Måneden som gikk!
Takk for god oppslutning på foreldremøtet. Referatet/punktene
vi snakket om ligger som eget nyhetsbrev på mykid.
Vi var heldige med høstværet på høstfesten, håper dere hadde
en fin ettermiddag i barnehagen:) Været har for så vidt vært ganske bra i september, men noen
ordentlig regndager har vi også fått. 
Sosial kompetanse
Vi har hatt temasamling hvor
tema var sint og glad. Fyldig referat ligger som nyhetsbrev på MyKid. Barna liker temasamlingene og lar seg rive med. Senest i dag sa Iben; "Jeg synes det er ganske spennende jeg, med de trollene!" Det er bra, for det er ett av målene våre at det skal være litt spennende, da engasjerer de seg godt og får trolig med seg historiene bedre.
Barna viser mye følelser,
men det er ulikt fra barn til barn hvor sterkt de blir uttrykt. Noen blir lett
glad, noen blir fort sint, andre blir sjelden sint osv. Temasamlingen handlet
om dette, og hva man kunne gjøre for å bli mindre sint. «Puste rolig, telle til
ti saaaakte, gjespe, gå bort fra situasjonen, tenke på noe man liker osv….."
Flere er gode på å gå litt
bort fra situasjonen når de blir sinte, så prater vi om det når barnet/barna
har roet seg litt. Mens andre er mer impulsive og reagerer ut på andre, der
jobber vi tett på for å veilede og være i forkant.
Ellers fortsetter barna å hjelpe hverandre, for
eksempel i av – og –påkledning, rundt matbordet eller i konflikter. Jeg flyttet på tallerken til Jens en dag for den stod
helt inntil Victoria sin, med kniv og en stor leverpostei-kladd på. Men da sier
han: «Nei,
Victoria skulle jo smøre for meg!» Så jeg satte den pent tilbake til Victoria :) Episoder skjer ofte uten
at vi ber barna om å gjøre det, og bidrar positivt til miljøet på avdelingen!
De større barna hjelper også de yngre i bygge med
byggeputer, det er blitt veldig mye bedre lek med putene nå. De yngste forstår
bedre at de ikke kan ødelegge hytter, og ser at de eldre bygger til -og -med dem.
Selvfølgelig rases det innimellom, men mye mindre enn før.
Mange av barna snakker om lekekameratene sine som
vennene sine eller bestevenner. Vi liker at de bruker ordet venner, og snakker
om at det er lurt å ha mange venner. Ordet bestevenner er mer ekskluderende for
andre, og er ikke nødvendig å bruke.
Nærmiljø og samfunn/Kropp, bevegelse og helse
Gjennom fagområdet Kropp, bevegelse og helse har vi hatt ulike aktiviteter.
Vi har lagd grønnsakssuppe, på høstfesten. Og
spist både stekte og rå grønnsaker på avdelingsdag. Barna var veldig ivrige med
å hjelpe til, de skrelte poteter og gulrøtter, og likte også maten veldig godt,
det var veldig hyggelig, ingen klaging og sutring fordi de ikke likte. Det er
gøy å se at poteter og gulrøtter vi sådde i våres nå kunne høstes og vi kunne
spise de😊
Vi har tørket epler og ruller stadig ut rundstykker. Vi har noe variasjon av grønnsaker ved siden av brød/rundstykker til lunsj hver dag.
Vi har snakket litt om de ulike sansene våre. Sangen «Jeg har to øyne
som jeg kan se med» passer godt når vi snakker om sansene. Og vi har sett på,
luktet på, kjent på og smakt på ulik mat med varierende smak. Lyder er de også
raske og gode med å lokalisere, når vi lagde lyder bak et teppe (papir som ble
krøllet, glass som «skålte», lego som ble «rotet i», knipselyd osv..) Vi har også snakket endel om kroppen innvendig. De ulike organene, skjellett og blod. Barna er nysgjerrige og vi opplever at de får en fin begynnende forståelse av kropp. Vi har lyttet i pappkrus festet med en hyssing, med lang avstand. Da bærer lyden helt til andre enden! Spennende...
Vi har hatt hinderløyper både inne og ute i
barnehagen. Barna synes det er veldig gøy å bevege kroppen. Det var ulike
aktiviteter hvor balanse, styrke og smidighet og koordinasjon ble utfordret.
Trafikk
Vi snakker alltid om hvordan vi må gå langs veien når vi går i
trafikken. Gå godt ut på kanten, leie i hånda eller i vogna og se seg for før
vi går over en vei. Vi har vært på tur med hele avdelingen (i bursdag) og med de ulike aldresgruppene i gruppetiden på onsdager. Vi har snakket om blant annet gode holdninger i trafikken
og sikkerhet i bil. Vi oppfordrer dere som foreldre til å fortsette å vise gode
holdninger i trafikken. Uteleken har handlet om trafikk når de sykler på utelekeområdet.
Natur, miljø og teknologi
Det har vært en varm og fin september, men også noen dager med regntøy
på. Barna har selv kommentert at det er mørkt når de står opp og når de skal
legge seg. De kommenterer blader som faller ned, og har fantastiske farger. Vi
har også sett edderkopper som trekker inn, eller går på veggen rundt
barnehagen, mange snegler går i buskene rundt gjerdet og meitemarker ser vi på
vei ned i jorda. Fugler flyr av sted. Anledninger som dette benytter vi oss av
til å snakke om ulike tegn på høst.
Medvirkning
Vi påvirker og
medvirker på hverandre hele tiden. Hvert enkelt barn setter sitt preg på
gruppa. Vi lytter til positive og konstruktive forslag barna kommer med, og
hjelper de til å se hva som er til gruppas beste. Alle skal ha det bra, det er
det viktigste.
OKTOBER
Sosial kompetanse/temaarbeide
Vi fortsetter arbeidet med følelser, empati og rolletaking. På Smørøyet
vil vi ha spesielt fokus på disse punktene:
·Øve på å se og sette ord på hvordan andre har det, spesielt følelsene sint, glad, redd og lei seg (se på ansiktet til den andre hvordan den har det).
Kunne vite noe om hva barna selv kan gjøre hvis de ser noen ikke har det bra.
·Øve seg på å takle følelsene. Hvordan komme ut av de vanskelige følelsene på en god måte.
Bøker
og historier blir brukt for å belyse temaet, og ikke minst «husker du hva som
skjedde med i temasamlingen? Vi leser alltid eller snakker om manuset til neste
temasamling før samlingen, noe som kan føre til at barna er mer bevisste hva
som skal skje, og får med seg poengene tydeligere.
Hvordan
ser man ut når man er glad, lei seg, sint eller redd. Spørsmålene «hva skjedde»
og «hvordan kan du hjelpe» er spørsmål vi ofte vil bruke i
hverdags-situasjoner, for at barna skal øve seg på å finne måter å ordne opp
eller hjelpe andre på.
Tips til oppfølging
hjemme
Snakk med barna om hvordan de kan se hvordan andre barn har det. Hvordan ser
andre ut når de er glade, lei seg, sinte eller redde? Hva kan du gjøre hvis du
ser en som er lei seg eller redd?
Fagområdet
Vi fortsetter
med fagområdet kropp, bevegelse og helse
Vi fortsetter
å snakke om sansene våre, og vi vil ha flere hinderløyper og vi snakker videre om kroppen utenpå og inni.
Nærmiljø og
samfunn / natur, miljø og teknologi
Lære mer om hva som skjer i naturen på høsten, hva
skjer med trær og blomster, natt og dag, hva gjør dyra på høsten?
FORUT.
Vi deltar i FORUT sin barneaksjon. Vi har fått
tilsendt plakater, fortellinger, veiledningshefte og musikk vi kan bruke så
barna får et innblikk i livet til barn andre steder i verden.
Vi skal avslutte med en salgsutstilling, der barna
har laget et bilde dere foreldre kan kjøpe i en innsamlingsaksjon. Dette får
der nærmere informasjon om. Men datoen er onsdag 29.oktober fra kl.15.30-17.00.
dvs. dere kan se utstillingen i forbindelse med henting.
Klær
Høsten har nå begynt å
komme med kaldere og våtere dager.
Husk å gå igjennom hyllene
til barna så de har litt skiftetøy. Ikke glem å ta med våte klær hjem til tørk,
uteklærne som henger i grovgarderoben tørker også dårlig i barnehagen hvor de
henger tett inntil andres våte klær.
Barna bør nå ha: regntøy,
ull/fleece, støvler/cherrox, ullsokker, votter eller regnvotter, lue.
Smittevern
Barna skal vaske hendene når de kommer i barnehagen på morgenen, mange har
dette som en innarbeidet rutine -supert! Vi vasker i tillegg hender før
spising, etter toalettbesøk, når vi har vært ute og når barna er synlig skitne.
Vi prøver å lære barna å hoste i armen/albukroken når de må hoste.
NB! Fredag 31. oktober er det planleggingsdag. Barnehagen er stengt.