Hva
innebærer det egentlig å være flerspråklig? Hva kjennetegner flerspråklig
kompetanse og praksis? Hva sier forskningen om flerspråklig utvikling, og hvordan kan barnehagen legge til rette for å støtte flerspråklige barns språktilegnelse?
I disse filmene presenterer Irmelin Kjelaas forskning og ulike teorier om flerspråklighet og andrespråksinnlæring:
- Hvordan vi kan
anerkjenne og styrke barnas flerspråklige kompetanse?
- Hva innebærer det
å lære et andrespråk?
- Hvordan foregår læringa?
- Hvilken rolle spiller
barnas morsmål eller førstespråk i andrespråkslæringen?
- Hva kjennetegner
innlæringa av et andrespråk og hva må vi være bevisste på når vi skal
jobbe med ord og begreper?
- Hvordan kan vi
best finne ut hvordan det står til med flerspråklige barns språkutvikling?
- Hva er det viktig å kartlegge og hvordan bør vi gjøre det?
Foredragsholderne Else Ryen og professor Hanne Gram Simonsen påpeker at myter om språk er en stor hindring for en god språkutvikling for flerspråklige barn. Foredraget i lenken tar utgangspunkt i myter som finnes om flerspråklighet . Eller les fagartikkelen til Ryen og Simonsen her
Flerspråklig utvikling er en
helhetlig språkutvikling der begge språkene blir utviklet, og der de støtter
hverandre. I dette temaheftet om språklig og kulturelt mangfold står det mye spennende om barns språkutvikling, språkstimulering og foreldresamarbeid
Hvordan kan barnehagen arbeide for å støtte
flerspråklige barns norskspråklige utvikling? I denne podcasten snakkes det om barnehagebarn med norsk som andrespråk, betydningen av tilgang på bøker for
språkutviklingen hos barna og hva forskningen på temaet viser. Gjester
er Veslemøy Rydland, professor ved Institutt for pedagogikk og Elizabeth Hernholm, leder
for barnehagene i bydel Grorud i Oslo.