Velg avdeling Kastanje
Sommeren nærmer seg, og det er tid for å planlegge ferien for både små og store.

Sist fredag var det karneval - det ble magisk samlingsstund, musikk og dans, pølser i brød til lunsj - oppsummert var det heilt topp!

Vi var en hel dag på barnemuseet for en liten tid siden - så fikk de malt ferdig på kjøkkenet vårt.

Det er velig populært med både tegning, klipping og liming på Kastanje.

I går var skolegruppa igjen i barnehagen, mens resten av gjengen tok seg en liten tur til Stjernelekeplassen. Det var en kjekke tur:)

i forbindelse med morsmålsdagen 21. februar fikk vi besøk av ei dame fra veilederkorpset på Johannes læringssenter. Vi har prøvd å rette litt fokus på flerspråkligheten vi har på avdelingen og huset generelt - samt vekke litt interesse for hverandres morsmål. Hos oss på Kastanje så er det ikke lenger bare norsk som er "fellesspråk" - vi har fått lært oss veldig mye på andre språk dette året, og nye og spennende måter å kommunisere med hverandre på.

I samlingen hadde vi eventyret om Geitekillingen som kunne telle til ti, med litt assistanse på polsk av Magdalena

I januar lagde alle på skolegruppa brev. De fikk selv velge hvem de skulle sende brev til - og vi har til og med fått kort tilbake:) Veldig koselig! Barna fikk selv være med og se hvordan man gjør når man sender brev, og lime på frimerke.

Vi fikk brukt snøen en god del når den var her. Det ble veldig kjekt ute i hagen med en gang det var litt annerledes her - vi lagde vår egen akebakke, vi bygde iglo eller hytte;) Vi lagde også snømann, spiste masse snø, og lagde vulkan.

God stemning med både Lucia (inne og ute;) og Nissefest/julefest:)

Hver dag har vi adventssamling og trekker kalenderen vår:) Nå er det ikke mange igjen å trekke - men det er veldig kjekt å lese koselig ting om hverandre:) Vi har også vært på aketur på Kyviksmarka, mye kos inne, lek og kjekke aktiviteter ute i snøen som vi fikk:)

Snart senker roen seg, i stall og stuer.

Alle har dratt hjem nå, og vi kan leke!

Inn i vårt mørke hus - stiger med tente lys

Santa Lucia! Santa Lucia!

Idrettspatruljen hadde invitert oss med på et opplegg på Midjord sist fredag. Vi var veldig spente, og det ble skikkelig kjekt - mange gode aktiviteter for barna! Vi fikk prøve hinderløype, tautrekking, stabling av bøtter, lava-leken og mye annet. Selv om det var kaldt, så holdt vi oss hele tiden i aktivitet så vi ble gode og varme:)

Her er litt av det vi har gjort i det siste - både inne, ute og på tur.

Skolegruppa var på kunstmuseet og fikk lage flotte mosaikkbilder. I dag har vi pyntet juletreet:)

De to store Apeskrekk-trærne inne på barnehagens område, er dessverre døde/i ferd med å dø og må fjernes.

I morgen kl.9.00 starter fellingen av trærne. Tilkomsten til barnehagen er som normalt, men gaten utenfor vil i perioder være stengt og dere må kanskje ha litt ekstra tålmodighet for en sikker adkomst.

I dag har vi hatt en gruppe med matlaging - og ellers litt forming og lesing.

Et lite innblikk i lekegruppe som gjengen hadde mens de andre var på skolegruppa. Og litt utelek.

Vi hadde ikke planlagt dagens turmål, men det dukket opp et ønske om fiskelekeplassen - så da ble det den! Veldig kjekk lek og mye moro der:)

Litt av det vi holder på med på Kastanje:)

Sist uke var vi på Midjord og fikk treffe en artig klovn som heter Knut. Han tok oss gjennom er forestilling der han fant på litt mye tøys og tull:)

Dette var noen uker siden, men ivrige pizzabakere har vi på Kastanje!

Sist uke tok vi oss en velfortjent tur til en lekeplass på Storhaug. Passe langt å gå, og veldig kjekke ting å leke med. Dette var den første turen med våre nye barn. For at hverdagen skal oppleves trygg for de som ikke kjenner oss så godt, har vi ventet litt med å gå på tur. Samtidig som vi ser at de barna som kjenne barnehagen og oss godt, de har behov for nye utfordringer - og kjente nok på behovet for å komme seg litt ut. Det er viktig å finne en balanse i hverdagen, slik at alle barna kan føle på både mestring, tilhørighet, og ikke minst trygghet hos oss:)