Måneden som gikk
Vi er nå kommet godt i gang med barnehageåret.
Tilvenning av nye barn har gått fint, de begynner å bli trygge, og gruppa har
blitt bedre kjent med hverandre. Hverdagen har fått flere av sine faste rutiner
på plass og barna begynner å kjenne de godt.
Vi har blitt godt kjent på egen avdeling,
og er akkurat ferdig med «besøksdager» til de andre avdelingene. Gøy å se hva
alle leke-rommene kan tilby i barnehagen. Mye ved dagsrytmen er nytt for flere
av barna, men de ser og hermer etter de som kan rutinene, og da går det som
regel veldig greit.
Barna er generelt gode på å inkludere, og
noen klarer å leke mange sammen. Det er ofte gøy, å leke mange sammen, for
eksempel i familielek eller felles aktiviteter. Men vi øver også på å se hva de
som leker gjør, før man blir med i leken. De fleste forstår at det blir deres
tur å leke med noe, men at de må vente på tur hvis det er mange. Det er alltid
et ledig rom å leke på i Søråsen. Vi finner alltid på noe, selv om et lekerom
er «opptatt». Det er alltid litt vanskelig å forstå for noen i starten, men
etter hvert oppdager de at det er nok av leker og nok av tid til å få leke med
alt de ønsker.
Vi har hatt mye bøker og sanger i samlinger
i august. Vi har også hatt «Kims lek», «danseleken», og introduksjon av
Psykologisk 1-hjelp «grønne og røde tanker».
Småbarna har sin egen sangpose og
eventyrposer på småbarnsgruppa. De har fast innelekeområde på Musehullet, men
deler seg også i mindre grupper som leker på andre lekerom på andre avdelinger.
Les mer på småbarnsgruppas nyhetsbrev.
Vi har vært i bursdag hjemme hos Ole. Vi
koste oss ute i hagen og på verandaen, med leker, bursdagsamling, kake og
frukt. Barna synes det alltid er stas med bursdager. Dette ble også første
turen med ny gruppe. Mye gikk fint, og noe må øves på. Spesielt det å leie når
vi går langs veien. Men vi får ny øvelse allerede på torsdag, da skal vi hjem
til Helene.
Sosial kompetanse/temaarbeid
Vi har snakket om at de litt større barna
må vise seg som gode rollemodeller for de yngre. Hvordan skal de reagere når de
små kommer bort til dem, eller til leken de har? Vi har fokus på at de kan si hei, og prøve å la de bli med på leken, gi de en rolle i leken. Vi ser
at mange leker i blandete alder og kjønn, og de er generelt inkluderende mot
hverandre.
Hvis noen ødelegger leken, er naturligvis
ikke det noe stas. Barna blir da veiledet i å takle at noe blir ødelagt, og
hvordan det kan ordnes, og barnet som ødela blir veiledet i hvordan gå inn i en
lek og/eller hjelpe og «reparere».
De nye barna har blitt tatt fint imot, og
kommet godt inn i lek allerede. Så tar det naturlig nok litt mer tid før alle
blir ordentlig trygge på hverandre og i gruppa. De barna som gikk her i fjor
har også byttet rolle fra for eksempel småbarn til store-barn, og trenger også
tid på å venne seg til ny barnegruppe og bli kjent med alt og alle.
Barna har vist mye omtenksomhet mot
hverandre, de viser at de bryr seg. Et eksempel er: Ett av barna er lei seg etter levering, hun går i garderoben og legger seg på
gulvet mens hun gråter. Jeg går etter for å trøste, men hun vil ikke ha trøst
av meg. Noen av barna kommer ut for å se hva som skjer. Jeg spør de: Hm, hva
skal vi gjøre? Louis sier: «Vi kan trøste!» Ja, god ide sier jeg, og Louis,
Olav og Hedda går for å trøste. Louis setter seg ned ved siden av henne og
stryker henne forsiktig på ryggen. Det er nok til at hun stopper å gråte og ser
opp på Louis. De får henne med seg smilende inn på avdelingen😊
Det er mye hjelpsomhet ved på og
avkledning, store hjelper små, men småbarn hjelper også småbarn.
Et eksempel på hvordan komme med i lek på
en god måte, (denne er på en måte litt avansert, men likevel ikke): Marie og Cornelia lekte sammen med
duplo på Musehullet. Louis kom inn og observerte leken en liten stund. Så gikk
han i lekekassa og fant en leke han hadde tanke om at kunne passe inn i leken.
Han sier til Marie; «Se her, Marie, jeg har denne til deg. Vil du ha den?»
Marie ser opp, og smiler mens hun sier: «Ja! Vil du bli med?»
Grønne tanker –glade barn.
Vi vil arbeide med dette psykologiske
førstehjelpsprogrammet parallelt med sosial kompetanse. Det handler om hvordan
man kan bli mer bevisste sine egne tanker og følelser, og takle de. Her har vi
tenkebamsen grønn (gode tanker) og tenkebamsen rød (vanskelige tanker) som vi
kan bruke sammen barna. Alle har både grønne og røde tanker, det er viktig å få
fram. Men ofte kan man hjelpe fram de grønne tankene når de røde er der, så
finner de strategier på å komme ut av de vanskelige tankene.
Vi har også snakket om at det hender noen
gjør noe mot deg som ikke var meningen, ikke så seg for, dultet borti deg,
eller sprutet sand på deg ved et uhell når de gravde i sandkassa. At man må
prøve å tenke at andre vil gjøre gode ting mot hverandre:)
Å skape et godt læringsmiljø tar tid, og må
jobbes med hele tiden. Noen er tålmodige og forståelsesfulle, andre reagerer raskt
og har ikke så god forståelse for ulike situasjoner som oppstår. Alle er vi
ulike og trenger litt forskjellig veiledning, støtte og hjelp.
Kosthold
Vi har kommet i gang med baking av
rundstykker to dager i uka. Det er ikke alltid vår avdeling baker de ut, men
innimellom får barna tilbud om å være med på det.
Vi har oppskåret grønnsaker som tilbehør
til lunsj innimellom, tirsdager og torsdager har ferske rundstykker. Havregryn
med yoghurt, og smoothie har vi en dag (rosagrøt). En fredag i måneden har vi
varm mat, som barna er med å forbereder og tilbereder (hadde ikke dette i
august, men starter fra september)
SEPTEMBER
Sosial kompetanse
Empati og
rolletaking, og å ta barneperspektivet
Barna
skal lære å kjenne igjen følelsene glad og sint hos seg selv og andre. De lærer
strategier for å bli mindre sint, og håndtere sin egen aggresjon. Voksne responderer
empatisk og gir barna støttende handlinger basert på barnets behov.
Her vil jeg også minne om et hefte vi har
lagd sammen dere foreldre tidligere. Her kom det opp ulike punkter vi har
ansvar for å følge opp for at vi skal ha et godt psykososialt miljø. Noe dere
kan hjelpe oss med er disse punktene:
1) Åpenhet om barnas psykiske miljø.
Foreldre og personal gir hverandre
tilbakemeldinger når det gjelder hvordan barn og barnegruppen har det. Vi
ønsker lav terskel.
2) Søråsen barnehage er en «be tilbake» barnehage.
Dersom ditt barn blir bedt hjem til
noen, så forplikter det at dere ber tilbake en gang i nærmeste fremtid. Dette
sikrer at alle barn som ønsker det blir invitert med hjem til noen.
3) Søråsen
barnehage arrangerer ulike sosiale sammenkomster.
Høstfest, Juletrefest, Foreldretreff,
tur i skogen, sommerfest.
Dette gjør at foreldre og barn har
mulighet for å bli kjent med hverandre. Snakk gjerne med noen du ikke har
snakket med før!
4)
Bursdagsinvitasjoner:
Å ikke bli invitert i bursdag kan
virke ekskluderende for et barn.
Ta kontakt med personalet på avdelingen for å få en oversikt over hvilke barn du bør invitere.
Det er mulig å invitere hele avdelingen med personal hjem på dagtid.
I Søråsen ønsker vi ikke deling av kjønn som jente- og guttebursdag.
Bursdagsinvitasjoner leveres i postkasse hjemme hos barna. (ikke i barnehagen)
Hele hefte finner du på hjemmesiden
vår under: Dokumenter, Barnas
psykososiale miljø. Under dokumenter finner dere også Plan for psykososialt miljø fra kommunalt nivå.
Kropp, bevegelse og helse
/ Nærmiljø og samfunn
Valg (at de store barna kan velge hvor på
huset de vil leke) starter opp nå fra september. Det er mange rom i barnehagen
å leke på, og når alle disse er i bruk er barna godt fordelt og har god plass
og tid å fordype seg i leken sin. Er det mange barn på en avdeling er det helt
sikkert et sted det ikke er så mange. Vi følger, og leker sammen barn på andre
avdelinger. Noen er store nok til at vi kan ringe og avtale at de kommer over
selv for å leke.
Vi skal ha fokus på kroppen,
bevegelsesleker med fokus på kroppsdeler, sanger om kroppen. Hode skulder, kne
og tå og Jeg har to øyne er to aktuelle sanger, vi lager hinderløyper ute og
inne.
Vi skal ha to trafikk-uker i september. Når
vi går tur snakker vi om hvordan vi forholder oss til trafikken. Vi vil ha
samlinger, oppgaver og lek hvor trafikk er tema, blant annet sykkel-lek i
utetiden med veier, skilt og ulike oppgaver.
Tips til foreldre: Følg
trafikk-reglene:)
Natur, miljø og teknologi
Årstiden:
Høst er en årstid vi høster mye av naturen.
Vi konsentrerer oss om grønnsaker, frukt og bær. Barna skal være med å lage noe
av grønnsaker. Barna skal lære noe om hvor ulike grønnsaker vokser, hva som
skal til for at de skal vokse osv.
Naturfenomen: På høsten blir det kjøligere
(trenger mer klær) og tidligere mørkt (vi trenger refleks). Vi vil reflektere
og undre oss litt sammen om dette, hvordan jorda og sola er i forhold til
hverandre. Vi kan samtale om temperatur og klær.
Bærekraftig utvikling: Barna deltar i
sortering av papp og papir fra annet søppel. Vi bruker oransje pose og
pappcontaineren ute. Vi jobber også for at barna skal redusere forbruk av blant
annet tegnepapir. Barna øver seg på å fylle arkene, og gjerne bruke baksiden
også. Ved måltidet jobber vi med at de skal kjenne etter, og forsyne seg med
det de orker å spise og drikke. Barna kaster restemat i grønne poser.
Aldersdelte grupper
Onsdager er gruppe- dag.
Da møtes alle barna i barnehagen på hvert årskull i en egen gruppe. (Bort sett
fra småbarna, de har sin faste gruppe hver dag).
Gruppedagen er blant annet
for at barna skal møte hverandre lettere på tvers av avdeling siden vi ikke er
så mange i hvert alderskull på hver avdeling. Vi jobber for at alle gruppene
skal ha stabilt personal på gruppa, men ikke alle har en voksen fra sin
avdeling. Alle barn er sammen noen barn de kjenner fra egen avdeling, og alle
voksne på huset jobber kontinuerlig for å ha en god relasjon til alle barn i barnehagen.
Vi skal ha første gruppedag på onsdag:)
Småbarnsgruppa. Les eget
nyhetsbrev også for småbarna.
Maxigruppa.
Les eget nyhetsbrev også for maxigruppa.
Div. info:
* Onsdag10.sep. Foreldremøte kl. 19.00-21.00
* Su- arrangement tirsdag 23.sep fra kl.15.30. Nærmere info kommer.
* Skolens høstferie er i uke 40. Hvis noen skal ha dager fri er det fint hvis vi får vite det så raskt som mulig (fint om personal også tar fri når barn har fri)
* Utviklingssamtaler vil gjennomføres i (september og) oktober.