Meny
Forside
Søråsen 20B 1356 Bekkestua Vis på kart
Telefon: 67 12 55 76 Send oss e-post
Redaktør: Merete Andersen
November

Månedsskriv

Måneden som gikk

Oktober har vært en helt fantastisk høstmåned med regn, sol og vind. Barna har kost seg ute i regnværet — lek med vann er noe av det de liker aller best. På solrike dager har vi lekt mye med blader, spilt fotball og syklet.
Mot slutten av måneden begynte det å bli noe kaldere. Vi ble enige om at gode og varme klær er en nødvendig del av påkledningen.
I hele oktober har vi hatt perler på avdelingen. Perling har vært en populær aktivitet blant barna — både de store og de yngre har sittet tålmodig med perler og skapt noe fint på perlebrettet.
Vi har også fått nye magnetiske brett, hvor barna kan sitte og lage forskjellige former og bilder med små magneter og en penn.
Tusen takk for så god deltakelse i Forut­aksjonen. Barna gledet seg til å vise dere hva vi hadde laget. Bananbrød og te falt i smak både hos barna og hos dere voksne. Barna fikk med seg egen kunst hjem neste dag. Vi håper dere koste dere like mye som oss under Forut­aksjonen.

Sosial kompetanse

I oktober arbeidet vi med følelsene «å være lei seg» og «å være redd». Vi snakket mye om følelser både i samlingsstundene og i ulike hverdags­situasjoner. Vi har hatt samtaler med barna om hvordan det føles å være redd, og hva man kan være redd for. Mange av barna fortalte at de blir redde om kvelden når de legger seg, eller midt på natten — men heldigvis er mamma og pappa der og trøster dem.
Vi har også snakket om hvordan det føles å være lei seg, og hva som skjer med kroppen når man er lei seg.
Under en temasamling dramatiserte Tambar og Gurine disse følelsene.
Vi jobber aktivt med barna for at de skal snakke vennlig til hverandre – at alle er gode, og ingen er dårligere enn noen andre. Vi arbeider kontinuerlig med sosial kompetanse på avdelingen. Vi oppfordrer barna til å hjelpe hverandre og til å trøste hverandre når noen er lei seg.

Fagområdet: «Kropp, bevegelse, mat og helse»

Vi har hatt fokus på kroppen og hvordan den fungerer. Vi har snakket mye om hvorfor vi må vaske hendene og hva som kan skje dersom man glemmer å vaske etter toalettbesøk. I samlingsstundene har kroppen vært et tema — barna hadde imponerende mye kunnskap! En av barna nevnte blant annet at hjertet kan stoppe … Da viste Ida dem hvor hjertestarteren er i barnehagen og hva den brukes til. Vi så også på førstehjelps­skrinet og innholdet i det.

I tillegg har vi hatt mange spontane og planlagte aktiviteter som utfordrer grovmotorikken: hinderløyper, «har’n», stiv heks, danseleken og ikke minst mye sykling. I sandkassen bygger barna byer med veier og tunneller, og lager kaffe, kaker, supper og is av sand.

Finmotorikken hos barna har blitt stimulert gjennom baking, perling, tegning, magnetisk tavle, klipping og liming. Vi har tegnet etter temasamlinger, laget kunst til FORUT-aksjonen og laget kunstverk av høstblader.

Fagområdet: Natur, miljø og teknologi

Vi har fulgt med på naturen rundt barnehagen og sett på hva som skjer med trærne — hvorfor faller bladene? I flere samlingsstunder har vi snakket og filosofert sammen med barna om høsten, om hva som skjer med fugler og dyr: hvordan dyr samler mat og hvor insektene blir av.
Vi har hatt en fellessamling hvor “Prompeline” (Inga) fortalte og lærte barna om hva som skjer med dyr hvis vi kaster søppel i naturen og hva som skjer når mennesker fortsetter å felle trær i nærområdet.
Vi har også snakket om vann og regnvann — hvor blir vannet av etter mye regn? Alle var enige om at vann er viktig når man er tørst. Vi så på filmer fra Forut, og da så vi at vann må hentes hos mange barn — ikke bare hentes fra kranen slik som hos oss.
Videre har vi snakket med barna om hvor maten vår kommer fra, før den kommer til butikkene. Vi har sett på bilder og filmer fra Forut barneaksjon og sammenlignet den maten barna der har med den maten vi har i barnehagen. Mange av barna sa at vi har god mat både i barnehagen og hjemme. Vi har snakket med barna om forskjellen på sunn og usunn mat, og hva som er bra for å holde kroppen frisk. I barnehagen spiser vi grovt rundstykke eller brød, grønnsaker og frukt hver dag.

Fagområdet: Nærmiljø og samfunn

Som nevnt tidligere har vi jobbet med FORUT barneaksjon, hvor vi ble kjent med Sanjana fra Sri Lanka. Vi har sammenlignet med vår situasjon her i Norge – hvordan har vi det i barnehagen og hjemme? Barna ble enige om at vi har det veldig godt i vår barnehage, og at det er stor forskjell mellom våre leker og Sanjanas leker.

Mat i oktober

Vi skulle egentlig hatt månedsmat rundt bålet, men det ble gjennomført i slutten av september.
I stedet har vi laget bananbrød til FORUT-aksjonen, og barna har vært med i hele prosessen — fra deig til ferdig brød. Alle var delaktige i deigen og på det ferdige brødet. På «Regnbuen» lagde vi bananbrød uten egg og smør — det var faktisk veldig godt.
Vi har flere ganger laget rundstykker og hatt varmlunsj, hvor vi for eksempel spiste kyllingkjøttboller og fullkorn­pasta. Hver dag får barna grønnsaker, frukt og en variert, næringsrik lunsj som består av grovt brød (rundstykker) og forskjellig pålegg.

November

Vi starter måneden med å feire 35-årsdagen til Søråsen barnehage! Vi arrangerer bursdagsleker for barna, og det kommer besøk fra Reptilparken. Vi vil servere pølser og frukt.

Sosial kompetanse/tema
Denne måneden handler det om konfliktløsning og kompromisser. Barna skal lære å inngå kompromisser for å løse konflikter og samarbeide.

I Søråsen barnehage benytter vi en 5-trinns konfliktløsningsmetode:

  1. Oppklaring: Hva har skjedd? (Alle får fortelle sin versjon uten avbrytelser)
  2. Løsningsforslag: Alle får komme med sine forslag til løsninger
  3. Vurdering av løsningsforslag: Er det løsninger som er gode for begge parter?
  4. Valg av løsning: Ved hjelp av voksen velger barna en løsning
  5. Evaluering etter en stund (ikke glem denne delen – her skjer refleksjon og læring)

Temasamlingen vil også handle om følelsen «flau». Vi skal lære om hva følelsen «å være flau» innebærer og hva man kan gjøre i flaue situasjoner.

Gjennom «Tett På»-arbeidet fokuserer vi på proaktive voksne med tydelige forventninger. Proaktive voksne som setter klare forventninger og involverer barna i prosessen, bidrar til å skape et strukturert og positivt læringsmiljø. Proaktivitet betyr i denne sammenhengen at de voksne tar initiativ til å engasjere seg med barna — både individuelt og i grupper — og er i forkant med å fange opp barnas behov, utfordringer og interesser. Ved å observere barna nøye, kan voksne tilpasse aktiviteter og støtte slik at det fremmer positiv utvikling.

Fagområdet: Kunst, kultur og kreativitet

Gjennom fagområdet «kunst, kultur og kreativitet» får barna mulighet til å uttrykke seg på mange måter – samtidig som de utvikler en dypere forståelse for både egen og andres kultur.

Denne måneden skal vi arbeide med ulike formingsaktiviteter som maling, klipping og liming. Barna skal også få erfaring med ulike typer musikk, og bli kjent med forskjellige fortellinger og eventyr. Mot slutten av november starter vi med julepynt og juleverksted, og vi skal lære nye sanger.

Fagområdet: Natur, miljø og teknologi

Fagområdet «natur, miljø og teknologi» legger til rette for at barna kan bli nysgjerrige, miljøbevisste og kreative tenkere. Gjennom å bli kjent med både naturen og teknologien rundt seg, får de en forståelse for hvordan de kan bidra til en bærekraftig fremtid.

Årstid – Høst: Vi observerer hva som skjer i skogen om høsten. Vi undrer oss og arbeider for at barna skal få respekt for naturen og forstå sammenhenger som: dyrespor, hvorfor blader faller og hvordan årstiden endrer seg.
Naturfenomen – vær om høsten (temperatur): Når det blir dager med kuldegrader, skal vi utforske hva som skjer med vannet når det blir kaldt.
Bærekraftig utvikling: Vi skal snakke om plast og nedbryting. Barna skal se noen filmer med Planetpatruljen og få erfaring med hvordan vi kan ta vare på miljøet.

Mat i november – Fisk

Barna lærer om næringsrik mat og deltar i hele prosessen – også rensing. De får kunnskap om fisk og gjennom å spise fisk lærer vi hvor maten kommer fra, samt viktigheten av bærekraftig fiske. Dette knytter vi til læring om naturen, miljøvern og havet, og bidrar til en tidlig forståelse for bærekraftig ressursbruk.

Litt info
Vi begynner med noen juleforberedelser i november. Det blir ikke laget en egen kalender for førjulstiden, så det er viktig at dere følger med på kalenderen i MyKid.

  • Mandag 3. november: Søråsen feirer 35 år.
  • Fredag 28. november: Bakedag. Vi baker pepperkaker, og det er fint om barna har med seg et forkle, noen pepperkakeformer og en kjevle. Husk å merke det barna har med. Barna lager et hjerte som de får pynte, og som blir en del av julekalenderen.

Juleverksted

  • Onsdag 26. november: Juleverksted på egen avdeling for barna fra 3 år og oppover.

Juletretenning – arrangement med foreldrene

  • Mandag 1. desember: Vi tenner lysene på grantreet foran barnehagen kl. 08:00. Dere foreldre er velkomne til å delta. Barna synger en julesang, og vi serverer pepperkaker og varm solbærsaft.

Lucia – arrangement med foreldre

  • Fredag 12. desember: Lucia-feiring i Lilleskogen bak barnehagen. Oppmøte for foreldre kl. 15:45. Luciatoget starter kl. 16:00. Barna bør ha med seg noe hvitt å ha over uteklærne, og gjerne noe glitter rundt livet eller hodet hvis dere har. Vi avslutter med lussekatter og gløgg ute.