Måneden
som gikk
Tusen takk
for godt oppmøte på foreldremøtet og for de positive tilbakemeldingene
underveis. Det er lagt ut et referat i MyKid for de som ikke kunne være til
stede.
Takk også
for et fint oppmøte på høstfesten. Grønnsakssuppen og rundstykkene falt i smak
hos de fleste 😊.
September
har vært en fin måned, med mye lek både ute og inne. Småbarnsgruppen har gått
godt i gang som en samlet gruppe. De yngste barna har blitt godt kjent med både
hverandre og de voksne på de andre avdelingene.
Under «valg»
kan de eldste barna besøke de andre avdelingene for å leke med venner eller med
leker vi ikke har her på Regnbuen. I oktober vil vi i større grad ta med oss
mindre grupper over til de andre avdelingene. Denne måneden har vi også begynt
med aldersdelte grupper, hver onsdag fra kl. 09:30 til 11:30. Vi ser at barna
viser glede ved å møte nye barn og voksne, og at nye vennskapsbånd blir
etablert.
Sosial
kompetanse: Empati og rolletaking
Tema for
samlingen i september var følelsene GLAD og SINT. Et fyldig
referat fra temasamlingen ligger som nyhetsbrev på MyKid.
Vi har
snakket om følelser både i samlingsstundene og i lekesituasjoner. Vi har
understreket at alle følelser er gode, og at det er lov å være sint. Vi
forsøkte å uttrykke med ansiktsuttrykk hvordan man ser ut når man er sint, og
diskuterte hva man kan gjøre dersom man ser en venn som er sint.
Vi hadde
mange fine samtaler med barna om hva vi kan gjøre hvis vi blir sinte i en
lekesituasjon. Alle var enige om at det er bedre å snakke sammen eller si “jeg
blir sint” enn å gjøre noe som ikke er snilt mot den andre.
På Regnbuen
arbeider vi aktivt for at alle skal bli inkludert i leken og at alle venner
skal ha det bra. Et eksempel: Under lek ute stod en jente og så seg rundt. En
gutt på 3 år kom bort til henne og sa: «Har du lyst til å bli med meg på jakt?»
Jenta smilte og løp etter gutten 😊.
Vi arbeider
kontinuerlig med å inkludere hverandre i leken, stoppe opp og se om noen er
alene, og invitere dem til å være med.
Fagområdet
- Kropp, bevegelse, mat og helse
Denne
måneden har vi hatt fokus på god håndhygiene. Vi har snakket grundig om hvordan
man vasker hendene – og hvorfor det er viktig.
I
samlingsstundene har vi sunget og lekt ulike bevegelsesleker. Vi synger blant
annet «Hode, skulder, kne og tå» og «Hode, skulder, mage, lår og rumpe går». Vi
har også hatt disco og leker med dans.
I tillegg
har vi lest flere bøker om kroppen, og snakket om hvordan kroppen fungerer:
hvor den største muskelen er, hvilken muskel som er raskest, og hva som driver
kroppen vår (motor). Barna har vært svært engasjerte og nysgjerrige på temaet.
Et eksempel
på deres refleksjon: En gutt sa: «Jeg føler at hjernen min sier til meg at jeg
er tørst — kan du hente vannflasken min?»
Fagområdet
natur, miljø og teknologi
Årstider Høst: bær, frukt, grønt
Vi har snakket om og observert hvordan naturen forandrer seg ute — hva som
skjer med trær, blomster, dyr og småkryp. Vi har lagt merke til at det er færre
blomster rundt barnehagen, at blader faller fra trærne, og at det regner mer.
Vi har også
vært ute og høstet grønnsaker og smakt på dem. Det var spennende å dra opp
gulrøtter fra jorda, grave opp poteter og samle meitemark 😊.
Naturfenomen:
Solen
Vi har snakket med barna om solen — at den er en stor, varm kule som lyser opp
himmelen og gir oss lys og varme. Vi har forklart at selv om solen er oppe også
nå om høsten, så varmer den oss ikke like mye som om sommeren. Vi har vist
korte filmsnutter og hatt samtaler om hvorfor det er viktig å bruke refleks når
det blir mørkere. Daglig diskuterer vi været og hva vi bør kle oss i før vi går
ut.
Bærekraftig
utvikling: Kildesortering
Barna sorterer matavfall, plast og papir. Vi har snakket (og vil fortsette å
snakke) om hvor mye pålegg og brød vi tar. Vi oppmuntrer barna til å vurdere om
de klarer å spise en hel skive eller bare en halv — for å redusere matsvinn.
Fagområdet
nærmiljø og samfunn
I september
hadde vi trafikk - uker. Det var to uker med ekstra fokus på trafikk og
trafikkregler.
Vi har gjort
følgende:
- Gått turer i trafikken, og øvd
oss på hvordan man skal ferdes som fotgjenger.
- Tegnet motiver fra trafikk, lekt
trafikksituasjoner og snakket om trafikksikkerhet.
- Snakket om hvordan man bør gå
langs veien, hvordan man krysser veien på en trygg måte.
- Lært om gode holdninger i
trafikken, og om sikkerhet i bil, på sykkel og sparkesykkel.
Ved
avslutningen av trafikk - ukene hadde vi en fellessamling. Der viste barna at
de har fått god kunnskap og forståelse for hvordan man oppfører seg i
trafikken.
Vi har vært
på tur til Krokvollen, og hatt en bursdagstur til Eva og Vilde. Vi øvde oss på
å krysse veien trygt og å ferdes med omsorg for trafikkregler. På begge turene
trivdes barna godt. Det er alltid gøy å gå på bursdagstur og leke med nye leker
og venner.
Mat i
september: Grønnsaker og mat på bål.
Vi har
høstet våre egne grønnsaker — en morsom og engasjerende aktivitet for barna. Å
grave opp poteter i ulike størrelser, sammenligne dem og vaske dem skapte
nysgjerrighet. Gulrøtter overrasket med variasjon i størrelse og farge. Å smake
på de forskjellige gulrøttene og se hvordan de ser ut når man deler dem i to,
var en spennende opplevelse.
Senere laget
vi lunsj av grønnsakene vi høstet, kombinert med noen innkjøpte varer. Vi
stekte potetbåter, gulrøtter, søtpoteter, brokkoli og blomkål. Vi lagde også
muffins av gulrøtter og squash. Maten falt i smak — alt ble spist opp.
Vi har også
hatt matlaging på bål, og den gangen hadde vi taco. Vi stekte kjøttdeig, rød,
grønn og gul paprika, mais og rødløk på bålpanna. Barna kunne i tillegg ha på
tomat, salat, ost og rømme, om de ville, i fullkorns-tortillalefser. Maten ble
spist opp, og mange spiste to store porsjoner. Til dessert serverte vi eple- og
pære-biter med kanel og honning — stekt på bålet og servert med naturell
yoghurt. Sunne råvarer, og veldig godt ble det 😊.
I september
har barna vært som små kokker ved flere anledninger. Vi bakte rundstykker og
laget grønnsakssuppe til høstfesten. Guttene og jentene har øvd på å håndtere
kniv (under tilsyn) og å rulle rundstykker.
Oktober
Sosial
kompetanse «Empati og rolletaking»
Vi skal
fokusere på følelsene lei seg og redd. Målet er at barna skal
lære å gjenkjenne når andre er lei seg eller redde. Hva kan vi gjøre for å bli
mindre redde eller mindre triste? Hvordan kan vi hjelpe hverandre, trøste og
vise omsorg — for oss selv og for andre?
Når vi er
lei oss, kan det føles som om noe ikke er bra. Kanskje vi har mistet en leke,
noen har sagt noe som sårer, eller vi savner noen. Det kan føles som om vi vil
gråte, og vi ønsker kanskje en klem for å føle oss bedre.
Vi skal øve
på å gjenkjenne redsel, og lære at man kan bli redd selv om situasjonen ikke er
farlig. Barna skal forstå at noen tanker kan forsterke redselen — og hva de
kan gjøre for å roe seg når det ikke er en reell fare. Når vi er redde, kan vi
føle uro eller nervøsitet. Kanskje det er noe vi ikke forstår, som mørket,
eller vi hører en høy lyd som virker skummel. Da kan vi få vondt i magen eller
ønske å være nær en voksen.
Det er helt
greit å være lei seg eller redd — det hjelper ofte å snakke med noen eller få
en klem!
I arbeidet
med «Tett På» vil vi fremme voksnes sensitivitet. Det vil si at voksne er
oppmerksomme og gir barna gode svar og reaksjoner. De fanger raskt opp
situasjoner der et barn trenger støtte. Sensitive voksne støtter og aksepterer
barnas følelser, gir trøst, og hjelper barna å sette ord på følelsene sine.
Gjennom dette lærer barna å kjenne sine følelser, å snakke om dem og å regulere
dem.
Fagområdet
«Kropp, bevegelse, mat og helse»
I oktober
fortsetter vi arbeidet med å utforske kroppen. Vi skal lære om bakterier og
videreutvikle rutinene for god håndhygiene. Gjennom bruk av bøker om kroppen og
aktiviteter ute i naturen, vil vi styrke barnas forståelse og bevissthet om
egen kropp og helse.
Fagområdet «Natur, miljø og teknologi»
Årstidstema
– Høst: Dyr i skog og natur
I oktober utforsker vi høstens dyreliv. Vi observerer trærne rundt barnehagen
og diskuterer hva som skjer med dem. Barna lærer om dyrenes forberedelser til
vinteren og får innsikt i endringene i naturen. Gjennom lek og aktiviteter ute
i naturen får barna en dypere forståelse av dyrelivet om høsten.
Naturfenomen
– Vann
Vi leker med vann og utforsker dets egenskaper. Barna lærer hvem som trenger
vann og hva som skjer dersom vi ikke har tilgang til det. Gjennom eksperimenter
og samtaler utvikler barna sin forståelse for vannets rolle i naturen og
hverdagen.
Bærekraftig
utvikling – Matproduksjon
Vi undersøker hvor maten kommer fra før den når butikken. Barna deltar i
matlaging og lærer om matens opprinnelse. Gjennom praktiske erfaringer får
barna innsikt i hvordan matproduksjon påvirker oss og miljøet.
Fagområdet
«Nærmiljø og samfunn»
I oktober
skal vi gjennomføre turer i nærmiljøet for å styrke barnas tilhørighet og
trygghet til området, med spesielt fokus på trafikkregler. Disse turene gir
barna mulighet til å lære om trafikksikkerhet i et kjent miljø, noe som fremmer
deres forståelse og bevissthet.
Denne
måneden vil vi også delta i FORUTs barneaksjon, som har som mål å gjøre barna
kjent med andre kulturer og levesett i verden. Årets tema er "Sanjana og
havet", hvor vi følger fireåringen Sanjana fra Sri Lanka og lærer om
hennes hverdag, mammas butikk og det fantastiske havet. Gjennom aktiviteter,
musikk og fortellinger får barna innsikt i et barns liv i en annen kultur.
Vi avslutter
aksjonen med en salgsutstilling, der barna lager kunstverk som foreldrene kan
kjøpe i en innsamlingsaksjon. Datoen for salgsutstillingen er 29. oktober fra
kl. 15:30 til 16:45. Inntektene går til FORUTs arbeid for trygge barn.
For mer
informasjon om FORUT og barneaksjonen, besøk: https://forut.no/barneaksjonen/
Mat i
oktober: Mat på bål
I september
har vi hatt mat på bål, og vi oppfordrer dere foreldre til å ta en tur i skogen
og lage noe sunt og godt sammen med barna. På en avdelingsdag vil vi også lage
noe godt og sunt sammen med barna.
INFO
Planleggingsdag
Fredag 31.
oktober er barnehagen stengt.
Forut
barneaksjonen
Mandag 29.
oktober arrangeres Forut barneaksjon kunstutstilling for foreldre fra kl.
15:30–17:00. Mer info kommer.
Klar for
høst og vinter
Været
skifter, og vi går kaldere dager i møte. Vi ønsker at alle sjekker barnets
plass i gangen og sørger for at det ligger rent skiftetøy i riktig størrelse.
Barna trenger et par bukser, et par trøyer/gensere, sokker og underbukser. Husk
å fylle på med nytt når barna har skiftet i løpet av dagen, og ta med hjem vått
tøy. Det er også fint om dere finner fram et mellomlag med ull/fleece til
plutselig kalde dager. En tynn lue og et par votter/vanter/hansker kan være
lurt å ha på plass.