Meny
Forside
Søråsen 20B 1356 Bekkestua Vis på kart
Telefon: 67 12 55 76 Send oss e-post
Redaktør: Merete Andersen
September

Månedsskriv


Måneden som gikk – august
August har handlet om trygghet, lek og å bli kjent med nye barn og voksne. Sølve, Brage, Nicolai og Olivia har kommet godt inn i gruppa, og det er fint å se hvordan «de gamle» barna inkluderer og tar imot de nye. Siste mann begynner 1.sept, og da er gruppa endelig fulltallig. Vi har vært opptatt av å holde på faste rutiner med samlingsstund, måltider med faste plasser og hvilestund. Det gir trygghet og forutsigbarhet i hverdagen, noe som er viktig for både nye og gamle, og det gjør det lettere for nye barn å lære seg dagsrytmen i barnehagen vår. Vi ser masse god lek i små grupper, der barna leker på tvers av alder og kjønn.

Vi har for det meste lekt på musehullet denne måneden, men de siste ukene har vi hatt «rullerende valg» for barna over 3år. Det vil si at vi to dager av gangen går avdelingsvis på besøk til de andre avdelingene og leker der på formiddagen. Dette gjør vi for å bli kjent med leketilbudet vi har rundt på de ulike avdelingene og for å bli bedre kjent med huset. Det har vært stor entusiasme og mye fin lek på de andre avdelingene, det er spennende å se hvilke tilbud de andre avdelingene har.

Nå åpner vi opp for «valg», som vil si at barna over tre år kan velge hvor og med hva de ønsker å leke på hele huset. I starten går vi små grupper sammen med en voksen, men etter hvert vil noen velge å leke på en annen avdeling på egenhånd. Det positive med å være et åpent hus, er at barna blir godt kjent med de voksne også på de andre avdelingene.

Sosial kompetanse
Vi jobber for et positivt klima i barnegruppa ved å bygge trygge varme relasjoner mellom barn-barn og barn-voksen. Barna opplever en gjensidig respekt og likeverd mellom voksne og barn ved at vi bruker positiv kommunikasjon i samvær med hverandre. Barna får positive tilbakemeldinger når de viser omtenksomhet overfor hverandre, dette bidrar til å styrke ønsket atferd og motiverer barna. Vi voksne er rollemodeller ved å vise respekt, empati og vennlighet i våre interaksjoner med barna og med hverandre. Smil, latter og glede er en naturlig del av hverdagen.

Denne måneden har handlet om å lære barna å vise omtenksomhet for hverandre og inkludere hverandre i lek. Dette betyr ekstra mye når vi har nye barn på avdeling som skal komme inn i gruppa. Vi voksne er tett på og hjelper barna å komme i kontakt med hverandre. Vi er aktive og deltar i barnas lek for å støtte relasjonsbygging, både nye og gamle.
Hver dag ser vi barn som bryr seg om hverandre, det kan være å trøste en venn som er lei seg, hjelpe en venn å smøre ut smør på brødskiva eller hjelpe en venn å få til noe. Vi har stort fokus på positiv kommunikasjon, og at hvordan vi svarer hverandre og tonen vi prater med i lek og samtaler har mye å si for hvordan miljøet rundt oss blir. Her er vi voksne viktige rollemodeller, vi må kommunisere respektfullt og positivt med barna og oss imellom hvis vi ønsker at barna skal gjøre det samme.

Temasamling
Vi skal snart ha første temasamling der vi blir kjent med Tambar og andre karakterer fra det universet. Det vil handle om positiv sosial atferd; å vise omtenksomhet for andre og inkludering. Inga hadde fellessamling for alle barna siste fredag i august, og da ga hun en liten introduksjon til hvem Tambar er.

Fagområde «natur, miljø og teknologi»

«Natur, miljø og teknologi» er et av to fagområder vi har med oss gjennom hele året. Barna lærer om naturen gjennom opplevelser i alle årstider og i all slags vær. Vi har fokus på miljø og bærekraft i hverdagen ved å lære barna å ta vare på ting, ikke forsyne seg med mer enn de trenger, holde naturen ren og sortere søppel.
I våres satte vi poteter, og plantet gulrøtter, salat og sukkererter. Sukkerertene klarte seg dessverre ikke gjennom sommeren da barnehagen var stengt og jorda ikke fikk nok vann. Dette har gitt mye læring i hva som er viktig for at planter skal ha det bra, og barna har vært med å høste inn tørka erter som vi sparer på og sår på nytt til våren igjen.
Første fredag i september skal vi lage mat med fokus på grønnsaker, så de neste dagene skal vi høste det som er i plantekassene og håper på å finne gull.

Fagområde «nærmiljø og samfunn»
Barnehagen er for mange barn det første møte med det store samfunnet. Her legges grunnlaget for hvordan man møter alt senere i livet. Barna får blant annet øve på å bygge vennskap og relasjoner, samhandling, å ta plass i en gruppe, konflikthåndtering og håndtering av følelser.  Vi støtter og hjelper barna og legger til rette for ulike opplevelser der de får øve på alt dette.
Vi har et fint nærmiljø å gå tur i, der vi kan gå både i skog og øve på å gå i trafikk, det er flere byggeplasser rundt oss som kan være med å lære oss om infrastruktur og ulike arbeidsplasser. Vi skal bruke tiden fremover til å gå turer i nærmiljøet vårt.

Kosthold i Søråsen
Hver tirsdag og torsdag spiser vi hjemmebakte rundstykker som barna er med å rulle ut. Mandag og fredag spiser vi grovbrød og på onsdager spiser vi «rosagrøt» (kjøleskapsgrøt/havregrøt med bær), barna får servert grønnsaker og frukt hver dag, og inni mellom serveres smoothie. Til lunsj smører barna maten selv med et utvalg pålegg, til tre-mat er det en voksen som smører.

En gang i måneden har vi «månedens mat» der barna er med å lage mat fra start til slutt. I september er månedens mat «grønnsaker».

September

 
Sosial kompetanse
I september skal vi ha ekstra fokus på empati og rolletaking, og å gjenkjenne følelser, da spesielt glad og sint. Barna skal lære å kjenne igjen følelsene glad og sint hos seg selv og andre. De lærer strategier for å bli mindre sint, og håndtere sin egen aggresjon, samt hvordan de kan hjelpe andre. De voksne støtter barna i sin selvstendighet, møter barna med forståelse og hjelper dem å uttrykke seg. De voksne er oppmerksomme på barnas emosjonelle behov og gir dem støtte når de trenger det.


Barna skal lære å ta andres perspektiv. De voksne tar barnas perspektiv ved nærvær og oppmerksomhet, dette viser at deres tanker og følelser er viktige. Voksne responderer empatisk og gir barna støttende handlinger basert på barnets behov. De voksne involverer barna i beslutninger som angår dem.

Som ulike individer reagerer vi forskjellig i ulike situasjoner, men alle kan bli sinte og da er det viktig å lære seg noen strategier for hva som hjelper for å komme seg gjennom følelsene sine. For noen hjelper det å gå vekk fra situasjonen og få litt tid for seg selv før de er klare for å støttes gjennom følelsene sine. Det kan være å få sitte på et fang, puste dypt sammen og kjenne at kroppen igjen blir rolig eller snakke om noe helt annet før man er klar til å snakke om hva som skjedde og hvordan man har det.

Fagområde «kropp, bevegelse, mat og helse»
I september og oktober vil vi ha ekstra fokus på fagområdet «kropp, bevegelse, mat og helse». Barnegruppa er en aktiv gjeng som bruker kroppen mye i lek, spesielt ute. De løper fra sted til sted, sykler, klatrer, lager fart på huska, og løfter tunge bøtter med sand. I september og oktober vil vi også legge til rette for hinderløype inne/ute, vi skal gå tur i ulent terreng (skogen), vi skal tegne og lære om kroppen, og lære om maten vi spiser – hva gir kroppen god næring og hva er mindre god næring. Hva trenger kroppen for å fungere best mulig? Vi ønsker at barna skal ha et positivt forhold til å bruke kroppen sin og søke nye fysiske utfordringer med en positiv innstilling.

I september har vi også fokus på hygiene. Barna skal lære om hygiene og smittevern. Vi øver på hvordan vaske hender, med en dose såpe, og gni hendene sammen før skylling. Barna skal også lære hvorfor dette er viktig. Vi har håndvaskrutiner i barnehagen før hvert måltid, og etter toalettbesøk.
Vi ønsker også at dere foreldre sender barna til håndvask om morgenen når dere leverer. Eventuelt bruk desinfiseringsskum som henger på veggen ved inngangsdøra. Dette er med å redusere eventuell smitte.

Fagområde «natur, miljø og teknologi»
Naturfenomen: høsten er en tid for kaldere vær og tidligere mørke ettermiddager. Det betyr etter hvert mer klær og refleks når man er ute. Vi vil reflektere og undre oss litt sammen om dette, hvordan jorda og sola er i forhold til hverandre. Vi samtaler om temperatur og klær. Vi vil bruke skogen ved barnehagen til å se på hvordan naturen forandrer seg utover høsten og snakke om hvorfor bladene skifter farge og hva som skjer.

Bærekraftig utvikling: Barna deltar i sortering av papp og papir fra annet søppel. Vi bruker oransje pose og pappcontaineren ute. Vi jobber også for at barna skal redusere forbruk av blant annet tegnepapir. Barna øver seg på å fylle arkene, og gjerne bruke baksiden også. Under måltidene snakker vi med barna om å lytte til kroppens signaler og forsyne seg med det man orker å spise, for å redusere matsvinn.

Fagområde «nærmiljø og samfunn»
I september skal vi ha to trafikk-uker i Søråsen (uke 37-38). Barna skal gjennom lek og aktiviteter lære om trafikksikkerhet som fotgjenger, syklist og bilist. Vi skal tegne opp sykkelbane på uteområdet og gå tur i trafikken, lære hva ulike skilt betyr og hvordan vi ferdes på en trygg og sikker måte i trafikken.
Vi minner om at det er vi voksne som er barnas viktigste forbilder, og at det derfor er viktig å skape gode vaner med refleks, hjelm og sikring i bil (uavhengig av hvor langt eller kort dere kjører).

Kosthold i Søråsen
Vi fortsetter å følge matplanen vår, med brød og hjemmebakte rundstykker med diverse pålegg, «rosagrøt» og smoothie, i tillegg til frukt og grønnsaker som vi serverer hver dag. I september er «månedens mat» grønnsaker, og vi vil servere et mer variert utvalg av grønnsaker og lære mer om dem og hva de gjør for kroppen.

Fredag 5.september skal vi lage et måltid basert på grønnsaker.

Fredag 19.september skal vi lage varm mat på bål. Da går vi ut på bålplassen i skogen og tenner bål. I forkant snakker vi med barna om næringsrik mat, og sammen blir vi enige om hva vi skal lage. Vi skal også snakke og lære om bålsikkerhet, hvordan man tenner bål og alle sikkerhetsregler rundt et bål.

Aldersinndelte grupper onsdager fra kl. 9.30-11.30

Denne dagen samles alle barna som er født i samme årskull for å leke og ha aktiviteter sammen i tidsrommet 9.30-11.30. Dette gjør vi for at barna i hvert årskull skal møtes på tvers av avdelingene siden vi ikke er så mange barn i hvert kull på hver avdeling. Vi prøver å få til at alle gruppene har en personal fra hver avdeling så barna har en kjent voksen, men det er ikke alltid det går. Vi har likevel erfaring med at det går bra likevel, barna er alltid sammen med barn de kjenner fra egen avdeling, og personalet jobber kontinuerlig for å bygge relasjon med alle barn i barnehagen.

Småbarnsgruppa: Anne M (trollstua), Line, Charlotte (smørøyet) og Natalia (regnbuen)

2022-gruppa: Inga (regnbuen), Line (trollstua), Martin

2021-gruppa: Vilde, Adele (smørøyet), Vegard (trollstua) og Ida (regnbuen)

Maxigruppa: Axel (smørøyet), Tomas (trollstua), Josefine/Andrea (smørøyet)
Husk å lese plan for maxigruppa i Nyhetsbrev i MyKid.

Litt informasjon:

Kalender i MyKid:
Kalenderen blir oppdatert i forkant av hver uke. Her er det info om turer og aktiviteter.

Beskjeder i MyKid:
Bruk «Dagspåminnelser» og ikke «send melding» når dere sender oss beskjeder. Vi bruker ikke sms-tjenesten i MyKid. Dersom det haster, så ring oss

Foreldremøte: 10. september
Fra kl. 19.00-21.00 (starter felles, før vi går på avdeling). Påmelding i MyKid

Foreldremøte og sosialt treff for maxiforeldre: 11. september kl. 16.00-18.30

SU arrangerer høstfest tirsdag 23. september 15.30-17.00 (mer info kommer)

Utviklingssamtaler: 
Det blir satt opp tider til utviklingssamtaler i MyKid i slutten av september. Gi beskjed dersom dere ønsker samtale tidligere.

Skolens høstferie i uke 40:
Barnehagen er åpen som normalt, men vi ønsker at dere legger inn i MyKid «Kommer» eller «Ferie» i uke 40, så fort dere vet hva som gjelder for deres barn. På den måten kan vi planlegge å fordele personal best der det trengs.