Meny
Forside
Søråsen 20B 1356 Bekkestua Vis på kart
Telefon: 67 12 55 76 Send oss e-post
Redaktør: Merete Andersen
September

Månedsskriv

Måneden som gikk

Tilknytning

I august har vi hatt fokus på å skape trygghet og tilhørighet for barna – både for de som er nye, og for de som har gått i barnehagen ett år allerede. Barna starter dagen inne på avdelingen, og kl. 09.30 møtes vi ute.

I år valgte vi å gjennomføre tilvenningen i små grupper, med to avdelinger på hver side av huset. Musehullet og Trollstua møttes ute og lekte sammen på den ene siden, mens Regnbuen og Smørøye hadde lek på den andre siden. Erfaring viser at mindre grupper gir en roligere og tryggere atmosfære for de yngste barna. Det blir også lettere for barna å bli kjent med både barn og voksne fra nabo avdelingen.

Rundt kl. 10.50 går barna inn for å spise lunsj, før de sover eller hviler. De som ikke sover, møtes på Musehullet kl. 12.30. Etter hvert som flere våkner, samles alle, og på den måten blir barna godt kjent med hverandre også innendørs. Vi har virkelig fått en fantastisk gjeng! 😊

I dag opplever vi at alle barna er trygge på sine voksne i egen avdeling, men de er heller ikke redde eller sjenerte for å møte andre voksne fra de ulike avdelingene. Tvert imot opplever barna det som trygt og morsomt når voksne tuller, tøyser og leker sammen med dem.

Et godt eksempel på dette var fellessamlingen den siste fredagen i august. Hele barnehagen var samlet for å se hva som skulle skje. Med hånden på hjertet kan vi si at alle barna fulgte spent med på det den voksne formidlet, og alle reiste seg for å være med på dansen «Bli med-dansen». For en imponerende gjeng av små tøffinger! 😊

Mot slutten av august begynte vi å samles ute på én side allerede fra kl. 09.30, for å styrke fellesskapet og skape gruppetilhørighet på tvers av avdelingene. Nå møtes vi hver dag ute, hvor barna leker sammen, oppsøker hverandre og blir kjent med både barn og voksne fra de andre avdelingene.

LEK

Vi startet forsiktig med rolig lek i sandkassen for de helt nye barna. Etter hvert utviklet leken seg – fra fange til den voksne, til å leke på bakken eller løpe av gårde på de små føttene. Sandkassen er en svært populær arena for lek. Å grave med spade blir en oppdagelse i seg selv, og når de voksne bygger sandslott som barna får lov til å rive ned, skapes det både samhørighet og glede.

Å sitte på en sykkel som trås av en voksen kan oppleves som å være med på tog- eller busstur, og opptil fire barn kan være med samtidig. Den store husken, som rommer 5–7 barn, er også en fantastisk opplevelse. Vi voksne dytter ikke bare husken, men synger sammen med barna eller setter på barnesanger via en liten høyttaler.

En dag hadde jeg med meg høyttaleren i gyngebåten ute. Da jeg satte på musikk, samlet mange barn seg i båten. Vi danset og hadde det veldig gøy! Da jeg prøvde å stoppe musikken, kom det tydelig beskjed fra flere: «Nei, mer!» 😊

Klatrestativ og sklier brukes også flittig, og vi voksne deltar aktivt med støtte og lek. Når regnet kommer og det dannes vanndammer, er gleden stor. Nesten alle barna setter seg i dammene, samler vann i bøtter eller kjenner på vannet med hendene.

Inne på Musehullet har barna mange muligheter for lek. De kler seg ut, leker i kjøkkenkroken med mat, eller legger seg i den lille sengen som også blir brukt til klatring og rollelek. I tillegg pusler vi sammen med barna, bygger togbane, tegner og utforsker ulike konstruksjonsleker.

Felles samling
Barna trives med vår faste ettermiddagssamling kl. 14, hvor alle samles i Musehullet. Litt motstand kan dukke opp i form av klaging før alle har satt seg, men når sangen begynner – og med kjente sanger som Lille Petter Edderkopp, Så rart å være flaggermus, Nede på stasjonen, Tut, tut sier onkels bil og Mikkel rev – senker roen seg. Vi avslutter med Labbetuss-sangen, før vi sier ha det til hver avdeling. Dette ritualet skaper en trygg ramme, full av glede og fellesskap.

Rutinen gir barna struktur og trygghet. De kjenner igjen dagen, vet hva som skjer, og kan føle seg hjemme i samlingen. Sang, repeterte rutiner og faste avslutninger skaper en forutsigbar hverdag som gir barnet handlingsrom til å følge med, delta og glede seg.

Fra september ønsker vi å utvide samlingene med flere aktiviteter – som temasamlinger, rytmisk lek, fortellinger eller språklige utfordringer – for å styrke både nysgjerrighet, engasjement og fellesskap.

Sosial kompetanse: «Empati og rolletaking»
I august har vi hatt særlig fokus på å fremme positiv sosial atferd. Dette gjør vi ved å være tydelige rollemodeller — trøster, hjelper, deler og forklarer hvorfor vi gjør det — og bemerker det aktivt når barna viser slike handlinger.

Barna er veldig hjelpsomme! De hjelper hverandre og oss voksne, for eksempel med å rydde sykler tilbake til lekeskuret. Vi øver på å dele leker og å ikke trekke leker fra hverandre, og er tilstede for å støtte barna i de situasjonene. Alt skal prøves og testes — dette er den måten små barn lærer sosial samhandling på. Gjennom små uenigheter får de prøve ut hvordan man kan løse det sammen.

Hva gjør vi – steg for steg:

v  Være gode rollemodeller: Når vi trøster, deler eller hjelper i hverdagen, ser barna hvordan slike handlinger skal utføres — og hvorfor de er viktige.

v  Løfte frem positiv atferd: Vi gir ros og oppmerksomhet når vi ser barna vise omsorg, hjelpsomhet eller dele med andre.

v  Være til stede i konflikter: Når to barn ønsker samme leke, veileder vi dem gjennom det – forklarer, hjelper dem å finne løsninger og fremmer forståelse.

v  Gi barna rom for å utforske samspill: Gjennom praktisk lek, små utfordringer og konfliktløsning i trygge rammer, utvikler barna gradvis sine sosiale ferdigheter.

September
Sosial kompetanse: «Empati og rolletaking»

I august har vi fokus på følelsene glad og sint. Å kunne gjenkjenne andres følelser – og vite hvordan man kan handle ut fra det – gir barna kompetanse for samspill i en gruppe. Barna skal lære å ta andres perspektiv.

Vi skal fortsette arbeidet med «TETT PÅ – kvalitet i barnehagen»: vi er nærværende og empatiske, hjelper barna å sette ord på egne følelser og involverer dem i små valg. Når vi ser barna vise sunn sosial atferd, fremhever vi det—og når de blir sinte, stopper vi opp og sier: “Jeg ser du er sint.” Vi hjelper dem å regulere følelsene – for eksempel via dype pust, rolige ord og noen ganger et valg: “Vil du heller bygge noe, eller sitte på fanget?”

Gjennom lek og fantasi, som rollelek, miming og enkle drama, utforsker barna følelsenes verden. De lærer å sette seg inn i andres situasjon — og å forstå at sinne og glede er helt normale følelser man kan snakke om og håndtere trygt.

Fagområdet «Kropp, bevegelse, mat og helse»

I løpet av de neste to månedene skal vi jobbe med temaet «Kropp, bevegelse, mat og helse». Målet er at barna skal bli bedre kjent med kroppen sin og lære hvordan den fungerer. Vi skal fokusere på hygiene, spesielt håndvask, og lære hvorfor det er viktig å vaske hendene riktig. Vi skal lese bøker og synge sanger om kroppen. Barna vil få mulighet til å hoppe, rulle, åle og krabbe både ute og inne. Uteområdet i barnehagen er som en hinderløype for små bein, og vi vil også tilby hinderløyper og tumlelek inne. Vi kommer til å bruke puterommet på Smørøyet og tjukkasen og ribbeveggen på Trollstua for å gi barna ulike fysiske utfordringer. Gjennom dette arbeidet ønsker vi å gi barna en helhetlig forståelse av egen kropp og helse, og å fremme trivsel, glede og mestring i hverdagen. Dette er i tråd med Rammeplanen for barnehagen, som understreker viktigheten av å fremme barnas fysiske og psykiske helse gjennom daglig fysisk aktivitet og sunne matvaner.

Fagområdet – «Natur, miljø og teknologi»

I løpet av året legger vi stor vekt på fagområdet «Natur, miljø og teknologi». Hver onsdag har vi fast turdag, der vi utforsker barnehagens nærområde. Gjennom disse turene ønsker vi å gi barna gode opplevelser både langs veien og i naturen, og å lære om alt som kryper og gror. Vi observerer og undrer oss sammen over det vi ser, hører og opplever. Barna får mulighet til å oppleve naturen som en arena for lek, undring, utforsking og læring, i tråd med Rammeplanens føringer.

Vi er tilbake i barnehagen til lunsj, så barna trenger ikke ha med noe spesielt, med mindre vi gir beskjed. Gjennom disse turene ønsker vi å bidra til at barna får kjennskap til sitt nærmiljø og utvikler en forståelse for hvordan de kan ta vare på naturen.

Fagområdet - Nærmiljø og samfunn

I september starter vi med to trafikk-uker, hvor barna lærer de viktigste reglene for å ferdes trygt i trafikken. Vi planlegger ulike aktiviteter, oppgaver og leker som gir barna konkret erfaring med trafikk og trygg adferd.

Vi minner om at den aller viktigste opplæringen skjer i hverdagen — dere voksne er deres viktigste rollemodeller. Vi oppfordrer derfor til alltid å bruke sikkerhetsbelte i bil, selv når veien er kort, og å bruke refleks i mørket.

Informasjon

Onsdag 10. september er det foreldremøte kl. 19:00. Se egen informasjon og husk påmelding i MyKid.

Tirsdag 23. september arrangerer SU høstfest kl. 15:30–17:00. Det kommer egen informasjon og påmelding.

Skolens høstferie i uke 40: Barnehagen er åpen som normalt, men vi ønsker at dere legger inn i MyKid om barnet «kommer» eller er «på ferie» i uke 40, så fort dere vet hva som gjelder for deres barn.

Følg med i kalenderen i MyKid hver uke: Der blir det lagt ut informasjon om ulike aktiviteter og turer.