Velg avdeling Trådstiften
Postadresse c/o Stavanger kommune Postboks 355, Forus 4067 Stavanger Telefon: 51508992/47540896 Send oss e-post
Bjergsted barnehage Rosenberggata 51 4007 Stavanger Telefon: 51913652 Send oss e-post
Hertervigtunet barnehage Seehusens gate 4 4024 Stavanger Telefon: 51913948 Send oss e-post
Kampen barnehage Bekkelundsgata 3 4024 Stavanger Telefon: 51913948 Send oss e-post
Solvang barnehage Møllegata 66 4008 Stavanger Telefon: 51913172 Send oss e-post
Veden åpen barnehage Tarjei Vesaas vei 13 4026 Stavanger Telefon: 45659628 Send oss e-post
Virksomhetsleder: Karin Egebakken

Hei alle sammen!
Fredag 22. mars hadde vi en god påskelunsj. Vi dekket bord med blant annet nybakte saftige boller, masse godt pålegg som gult syltetøy, skinke, diverse grønnsaker, eggerøre, oster og det som måtte høre til. Barna koste seg skikkelig med maten :)

Vi fikk besøk! Ute på barnehagens område kom det plutselig en påskekylling! Latter og glede fylte avdelingen :)

Fra mars av har vi begynt med felles turer med Roseberget og Lilleborg. Formålet med samarbeidet på tvers av avdelinger er å bygge gode relasjoner mellom barna og mellom barna og de voksne. Trygge, gode relasjoner og mye humor mellom barn og voksne er det aller viktigste for oss 😊
Vi har delt barnegruppen i to:
Rød gruppe - 2020 - barna går tur på torsdag fra kl. 09.30.
Gul gruppe - 2019 - barna går tur på mandag fra kl. 09.30.
Hver gruppe drar på tur en gang i uken. Faste turdager hver uke gir barna forutsigbarhet og trygghet i hverdagen.

Vi bruker turene til å oppdage nye, spennende lekeområder, leke, løpe, plukke blomster, lete etter insekter og samle materiale til formingsaktiviteter. I mars har vi arrangert bl.a. naturbingo, skattejakt og påskeeggjakt. Det ble mye latter og engasjement😀

Det har vært en magisk uke, full av farger, moro og eksperimenter😊

Barn har lært at verden består av mange farger og at fargene har noe å fortelle oss; om at en frukt er moden, om at vi skal stoppe ved rødt lys, og skal gå ved grønt lys, om at farger brukes for å formidle informasjon i spesifikke yrker. For eksempel kan tradisjonelt hvite uniformer være assosiert med leger eller sykepleiere, mens blå eller svarte kan være forbundet med politiet.
Barna ble kjent med fargene ved å blande og utforske fargenes muligheter.
Vi har snakket med barna om hvordan man kan skape kunstverk ved bruk av naturmaterialer og plassere disse i landskapet. Av naturmaterialer har vi laget: -en labyrint av steiner, blader og kvister, -bruksgjenstander (feiekost) og figurer som pinnetroll.
I tillegg har vi snakket om berømte kunstnere som Edvard Munch og en maler fra Stavanger, som heter Kjell Pahr Iversen. Munch sine bilder har inspirert og invitert oss til samtaler om følelser: glad, sint, redd og lei seg.

Vi tok en tur til butikken for å pante flasker. Vi kjøpte honningmelon og tørket aprikos.
Vi lagde nordlys i samlingsstund for å markere Samefolkets dag.
05. februar ble vi invitert av studenter fra UIS på konsert. Det var så gøy!
Karnevalet var nok ukens høydepunkt. Det er kjekt å kle seg ut! Vi hadde dansing for hele barnehagen, ansiktsmaling og god matrett inspirert fra Brasil. Inne hadde vi formingsaktiviteter, bowling og kasting ball.

I januar har vi hatt mye snø. Ungene har akt på rumpebrett, har farget snø med maling og vann. Når vi har vært på tur har vi også lett etter et reinsdyr. Vi har funnet spor etter reinsdyr i Bjergstedparken. Vi har snakket om at samene ofte passer på reinsdyr og sett på fargene i festkofta og samenes flagg. Vi har hatt en liten samling på tur.

Månedens eksperiment var med kanel og vann og vi sjekket hvor mye liter vann en bleie kan tåle :). Vi klippet opp bleie for å se hva som er inni. Barna fikk se at en bleie inneholder noe som heter "snøpulver".

Vi jobber med eventyret om Skinnvotten. Noen av ungene begynner å bli godt kjent med eventyret. Vi har fått prøvd å gå inn i de ulike rollene til dyrene. Ungene er veldig glad i spill, spesielt memory og når vi jobber med tema skinnvotten laget vi memory spill med tilhørende bilder.

Her kommer et knippe bilder av lekeøyeblikk, juleverksted og julekos vi har hatt denne perioden.

Aktiviteter, turer o.l.