Meny
Forside
Søråsen 20B 1356 Bekkestua Vis på kart
Telefon: 67 12 55 76 Send oss e-post
Redaktør: Merete Andersen
Oktober

Månedsskriv

Måneden som gikk
I september har småbarna hatt mange fine opplevelser både inne og ute. Barna er nå trygge på alle småbarnsvoksne. Selv om de kan bli litt lei seg når «sin» voksen må gå for å skifte bleie eller gjøre noe annet, lar de seg lett trøste eller avlede av andre.

Uteleken har utviklet seg mye, og de fleste barna tør nå å utforske både leker og omgivelser på egen hånd. Regnværsdager er ekstra populære! Barn og voksne kan holde på lenge med vannlek – vi fyller og tømmer, heller ut tynne og tykke stråler, og knytter lek og språkutvikling sammen.

I innetiden (12.30–14.30) er vi på Musehullet. Her leker vi med duplo, togbanen og på rollerommet, hvor barna kan kle seg ut, leke kafé eller legge seg i en liten seng. Vi leser bøker, tegner, pusler og leker med biler.

Et fint eksempel på lek: Mathias, Nicolai og Janet (voksen) bygger tårn av duploklosser. Nicolai setter på en kloss som er litt for stor. Mathias ser på og sier: «Ikke den», tar klossen og legger den tilbake i kassa. Nicolai henter samme kloss igjen, setter den på tårnet og sier: «Tøysekopp». Begge smiler, og leken fortsetter. 😊

I samlingene har vi hatt eventyr med konkreter og figurer, som Bukkene Bruse, Gullhår og de tre bjørnene og Den lille larven Aldri Mett. Sang- og regleposen, samt barnesanger med tegn til tale, er fortsatt veldig populære. På tirsdager har vi dansesamling under discokula i gangen på Musehullet. Bevegelsessanger som Hode, skulder, kne og tå og Bjørnen sover er alltid en suksess!

Samlingene gir barna glede og fellesskap. I tillegg er de viktige for å styrke språk, konsentrasjon og evnen til å følge en felles aktivitet.

Sosial kompetanse
I september hadde vi fokus på følelsene glad og sint. Når barna opplevde sinne i leke situasjoner, satte vi ord på følelsen og hjalp dem å håndtere den: «Jeg ser at du er sint, skal jeg hjelpe deg?» eller «Nå ble du sint…». På samme måte satte vi ord på når barna uttrykte glede: «Jeg ser at du er glad» eller «Nå ble du glad…».

Vi har hele tiden vært tett på barna for å støtte dem i å regulere og forstå både egne og andres følelser. Det oppstår ofte uenigheter om leker eller om hvem som skal klatre eller skli først. Da blir følelsene sterke, og vi hjelper barna med å sette ord på dem og finne gode løsninger.

Vi øver også på å vente på tur – alt fra å vente på en ledig sykkel til å vente på bleieskift.

Et eksempel: Charlotte (voksen) er på badet med noen barn for å skifte bleier. Mens hun skifter på ett barn, venter Jens og Signe på tur. Jens sier: «Etter han, så er det min tur.» Signe svarer: «Nei, det er meg!» Jens sier: «Ok da, etter han er det Signe, og så er det meg.» Signe bekrefter: «Ja! Etter meg er det deg!» De smiler til hverandre og venter videre på tur 😊.

Vi ser også mye omtanke og vennskap blant barna. For eksempel: Andreas snubler og slår seg litt. Charlotte går bort for å trøste, og Signe følger etter. Signe sier: «Andreas lei seg.» «Ja», bekrefter Charlotte. Signe går nærmere Andreas og stryker ham på hodet for å trøste. «Det var snilt gjort, Signe», sier Charlotte. 😊

Bildet: Venner Fagområder «Kropp bevegelse, mat og helse»

Vi har begynt å besøke andre avdelinger for å utforske nye lekemiljøer og gi barna fysiske utfordringer. Å leke på tjukkas-rommet på Trollstua og tørre å klatre i ribbeveggen er spennende og krevende oppgaver for de små kroppene.

På klatrestativet får barna utfordret seg selv: Er det trygt å gå over nettet med hull? Tør jeg å henge i tauet før jeg blir løftet ned? Sykler er også svært populære. Noen har lært seg å tråkke på pedalene, mens andre bruker føttene sine for å skyve seg fremover. Selv det å mestre spaden på riktig måte kan være en utfordring. Kroppene utfordres hele tiden, og vi voksne er tett til stede – både for å støtte barna og for å benevne det som skjer. Slik blir språkstimulering en naturlig og uatskillelig del av hverdagen.

Vi oppmuntrer barna til å prøve selv når de skal kle av eller på seg. Det å ta av en sko eller dra ned glidelåsen gir mestring og styrker selvstendigheten.

Et fint eksempel: Jens står i gangen og strever med å ta av seg regnbukse og støvler. Charlotte forklarer at det er lettere om han tar av stroppene først og setter seg ned for å ta av skoene. Jens prøver, får det til og sier stolt: «Se, Charlotte, jeg klarte det!» Litt etter strever Eirik med det samme. Før Charlotte rekker å si noe, går Jens bort for å hjelpe. Han viser Eirik det samme som han nettopp har lært, og Eirik svarer: «Takk» 😊.

Vi har også sunget sanger som Hode, skulder, kne og tå, Tommelfinger, tommelfinger, hvor er du? og Jeg har to øyne.

Barna liker å prøve og lære nye ting, som for eksempel å åpne dører. Samtidig øver vi på at det bare er voksne som skal åpne dørene på småbarnsgruppa – av sikkerhetsgrunner. Barna lærer raskt og minner hverandre på reglene.

Et eksempel: Etter utetid kommer Nicolai til døren og rekker hånden opp for å åpne. Da sier Mathias: «Nei, bare voksne» 😊.

Fagområdet - Nærmiljø og samfunn og Natur miljø og teknologi

I september har vi både vært i nærskogen og nede ved byggeplassen for å se på gravemaskinene på Ballerud. Nå ser vi mindre gravemaskiner og flere hus som blir større og større. Barna viser stor nysgjerrighet på alt som skjer rundt dem.

Det er stas å gå ut porten, inn på stien til fotballbanen og videre bortover til bålplassen. Vi øver på å gå i samlet flokk, alltid ha en voksen foran og en bak, og ellers der det trengs. Det er ikke alltid så lett … Vi legger vekt på å stoppe ofte, bruke god tid og undersøke alt det spennende vi finner, enten det er hule stubber, fine barkebiter eller annet. Noe å balansere på finner vi alltid!

Vi har vært på tur til Søråsen parken og lekt der. Barna koste seg med å klatre på klatrestativet eller bare løpe rundt i parken.

Oktober

Sosial kompetanse – Empati og rolletaking
I oktober skal vi ha fokus på følelsene lei seg og redd. Målet er at barna gradvis skal lære å gjenkjenne disse følelsene – både hos seg selv og hos andre. Samtidig vil vi utforske hva vi kan gjøre for å føle oss tryggere og bli mindre lei oss, og hvordan vi kan trøste og vise omsorg for hverandre.

Når vi er lei oss, kan det være fordi noe ikke ble som vi ønsket: kanskje en leke ble borte, noen sa noe som gjorde vondt, eller vi savner noen. Da kan det kjennes godt å få en klem eller å ha en voksen tett på. Når vi er redde, kan det være fordi noe føles ukjent eller stort. Da trenger vi støtte til å finne roen og kjenne oss trygge igjen.

Gjennom arbeidet med Tett på ønsker vi å fremme voksnes sensitivitet. Det betyr at vi voksne er oppmerksomme, ser barnas signaler raskt og gir gode svar og reaksjoner. Sensitive voksne møter barnas følelser med forståelse, setter ord på det barna opplever og gir trøst. Slik vi hjelper barna å bli kjent med følelsene sine, å regulere dem og etter hvert å kunne sette ord på dem selv.

For de yngste barna handler dette mye om kroppsspråk, tonefall og nærhet. Vi vil bruke enkle ord og korte setninger, som «lei seg» eller «redd», sammen med mimikk og handlinger. Når vi setter ord på følelsene og viser omsorg i situasjonen, lærer barna at følelsene deres blir sett og tatt på alvor. Samtidig får de erfaring med at både glede, sorg og redsel er følelser vi kan håndtere – sammen.

Fagområde – Kropp, bevegelse, mat og helse

Vi vil fortsette å snakke om, lese om og synge om kroppen – både kroppsdelene og hvordan kroppen kan bevege seg. Vi oppmuntrer til å våge litt mer, for eksempel å slippe hånden til en voksen når man går, eller å klatre på stativet.

Vi vil også bruke tjukkas-rommet aktivt, og forsøke å inkludere de barna som vanligvis sover mest av innetiden – slik at de også får mulighet til bevegelse og opplevelser når de er våkne.

Fagområde – Natur, miljø og teknologi
Årstidstema – Høst: Dyr i skog og natur
I oktober utforsker vi naturen om høsten. Vi ser på trærne rundt barnehagen og snakker om hva som skjer med bladene når de forandrer farge og faller ned. Sammen samler vi høstblader og legger merke til de ulike fargene.

Naturfenomen – Vann
Barna får utforske vann og dets egenskaper gjennom lek. Vannlek er noe av det barna liker aller best, og gjennom utforskningen oppdager de hvordan vann kan renne, helles og sprute.

Fagområde – Nærmiljø og samfunn
Vi fortsetter å gå på små turer i nærmiljøet – til skogen ved barnehagen, til Søråsen parken eller for å se på byggeplassen med alle de spennende maskinene. Slike små turer gir barna erfaring med og kjennskap til miljøet rundt seg.

Denne måneden deltar vi også i FORUTs barneaksjon, som skal gjøre barna kjent med andre kulturer og levesett i verden. Årets tema er «Sanjana og havet», der vi følger fireåringen Sanjana fra Sri Lanka. Barna får høre om hennes hverdag, mammas butikk og det store, spennende havet. Gjennom enkle aktiviteter, musikk og fortellinger får barna innblikk i et barns liv i en annen kultur.

Vi avslutter aksjonen med en salgsutstilling, hvor barna lager små kunstverk som foreldrene kan kjøpe. Utstillingen finner sted 29. oktober kl. 15:30–16:45. Inntektene går til FORUTs arbeid for trygge barn.

For mer informasjon om FORUT og barneaksjonen, besøk: https://forut.no/barneaksjonen/

Ukeplan for småbarnsgruppen 

Tidspunkt

Aktivitet

09:30 – 11:00

Utelek

12:30 – 14:15

Inneaktiviteter

Mandag
Samling kl. 14:00 – sangkort

Tirsdag
Samling kl. 14:00 – disco

Onsdag
Turdag i utetiden (fram til lunsj)
Samling kl. 14:00 – eventyrpose

Torsdag
Samling kl. 14:00 – eventyrpose

Fredag
Samling kl. 14:00 – sangpose


INFO

Planleggingsdag

Fredag 31. oktober er barnehagen stengt.

Forut barneaksjonen

Mandag 29. oktober arrangeres Forut barneaksjon kunstutstilling for foreldre fra kl. 15:30–17:00. Mer info kommer.