Måneden
som gikk
Vi observerer at barna gradvis blir tryggere på både de voksne i
småbarnsavdelingen og på hverandre. På Musehullet, som er basen vår, starter
en voksen kl. 12.30. På noen dager er det ett eller to barn våkne allerede, men
ofte våkner eller blir barna vekket først fra kl. 13 og utover. Når vi blir
flere rundt kl. 13.30, tar en av oss voksne med en liten gruppe barn og går til
en annen avdeling for lek.
Voksne
støtter leken ved å bidra med innspill, tilføre nye ord og uttrykk, samt hjelpe
til med eventuell konfliktløsning.
Både eventyr‑
og sang/dans‑samlinger er fremdeles populære. Disse samlingene bidrar til å
utvide barnas ordforråd og språkforståelse, og fungerer som et godt supplement
til de samtalene vi har gjennom dagen. Vi har flere ganger fortalt eventyrene
«Bukkene Bruse» og «De tre små grisene».
Barna viser
stort engasjement og glede i bevegelse og dans. Når musikken settes i gang,
trekker alle de små føttene seg dit musikken kommer fra. Å danse under disco‑lampen
er veldig stas. Barna holder hverandre i hendene, imiterer hverandres
bevegelser og har det gøy sammen.
Sosial
kompetanse
I oktober var temaet å kjenne igjen når andre er lei seg eller redde. Vi voksne
har hjulpet barna ved å sette ord på følelsene som dukker opp, og snakket om
hvorfor de kan være triste eller redde. Vi ser at barna gjenkjenner disse
følelsene hos hverandre og tilbyr trøst både med ord og handling.
For
eksempel: Mange barn sto og
danset i gyngestolen. Signe viste i ansiktet at hun var litt redd – eller
kanskje trist – fordi det var for trangt. Da kom Tale og lente seg inntil henne
for å trøste.
Vi ser at
barna hjelper hverandre og trøster hverandre i lek.
Et annet
eksempel: Thale og Emilie
lekte med dukker i sengen på Musehullet. De lekte «mammaer» og stelte med
dukkene. Dukken til Emilie falt ned på gulvet fra senga. «Å nei», sa Emilie.
Thale så på henne, gikk ned fra senga og hentet dukken til Emilie. «Sånn», sa
Thale. De smilte til hverandre og fortsatte leken.
Vi ser at
barna har blitt flinke til å sette ord på det de tror de andre føler, og de
forsøker å hjelpe så godt de kan.
Et tredje
eksempel: En jente var litt
lei seg etter soving. Jens satt og puslet. Han så på henne, reiste seg opp,
gikk til utkledningstøyet, tok fram en prinsessekjole og ga den til jenta. «Var
så god, kanskje du liker denne», sa han.
Fagområder
– Kropp, bevegelse, mat og helse
Vi har brukt kroppen fysisk og snakket og sunget om kroppen. Barna er fysisk
aktive, og de prøver og utfordrer noe nytt hver dag. Ute synes fortsatt mange
at det er gøy å balansere — enten det er på stokker langs grusgangen eller på
bildekkene som er satt opp for å ta imot akere om vinteren. Siden det har vært
en del regn, har barna hatt mye glede av å leke med vann: Å samle det i bøtter
eller bare sitte og se på hvordan vann renner fra takrennene er morsom
aktivitet.
Sykkel-,
sklie‑ og sandkasselek er aktiviteter de fleste barna deltar i hver dag. I det
siste har vi hatt mye moro med alt løvet som har falt ned på bakken: Vi har
samlet blader og kastet dem opp i lufta. Å bare stå og se på hvordan blader
faller ned er et fantastisk øyeblikk for de små øynene.
Som nevnt
tidligere, barna er gode dansere — på denne måten bruker de kroppene sine
aktivt og prøver noe nytt, samtidig som de har det gøy.
Vi har øvd
mye med barna på hvordan man vasker hendene, slik at de holder seg rene, og
samtidig har vi snakket om hvorfor vi vasker hendene.
Fagområdet
-Natur, miljø og teknologi
Vi har vært på turer ute i vår lille skog og sett på trær som mister flere og
flere blader. Vi har snakket om bladfargene og beundret hvordan de faller. Vi
samlet blader og kastet dem opp i luften, og fulgte nøye med på hvordan de
landet på bakken.
Vi har også
fulgt med på byggeplassen – det fenger barnas oppmerksomhet hver gang vi er
der.
Når det
gjelder naturfenomenet vann, har vi tatt det i bruk i lek. Regnvann blir noe
magisk for barna: De kjenner på det med fingrene, smaker litt, samler vann i
ulike beholdere. Barna heller vann fra der de samlet det for så å samle igjen –
mange gjør det om og om igjen. På denne måten utforsker de vannets egenskaper.
Fagområdet
– Nærmiljø og samfunn
Vi har vært
på små turer rundt barnehagen og i Søråsen parken. Barna viser stort
engasjement og glede enten de leker i parken eller bare rusler gjennom skogen
mot byggeplassen.
Vi har også deltatt i å lage kunstverk til FORUTs barneaksjon, som dere har
fått med hjem.
November
Vi starter
måneden med å feire 35-årsdagen til Søråsen barnehage! Vi arrangerer
bursdagsleker for barna, og det kommer besøk fra Reptilparken. Vi vil servere
pølser og frukt.
Sosial
kompetanse - Selvkontroll
Denne
måneden skal vi øve på å dele, vente på tur og løse små uenigheter sammen. Vi
vil hjelpe barna med å samarbeide og være snille mot hverandre.
I Søråsen
barnehage bruker vi en enkel måte å løse konflikter på:
- Se og si: Vi ser hva som skjer
og hjelper barna å si hva de føler.
- Forslag: Barna får prøve å si
hva de vil.
- Velge sammen: Med hjelp fra en
voksen finner vi en løsning som alle kan være fornøyd med.
- Prøve løsningen: Vi tester
løsningen og ser om den fungerer.
Temaet vil
også handle om følelsen «flau». Vi snakker om hvordan det kjennes i kroppen når
vi blir flau, og hva vi kan gjøre når vi føler det.
Gjennom
«Tett På»-arbeidet har de voksne et aktivt nærvær. Det betyr at vi ser barna
godt, hjelper dem tidlig og viser tydelig hva som er forventet. På den måten
skaper vi en trygg og god hverdag hvor barna lærer og trives.
Fagområdet:
Kunst, kultur og kreativitet
Gjennom
dette temaet får de minste barna mulighet til å leke med farger, former og lyd
– og bli nysgjerrige på både sin egen hverdag og andres.
Denne måneden vil vi gjøre mange morsomme aktiviteter som:
- Male med fingrene og pensel –
store strøk, masse farger.
- Klippe med store trygge saks
(med voksen hjelp) og lime deler på papir eller papp.
- Lytte til forskjellige typer
musikk – stille musikk, glad musikk – og bevege oss etter rytmen.
- Høre små fortellinger og eventyr
– med bilder, stemmer og lyder, slik at barna kan se og føle historiene.
Mot slutten av november begynner vi å lage enkel julepynt og ha
juleverksted, og vi skal også lære noen nye, korte sanger som passer for
de minste.
Fagområdet:
Natur, miljø og teknologi
Denne
måneden skal vi være sammen ute og inne, og vi vil utforske naturen og lære
litt om teknologi – men det viktigste er å være nysgjerrige og ha det gøy
sammen.
- Når det blir høst ute, ser vi på
hva som skjer: bladene faller, trærne blir litt annerledes, og dyrespor
kanskje vises i skogen.
- Vi leker med vann når det blir
kaldere: Hva skjer når vann blir kaldt? Hva skjer med is og dråper?
Litt info
Vi begynner med noen juleforberedelser i november. Det blir ikke laget en egen
kalender for førjulstiden, så det er viktig at dere følger med på kalenderen i
MyKid.
- Mandag 3. november: Søråsen feirer 35 år.
Juletretenning
– arrangement med foreldrene
- Mandag 1. desember: Vi tenner lysene på grantreet
foran barnehagen kl. 08:00. Dere foreldre er velkomne til å delta. Barna
synger en julesang, og vi serverer pepperkaker og varm solbærsaft.
Lucia –
arrangement med foreldre
- Fredag 12. desember: Lucia-feiring i Lilleskogen bak
barnehagen. Oppmøte for foreldre kl. 15:45. Luciatoget starter kl. 16:00.
Barna bør ha med seg noe hvitt å ha over uteklærne, og gjerne noe glitter
rundt livet eller hodet hvis dere har. Vi avslutter med lussekatter og gløgg
ute.