Måneden
som gikk
Oktober har
vært en helt fantastisk høstmåned med regn, sol og vind. Barna har kost seg ute
i regnværet — lek med vann er noe av det de liker aller best. På solrike dager
har vi lekt mye med blader, spilt fotball og syklet.
Mot slutten av måneden begynte det å bli noe kaldere. Vi ble enige om at gode
og varme klær er en nødvendig del av påkledningen.
I hele oktober har vi hatt perler på avdelingen. Perling har vært en populær
aktivitet blant barna — både de store og de yngre har sittet tålmodig med
perler og skapt noe fint på perlebrettet.
Vi har også fått nye magnetiske brett, hvor barna kan sitte og lage
forskjellige former og bilder med små magneter og en penn.
Tusen takk for så god deltakelse i Forutaksjonen. Barna gledet seg til å vise
dere hva vi hadde laget. Bananbrød og te falt i smak både hos barna og hos dere
voksne. Barna fikk med seg egen kunst hjem neste dag. Vi håper dere koste dere
like mye som oss under Forutaksjonen.
Sosial
kompetanse
I oktober
arbeidet vi med følelsene «å være lei seg» og «å være redd». Vi snakket mye om
følelser både i samlingsstundene og i ulike hverdagssituasjoner. Vi har hatt
samtaler med barna om hvordan det føles å være redd, og hva man kan være redd
for. Mange av barna fortalte at de blir redde om kvelden når de legger seg,
eller midt på natten — men heldigvis er mamma og pappa der og trøster dem.
Vi har også snakket om hvordan det føles å være lei seg, og hva som skjer med
kroppen når man er lei seg.
Under en temasamling dramatiserte Tambar og Gurine disse følelsene.
Vi jobber aktivt med barna for at de skal snakke vennlig til hverandre – at
alle er gode, og ingen er dårligere enn noen andre. Vi arbeider kontinuerlig
med sosial kompetanse på avdelingen. Vi oppfordrer barna til å hjelpe hverandre
og til å trøste hverandre når noen er lei seg.
Fagområdet:
«Kropp, bevegelse, mat og helse»
Vi har hatt
fokus på kroppen og hvordan den fungerer. Vi har snakket mye om hvorfor vi må
vaske hendene og hva som kan skje dersom man glemmer å vaske etter
toalettbesøk. I samlingsstundene har kroppen vært et tema — barna hadde
imponerende mye kunnskap! En av barna nevnte blant annet at hjertet kan stoppe
… Da viste Ida dem hvor hjertestarteren er i barnehagen og hva den brukes til.
Vi så også på førstehjelpsskrinet og innholdet i det.
I tillegg
har vi hatt mange spontane og planlagte aktiviteter som utfordrer
grovmotorikken: hinderløyper, «har’n», stiv heks, danseleken og ikke minst mye
sykling. I sandkassen bygger barna byer med veier og tunneller, og lager kaffe,
kaker, supper og is av sand.
Finmotorikken
hos barna har blitt stimulert gjennom baking, perling, tegning, magnetisk
tavle, klipping og liming. Vi har tegnet etter temasamlinger, laget kunst til
FORUT-aksjonen og laget kunstverk av høstblader.
Fagområdet:
Natur, miljø og teknologi
Vi har fulgt
med på naturen rundt barnehagen og sett på hva som skjer med trærne — hvorfor
faller bladene? I flere samlingsstunder har vi snakket og filosofert sammen med
barna om høsten, om hva som skjer med fugler og dyr: hvordan dyr samler mat og
hvor insektene blir av.
Vi har hatt en fellessamling hvor “Prompeline” (Inga) fortalte og lærte barna
om hva som skjer med dyr hvis vi kaster søppel i naturen og hva som skjer når
mennesker fortsetter å felle trær i nærområdet.
Vi har også snakket om vann og regnvann — hvor blir vannet av etter mye regn?
Alle var enige om at vann er viktig når man er tørst. Vi så på filmer fra
Forut, og da så vi at vann må hentes hos mange barn — ikke bare hentes fra
kranen slik som hos oss.
Videre har vi snakket med barna om hvor maten vår kommer fra, før den kommer
til butikkene. Vi har sett på bilder og filmer fra Forut barneaksjon og
sammenlignet den maten barna der har med den maten vi har i barnehagen. Mange
av barna sa at vi har god mat både i barnehagen og hjemme. Vi har snakket med
barna om forskjellen på sunn og usunn mat, og hva som er bra for å holde
kroppen frisk. I barnehagen spiser vi grovt rundstykke eller brød, grønnsaker
og frukt hver dag.
Fagområdet:
Nærmiljø og samfunn
Som nevnt
tidligere har vi jobbet med FORUT barneaksjon, hvor vi ble kjent med Sanjana
fra Sri Lanka. Vi har sammenlignet med vår situasjon her i Norge – hvordan har
vi det i barnehagen og hjemme? Barna ble enige om at vi har det veldig godt i
vår barnehage, og at det er stor forskjell mellom våre leker og Sanjanas leker.
Mat i
oktober
Vi skulle
egentlig hatt månedsmat rundt bålet, men det ble gjennomført i slutten av
september.
I stedet har vi laget bananbrød til FORUT-aksjonen, og barna har vært med i
hele prosessen — fra deig til ferdig brød. Alle var delaktige i deigen og på
det ferdige brødet. På «Regnbuen» lagde vi bananbrød uten egg og smør — det var
faktisk veldig godt.
Vi har flere ganger laget rundstykker og hatt varmlunsj, hvor vi for eksempel
spiste kyllingkjøttboller og fullkornpasta. Hver dag får barna grønnsaker,
frukt og en variert, næringsrik lunsj som består av grovt brød (rundstykker) og
forskjellig pålegg.
November
Vi starter
måneden med å feire 35-årsdagen til Søråsen barnehage! Vi arrangerer
bursdagsleker for barna, og det kommer besøk fra Reptilparken. Vi vil servere
pølser og frukt.
Sosial
kompetanse/tema
Denne måneden
handler det om konfliktløsning og kompromisser. Barna skal lære å inngå
kompromisser for å løse konflikter og samarbeide.
I Søråsen
barnehage benytter vi en 5-trinns konfliktløsningsmetode:
- Oppklaring: Hva har skjedd?
(Alle får fortelle sin versjon uten avbrytelser)
- Løsningsforslag: Alle får komme
med sine forslag til løsninger
- Vurdering av løsningsforslag: Er
det løsninger som er gode for begge parter?
- Valg av løsning: Ved hjelp av
voksen velger barna en løsning
- Evaluering etter en stund (ikke
glem denne delen – her skjer refleksjon og læring)
Temasamlingen
vil også handle om følelsen «flau». Vi skal lære om hva følelsen «å være flau»
innebærer og hva man kan gjøre i flaue situasjoner.
Gjennom
«Tett På»-arbeidet fokuserer vi på proaktive voksne med tydelige forventninger.
Proaktive voksne som setter klare forventninger og involverer barna i
prosessen, bidrar til å skape et strukturert og positivt læringsmiljø.
Proaktivitet betyr i denne sammenhengen at de voksne tar initiativ til å
engasjere seg med barna — både individuelt og i grupper — og er i forkant med å
fange opp barnas behov, utfordringer og interesser. Ved å observere barna nøye,
kan voksne tilpasse aktiviteter og støtte slik at det fremmer positiv
utvikling.
Fagområdet:
Kunst, kultur og kreativitet
Gjennom
fagområdet «kunst, kultur og kreativitet» får barna mulighet til å uttrykke seg
på mange måter – samtidig som de utvikler en dypere forståelse for både egen og
andres kultur.
Denne
måneden skal vi arbeide med ulike formingsaktiviteter som maling, klipping og
liming. Barna skal også få erfaring med ulike typer musikk, og bli kjent med
forskjellige fortellinger og eventyr. Mot slutten av november starter vi med
julepynt og juleverksted, og vi skal lære nye sanger.
Fagområdet:
Natur, miljø og teknologi
Fagområdet
«natur, miljø og teknologi» legger til rette for at barna kan bli nysgjerrige,
miljøbevisste og kreative tenkere. Gjennom å bli kjent med både naturen og
teknologien rundt seg, får de en forståelse for hvordan de kan bidra til en
bærekraftig fremtid.
Årstid –
Høst: Vi observerer
hva som skjer i skogen om høsten. Vi undrer oss og arbeider for at barna skal
få respekt for naturen og forstå sammenhenger som: dyrespor, hvorfor blader
faller og hvordan årstiden endrer seg.
Naturfenomen – vær om høsten (temperatur): Når det blir dager med
kuldegrader, skal vi utforske hva som skjer med vannet når det blir kaldt.
Bærekraftig utvikling: Vi skal snakke om plast og nedbryting. Barna skal
se noen filmer med Planetpatruljen og få erfaring med hvordan vi kan ta vare på
miljøet.
Mat i
november – Fisk
Barna lærer
om næringsrik mat og deltar i hele prosessen – også rensing. De får kunnskap om
fisk og gjennom å spise fisk lærer vi hvor maten kommer fra, samt viktigheten
av bærekraftig fiske. Dette knytter vi til læring om naturen, miljøvern og
havet, og bidrar til en tidlig forståelse for bærekraftig ressursbruk.
Litt info
Vi begynner med noen juleforberedelser i november. Det blir ikke laget en egen
kalender for førjulstiden, så det er viktig at dere følger med på kalenderen i
MyKid.
- Mandag 3. november: Søråsen feirer 35 år.
- Fredag 28. november: Bakedag. Vi baker pepperkaker,
og det er fint om barna har med seg et forkle, noen pepperkakeformer og en
kjevle. Husk å merke det barna har med. Barna lager et hjerte som de får
pynte, og som blir en del av julekalenderen.
Juleverksted
- Onsdag 26. november: Juleverksted på egen avdeling
for barna fra 3 år og oppover.
Juletretenning
– arrangement med foreldrene
- Mandag 1. desember: Vi tenner lysene på grantreet
foran barnehagen kl. 08:00. Dere foreldre er velkomne til å delta. Barna
synger en julesang, og vi serverer pepperkaker og varm solbærsaft.
Lucia –
arrangement med foreldre
- Fredag 12. desember: Lucia-feiring i Lilleskogen bak
barnehagen. Oppmøte for foreldre kl. 15:45. Luciatoget starter kl. 16:00.
Barna bør ha med seg noe hvitt å ha over uteklærne, og gjerne noe glitter
rundt livet eller hodet hvis dere har. Vi avslutter med lussekatter og gløgg
ute.