Meny
Forside
Søråsen 20B 1356 Bekkestua Vis på kart
Telefon: 67 12 55 76 Send oss e-post
Redaktør: Merete Andersen
November

Månedskriv

MÅNEDEN SOM GIKK! 

Sosial kompetanse
Vi har hatt fokus på ulike følelser også i oktober. Vi har snakket om det å være redd, og om hvordan man kan bli mindre redd. At man kan øve seg litt på å møte det skumle. Barna fortalte om ting de er redde for, noen er redd for skumle drømmer, for mørket, noen for å gå alene i kjelleren, noen for monstre. Hva kunne man gjøre for å bli mindre redd? Jo, da kunne man gå til mamma eller pappa, eller andre som ikke er redde. Vi har hørt på Roald er redd musikkvideo. Vi har lest skumle bøker.

I temasamlingen skulle sjøormen Selma komme, den var redd for å trekke en tann og for at menneskene skulle se henne. Les eget referat for mer informasjon.

Noen liker ikke å kle seg ut, og Halloween har vært et tema de siste dagene. Regner med noen kanskje fikk kjent på redselen igjen? og øvd seg på å håndtere den!

Ellers jobber vi en del med det å lytte til hverandre på Smørøyet. Barna er veldig glade i å prate, og avbryter hverandre ofte. Vi må hjelpe de til å vente på tur. Det blir mye avbrytelser og dårlig samtaler hvis vi skal hoppe hit og dit i samtaler hele tiden. Vi øver på å holde oppmerksomheten om et tema over litt lengre periode. Prøver å hanke de inn igjen på det temaet vi startet å snakke om.

Det er fint hvis dere også gjør dette hjemme. Selvfølgelig, hvis det er noe alvorlig som skjer må man høre med en gang, men veldig ofte er det noe som kan vente litt. For eksempel rundt middagsbordet eller på bilturen, la barnet også lytte til hva andre i familien har gjort den dagen, ikke bare la barnet ditt snakke.


Fagområdene
Kropp, bevegelse, mat og helse:
Vi har snakket litt mer om kroppen, og hva som er inni den og utenpå. Blodet er spennende, og rart, hvordan blodårene går rundt i hele kroppen. Mange kan mye om muskler, skjelett og hjerte.

Barna er veldig glad i bevegelse, og ser på hverandre/ lærer av hverandre, de utfordrer hverandre til å prøve ting de selv kan. Ta i fart på huska, balansere på stokkene ute, sykle baklengs, løpe fort, hinke, hoppe og turne. 

Vi har hatt måt på bål. Barna koser seg veldig med å sitte rundt bålet og spise ute. Vi hadde grønnsaker, poteter og kjøttboller. I tillegg er det gøy å klatre i trærne rundt bålplassen. Oppfordrer dere til å ta en tur i skogen, gjerne en større skog enn Såråsen skogen, å finne noen gode klatretrær. Barna elsker det😊

Vi har hatt fiskemiddag. Vi så på en regnbueørret, utenpå og inne. Barna fikk kjenne på, og se hele prosessen med å rense fisken, ta på hjertet, tenner, se fiskebeina og innvoller. Det var god matlyst på ørret, med grønnsaker og poteter! 

Nærmiljø og Samfunn, Natur, miljø og teknologi
Vi hadde en fin avslutning av arbeidet med FORUT, med høstutstilling og salg av «kunst». Vi opplevde fint engasjement fra barna, de ble nysgjerrige og opptatt av livet på Sri Lanka og søppel som er i havnet i havet og som skader dyr. Tusen takk for alle bidrag til innsamlingen vår. 

Det var fint å sitte sammen barna da vi laget kunst. De var konsentrerte og fulgte instruksjoner. Det er gøy å se hva barna får til bare ved litt veiledning. Vi synes bildene ble veldig fineJ

Oktober har vært ganske mild, og høstlig. Det er fint å følge med på endringer i været. Vått og friskt, tørt og fint, blader i alle varianter.

På fellessamlinger har vi sett på eksperimenter, hvordan blir is til vann. Vi har sunget tegn-til -tale sanger, hatt om FORUT, hvor vi har snakket om Sri Lanka og vist hvordan vi kan lage kunst til utstilling. Marie var med å viste hvordan tegneskole fungerer. Jeg tegner en stor «stein» på mitt ark, hun hermer på sitt ark, så tegner jeg en liten sirkel foran på steinen, så gjør hun på sin, så to øyne osv. Til slutt ser vi at det blir en skilpadde… Når det er tegneskole betyr det altså at vi tegner «trinn for trinn».  



Barns medvirkning
Vi påvirker og medvirker på hverandre hele tiden. Hvert enkelt barn setter sitt preg på gruppa. Vi lytter til barna og møter de med anerkjennelse. Det betyr ikke at de alltid får lov til det de ønsker, de må også lære å forholde seg til at her er vi mange som har ønsker om ting, og at det ikke alltid passer at du kan gjøre akkurat det du vil. Vi hjelper de både til å være selvstendige, men like mye til å finne positive og konstruktive forslag til det beste for gruppa. Alle skal ha det bra. 




NOVEMBER

Sosial kompetanse/temaarbeide
Barna er i konflikter av ulik grad hver dag. Vanlige konflikter kan være uenighet om hvordan leken skal være, hvem som skal være hvilken rolle i leken, hvem som har rett o.l. Helt naturlige konflikter hvor vi kan hjelpe med konfliktløsningsmodellen.

Vi har spesielt fokus på selvkontroll i november.
Vi øver på å kompromisse i konfliktsituasjoner, og å frembringe gode og kreative løsninger i samarbeid.

Vi bruker en 5-trinns konfliktløsningsmodell, ved hjelp av følgende punkter kan vi sammen komme til en løsning som begge parter er fornøyd med:

·         1) Klargjøring av konflikten. Hva skjedde? (alle parter må komme med sin opplevelse av konflikten)

·         2) Forslag til løsninger. Hva synes du/dere vi skal gjøre? (fra alle parter)

·         3) Vurdere løsningsforslagene. Hvordan liker barna de forskjellige forslagene?

·         4) Valg av løsning, hva synes barna er best?

·         5) Evaluering, ble alle fornøyd?

Temasamlingen vi hadde i dag handlet om dette, og er et godt utgangspunkt for videre samtaler med barna, når de kommer i konflikter selv.

En del av dette berører også de involvertes følelser, som vi hjelper de å kjenne på og komme seg videre med. Flau er en av følelsene vi skal snakke om.


Fagområder

Kunst, kultur og kreativitet.
I november og desember har vi kunst, kultur og kreativitet som fagområde.

Vi vil at barna får varierte opplevelser og erfaringer rundt formingsaktiviteter. Øve seg på å klippe og forme/lage noe. Tegne og male på ulike materialer. Være med på dans og musikkaktiviteter.

Vi starter snart å øve på julesangene og gjør oss klar for julemåneden. Sanger vi vil øve mye på er: «Vi tenner våre lykter» «Luciasangen» og «På låven sitter nissen»

Vi starter allerede opp i slutten av november med ulike juleforberedelser.


Natur, miljø og teknologi
Vi vil snakke om årstiden. Hva skjer med vannet når det blir kaldt? Hvor er dyrene nå? 

Barna får erfare temperaturendringer og hva de må ha på seg for å holde seg varme. Husk å ha riktige klær i barnehagen ut fra værmeldinger. Noen dager er ordentlig kalde, 2 grader og regn er veldig kaldt. Pass på å ha godt med ullklær, varme sko og lue og votter.

Kosthold
Rundstykker, grønnsaker, frukt, smoothie og korn fortsetter som tidligere. I tillegg blir det noen bakedager i november og desember, pepperkaker og lussekatter skal bakes.


DIV. INFORMASJON

Jul
I Søråsen har vi mange etablerte tradisjoner i julemåneden. 

Juletretenning. Den første aktiviteten dere foreldre er en del av, er tenning av julegran mandag 3.desember. Dette er en kort sammenkomst med foreldre, barn og personal. Det er frivillig å være med. Det begynner klokken 8.00 utenfor barnehagen, og varer i ca. 15 minutter med sang og servering av pepperkaker/toddy. Hvis noen må levere barna før 8.00 er personalet sammen med disse barna under juletretenningen.

Lucia er på ettermiddagen 12.desember, vi inviterer som vanlig foreldre til å se på luciatog ute i skogen ved barnehagen, kl.15.30.

Alle andre aktiviteter i desember er «bare» for barna. Vi har mye på kalenderen, blant annet baking av pepperkaker og lussekatter, juleverksted, teater, lucia, nissefest, julebord for barna, bytur og julekalender. Følg med i mykid over hvilke aktiviteter vi har på hvilke dager.