Meny
Velg avdeling Kastanje
Diverse dokumenter
MÅNEDSBREV

Oversett siden til et annet språk
Translate page to another language
Traducir la página a otro idioma
Minner om at åpningstiden i St. Svithun barnehage, fra 1. juli til og med 31. juli, er 7.30 til 16.30.

I går var det duket for fest for skolegruppa. Vi hadde middag, leker, samling med diplomutdeling, og til slutt tannpuss og nattasang:)

Hele skolegruppa ble innkvartert på "soverommet", og sakte med sikkert sovnet en etter en. Det ble morgen ganske tidlig, så vi ser hvor lenge vi holder oss på beina i dag:) Det ble en uforglemmelige kveld for både små og store - dette er et av de beste minnene vi tar med oss videre:)

På tirsdag tok vi turen til Tjensvoll for å besøke Målfrid. Det var kjekt å leke med alle lekene (ja, Målfrid hadde masse leker!), vi spiste lunsj i stua til Målfrid, og vi kjørte buss:)

I dag har vi markert nasjonaldagen som er i morgen. Kjekt å få feire med barna i dag, siden vi ikke er sammen i morgen. Vi gikk i tog til sykehjemmet - nabohagen - flere fra Rips og Lønn var også med, samt hele Kastanje. De satte veldig pris på at vi kom:)

I barnehagen hadde vi ulike aktiviteter som sekkeløp, potetløp, gjettekonkurranse, lengdehopp, erteposekast og balansering. God stemning:)

På fredag var både Kastanje og Lønn på tur til Ullandhaug gård. Vi fikk en flott omvisning der vi fikk se på mange dyr; griser, sauer, ender, kalkun og høner. Det var litt stusselig vær, men det stoppet ikke barna fra å kose seg og leke masse. Det ble to runder med grilling siden vi fikk låne en grillhytte som ikke rommet alle barna samtidig. Så Lønn fikk fyre opp bålet og grille pinnebrød først, så ble det Kastanje sin tur. Skikkelig intimt og koselig å sitte inni der og grille og spise:) Oppsummert ble dette en strålende dag for små og store!

Husk Storhaug-barnehagenes planleggingsdag tirsdag 19.04.2022.

På onsdag var det kyllingfest på Kastanje. Vi kledde oss i gult, og hadde mange kule aktiviteter. Vi fikk utfordret motorikken på mange måter, når vi skulle treffe blink med bamser, og plukke havrefras opp fra gulvet uten å bruke hendene. Vi hadde også en veldig nusselig fortellerstund som handlet om en liten vilter kylling som gikk sine egne veier:)

Sist uke tok vi toget til Sandnes og gikk tur i Sandvedparken. Det var en veldig kjekke tur, og det var skikkelig deilig å være avgårde sammen. Vi grillet pølser og lekte masse! Det gjorde også inntrykk med togtur for mange!

Siden dere ikke kan være fluer på veggen, gir vi dere et lite innblikk i våre hverdager når vi "bare" er her på avdelingen og storkoser oss.

Et besøk på Maritimt museum hadde vi for noen uker siden. Da fikk vi se hvordan de levde i et hus for ca 100 år siden, vi fikk se hva de drev med og hvilket utstyr de brukte. Vi fikk også se et eksempel på hvordan de levde i huset for 60  år siden, og at det var en del forskjeller på dette. Sammenlignet med hvordan vi bor den dag i dag! Vi fikk prøve å kverne kaffibønner, vaske underbukser for hånd, riste gulvteppe, og re opp sengen deres!

Lenge har det vært snakk om det nye innslaget på Oljemuseumet - dinosaurene. Mange hadde vært og sett dem, men vi hadde også veldig lyst. Vi fikk en liten omvisning, og litt fortalt, før vi fikk tusle rundt på egen hånd. Både spennende, skummelt og fasinerende.

Vi avsluttet med å leke i geoparken etter besøket.

Nå er det lenge siden vi har vist oss frem her. Tidligere i vår, en flotte tur til Kyviksmarka!

På fredag var det karneval, og da koste vi oss med forskjellige aktiviteter. Vi kastet blink og erteposer, vi var på fisketur, og vi danset til de ulike sangene vi valgte. Vi hadde dance/freeze - slik at vi skulle danse når musikken spilte, og stå helt stille når musikken stopper.

For en tid tilbake siden hadde vi noen kjekke sorteringsleker på skolegruppa. Vi jobbet sammen i grupper på to og to. Viktig med samarbeid og planlegging i lag.

Vi er på kino😎

Nå tar vi bort kravet om munnbind ved henting og levering, og er tilbake til normalen.

Vi minner om at syke barn og voksne fremdeles ikke skal i barnehagen,

og hendene skal sprite/vaskes når dere kommer.

Sist uke var skolegruppa først på naturhistorisk museum og fikk se utstillingen av Dyr du skulle ønske ikke fantes. Det var mange spennende og noen litt skumle dyr... Skolegruppa stilte mange gode spørsmål, og det var ikke alt som var like lett å svare på heller.

Etter omvisningen kom resten av Kastanje inn og vi spise lunsj sammen, før vi gikk inn på Barnemuseumet og fortsatte dagen der.

For første gang ble skolegruppa invitert på IDDIS museum, som består av Grafisk museum og Norsk hermetikkmuseum. Her ble vi godt tatt imot, og vi fikk både en real omvisning, samt vi fikk lage våre egne trykk. Vi ble forklart hvordan de pleide å trykke bokstaver og tegn før i tiden, og vi fikk prøve dette selv. Veldig fascinerende! Vi fikk også se en del spennende maskiner som ble brukt til ulike trykk før i tiden, trykk av tekst, trykk og bilder, og mange ulike teknikker.

Etterpå gikk vi på Postkontoret og sendte brevene som vi hadde skrevet. Vi fikk også lov til å komme bak og se hvor brevene våre havnet etter å ha sendt dem gjennom luka.

I flere uker har vi nå planlagt å åpne butikk på avdelingen. Vi har samlet varer, ordnet penger, bankkort, lokalene er "nyoppussa", og åpningsfesten måtte også planlegges. i tradisjonen tro er det eldstemann på avdelingen som får klippe snoren! Endelig kunne det handles, og varer ble plukket ivrig fra alle hyller; både middag, kjølevarer, leketøy, snacks og annet spennende! Koder og instruksjoner fløy over hodet på oss:)

Vi ser at ordningen med "lappesystemet" ved levering og henting i barnehagen kan være utfordrende. Vi ønsker derfor å prøve en ordning uten disse lappene, men at dere foreldre bruker munnbind og passer på å holde minst en meter avstand. Dersom det viser seg at dette ikke fungerer i forhold til ivaretakelse av smittevern, må dere være forberedt på at "lappesystemet" igjen må innføres.

I dag var det masse regn ute, og vi bestemte oss for å leke i regnet! Vi tok masse såpe slik at det ble skum i hele hagen! Veldig kjekt å leke med skum!

Etterpå var det godt å komme inn å spise lunsj og leke inne i varmen:)

I dag har vi hatt noen gruppeoppgaver, hvor vi blant annet skulle måle ting, finne ting med bestemte farger, og vi sammenlignet også høyden vår. Vi har også gjettet på hvilken gjenstand som veier mest, og prøvd å veie.