Velg avdeling Blåklokke
Hovedadresse Nedre Stokkavei 44 4023 Stavanger Telefon: 971 44 903 Send oss e-post
Stokka Christian Skredsvigs vei 27 4023 Stavanger Telefon: +47 51 91 31 33 Send oss e-post
Stokkadalen Nedre Stokkavei 44 4023 Stavanger Telefon: +47 51 91 32 55 Send oss e-post
Stokkatunet Besøksadresse: Chr. Skredsvigsvei 25, 4023 Stavanger Postadresse: Postboks 355, 4068 Stavanger Telefon: 97144903 Send oss e-post
Redaktør: Bente Sjøthun

Blåklokke er en avdeling med 18 barn i alderen 3-6 år og 3 voksne.

De voksne på Blåklokke er:

Ine Cathrine Eriksen - Pedagogisk leder   ine.cathrine.eriksen@stavanger.kommune.no

Helene Runde  - Barne- og Ungdomsarbeider

Sanne Strand Bratteli - Assistent

Adine Thele-Salvesen - Lærling

Tlf; 951 58 638

Her er et lite bildedryss fra desember og januar. Litt formingsaktiviteter, lek ute og inne, matlaging, snøkos, og spill:-)

Fra mandag 23. oktober 2023 kan foreldre med barn i Stokka-barnehagene kommunisere med
barnehagen gjennom Vigilo.

Her har dere litt bilder fra de siste ukene våre på blåklokke.

Briller til barn-ordningen var ny 1. august i fjor. Dersom barnet ditt trenger briller, er sannsynligheten stor for at dere har rett på pengestøtte fra NAV. Pengestøtten trekkes rett fra regningen hos optiker, og man trenger ikke sende noe til NAV selv.

Les mer om ordningen på https://www.nav.no/briller-til-barn

Her har dere litt bilder fra turen vår i går (onsdag 20.09), der vi gikk ned til kolonihagen. Først gikk vi litt rundt i kolonihagen der vi så på alle de fine husene. Noen hadde pyntet med mye forskjellig i hagene sine, noen hadde troll, andre hadde masse fine blomster og frukt trær, vi så også masse trillebårer i forskjellige farger!

Etterpå gikk vi ned til klatrestativet og klatret litt, mens andre ville ha litt regelleker: haien kommer! Noen ville være fisk, og noen ville være havfruer! Barna fikk sprunget masse før vi gikk inn i gapahauken for å spise lunsj måltid. I dag hadde vi smurt med oss skiver med masse godt pålegg. Etter vi hadde vært i kolonihagen en stund fortsatte vi dagen vår ute frem til fruktmåltidet.

Torsdag 21.09 hadde vi brannprosjekt i barnehagen, da snakket vi litt om hva vi har vært gjennom denne uken. Hva er nummeret til brannvesenet, hva spør de oss om, og at vi må ut om det brenner/hvor vi stiller opp. Så skulle vi male litt i forhold til brannuken. Barna stod fritt til å velge hva de ville male i forbindelse med dette: Ble mange fine mønster, regnbuer, og flotte farger😊

Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver skriver at:
«I barnehagen skal barna oppleve et stimulerende miljø som støtter opp om deres lyst til å leke, utforske, lære og mestre. Barna skal få undersøke, oppdage og forstå sammenhenger, utvide perspektiver og få ny innsikt (Rammeplan, 2017, s.22).»

I går mandag 18.09 startet vi på brannvernuke. Da snakket vi med barna om hva vi skal gjøre om brannalarmen går:

Vi skal stille oss opp i rekke. Og gå stille og rolig ut i gangen, og ned trappene, så skal vi stille oss opp ved de røde lekehusene ved gjerdet sammen med oss voksne. Vi gikk rundt på etasjen og så hvor brannslangen er, brannteppe på kjøkken, og hvor alarmen er. Vi har også snakket litt om hvilket nummer vi skal ringe når det brenner: 110.  Etterpå fikk barna tegne Bjørnis på fargeleggingsark.

I dag har vi sett en episode av Bjørnis: Der var det en mor og jente som skulle i butikken. De satte på tørketrommelen før de gikk, som startet en brann på vaskerommet, og der lå favorittbamsen til jenten. De ringte 110 som kom og slukket brannen kjapt, og bamsen kom uskadet fra hendelsen.

Etterpå snakket vi med barna om episoden der barna var enige om at tørketrommelen ikke må på om vi går ifra huset. Og at det var veldig bra at moren ringte 110, og bamsen fremdeles hadde det fint. Så hørte vi på bjørnis sangen. Etter samlingen gikk vi ut for å teste brannslangen nede ved bygg 1. Alle barna fikk prøve og "slukke brann" på vinduet vårt. Dette var kjempe gøy! Så fikk vi hoppet litt i vannet etterpå:-)

Her er litt bilder fra så langt i september. Måneden startet med strålende vær der vi fortsatt kunne gå litt i sommerklær, det begynner nå å snu til høstvær!

Vi har fortsatt mye fokus på vennskap og inkludering, der vi har delt oss i grupper og vært inne/ute, og hatt masse god lek sammen. Barna begynner å bli ganske godt kjent med hverandre. Vi har spilt mye spill sammen der vi øver oss på turtaking og har fokus på språkforståelse, begreper, preposisjoner, uttale, og en fin spillstund sammen.

Vi har også vært på tur opp til trekanten, og den digitale lekeplassen. Her har vi øvd oss masse på å gå to-to, holde hender, snakket om sikkerhet i trafikken! Øvd oss på å stoppe opp ved fotgjengerfeltet, se om der kommer bil, ta ut hånden og vente til bilen stopper. Dette øver vi alltid på når vi er på tur, slik at det blir skikkelig innøvd.

Punktene fra foreldremøtet er lagt ut på nettsiden. For de som ikke hadde mulighet til å komme ber vi om at dere leser gjennom:-)