Meny
Forside
Søråsen 20B 1356 Bekkestua Vis på kart
Telefon: 67 12 55 76 Send oss e-post
Redaktør: Merete Andersen
September

Månedsskriv

Måneden som gikk

I august startet Emilie, Melvin, Ferdinand, Oliver og Celine hos oss på Regnbuen. De ble godt tatt imot av de andre barna og har raskt blitt en naturlig del av gruppen. Hele gjengen har blitt kjent både med avdelingen, dagsrytmen og rutinene.

De første ukene tilbrakte vi sammen på Regnbuen for å bli godt kjent og trygge på hverandre. Vi brukte god tid på å skape trygghet og relasjoner, samt hjelpe de nye barna til å forstå hvordan hverdagen hos oss fungerer.

I slutten av august hadde vi «rullerende valg» på de andre avdelingene. Hensikten med dette er å gi barna mulighet til å bli kjent med lekene og aktivitetene på tvers av avdelingene. Alle de fire avdelingene har ulike leker, som gir barna variasjon og nye leke muligheter.

De yngste barna var ute på formiddagen og samlet seg på Musehullet etter soving, fram til ca. kl. 14.15. Her fikk de bli bedre kjent med hverandre og de voksne på småbarnsavdelingen.

Vi har også gjennomført vår første tur dette barnehageåret. På turen øvde vi på å gå samlet i rekke og å ferdes trygt i trafikken – viktig læring for barna. Turen gikk til Abel for å feire bursdagen hans. Det er alltid hyggelig å besøke bursdagsbarnet og leke med lekene hjemme hos dem.

Vi hadde vår første fellessamling dette barnehageåret, hvor barna møtte forskjellige karakterer som vandrer rundt i barnehagen og leker med dem: Krøsus, Lille bukkene bruse, Prumpeline, Kunstner og Tambar. Samlingen avsluttet vi med «Bli med dansen».

Sosial kompetanse/Tema: «Positiv sosial atferd»

I august hadde vi fokus på vennskap og inkludering. Vi øvde på å ta imot nye barn på en god og imøtekommende måte, og på å invitere dem inn i leken. De voksne har vært til stede og støttet de nye barna i å komme inn i lekefellesskapet, samt hjulpet dem å bli kjent med barn fra andre avdelinger.

Temaet vennskap og inkludering har vi løftet både i samlingsstunder og i her-og-nå-situasjoner i hverdagen. Da jeg en dag spurte barna i samlingen om hvordan vi kan hjelpe de nye barna å bli kjent med andre, svarte en jente på fem år:
«Vi kan invitere dem i leken med oss og de andre barna.»

Vi har også lest fortellingen om Truls og Trine som begynner i barnehagen, og snakket om hvordan de opplever oppstarten og veien videre i barnehagen.

Melvin, som er ny på Regnbuen, uttrykte etter en utelek:
«Jeg har så mange venner, jeg rekker ikke å leke med alle.»

For å støtte barna i å komme inn i lek og bygge relasjoner, har vi voksne vært aktive og deltakende. Vi har lekt sammen med barna, samt invitert barn fra ulike avdelinger inn i felles aktiviteter og lek. Dette bidrar til at både nye og etablerte barn finner lettere veien inn i fellesskapet, og at vennskap kan oppstå og utvikles.

Fagområdet - Natur, miljø og teknologi

Natur, miljø og teknologi er ett av de syv fagområdene vi arbeider med gjennom hele året. Vi lærer om naturen og opplever den i alle årstider, samtidig som vi har et bevisst fokus på bærekraft. Vi jobber med å ta vare på det vi trenger, bruke ressurser med omhu og holde naturen ren.

I august snakket vi mye om sommer: «Er det sommer fortsatt?», og vi har drøftet årstidene og hva som kommer etter sommeren. Til barnas store glede kom regnet mot slutten av måneden. De elsket å utforske vanndammer, lage sølekaker, suppe og heksegryter av vann og sand. Da jeg passerte to barn dypt konsentrert med bøtte og sand, spurte jeg hva de holdt på med. Svaret kom raskt og fantasifullt:
«Vi lager heksegryte, og vi skal trille deg til en frosk med den.»
😊

Barnas nysgjerrighet strekker seg også til småkryp. De leter etter snegl, edderkopper og meitemark ved hjelp av forstørrelsesglass og undersøker dem nøye. Slike erfaringer gir verdifull læring om småkryps levesett. Voksne er tilstede og støtter barna ved å hjelpe dem finne småkryp – både under steiner og i skogen.

Måneds mat - Bær

I løpet av august deltok flere barn i baking av rundstykker — noe som alltid oppleves som spennende og morsomt. Vi bakte og lekte med deigen, og serverer rundstykker to ganger i uka.

Samtidig hadde vi fokus på bær. Barna smakte på blåbær, jordbær, solbær, tyttebær, røde og hvite rips, bjørnebær, stikkelsbær og multer. Vi luktet på solbær, beundret nyper, frø, kvister og torner, og snakket om næringsstoffer, farger, bærbusker, modning og ulikheter. Barna sammenlignet bær både visuelt og i smak — og beskrev dem med ord som “store”, “små”, “sure”, “flotte”, “rare” og “søte”. Takket være Erik og Ida, som tok med kvister med rips, solbær og blader, fikk barna anledning til nærstudiet😊.

Vi hadde så mye bær at det ble laget smoothie til 3-mat denne dagen. Barna fulgte hele prosessen: de så hvordan Ida laget smoothien, og flere uttrykte begeistringsord som “smoothie var veldig godt, og vil drikke mer og mer”.

I tillegg høstet vi våre sukkererter, kokte dem og spiste opp. Mange barn ble overrasket over at de harde ertene kunne bli myke og så gode å spise.

September

Aldersinndelte grupper onsdager fra kl: 9:30-11:30

Onsdag 3. september starter vi med aldersdelte grupper. Et veldig godt tips er å komme innen kl. 09.15, så barna har rukket å finne ro ved levering og lettere kan mestre overgangen til gruppen.

Voksne på grupper:

Maxigruppa - Axel, Tomas, Josefine/Andrea

2021 gruppa – Adele, Vilde, Vegard og Ida

2022 gruppa – Inga, Line og Martin

Smågruppa – Anne M, Line, Natalia, Charlotte

Sosial kompetanse: «Empati og rolletaking»

Temasamling har tema «Empati og rolletaking», med fokus på følelsene glad og sint.
Å kunne gjenkjenne andres følelser – og vite hvordan man kan handle ut fra det – gir barna kompetanse for samspill i en gruppe. Barna skal lære å ta andres perspektiv. Temasamlingen vil handle om dette, og vi følger opp med samtaler og tegninger.

Vi skal fortsette arbeidet med «TETT PÅ – kvalitet i barnehagen»: De voksne er oppmerksomme på barnas emosjonelle behov og gir støtte når det trengs. De voksne tar barnets perspektiv ved å være nærværende og oppmerksomme – dette viser at barnas tanker og følelser er viktige. De responderer empatisk og gir støttende handlinger basert på barnets behov. De voksne involverer barna i beslutninger som angår dem.

I arbeidet med psykologisk førstehjelp skal vi videre utforske at det finnes mange forskjellige følelser, og hvordan disse påvirker oss.

Vi minner også om heftet vi har laget sammen med dere foreldre tidligere: «Barnas psykososiale miljø». I heftet kan dere lese om ulike områder vi har ansvar for å følge opp for å sikre et godt psykososialt miljø.

Heftet finner dere på hjemmesiden vår under Dokumenter → Barnas psykososiale miljø. Under "Dokumenter" ligger også kommunens Plan for psykososialt miljø.

Fagområdet «Kropp, bevegelse, mat og helse»

I løpet av de neste to månedene skal vi arbeide med dette fagområdet. Målet er at barna skal bli bedre kjent med kroppen sin og lære noe om hvordan den fungerer. Først og fremst skal vi ha fokus på hygiene – spesielt håndhygiene. Vi skal øve oss på å vaske hendene riktig – og lære hvorfor det er så viktig å gjøre det.

Husk at barna skal vaske hendene når de kommer inn på avdelingen!

Vi skal lese bøker om kroppen, synge sanger om kroppen og undre oss sammen: Hva er det med kroppene våre som gjør dem så spesielle? Vi skal utfordre grovmotorikken i hinderløyper og på turer, og bruke kroppen aktivt til å male og tegne.

Fagområdet – «Natur, miljø og teknologi»

Dette fagområdet har vi fokus på gjennom hele barnehageåret.

Årstid: Høst – bær, frukt og grønnsaker
Vi skal høste, handle og tegne grønnsaker — og barna får ta med egne grønnsaker hjemmefra for å smake. De skal lære om hvordan grønnsaker vokser, og hva som kreves for at de skal trives og utvikle seg. Gjennom smakeleker og matlaging skal vi utforske variasjon: vi lager suppe, steker grønnsaker og spiser dem med dipp.

Naturfenomen: Sol
Hva skjer med sola om høsten? Hvorfor trenger vi refleks? Når det blir kaldere, trenger vi mer klær. Barna skal lære om solas betydning for naturen og oss mennesker. Vi leker med refleks i mørket – med trafikkfokus – og utforsker temperatur og klær gjennom samtale og observasjon.

Bærekraftig utvikling: Kildesortering
Barna deltar aktivt i sortering av papp, papir, plast, metall og matavfall. Målet er å etablere gode vaner rundt resirkulering — barna kaster avfall i riktig søppelkasse. Vi viser film om kildesortering og gjenvinning som et supplement til praksis.

Fagområdet - Nærmiljø og samfunn

I september starter vi med to trafikk-uker, hvor barna lærer de viktigste reglene for å ferdes trygt i trafikken. Vi planlegger ulike aktiviteter, oppgaver og leker som gir barna konkret erfaring med trafikk og trygg adferd.

Vi minner om at den aller viktigste opplæringen skjer i hverdagen — dere voksne er deres viktigste rollemodeller. Vi oppfordrer derfor til alltid å bruke sikkerhetsbelte i bil, selv når veien er kort, og å bruke refleks i mørket.

Månedens mat – Grønnsaker

Fredag 12. september skal vi lage lunsj sammen med barna, hvor vi bruker grønnsaker som hovedingrediens. Barna får være med å bestemme hva vi skal lage, og vi tilbereder maten sammen.

Å involvere barna i matlagingen gir dem en følelse av mestring og eierskap. Når barna deltar aktivt i prosessen, blir de mer åpne for å smake på og spise grønnsaker. Dette fremmer nysgjerrighet, samarbeid og en positiv holdning til matlaging og sunn mat. Gjennom praktisk erfaring lærer barna om hygiene, ansvar og hvordan mat tilberedes, samtidig som de utvikler ferdigheter som finmotorikk og språk.

Informasjon

Onsdag 10. september er det foreldremøte kl. 19:00. Se egen informasjon og husk påmelding i MyKid.

Torsdag 11. september arrangeres foreldremøte og sosialt treff for maxiforeldre kl. 16:00–19:00.

Tirsdag 23. september arrangerer SU høstfest kl. 15:30–17:00. Det kommer egen informasjon og påmelding.

Utviklingssamtaler: Det blir satt opp tider til utviklingssamtaler i MyKid i løpet av september.

Skolens høstferie i uke 40: Barnehagen er åpen som normalt, men vi ønsker at dere legger inn i MyKid om barnet «kommer» eller er «på ferie» i uke 40, så fort dere vet hva som gjelder for deres barn.

Følg med i kalenderen i MyKid hver uke: Der blir det lagt ut informasjon om ulike aktiviteter og turer.