Rammeplanen
sier at barnehagen skal sørge for at alle barn får varierte og positive
erfaringer med å bruke språket som kommunikasjonsmiddel, som redskap for
tenkning og som uttrykk for egne tanker og følelser (Rammeplanen 2017).
Arbeidet med språk i barnehagen skal være
kunnskapsbasert, reflektert, målrettet og helhetlig. Å gjøre en analyse av eget språkmiljø vil være en viktig del av et
systematisk språkarbeid. Her vil den nye ståstedsanalysen til UDIR bli lagt ut
På Utdanningsdirektoratet sine nettsider kan du
lese mer om hvordan barnehagen kan skape et godt språkmiljø for barna gjennom:
- språkutviklende
samtaler
-
språkutviklende fortellinger
- bruk av språk i barnas aktiviteter og
opplevelser
- språktilegnelse gjennom lek
-
bøker og språklig bearbeiding av innholdet
- arbeid med ord og begrepsforståelse
- språklig bevissthet og skriftspråkstimulering
Forskningsprosjektet GoBaN (Gode barnehager for
barn i Norge) har fulgt om lag 1 200 barn i 93 barnehager, fra barna er to år
til de begynner på skolen, i perioden 2013–2018. GoBaN viser at personalet i
mange norske barnehager i for liten grad inviterer barna inn i utdypende
samtaler og refleksjon. Les mer om Joakim Evensen Hansens forskning i GoBan prosjektet