igjen. Det var spennende å se de små svarte skapningene som svømte så ivrig med halen sin, og få e erfaring med hvordan rumpetrollene faktisk ser ut. Rett ved dammen fant vi en en død frosk (padde?). Den hadde nok ligget der noen dager, men vi kunne tydelig se hvor føttene var, munnen og magen. M.g. 2 år, var med og benevnte de ulike kroppsdelene. I de fine rhododendronblomstene var det mange humler som summet og drakk nektar, men på vei tilbake til barnehagen fant vi også en død humle på gangstien. Hva hadde skjedd med den? Kanskje noen hadde syklet på den?
De 4 eldste barna var med Frøyfakse på tur til Ullandhaug økologiske gård i dag, og de hadde store forventinger om å se ulike dyr der. De traff på bl.a. kalkun, høner og små hester. På tavlen i garderoben henger det bilder fra turen.