Måneden
som gikk
Tilknytning
I august har
vi hatt fokus på å skape trygghet og tilhørighet for barna – både for de som er
nye, og for de som har gått i barnehagen ett år allerede. Barna starter dagen
inne på avdelingen, og kl. 09.30 møtes vi ute.
I år valgte
vi å gjennomføre tilvenningen i små grupper, med to avdelinger på hver side av
huset. Musehullet og Trollstua møttes ute og lekte sammen på den ene siden,
mens Regnbuen og Smørøye hadde lek på den andre siden. Erfaring viser at mindre
grupper gir en roligere og tryggere atmosfære for de yngste barna. Det blir
også lettere for barna å bli kjent med både barn og voksne fra nabo avdelingen.
Rundt kl.
10.50 går barna inn for å spise lunsj, før de sover eller hviler. De som ikke
sover, møtes på Musehullet kl. 12.30. Etter hvert som flere våkner, samles
alle, og på den måten blir barna godt kjent med hverandre også innendørs. Vi
har virkelig fått en fantastisk gjeng! 😊
I dag
opplever vi at alle barna er trygge på sine voksne i egen avdeling, men de er
heller ikke redde eller sjenerte for å møte andre voksne fra de ulike
avdelingene. Tvert imot opplever barna det som trygt og morsomt når voksne
tuller, tøyser og leker sammen med dem.
Et godt
eksempel på dette var fellessamlingen den siste fredagen i august. Hele
barnehagen var samlet for å se hva som skulle skje. Med hånden på hjertet kan
vi si at alle barna fulgte spent med på det den voksne formidlet, og alle
reiste seg for å være med på dansen «Bli med-dansen». For en imponerende
gjeng av små tøffinger! 😊
Mot slutten
av august begynte vi å samles ute på én side allerede fra kl. 09.30, for å
styrke fellesskapet og skape gruppetilhørighet på tvers av avdelingene. Nå
møtes vi hver dag ute, hvor barna leker sammen, oppsøker hverandre og blir
kjent med både barn og voksne fra de andre avdelingene.
LEK
Vi startet
forsiktig med rolig lek i sandkassen for de helt nye barna. Etter hvert
utviklet leken seg – fra fange til den voksne, til å leke på bakken eller løpe
av gårde på de små føttene. Sandkassen er en svært populær arena for lek. Å
grave med spade blir en oppdagelse i seg selv, og når de voksne bygger
sandslott som barna får lov til å rive ned, skapes det både samhørighet og
glede.
Å sitte på
en sykkel som trås av en voksen kan oppleves som å være med på tog- eller
busstur, og opptil fire barn kan være med samtidig. Den store husken, som
rommer 5–7 barn, er også en fantastisk opplevelse. Vi voksne dytter ikke bare
husken, men synger sammen med barna eller setter på barnesanger via en liten
høyttaler.
En dag hadde
jeg med meg høyttaleren i gyngebåten ute. Da jeg satte på musikk, samlet mange
barn seg i båten. Vi danset og hadde det veldig gøy! Da jeg prøvde å stoppe
musikken, kom det tydelig beskjed fra flere: «Nei, mer!» 😊
Klatrestativ
og sklier brukes også flittig, og vi voksne deltar aktivt med støtte og lek.
Når regnet kommer og det dannes vanndammer, er gleden stor. Nesten alle barna
setter seg i dammene, samler vann i bøtter eller kjenner på vannet med hendene.
Inne på
Musehullet har barna mange muligheter for lek. De kler seg ut, leker i
kjøkkenkroken med mat, eller legger seg i den lille sengen som også blir brukt
til klatring og rollelek. I tillegg pusler vi sammen med barna, bygger togbane,
tegner og utforsker ulike konstruksjonsleker.
Felles
samling
Barna trives med vår
faste ettermiddagssamling kl. 14, hvor alle samles i Musehullet. Litt motstand
kan dukke opp i form av klaging før alle har satt seg, men når sangen begynner
– og med kjente sanger som Lille Petter Edderkopp, Så rart å være
flaggermus, Nede på stasjonen, Tut, tut sier onkels bil og Mikkel
rev – senker roen seg. Vi avslutter med Labbetuss-sangen, før vi
sier ha det til hver avdeling. Dette ritualet skaper en trygg ramme, full av
glede og fellesskap.
Rutinen gir
barna struktur og trygghet. De kjenner igjen dagen, vet hva som skjer, og kan
føle seg hjemme i samlingen. Sang, repeterte rutiner og faste avslutninger
skaper en forutsigbar hverdag som gir barnet handlingsrom til å følge med,
delta og glede seg.
Fra
september ønsker vi å utvide samlingene med flere aktiviteter – som
temasamlinger, rytmisk lek, fortellinger eller språklige utfordringer – for å
styrke både nysgjerrighet, engasjement og fellesskap.
Sosial kompetanse:
«Empati og rolletaking»
I august har vi hatt særlig fokus på å fremme positiv sosial atferd. Dette gjør
vi ved å være tydelige rollemodeller — trøster, hjelper, deler og forklarer
hvorfor vi gjør det — og bemerker det aktivt når barna viser slike handlinger.
Barna er
veldig hjelpsomme! De hjelper hverandre og oss voksne, for eksempel med å rydde
sykler tilbake til lekeskuret. Vi øver på å dele leker og å ikke trekke leker
fra hverandre, og er tilstede for å støtte barna i de situasjonene. Alt skal
prøves og testes — dette er den måten små barn lærer sosial samhandling på.
Gjennom små uenigheter får de prøve ut hvordan man kan løse det sammen.
Hva gjør
vi – steg for steg:
v Være gode rollemodeller: Når vi trøster, deler eller hjelper
i hverdagen, ser barna hvordan slike handlinger skal utføres — og hvorfor de er
viktige.
v Løfte frem positiv atferd: Vi gir ros og oppmerksomhet når vi
ser barna vise omsorg, hjelpsomhet eller dele med andre.
v Være til stede i konflikter: Når to barn ønsker samme leke,
veileder vi dem gjennom det – forklarer, hjelper dem å finne løsninger og
fremmer forståelse.
v Gi barna rom for å utforske samspill: Gjennom praktisk lek, små
utfordringer og konfliktløsning i trygge rammer, utvikler barna gradvis sine
sosiale ferdigheter.
September
Sosial kompetanse: «Empati og
rolletaking»
I august har vi fokus på følelsene
glad og sint. Å kunne gjenkjenne andres følelser – og vite hvordan man kan
handle ut fra det – gir barna kompetanse for samspill i en gruppe. Barna skal
lære å ta andres perspektiv.
Vi skal fortsette arbeidet med «TETT
PÅ – kvalitet i barnehagen»: vi er nærværende og empatiske, hjelper barna å
sette ord på egne følelser og involverer dem i små valg. Når vi ser barna vise
sunn sosial atferd, fremhever vi det—og når de blir sinte, stopper vi opp og
sier: “Jeg ser du er sint.” Vi hjelper dem å regulere følelsene – for eksempel
via dype pust, rolige ord og noen ganger et valg: “Vil du heller bygge noe,
eller sitte på fanget?”
Gjennom lek og fantasi, som
rollelek, miming og enkle drama, utforsker barna følelsenes verden. De lærer å
sette seg inn i andres situasjon — og å forstå at sinne og glede er helt
normale følelser man kan snakke om og håndtere trygt.
Fagområdet «Kropp, bevegelse, mat og
helse»
I løpet av
de neste to månedene skal vi jobbe med temaet «Kropp, bevegelse, mat og helse».
Målet er at barna skal bli bedre kjent med kroppen sin og lære hvordan den
fungerer. Vi skal fokusere på hygiene, spesielt håndvask, og lære hvorfor det
er viktig å vaske hendene riktig. Vi skal lese bøker og synge sanger om
kroppen. Barna vil få mulighet til å hoppe, rulle, åle og krabbe både ute og
inne. Uteområdet i barnehagen er som en hinderløype for små bein, og vi vil
også tilby hinderløyper og tumlelek inne. Vi kommer til å bruke puterommet på
Smørøyet og tjukkasen og ribbeveggen på Trollstua for å gi barna ulike fysiske
utfordringer. Gjennom dette arbeidet ønsker vi å gi barna en helhetlig
forståelse av egen kropp og helse, og å fremme trivsel, glede og mestring i
hverdagen. Dette er i tråd med Rammeplanen for barnehagen, som understreker
viktigheten av å fremme barnas fysiske og psykiske helse gjennom daglig fysisk
aktivitet og sunne matvaner.
Fagområdet – «Natur, miljø og teknologi»
I løpet av
året legger vi stor vekt på fagområdet «Natur, miljø og teknologi». Hver onsdag
har vi fast turdag, der vi utforsker barnehagens nærområde. Gjennom disse
turene ønsker vi å gi barna gode opplevelser både langs veien og i naturen, og
å lære om alt som kryper og gror. Vi observerer og undrer oss sammen over det
vi ser, hører og opplever. Barna får mulighet til å oppleve naturen som en
arena for lek, undring, utforsking og læring, i tråd med Rammeplanens føringer.
Vi er
tilbake i barnehagen til lunsj, så barna trenger ikke ha med noe spesielt, med
mindre vi gir beskjed. Gjennom disse turene ønsker vi å bidra til at barna får
kjennskap til sitt nærmiljø og utvikler en forståelse for hvordan de kan ta
vare på naturen.
Fagområdet -
Nærmiljø og samfunn
I september starter vi med to
trafikk-uker, hvor barna lærer de viktigste reglene for å ferdes trygt i
trafikken. Vi planlegger ulike aktiviteter, oppgaver og leker som gir barna
konkret erfaring med trafikk og trygg adferd.
Vi minner om at den aller viktigste
opplæringen skjer i hverdagen — dere voksne er deres viktigste rollemodeller.
Vi oppfordrer derfor til alltid å bruke sikkerhetsbelte i bil, selv når veien
er kort, og å bruke refleks i mørket.
Informasjon
Onsdag
10. september er det
foreldremøte kl. 19:00. Se egen informasjon og husk påmelding i MyKid.
Tirsdag
23. september
arrangerer SU høstfest kl. 15:30–17:00. Det kommer egen informasjon og
påmelding.
Skolens
høstferie i uke 40:
Barnehagen er åpen som normalt, men vi ønsker at dere legger inn i MyKid om
barnet «kommer» eller er «på ferie» i uke 40, så fort dere vet hva som gjelder
for deres barn.
Følg med
i kalenderen i MyKid hver uke: Der blir det lagt ut informasjon om ulike aktiviteter og
turer.