Måneden
som gikk
I september har småbarna hatt mange fine opplevelser både inne og ute. Barna er
nå trygge på alle småbarnsvoksne. Selv om de kan bli litt lei seg når «sin»
voksen må gå for å skifte bleie eller gjøre noe annet, lar de seg lett trøste
eller avlede av andre.
Uteleken har
utviklet seg mye, og de fleste barna tør nå å utforske både leker og omgivelser
på egen hånd. Regnværsdager er ekstra populære! Barn og voksne kan holde på
lenge med vannlek – vi fyller og tømmer, heller ut tynne og tykke stråler, og
knytter lek og språkutvikling sammen.
I innetiden
(12.30–14.30) er vi på Musehullet. Her leker vi med duplo, togbanen og
på rollerommet, hvor barna kan kle seg ut, leke kafé eller legge seg i en liten
seng. Vi leser bøker, tegner, pusler og leker med biler.
Et fint
eksempel på lek: Mathias,
Nicolai og Janet (voksen) bygger tårn av duploklosser. Nicolai setter på en
kloss som er litt for stor. Mathias ser på og sier: «Ikke den», tar klossen og
legger den tilbake i kassa. Nicolai henter samme kloss igjen, setter den på
tårnet og sier: «Tøysekopp». Begge smiler, og leken fortsetter. 😊
I samlingene
har vi hatt eventyr med konkreter og figurer, som Bukkene Bruse, Gullhår
og de tre bjørnene og Den lille larven Aldri Mett. Sang- og
regleposen, samt barnesanger med tegn til tale, er fortsatt veldig populære. På
tirsdager har vi dansesamling under discokula i gangen på Musehullet.
Bevegelsessanger som Hode, skulder, kne og tå og Bjørnen sover er
alltid en suksess!
Samlingene
gir barna glede og fellesskap. I tillegg er de viktige for å styrke språk,
konsentrasjon og evnen til å følge en felles aktivitet.
Sosial
kompetanse
I september hadde vi fokus på følelsene glad og sint. Når barna opplevde sinne
i leke situasjoner, satte vi ord på følelsen og hjalp dem å håndtere den: «Jeg
ser at du er sint, skal jeg hjelpe deg?» eller «Nå ble du sint…». På samme måte
satte vi ord på når barna uttrykte glede: «Jeg ser at du er glad» eller «Nå ble
du glad…».
Vi har hele
tiden vært tett på barna for å støtte dem i å regulere og forstå både egne og
andres følelser. Det oppstår ofte uenigheter om leker eller om hvem som skal
klatre eller skli først. Da blir følelsene sterke, og vi hjelper barna med å
sette ord på dem og finne gode løsninger.
Vi øver også
på å vente på tur – alt fra å vente på en ledig sykkel til å vente på
bleieskift.
Et eksempel: Charlotte (voksen) er på badet
med noen barn for å skifte bleier. Mens hun skifter på ett barn, venter Jens og
Signe på tur. Jens sier: «Etter han, så er det min tur.» Signe svarer: «Nei,
det er meg!» Jens sier: «Ok da, etter han er det Signe, og så er det meg.»
Signe bekrefter: «Ja! Etter meg er det deg!» De smiler til hverandre og venter
videre på tur 😊.
Vi ser også
mye omtanke og vennskap blant barna. For eksempel: Andreas snubler og slår seg litt. Charlotte går
bort for å trøste, og Signe følger etter. Signe sier: «Andreas lei seg.» «Ja»,
bekrefter Charlotte. Signe går nærmere Andreas og stryker ham på hodet for å
trøste. «Det var snilt gjort, Signe», sier Charlotte. 😊
Bildet: Venner
Fagområder
«Kropp bevegelse, mat og helse»
Vi har begynt å besøke andre avdelinger for å utforske nye lekemiljøer og gi
barna fysiske utfordringer. Å leke på tjukkas-rommet på Trollstua og
tørre å klatre i ribbeveggen er spennende og krevende oppgaver for de små
kroppene.
På
klatrestativet får barna utfordret seg selv: Er det trygt å gå over nettet
med hull? Tør jeg å henge i tauet før jeg blir løftet ned? Sykler er også
svært populære. Noen har lært seg å tråkke på pedalene, mens andre bruker
føttene sine for å skyve seg fremover. Selv det å mestre spaden på riktig måte
kan være en utfordring. Kroppene utfordres hele tiden, og vi voksne er tett til
stede – både for å støtte barna og for å benevne det som skjer. Slik blir
språkstimulering en naturlig og uatskillelig del av hverdagen.
Vi
oppmuntrer barna til å prøve selv når de skal kle av eller på seg. Det å ta av
en sko eller dra ned glidelåsen gir mestring og styrker selvstendigheten.
Et fint
eksempel: Jens står i
gangen og strever med å ta av seg regnbukse og støvler. Charlotte forklarer at
det er lettere om han tar av stroppene først og setter seg ned for å ta av
skoene. Jens prøver, får det til og sier stolt: «Se, Charlotte, jeg klarte
det!» Litt etter strever Eirik med det samme. Før Charlotte rekker å si noe,
går Jens bort for å hjelpe. Han viser Eirik det samme som han nettopp har lært,
og Eirik svarer: «Takk» 😊.
Vi har også
sunget sanger som Hode, skulder, kne og tå, Tommelfinger,
tommelfinger, hvor er du? og Jeg har to øyne.
Barna liker
å prøve og lære nye ting, som for eksempel å åpne dører. Samtidig øver vi på at
det bare er voksne som skal åpne dørene på småbarnsgruppa – av
sikkerhetsgrunner. Barna lærer raskt og minner hverandre på reglene.
Et eksempel:
Etter utetid kommer
Nicolai til døren og rekker hånden opp for å åpne. Da sier Mathias: «Nei, bare
voksne» 😊.
Fagområdet
- Nærmiljø og samfunn og Natur miljø og teknologi
I september
har vi både vært i nærskogen og nede ved byggeplassen for å se på
gravemaskinene på Ballerud. Nå ser vi mindre gravemaskiner og flere hus som
blir større og større. Barna viser stor nysgjerrighet på alt som skjer rundt
dem.
Det er stas
å gå ut porten, inn på stien til fotballbanen og videre bortover til
bålplassen. Vi øver på å gå i samlet flokk, alltid ha en voksen foran og en
bak, og ellers der det trengs. Det er ikke alltid så lett … Vi legger vekt på å
stoppe ofte, bruke god tid og undersøke alt det spennende vi finner, enten det
er hule stubber, fine barkebiter eller annet. Noe å balansere på finner vi
alltid!
Vi har vært
på tur til Søråsen parken og lekt der. Barna koste seg med å klatre på klatrestativet
eller bare løpe rundt i parken.
Oktober
Sosial kompetanse – Empati og rolletaking
I oktober skal vi ha fokus på følelsene lei seg og redd.
Målet er at barna gradvis skal lære å gjenkjenne disse følelsene – både hos seg
selv og hos andre. Samtidig vil vi utforske hva vi kan gjøre for å føle oss
tryggere og bli mindre lei oss, og hvordan vi kan trøste og vise omsorg for
hverandre.
Når vi er
lei oss, kan det være fordi noe ikke ble som vi ønsket: kanskje en leke ble
borte, noen sa noe som gjorde vondt, eller vi savner noen. Da kan det kjennes
godt å få en klem eller å ha en voksen tett på. Når vi er redde, kan det være
fordi noe føles ukjent eller stort. Da trenger vi støtte til å finne roen og
kjenne oss trygge igjen.
Gjennom
arbeidet med Tett på ønsker vi å fremme voksnes sensitivitet. Det
betyr at vi voksne er oppmerksomme, ser barnas signaler raskt og gir gode svar
og reaksjoner. Sensitive voksne møter barnas følelser med forståelse, setter
ord på det barna opplever og gir trøst. Slik vi hjelper barna å bli kjent med
følelsene sine, å regulere dem og etter hvert å kunne sette ord på dem selv.
For de
yngste barna handler dette mye om kroppsspråk, tonefall og nærhet. Vi vil bruke
enkle ord og korte setninger, som «lei seg» eller «redd», sammen med mimikk og
handlinger. Når vi setter ord på følelsene og viser omsorg i situasjonen, lærer
barna at følelsene deres blir sett og tatt på alvor. Samtidig får de erfaring
med at både glede, sorg og redsel er følelser vi kan håndtere – sammen.
Fagområde
– Kropp, bevegelse, mat og helse
Vi vil
fortsette å snakke om, lese om og synge om kroppen – både kroppsdelene og
hvordan kroppen kan bevege seg. Vi oppmuntrer til å våge litt mer, for eksempel
å slippe hånden til en voksen når man går, eller å klatre på stativet.
Vi vil også
bruke tjukkas-rommet aktivt, og forsøke å inkludere de barna som vanligvis
sover mest av innetiden – slik at de også får mulighet til bevegelse og
opplevelser når de er våkne.
Fagområde
– Natur, miljø og teknologi
Årstidstema –
Høst: Dyr i skog og natur
I oktober utforsker vi naturen om høsten. Vi ser på trærne rundt barnehagen og
snakker om hva som skjer med bladene når de forandrer farge og faller ned.
Sammen samler vi høstblader og legger merke til de ulike fargene.
Naturfenomen
– Vann
Barna får
utforske vann og dets egenskaper gjennom lek. Vannlek er noe av det barna liker
aller best, og gjennom utforskningen oppdager de hvordan vann kan renne, helles
og sprute.
Fagområde
– Nærmiljø og samfunn
Vi fortsetter å gå
på små turer i nærmiljøet – til skogen ved barnehagen, til Søråsen parken eller
for å se på byggeplassen med alle de spennende maskinene. Slike små turer gir
barna erfaring med og kjennskap til miljøet rundt seg.
Denne
måneden deltar vi også i FORUTs barneaksjon, som skal gjøre barna kjent med
andre kulturer og levesett i verden. Årets tema er «Sanjana og havet»,
der vi følger fireåringen Sanjana fra Sri Lanka. Barna får høre om hennes
hverdag, mammas butikk og det store, spennende havet. Gjennom enkle
aktiviteter, musikk og fortellinger får barna innblikk i et barns liv i en
annen kultur.
Vi avslutter
aksjonen med en salgsutstilling, hvor barna lager små kunstverk som foreldrene
kan kjøpe. Utstillingen finner sted 29. oktober kl. 15:30–16:45. Inntektene går
til FORUTs arbeid for trygge barn.
For mer
informasjon om FORUT og barneaksjonen, besøk: https://forut.no/barneaksjonen/
Ukeplan
for småbarnsgruppen
|
Tidspunkt
|
Aktivitet
|
|
09:30 –
11:00
|
Utelek
|
|
12:30 –
14:15
|
Inneaktiviteter
|
Mandag
Samling kl. 14:00 – sangkort
Tirsdag
Samling kl. 14:00 – disco
Onsdag
Turdag i utetiden (fram til lunsj)
Samling kl. 14:00 – eventyrpose
Torsdag
Samling kl. 14:00 – eventyrpose
Fredag
Samling kl. 14:00 – sangpose
INFO
Planleggingsdag
Fredag 31.
oktober er barnehagen stengt.
Forut
barneaksjonen
Mandag 29.
oktober arrangeres Forut barneaksjon kunstutstilling for foreldre fra kl.
15:30–17:00. Mer info kommer.