Måneden som gikk
I august startet Emilie, Melvin, Ferdinand, Oliver og Celine hos oss på
Regnbuen. De ble godt tatt imot av de andre barna og har raskt blitt en
naturlig del av gruppen. Hele gjengen har blitt kjent både med avdelingen,
dagsrytmen og rutinene.
De første ukene tilbrakte vi sammen på
Regnbuen for å bli godt kjent og trygge på hverandre. Vi brukte god tid på å
skape trygghet og relasjoner, samt hjelpe de nye barna til å forstå hvordan
hverdagen hos oss fungerer.
I slutten av august hadde vi
«rullerende valg» på de andre avdelingene. Hensikten med dette er å gi barna
mulighet til å bli kjent med lekene og aktivitetene på tvers av avdelingene.
Alle de fire avdelingene har ulike leker, som gir barna variasjon og nye
leke muligheter.
De yngste barna var ute på formiddagen
og samlet seg på Musehullet etter soving, fram til ca. kl. 14.15. Her fikk de
bli bedre kjent med hverandre og de voksne på småbarnsavdelingen.
Vi har også gjennomført vår første tur
dette barnehageåret. På turen øvde vi på å gå samlet i rekke og å ferdes trygt
i trafikken – viktig læring for barna. Turen gikk til Abel for å feire
bursdagen hans. Det er alltid hyggelig å besøke bursdagsbarnet og leke med
lekene hjemme hos dem.
Vi hadde vår første fellessamling
dette barnehageåret, hvor barna møtte forskjellige karakterer som vandrer rundt
i barnehagen og leker med dem: Krøsus, Lille bukkene bruse, Prumpeline,
Kunstner og Tambar. Samlingen avsluttet vi med «Bli med dansen».
Sosial
kompetanse/Tema: «Positiv sosial atferd»
I august hadde vi fokus på vennskap og
inkludering. Vi øvde på å ta imot nye barn på en god og imøtekommende måte, og
på å invitere dem inn i leken. De voksne har vært til stede og støttet de nye
barna i å komme inn i lekefellesskapet, samt hjulpet dem å bli kjent med barn
fra andre avdelinger.
Temaet vennskap og inkludering har vi
løftet både i samlingsstunder og i her-og-nå-situasjoner i hverdagen. Da jeg en
dag spurte barna i samlingen om hvordan vi kan hjelpe de nye barna å bli kjent
med andre, svarte en jente på fem år:
«Vi kan invitere dem i leken med oss og de andre barna.»
Vi har også lest fortellingen om Truls
og Trine som begynner i barnehagen, og snakket om hvordan de opplever
oppstarten og veien videre i barnehagen.
Melvin, som er ny på Regnbuen,
uttrykte etter en utelek:
«Jeg har så mange venner, jeg rekker ikke å leke med alle.»
For å støtte barna i å komme inn i lek
og bygge relasjoner, har vi voksne vært aktive og deltakende. Vi har lekt
sammen med barna, samt invitert barn fra ulike avdelinger inn i felles
aktiviteter og lek. Dette bidrar til at både nye og etablerte barn finner
lettere veien inn i fellesskapet, og at vennskap kan oppstå og utvikles.
Fagområdet - Natur, miljø og teknologi
Natur, miljø og teknologi er ett av de
syv fagområdene vi arbeider med gjennom hele året. Vi lærer om naturen og
opplever den i alle årstider, samtidig som vi har et bevisst fokus på
bærekraft. Vi jobber med å ta vare på det vi trenger, bruke ressurser med omhu
og holde naturen ren.
I august snakket vi mye om sommer: «Er
det sommer fortsatt?», og vi har drøftet årstidene og hva som kommer etter
sommeren. Til barnas store glede kom regnet mot slutten av måneden. De elsket å
utforske vanndammer, lage sølekaker, suppe og heksegryter av vann og sand. Da
jeg passerte to barn dypt konsentrert med bøtte og sand, spurte jeg hva de
holdt på med. Svaret kom raskt og fantasifullt:
«Vi lager heksegryte, og vi skal trille deg til en frosk med den.»😊
Barnas nysgjerrighet strekker seg også
til småkryp. De leter etter snegl, edderkopper og meitemark ved hjelp av
forstørrelsesglass og undersøker dem nøye. Slike erfaringer gir verdifull
læring om småkryps levesett. Voksne er tilstede og støtter barna ved å hjelpe
dem finne småkryp – både under steiner og i skogen.
Måneds mat - Bær
I løpet av august deltok flere barn i
baking av rundstykker — noe som alltid oppleves som spennende og morsomt. Vi
bakte og lekte med deigen, og serverer rundstykker to ganger i uka.
Samtidig hadde vi fokus på bær. Barna
smakte på blåbær, jordbær, solbær, tyttebær, røde og hvite rips, bjørnebær,
stikkelsbær og multer. Vi luktet på solbær, beundret nyper, frø, kvister og
torner, og snakket om næringsstoffer, farger, bærbusker, modning og ulikheter.
Barna sammenlignet bær både visuelt og i smak — og beskrev dem med ord som
“store”, “små”, “sure”, “flotte”, “rare” og “søte”. Takket være Erik og Ida,
som tok med kvister med rips, solbær og blader, fikk barna anledning til nærstudiet😊.
Vi hadde så mye bær at det ble laget
smoothie til 3-mat denne dagen. Barna fulgte hele prosessen: de så hvordan Ida
laget smoothien, og flere uttrykte begeistringsord som “smoothie var veldig
godt, og vil drikke mer og mer”.
I tillegg høstet vi våre sukkererter,
kokte dem og spiste opp. Mange barn ble overrasket over at de harde ertene
kunne bli myke og så gode å spise.
September
Aldersinndelte
grupper onsdager fra kl: 9:30-11:30
Onsdag 3.
september starter vi med aldersdelte grupper. Et veldig godt tips er å komme
innen kl. 09.15, så barna har rukket å finne ro ved levering og lettere kan
mestre overgangen til gruppen.
Voksne på
grupper:
Maxigruppa -
Axel, Tomas, Josefine/Andrea
2021 gruppa – Adele,
Vilde, Vegard og Ida
2022 gruppa – Inga,
Line og Martin
Smågruppa – Anne
M, Line, Natalia, Charlotte
Sosial kompetanse:
«Empati og rolletaking»
Temasamling har tema «Empati og
rolletaking», med fokus på følelsene glad og sint.
Å kunne gjenkjenne andres følelser – og vite hvordan man kan handle ut fra det
– gir barna kompetanse for samspill i en gruppe. Barna skal lære å ta andres
perspektiv. Temasamlingen vil handle om dette, og vi følger opp med samtaler og
tegninger.
Vi skal fortsette arbeidet med «TETT
PÅ – kvalitet i barnehagen»: De voksne er oppmerksomme på barnas
emosjonelle behov og gir støtte når det trengs. De voksne tar barnets
perspektiv ved å være nærværende og oppmerksomme – dette viser at barnas tanker
og følelser er viktige. De responderer empatisk og gir støttende handlinger
basert på barnets behov. De voksne involverer barna i beslutninger som angår
dem.
I arbeidet med psykologisk førstehjelp
skal vi videre utforske at det finnes mange forskjellige følelser, og hvordan
disse påvirker oss.
Vi minner også om heftet vi har laget
sammen med dere foreldre tidligere: «Barnas psykososiale miljø». I
heftet kan dere lese om ulike områder vi har ansvar for å følge opp for å sikre
et godt psykososialt miljø.
Heftet finner dere på hjemmesiden vår
under Dokumenter → Barnas psykososiale miljø. Under
"Dokumenter" ligger også kommunens Plan for psykososialt miljø.
Fagområdet
«Kropp, bevegelse, mat og helse»
I løpet av de neste to månedene skal
vi arbeide med dette fagområdet. Målet er at barna skal bli bedre kjent med
kroppen sin og lære noe om hvordan den fungerer. Først og fremst skal vi ha
fokus på hygiene – spesielt håndhygiene. Vi skal øve oss på å vaske hendene
riktig – og lære hvorfor det er så viktig å gjøre det.
Husk at barna skal vaske
hendene når de kommer inn på avdelingen!
Vi skal lese bøker om kroppen, synge
sanger om kroppen og undre oss sammen: Hva er det med kroppene våre som gjør
dem så spesielle? Vi skal utfordre grovmotorikken i hinderløyper og på turer,
og bruke kroppen aktivt til å male og tegne.
Fagområdet – «Natur, miljø og teknologi»
Dette fagområdet har vi fokus på
gjennom hele barnehageåret.
Årstid: Høst –
bær, frukt og grønnsaker
Vi skal høste, handle og tegne grønnsaker — og barna får ta med egne grønnsaker
hjemmefra for å smake. De skal lære om hvordan grønnsaker vokser, og hva som
kreves for at de skal trives og utvikle seg. Gjennom smakeleker og matlaging
skal vi utforske variasjon: vi lager suppe, steker grønnsaker og spiser dem med
dipp.
Naturfenomen: Sol
Hva skjer med sola om høsten? Hvorfor
trenger vi refleks? Når det blir kaldere, trenger vi mer klær. Barna skal lære
om solas betydning for naturen og oss mennesker. Vi leker med refleks i mørket
– med trafikkfokus – og utforsker temperatur og klær gjennom samtale og observasjon.
Bærekraftig
utvikling: Kildesortering
Barna deltar aktivt i sortering av papp, papir, plast, metall og matavfall.
Målet er å etablere gode vaner rundt resirkulering — barna kaster avfall i
riktig søppelkasse. Vi viser film om kildesortering og gjenvinning som et
supplement til praksis.
Fagområdet -
Nærmiljø og samfunn
I september starter vi med to
trafikk-uker, hvor barna lærer de viktigste reglene for å ferdes trygt i
trafikken. Vi planlegger ulike aktiviteter, oppgaver og leker som gir barna
konkret erfaring med trafikk og trygg adferd.
Vi minner om at den aller viktigste
opplæringen skjer i hverdagen — dere voksne er deres viktigste rollemodeller.
Vi oppfordrer derfor til alltid å bruke sikkerhetsbelte i bil, selv når veien
er kort, og å bruke refleks i mørket.
Månedens mat –
Grønnsaker
Fredag 12. september skal vi lage
lunsj sammen med barna, hvor vi bruker grønnsaker som hovedingrediens. Barna
får være med å bestemme hva vi skal lage, og vi tilbereder maten sammen.
Å involvere barna i matlagingen gir
dem en følelse av mestring og eierskap. Når barna deltar aktivt i prosessen,
blir de mer åpne for å smake på og spise grønnsaker. Dette fremmer
nysgjerrighet, samarbeid og en positiv holdning til matlaging og sunn mat.
Gjennom praktisk erfaring lærer barna om hygiene, ansvar og hvordan mat
tilberedes, samtidig som de utvikler ferdigheter som finmotorikk og språk.
Informasjon
Onsdag
10. september er det
foreldremøte kl. 19:00. Se egen informasjon og husk påmelding i MyKid.
Torsdag
11. september arrangeres
foreldremøte og sosialt treff for maxiforeldre kl. 16:00–19:00.
Tirsdag
23. september arrangerer
SU høstfest kl. 15:30–17:00. Det kommer egen informasjon og påmelding.
Utviklingssamtaler: Det blir satt opp tider til
utviklingssamtaler i MyKid i løpet av september.
Skolens
høstferie i uke 40: Barnehagen
er åpen som normalt, men vi ønsker at dere legger inn i MyKid om barnet
«kommer» eller er «på ferie» i uke 40, så fort dere vet hva som gjelder for
deres barn.
Følg med
i kalenderen i MyKid hver uke: Der blir det lagt ut informasjon om ulike aktiviteter og
turer.