Velg avdeling Forside
Enhetsleder
Fagleder
Morsmål

Når et barn lærer flere språk samtidig, vil språkene påvirke hverandre og bygge på hverandre. Alle språkene er viktige ressurser i den samlede språktilegnelsen.

Kunnskap om barnets morsmål er viktig for å kunne gi best mulig støtte i barns språktilegnelse på begge språk. Barnas foreldre er vår viktigste informasjonskilde og de har verdifull kunnskap om barnets tidlige språkutvikling, og om det språkmiljøet barnet er en del av utenom barnehagen.

• Utdanningsdirektoratet har laget en samtaleguide som kan brukes i samtaler med foreldre for å få innblikk i barnets morsmål.
  • Kristiansand Kommune har også skjemaet «Barnets språkhistorie» som en del av språkstandarden.
  • Kongsgård Barnehagesenter har utarbeidet noen spørsmål som kan brukes i samtaler med foreldre for å få innblikk i barnets morsmål. Spørsmålene ligger som vedlegg i høyremeny