Tusen takk for
hyggelig sommerhilsen fra dere foreldre, som vi fikk på sommerfesten. Dette
setter vi stor pris på.
Vurdering av
barnehageåret 2024-2025
Her kommer
vurderingen av barnehageåret som har gått. Den bygger på tilbakemeldinger fra
dere foreldre, årets brukerundersøkelse, samtaler med de eldste barna og
personalets refleksjoner og vurderinger.
Vi ønsker Olav,
Ole, Alfred, Inga og Vilde lykke til videre på skolen. Vi kommer til å
savne dere på Regnbuen!
Barnegruppa –
vennskap, humor, glede
Gjennom hele året
har barnegruppen på Regnbuen utviklet seg til å bli en sterk og sammensveiset
gruppe. Fra de yngste barna som startet året som nysgjerrige 1–2-åringer, til
de eldste som har fungert som både veiledere og rollemodeller, har vi sett en
tydelig utvikling – både sosialt og i lekekompetanse. Barna har blitt godt
kjent med hverandre gjennom lek, samarbeid og felles opplevelser.
Vennskap, glede
og humor er grunnleggende elementer som bidrar til barns trivsel, utvikling og
læring. Vi voksne på Regnbuen opplever barnegruppen som engasjert, humoristisk,
kreativ og full av lekelyst. Barna kjeder seg sjelden – de tar initiativ, viser
omsorg og finner hverandre i lek på tvers av både alder og kjønn. Vi ser en
gruppe med høy sosial og leke kompetanse, der barna støtter og inkluderer
hverandre. Alle barna på avdelingen har venner, og det er vanlig at de leker på
tvers av aldersgruppene.
De yngste barna
har blitt tryggere på seg selv og sine vennskap, mens de eldste har utviklet
større ansvarsfølelse i lek og hverdagsaktiviteter. Vi har vært vitne til mange
fine øyeblikk der de eldre barna deler erfaringer, viser omsorg og tar
lederroller i leken. Det har vært et tydelig fokus gjennom året på å skape et
inkluderende og trygt fellesskap – noe som har styrket gruppedynamikken og barns
opplevelse av tilhørighet.
I løpet av året
har vi også hatt særlig fokus på sosial kompetanse og relasjonsarbeid.
Vi har øvd på å ta hensyn til andres tanker og ideer, og på hva det vil si å
være en god venn. Vi har jobbet med å ville hverandre vel, at alle skal ha
innflytelse i leken, å respektere andres lek, og å akseptere ulike meninger og
ønsker. Barna har også øvd på å glede seg på andres vegne, være vennlige mot
hverandre og bruke dialog som verktøy ved uenighet.
Vi voksne har
vært aktive i lek og samspill, og har støttet barnas behov og ulikheter. Vi har
vært til stede, veiledet, og deltatt i leken sammen med barna – med mål om å
fremme fellesskap, mestring og gode relasjoner.
Barnas
kommentarer:
- «Alle barna er vennene mine. Jeg
har mange venner.»
- «Jeg liker å leke på puterommet
sammen med vennene mine.»
- «Jeg leker med alle som vil leke
med meg – også venner fra andre avdelinger.»
- «Veldig mange har lyst til å leke
med meg.»
- «Det er gøy å spille spill med de
voksne – spesielt når de taper mot oss barna!» 😊
Videre arbeid
Vi vil fortsette å arbeide med å fremme vennskap, glede og humor på avdelingen,
da dette bidrar til å skape en positiv og støttende atmosfære hvor barna trives
og utvikler seg på en helhetlig måte.
Arbeid i
mindre lekegrupper vil fortsatt være en sentral metode, da det gir barna bedre
forutsetninger for å bevare gode lekprosesser, etablere vennskap, løse
konflikter, ta hensyn til andres ideer, øve på turtaking og utvikle empati.
Vi vil også
ha et kontinuerlig fokus på å bevare det gode miljøet og den positive
stemningen i avdelingen gjennom det kommende barnehageåret. Når nye barn og
voksne kommer inn i gruppa, bringer det med seg nye personligheter og
dynamikker – noe som stiller krav til tilstedeværende, støttende og
relasjonskompetente voksne.
Det er viktig
å ta imot de nye barna på en varm og inkluderende måte, slik at de raskt kan
oppleve tilhørighet både i avdelingen og i småbarnsgruppen.
Sosial kompetanse
/ Tema
I løpet av året har vi hatt et særlig fokus på utvikling av sosial
kompetanse, og vi har fulgt barnas progresjon i håndteringen av daglige sosiale
dilemmaer og konflikter. Fra høstens utfordringer knyttet til å dele leker og
fordele plass i leken, til vårens samarbeid, turtaking og empatiske handlinger,
har barna utviklet viktige ferdigheter innen kommunikasjon, selvregulering,
empati og fellesskap.
Et konkret
eksempel på dette er hvordan barna etter hvert har håndtert konflikter i leken.
Tidlig i barnehageåret oppsto det mange små uenigheter, men vi har sett en
tydelig utvikling i barnas evne til å bruke språket til å løse konflikter, vise
forståelse for andres perspektiver og finne løsninger i fellesskap. Ett fint
øyeblikk som illustrerer dette, var da en 6-åring delte plastelina med en yngre
venn – et tydelig uttrykk for empati og omsorg.
Gjennom året har
vi lagt til rette for at barna kunne øve på å balansere egne ønsker opp mot
andres behov. Vi har sett at barna i økende grad viser vilje og evne til å
hjelpe hverandre, samarbeide i grupper, sette ord på følelser og vise
forståelse for andre.
Temaarbeid
I år har vi hatt 12 felles temasamlinger med utgangspunkt i fortellingen om Bukkene
Bruse, hvor figurene møter ulike utfordringer relatert til sosial
kompetanse. Hver samling har hatt et spesifikt tema, som positiv sosial atferd,
selvkontroll, selvhevdelse, inkludering, konflikthåndtering, å glede seg over
andres mestring, samt etiske dilemmaer.
Årets temaarbeid
ble avsluttet med en felles «Vårfest» og utelunsj med grillmat, hvor fellesskap
og glede sto i sentrum.
Vi har videreført
og fordypet temaene gjennom hele året via rollelek, samtaler, samlinger på
avdelingen og gjennom litteratur. Det har vært særlig fokus på arbeid med
følelser – hva ulike følelser betyr, hvordan vi kan kjenne dem igjen hos oss
selv og andre, og hvordan vi kan håndtere vanskelige følelser på en god måte.
Barnas
kommentarer:
- «Jeg har lært å leke med alle
vennene.»
- «Minste bukken er rampete og
skriker mye!»
- «Det morsomste er
temasamlingene.»
- «Mellomste bukken og minste
bukken krangler mye, men de blir venner igjen.»
Videre
arbeid
Vi vil fortsette å ha et sterkt fokus på utvikling av sosial kompetanse. Sosial
kompetanse er avgjørende for barns trivsel, læring og helhetlige utvikling i
barnehagen. Det handler om barnas evne til å samhandle positivt med andre,
regulere egne følelser, løse konflikter og bygge gode relasjoner.
Vi planlegger
å gjennomføre nye temasamlinger hvor de voksne tar ulike roller for å
levendegjøre og konkretisere temaene knyttet til sosial kompetanse. Denne
gangen vil vi ta utgangspunkt i bøkene om Tambar er et troll, som gir et
gjenkjennelig og engasjerende rammeverk for å utforske temaer som turtaking,
selvkontroll, inkludering og empati.
Vi vil også
videreføre arbeidet med «Tett på» – et helhetlig kompetanse- og
kvalitetsutviklingssystem utviklet av Bærum kommune. Gjennom «Tett på» ønsker
vi å styrke barnehagens praksis basert på nyere forskning om kvalitet i
barnehagen. Målet er at personalet skal bli enda bedre rustet til å fremme
barnas trygghet, trivsel, læring og språkutvikling i det daglige arbeidet.
Samspill med
varme, tilstedeværende og stimulerende voksne er selve kjernen i
barnehagekvalitet. Dette danner grunnlaget for barnas utvikling, mestring og
livslange læring.
Lek
Da jeg spurte noen av barna hva de gjør i
barnehagen, svarte alle: «Vi leker!»
Lek er en grunnleggende og sentral del av barns liv og læring i barnehagen.
Gjennom lek utvikler barna seg sosialt, emosjonelt, fysisk og kognitivt – på en
naturlig, engasjerende og meningsfull måte.
Barna på Regnbuen
leker gjennom hele dagen – og i mange ulike former:
- Rollelek, hvor barna later som de er andre personer eller dyr,
utvikler kreativitet, språk og sosiale ferdigheter.
- Konstruksjonslek, for eksempel bygging med klosser og annet materiell,
stimulerer finmotorikk, samarbeid og romforståelse.
- Sosial lek, samspill med andre barn, styrker evnen til samarbeid,
turtaking, konfliktløsning og empati.
Etter nyttår har
det blitt populært for barna å leke på andre avdelinger, noe som har ført til
nye vennskap og nye erfaringer. På Regnbuen er puterommet en stor favoritt – et
rom fylt med store byggeklosser, som inviterer til grovmotorisk lek og felleskapsfølelse.
Her får barna utfordret kroppskontroll, koordinasjon og sosialt samspill.
I tillegg har vi
hatt stor glede av bordspill og kortspill dette året. Slike aktiviteter gir
barna trening i:
- Kognitive ferdigheter: problemløsing, hukommelse, konsentrasjon og oppmerksomhet
- Sosiale ferdigheter: samarbeid, regelforståelse og kommunikasjon
- Emosjonelle ferdigheter: tålmodighet, selvregulering og det å håndtere både tap og
seier
- Motoriske ferdighete: språkstimulering og førmatematisk forståelse
Som tidligere
nevnt, deltar de voksne aktivt i barnas lek.
Vi:
- Tilrettelegger for et trygt,
variert og inspirerende lekemiljø
- Observerer barnas lek for å
forstå deres behov og interesser
- Deltar i leken for å støtte
læring og sosial utvikling
- Veileder i konfliktsituasjoner og
oppmuntrer til inkluderende og positiv lek
Barnas
kommentarer:
- «Jeg leker hele tiden, jeg leker
med mange venner.»
- «Jeg liker å leke i sandkassa.»
- «Jeg liker å spille fotball.»
- «Jeg liker å sykle.»
- «Jeg liker å spille sjakk med
voksne og venner – det har jeg lært i barnehagen.»
Videre arbeid
Vi vil fortsette å skape et trygt, inkluderende
og stimulerende lekemiljø der alle barn føler seg velkomne og ivaretatt. Vårt
mål er å styrke barnas lekekompetanse ved å være lekende og tilstedeværende
voksne, som støtter og veileder når det trengs.
Gjennom aktiv
deltakelse i leken bidrar vi til å fremme barnas helhetlige utvikling og legge
et godt grunnlag for livslang læring og positivt samspill.
Små lekegrupper
med en voksen har stor betydning for kvaliteten i leken, og vi vil videreføre
dette arbeidet. Vi vil også oppmuntre barna til å besøke andre avdelinger for å
skape variasjon, nye relasjoner og inspirasjon i leken.
For å tilby
mangfold og variasjon i lekemateriellet, vil vi fortsette å bytte noe av
leketilbudet mellom avdelingene. Tilgang til ulike typer leker stimulerer ulike
ferdigheter, interesser og uttrykksformer hos barna.
Fagområdene /
Læring
Gjennom året har
vi jobbet systematisk med alle de sju fagområdene i rammeplanen, som til sammen
støtter barnas helhetlige utvikling. Fagområdene dekker et bredt spekter av
kunnskap, ferdigheter og holdninger som er viktige for barns læring og
utvikling.
Vi har hatt fokus
på ett fagområde i to måneder av gangen, og laget mål, planer, aktiviteter og
pedagogiske opplegg med utgangspunkt i dette. Mål og innhold er tilpasset
barnas alder og utviklingsnivå, slik at alle får oppleve mestring og
utfordringer på sitt eget nivå. Arbeidet med fagområdene dokumenterer vi
fortløpende gjennom månedsskrivene i MyKid.
Gjennom hele året
har vi brukt åpne spørsmål for å stimulere barnas nysgjerrighet og kritiske
tenkning, som for eksempel: «Hva skjer i naturen når det regner?» og «Hvordan
kan vi ta vare på plantene våre?» Barna har fått rom til å reflektere,
uttrykke egne tanker og undre seg i fellesskap, noe som styrker både
språkferdigheter og evnen til å resonere.
Spesielt
engasjerende har det vært å følge barnas nysgjerrighet og undring knyttet til
naturfenomener – som vær, vind og livssykluser. Hva som skjer i fuglekassen og
hvordan plantene vokser, har vært en rød tråd gjennom året. Barna har fått
mange konkrete og praktiske erfaringer med naturens rytmer. I disse samtalene
har vi også integrert etiske og filosofiske perspektiver, for eksempel når
barna har reflektert over spørsmål som «Er det rett å ta noe fra andre?»
og «Hva betyr det å være en god venn?»
Barna har også
fått oppleve andre kulturer, blant annet gjennom matlaging. Vi har for eksempel
laget samosa og afrikansk fruktsalat, som ikke bare bød på spennende smaker,
men også skapte gode samtaler om kultur, tradisjoner og hvordan mennesker lever
ulike steder i verden.
På avdelingen har
vi hatt bokstaver og tall tilgjengelig, noe som har inspirert barna til
lekeskriving, telling og lekelesing. Vi har lært nye sanger, laget rim og
regler, tegnet, klippet, limt og eksperimentert med vann.
Vi har gått på
turer i nærmiljøet og trent på å ferdes trygt i trafikken. Vi har besøkt
biblioteket på Bekkestua, vært på tur til Krokvollen, Sandvika og på bondegård.
Barna fikk også hilse på ulike dyr da vi fikk besøk fra reptilparken, hvor de
ble kjent med reptilenes levevaner.
Vår lille skog
har vært et fast turmål, hvor vi har hatt måltider på bål, observert skogens
dyr og insekter, og lekt fritt. Vi har hatt fokus på miljø og bærekraftig
utvikling – blant annet gjennom arbeid med holdninger til forbruk, eiendeler og
matsvinn.
Barnas
kommentarer:
- «Jeg har lært å skrive navnet
mitt.»
- «Jeg har lært å snu tunga 😊.»
- «Jeg har lært å lage fart på
huska selv.»
- «Jeg har lært å telle.»
- «Jeg har lært å spille fotball.»
Videre arbeid
Vi vil fortsette
å ha fokus på ett fagområde om gangen, fordelt over to måneder. Alle de sju
fagområdene vil være synlige gjennom året, med pedagogiske opplegg og
aktiviteter tilpasset barnas alder og forutsetninger. Dokumentasjon vil
fortsatt publiseres i månedsskrivene på MyKid.
Vi kommer til å
videreføre arbeidet med fagområdene Natur, miljø og teknologi og Nærmiljø
og samfunn. Målet er å utvikle barnas forståelse for naturens sammenhenger,
bærekraftig utvikling, teknologi og samfunnet de er en del av.
Vi vil integrere
fagområdene naturlig i barnas hverdag gjennom lek, prosjekter og temaarbeid –
og legge til rette for at barna kan erfare, undersøke, stille spørsmål og
reflektere i møte med et mangfold av impulser og erfaringer.
Kosthold
Vi har gjennom
året fulgt vårt årshjul for kosthold. Hver måned har vi laget en ny rett fra
bunnen av – ofte sammen med barna. På menyen har det vært blant annet mat på
bål, stekte grønnsaker, fiskemiddag, blomkålsuppe, rødbetsuppe, stekt kylling
og indrefilet av svin, julemat, eggelunsj, mat fra Afrika, ulike frukt- og
grønnsakssmaker, taco-lunsj og sunn, hjemmelaget is.
På Regnbuen har
vi mange barn som er glade i å lage mat eller bidra på kjøkkenet. Barna har
skrelt grønnsaker, kuttet frukt, formet rundstykker og blandet ingredienser.
Gjennom slike aktiviteter får barna utviklet både finmotorikk og matglede, og
de blir kjent med ulike råvarer og tilberedningsmåter.
I løpet av året
har vi også hatt faste matvaner som gir struktur og trygghet i hverdagen. To
ganger i uken har vi bakt og spist grove rundstykker. På onsdager har vi
servert rosagrøt, og ellers har vi spist grovt brød med variert og næringsrikt
pålegg. Smoothie har også vært et populært innslag.
Kosthold og
ernæring har vært en naturlig del av det pedagogiske arbeidet vårt, både som
tema i samlingsstunder og som praktisk erfaring. Matlaging har også vært en
døråpner til kulturelt mangfold – for eksempel gjennom å lage samosa og
fruktsalat, som ga barna mulighet til å smake, sanse og utforske mat fra andre
deler av verden.
Barnas
kommentarer:
- Om rødbetsuppe: «Jeg har aldri
smakt lilla suppe før – den er god!»
- Om eggemuffins: «De muffinsene
er veldig gode, giga gode 😊.»
- Om bålmat: «Jeg liker lukten
av bål og å spise sammen med venner.»
- Om mat fra andre land: «Samosa
er veldig god – kan jeg spise ti tusen? 😊.»
Videre arbeid
Vi vil fortsette
å følge årshjulet for kosthold i Søråsen barnehage, og vil fortsette å lage
næringsrik mat sammen med barna minst én gang i måneden. Barna vil fortsatt
være aktivt deltakende i både forberedelser og tilberedning.
Å skape positive
matopplevelser i tidlig alder legger et viktig grunnlag for gode og varige
matvaner. Gjennom deltakelse, samtaler, utforsking og fellesskap rundt
måltidene ønsker vi å styrke barnas bevissthet og glede rundt mat, smak og
ernæring.
Barnas
medvirkning
Gjennom hele året
har vi jobbet bevisst og aktivt med barnas medvirkning. På Regnbuen får barna
mulighet til å påvirke sin hverdag og delta i beslutninger som angår dem. Dette
styrker deres selvstendighet, ansvarsfølelse, selvtillit og forståelse for demokratiske
prosesser.
I det daglige har
vi mange samtaler med barna, der de får uttrykke meninger, ønsker og ideer. Vi
legger til rette for medvirkning gjennom planlegging av turer, valg av
aktiviteter, avdelingsdager og månedens matrett. Barna får også velge hvilke
bøker vi skal lese, og delta i små og store avgjørelser i hverdagen.
For at barna skal
forstå at deres stemme har verdi og faktisk gjør en forskjell, synliggjør vi
deres medvirkning ved å sette ord på valgene de har tatt og beslutningene de
har påvirket. På den måten blir medvirkning konkret, gjenkjennelig og
meningsfull for barna.
Barnas
kommentarer:
- «Jeg bestemmer hva jeg skal
leke... og med hvem.»
- «Jeg elsker når voksne leser, og
vi leser mye.»
- «Noen ganger velger vi bøker,
noen ganger de voksne, og noen ganger stemmer vi på hvilken bok vi skal
lese.»
- «Jeg bestemmer selv hvilken
avdeling jeg vil gå og leke på.»
- «Jeg bestemmer selv hva jeg skal
ha på rundstykkene – da tar jeg brunost og salami 😊.»
Videre arbeid
Vi vil fortsette
å legge til rette for barnas medvirkning i det daglige. Barna skal få
valgmuligheter og oppleve at deres mening teller – for eksempel ved å være med
på å bestemme hvilken bok som skal leses, hva slags mat vi skal lage, hvor vi
skal gå på tur, eller hvilken lek vi skal ha.
Vi vil også være
tydelige i dialogen med barna om hvordan deres innspill og valg har betydning.
Dette styrker barns forståelse for sammenhengen mellom valg og konsekvens, og
gir dem en opplevelse av å bli hørt og tatt på alvor.
Gjennom daglige
samtaler og refleksjoner skaper vi et miljø preget av tillit, respekt og
medvirkning – noe som bidrar til økt trivsel og et godt psykososialt
barnehagemiljø.
Foreldresamarbeid
På Regnbuen
opplever vi et godt samarbeid og en åpen dialog med dere foreldre. Vi setter
stor pris på tilbakemeldingene fra Brukerundersøkelsen, som viste en svært god
score. Dette er en veldig hyggelig og verdifull tilbakemelding fra dere, og vi
tar den med oss videre i vårt arbeid.
Som følge av
Brukerundersøkelsen har vi valgt ut noen områder vi ønsker å bevare, samt noen
vi ønsker å forbedre. Ett av tiltakene er heftet om det psykososiale miljøet,
som vi har laget for å synliggjøre ansvar og forventninger både til foreldre og
personale. Dette heftet har som mål å skape et trygt og positivt miljø for
barna, og bidra til å motvirke mobbing. Det skal gjøre det enklere for både
foreldre og ansatte å snakke om og dele informasjon om miljøet i gruppen og
barnehagen, slik at vi kan jobbe sammen for barnas beste.
En viktig del av
heftet er prinsippet om "Be-tilbake", som sikrer at alle barn som
ønsker det, blir invitert med hjem til noen av de andre barna. Dette skaper et
inkluderende fellesskap og gir barna muligheter til å knytte nærmere bånd.
Gjennom året har
vi hatt flere arrangementer hvor dere foreldre har deltatt, noe som har vært
veldig hyggelig for både barna, personalet og dere som foreldre. Takk for at
dere har bidratt til å gjøre disse arrangementene vellykkede.
Videre arbeid
Vi vil fortsette
å arbeide for å opprettholde det gode samarbeidet med dere foreldre, og vi
ønsker å ha en lav terskel for samtaler når det er behov for det.
Foreldresamarbeid er en viktig komponent for å sikre barnas trivsel, utvikling
og læring, og vi vil fortsette å være åpne for dialog og samarbeid for å støtte
barna på best mulig måte.
INFORMASJON
Bilder av barna i
MyKid
Bildene vi har
tatt av barna og som ligger i MyKid, vil bli slettet i sommer. Dersom dere
ønsker å ta vare på bildene, kan de lastes ned før fristen. Vi lagrer ingen
bilder av barna i barnehagen. Fristen for nedlasting er 15. juli 2025.
Etter denne datoen vil bildene bli slettet permanent.
Regnbuen neste
barnehageår
Personalet:
Inga, Ida, Natalia, Janet og Bodil
Barnegruppen:
- 4 maxibarn født 2020
- 5 barn født 2021 (1 ny jente)
- 4 barn født 2022 (1 ny gutt)
- 2 barn født 2023 (1 ny gutt)
- 2 barn født 2024 (1 ny gutt og 1 ny jente)
Ferieavvikling og
sommeråpent
I juli vil det
være sammenslåing av avdelinger for de barna som er her i uke 28 og 29. Det vil
bli sendt ut mer informasjon og en plan om dette til de det gjelder.
Barnehagen er helt
stengt i uke 30 og 31.
Vi takker for et
flott barnehageår og ønsker dere alle en riktig god sommerferie! Vi gleder oss
til å møtes igjen i august!