
Måneden som gikk – oktober
Takk for godt oppmøte på kunstutstillingen vår i forbindelse med FORUT barneaksjon. Barna var stolte av kunsten sin, og gledet seg til å vise frem og til å samle inn penger til noen som ikke har like mye som oss. Vi syns det var veldig vellykket å ha det ute, med lys og klassisk musikk til å sette stemningen. Barna var med å forberede bananbrød. Vi har brukt oktober til å lære mer om Sri Lanka og hvordan de lever der, og om livet til havskilpadder og forsøpling. Vi har lest små historier og litt fakta, og sett små filmsnutter om Sajana og livet hennes.
Sosial kompetanse
I oktober har sosial kompetanse handlet om følelsene redd og lei seg. Vi har sett musikkvideo til «Roald er redd» og brukt psykologisk førstehjelp for barn til å snakke om følelsene på samlingsstund. Barna har delt ulike ganger de har vært redde og hva som kan gjøre dem lei seg. Vi har snakket om hvordan følelsene kjennes i kroppen, og hva man kan gjøre når de oppstår for å komme ut av det. Det er bra å bli redd noen ganger, det betyr at man beskytter seg selv og holder seg unna farer. Men her er et viktig poeng; det er forskjell på om noe er farlig og om noe er skummelt. Barna er forskjellige, og viser følelser på ulike måter. Vi voksne jobber aktivt for å støtte hvert barns følelsesuttrykk, bekrefte hvordan de har det, men også hjelpe dem å finne veien ut av det. Det er viktig med bekreftelse og forståelse, barna skal oppleve at vi ser og hører dem, men vel så viktig er det å lære gode strategier for å tåle følelsene sine og vite hvordan man kommer seg videre på en god måte og at følelser ikke er farlig.
Det er mye omsorg for hverandre i barnegruppa, og det er utrolig fint å se hvordan de trøster og hjelper hverandre hvis noen er lei seg eller trenger hjelp til å få til noe. Vi jobber aktivt for at barna skal oppleve et trygt og positivt klima på avdeling. Vi legger stor vekt på positiv kommunikasjon og å hjelpe hverandre – se opp og se vennene dine. Både store og små tar tak på eget initiativ til å hjelpe hverandre i påkledning, ved måltid og ellers i ulike situasjoner. De prøver selv å hjelpe, eller sier i fra til en av oss. Dette er vi veldig oppmerksomme på å berømme dem for – det vi legger vekt på får vi mer av!
Fagområde «kropp, bevegelse, mat og helse»
Det er mye variert fysisk aktivitet og lek i utetiden. De løper og klatrer i klatrestativet, lager fart selv på huskene og hjelper hverandre hvis noen syns det er vanskelig. Det er ganske tungt å lage fart på store-huska når den er full, og da får de som lager fart virkelig brukt musklene i kroppen. Ellers er løpe-jage lek en spennende lek for mange, men dette er også en lek som krever tett oppfølging fra oss voksne for å passe på at alle blir hørt og ivaretatt i leken. Barna må lytte til hverandre og ta hensyn til hverandres grenser. I tillegg gir leken rom til å øve på og tåle å bli tatt. Det er en lek som kan gi mye læring om en selv og ens egne grenser og om andre sine grenser, men den krever tett oppfølging og veiledning for å lekes på en likeverdig måte. Vi hjelper barna over i annen lek og aktivitet når vi ser at vi ikke får fulgt opp så tett som vi ønsker.
Vi har hatt fiskelunsj. Barna var med å tilberede en hel regnbueørret. Vi så på hvordan den ser ut utenpå og inni, vi luktet, kjente på skinnet, øyne, tenner og tunga. Barna fikk se hele prosessen med å rense fisken, vi fant magesekk, hjerte, lever, svømmeblære og rogn. I forkant så vi en filmsnutt fra Kråkeklubben på fisketur, og barna har delt egne historier og fiskeopplevelser. Det var ikke mye mat igjen da måltidet var ferdig, mange forsynte seg godt.
Fagområde «natur, miljø og teknologi»
Det blir stadig færre blader på trærne, litt og litt kaldere i luften, og når vi tenker oss om ser vi ikke like mange fugler eller ekorn som vi pleier. Det er alltid en overgang når luften blir kaldere og det trengs mer klær ute. Det er en øvelse å lære seg å kjenne etter hvor mye klær en selv må ha for å være varm nok ute. Noen kan, og går og henter en ekstra genser hvis de er kalde, eller tar av jakken hvis de er varme, mens andre trenger fortsatt hjelp til finne riktig med klær. Det er heldigvis ikke farlig å fryse, da lærer man å kle på seg mer og hva som er lurt å tenke på neste gang det er like kaldt ute
Før kunstutstilling hadde vi tegneskole med barna. Da sitter en voksen og noen barn sammen og snakker om hvordan, i dette tilfellet, en havskilpadde ser ut. Den voksne lager en variant som barna kan se etter, samtidig som vi snakker om hvor det er lurt å tegne hodet for å også få plass til kroppen. Hvor beina skal sitte, hvordan en skilpadde ser ut i ansiktet osv. Barna tegnet med kritt, som gir en fin effekt med at man gnir fargen utover.
Vi har også hatt ulike formingsaktiviteter både på avdeling og i aldersgrupper der barna har laget høstkunst.
Fagområde «nærmiljø og samfunn»
I løpet av oktober har vi lært mye om Sajana og livet på Sri Lanka. Hvordan barnehagene ser ut, hva slags mat de lager, hvilke dyr som bor der og vi har lært oss noen ord på singalesisk og tamil.
Vi har vært på tur i nærmiljøet med sekk og matpakke i aldersdelte grupper, og som avdeling har vi vært på bursdagstur til Lilly. Det er alltid hyggelig å få komme hjem og feire bursdag, barna syns det er gøy å gå på besøk, og det er stas for mange å vise frem hvor de bor. Det gir mange fine turer i nærmiljøet, vi øver på trafikkregler og å gå sammen på rekke, samtidig som vi øver på å være på besøk. Vi snakker alltid med barna i forkant om forventinger; vi sier hei når vi kommer, takk når det serveres mat, rekker opp hånda og spør hyggelig om mer, takk for maten og takk for oss når vi går.
November:
Mandag 3.november har barnehagen bursdag. Dette feirer vi med en festdag.
Kl 9:20 går vi avdelingsvis rundt til de andre avdelingene der det arrangeres ulike bursdagsleker.
Kl 10:30 får vi besøk av Reptilparken. Vi får en felles oppvisning av de ulike reptilene, før vi avdelingsvis får møte de tett på.
Etterpå blir det lunsj med pølser og frukt.
Barna må gjerne pynte seg litt denne dagen hvis de har lyst.
Sosial kompetanse
I november vil det handle om følelsen flau, og hvordan å kompromisse for å løse en konflikt. Dette er noe vi har fokus på hele tiden, det å veilede og hjelpe barna å lytte til hverandre og høre hverandres synspunkter, for så å komme med forslag til løsninger.
Vi har ekstra fokus på selvkontroll, veiledning og reguleringsstøtte. Barna skal lære å løse konflikter ved å samarbeide og kompromisse i konfliktsituasjoner. De voksne er proaktive og støtter barna i å regulere sine følelser. Barna blir veiledet gjennom en 5-trinns konfliktløsningsmetode som handler om å lytte til hverandres opplevelser av situasjonen, fremme løsningsforslag, samarbeide om å velge en løsning som passer alle, og evaluere hvordan det gikk i ettertid.
Fagområde «kunst, kultur og kreativitet»
I november og desember har vi ekstra fokus på dette fagområdet. Det vil bli mange muligheter til å bli med på ulike formingsaktiviteter med klipp og lim og maling. Barna skal få erfaring med å bruke ulike materialer, og om ikke lenge startet vi med juleuker og juleverksted. Vi skal finne frem og lese ulike eventyr, og til noen har vi kostymer og barna har mulighet til å spille ut eventyrene selv og for hverandre.
Fagområde «natur, miljø og teknologi»
Vi fortsetter å følge med på naturens forandring etter hvert som det blir kaldere; hva skjer med jorda og vannet når minusgradene etter hvert kommer, og vi skal snakke om ulike dyr og insekter sine forberedelser til vinteren. Kanskje kommer det også litt snø etter hvert?
Vi fortsetter å lære om rett påkledning etter vær, kjenne etter egen komfort og vite hva man skal kle på seg for ikke å fryse.
Jul i Søråsen
Vi begynner allerede i november med å forberede oss til jul. Det legges ikke ut egen kalender for jul, så følg med under «ukeplaner» i MyKid for å holde dere oppdatert på arrangementer og aktiviteter.
Juleverksted:
Onsdag 26.november er første dag med juleverksted.
Vi lager julegaver i aldersgrupper. Vi begynner på en avdeling og rullerer til de andre avdelingene hver uke. Småbarna har sine egne juleverksteder i innetiden sin. Når vi har juleverksted har vi fokus på prosessen og ikke at det skal være et helt perfekt resultat. På verkstedene lager vi det vi skal lage i mindre grupper og så kan barna leke før og etter at de har laget en julegave. Det er fint å få tid til å leke på de ulike avdelingene.
NB! Vi trenger å samle inn syltetøyglass/glass med lokk til juleverksted. Glassene må være ferdig vasket og renset for etikett. Dere får de tilbake i nytt utseende på julaften ;)
Torsdag 27.november har vi bakedag. Da baker vi pepperkaker og det er det fint om barna har med seg et forkle, noen pepperkakeformer og kjevle. Det er veldig lurt å navne det barna har med seg. Barna lager et hjerte som de får pynte og som blir en del av julekalenderen.
Juletretenning – mandag 1.desember – arrangement med foreldre.
Vi ønsker velkommen til juletretenning kl 08 mandag 1.desember. Vi tenner lysene på grantreet foran barnehagen, synger en julesang og serverer solbærtoddy.
Lucia fredag 12.desember – arrangement med foreldre
Vi ønsker velkommen til Lucia-feiring i lilleskogen bak barnehagen, oppmøte for foreldre kl 15:45. Luciatoget starter kl 16. Barna har med seg noe hvitt de kan ha over uteklærne, og gjerne noe glitter rundt livet/hodet hvis dere har. Vi avslutter med lussekatter og gløgg ute.