Barnegruppa
Barnehageåret
er snart ved veis ende, og det er på tide å se tilbake på hvordan året har
vært.
Vår
pedagogiske modell med å samarbeide og leke på tvers av barnehagen har fungert
meget bra også i år. Vi ser at alle barna er ute på «valg» og leker på andre
avdelinger i innetiden, barna er blitt trygge på å gå sammen en venn, og noen
helt alene til andre avdelinger for å leke. Småbarnsgruppa gjør også dette, i
innetiden deres går en gruppe barn og en voksen på ulike avdelinger for å bli
godt kjent over hele barnehagen. Mange av de skal også over på «store- barn»
fra høsten, og har allerede blitt godt kjent på hele huset. Vi ser også i
utetiden til de store, at de største småbarna gjerne vil ut å leke med de. De
begynner å utvide sine grenser og vennskap.
Barna har
vist stor glede ved å være sammen, de har hatt mange å leke med og vært blide
og fornøyde mye av dagen. Og de lærer sååå mye av hverandre! De viser hverandre hvordan klare fysiske utfordringer, eller hjelper vennene sine når de er lei seg eller redde. Selvfølgelig blir de også uvenner, men de blir alltid raskt venner igjen.
I år har
barnegruppa vært veldig aktiv, det har vært mange som har hatt behov for mye
fysisk aktivitet, noe vi har møtt med blant annet å gå ut oftere på
ettermiddagene og gå på valg til steder man kan bygge eller hoppe (byggeputer,
ribbevegg og hatt med gymmatter inn på avdelingen). Vi har hatt gode og sterke
rutiner også i år, noe vi har trengt ekstra godt med denne barnegruppa, fordi
det er barn med mange ulike toleransegrenser. Vi liker alltid å ha gode og
trygge rutiner, men noen barnegrupper trenger det ekstra sterkt. Vi har vært
tydelige på hva vi forventer av barna. Et lite eksempel; fra fjoråret måtte vi
også ha veldig tydelige rutiner, blant annet det å si navnet på den som skal
komme inn i rekka. Dette videreførte vi i år, men har etter hvert gjort ulike
variasjoner. Noen ganger får de stille seg fritt på rekka, eller sitte hvor de
vil i hvilestund. Noe de synes er stas, og som ofte fungerer, men innimellom må
vi tilbake til «gamle» rutiner. Også det godtas, fordi barna ser selv hvordan
det går, og forstår at det er en grunn for rutinene vi har.
Ulikheten i barnegruppa har gjort at de utfordrer hverandre sosialt. Samtidig skaper den en forståelse og tålmodighet for hverandres ulikheter.
Barna er
veldig engasjerte og tar mye kontakt med voksne. De kan være ganske intense til
tider, fordi de er ivrige og vil ha oppmerksomhet. Det betyr hvert fall at de
er trygge og kan si ifra😊 Vi kunne likevel ønske at de oftere
klarer å vente på tur, at de gjennom erfaring skal oppdage at det blir deres tur
også. Dette er noe som gjentar seg år etter år, så mulig vi må gruble litt for å finne noen bedre
tiltak…?
Hvordan jobbe videre? Alt tar tid å lære, vi fortsetter å
ha forventninger til barna. Vi snakker ofte med barna, både enkeltvis og i
fellesskap, om hvordan vi vil ha det sammen:) Så må vi voksne gå i oss selv og
tenke etter om vi kan la barn vente i ulike situasjoner så andre ikke blir så lett
avbrutt, og kanskje oppmuntre enda mer til selvstendighet så de ikke må spørre
om/trenger hjelp til så mye?!
Sosial kompetanse/tema
Vi
synes vi har mange lange lekeøkter hvor barna ikke trenger å bryte opp leken. Dette skaper mer ro rundt gruppa, og mindre
unødvendige forflytninger.
Barnehagens
arbeid med sosial kompetanse har felles utgangspunkt i temasamlingene vi lager
for barna. Vi opplever at dette har stor felles verdi, det samler oss om noe
betydningsfylt, og barna er veldig engasjerte. De får et empatisk blikk, og
ønsker at det gode skal skje. At vi personalet bruker oss selv som
skuespillere, opplever vi at gjør et ekstra bra inntrykk på barna.
Å
ha noen gode venner/lekekamerater er noe av det viktigste av alt, og er et av målene
i Søråsen barnehage. Det er sjeldent barn som ses alene, da er det i kortere
perioder for å «hente seg inn», ta en pause, for så å komme i gang med lek
igjen. Alle har noen de helst foretrekker å leke med, men vi opplever at de
fleste klarer å leke variert og med mange ulike barn. Jeg har snakket med alle 4-og 5 åringene, og de sier de
har mange å leke med, så og si alle svarte fler enn tre/fire barn de liker godt
å leke med. Noen nevnte at alle på smør er vennene deres. Flere sier også at de
har venner på andre avdelinger.
Vi
ser mye inkludering, barn som bryr seg/trøster, hjelper til, og ikke minst
leker i blandet aldersgrupper. Da læres de yngre opp, og får med seg gode
egenskaper videre fra de eldre rollemodellene.
Det skal
alltid være åpent for alles følelser, og vi har støttet og veiledet barna for å
takle sine ulike følelser. Som utgangspunkt for samtaler, har vi brukt
temasamlinger, bøker, «Tett på» og Psykologisk førstehjelp, det er gode verktøy
for å snakke om følelser.
Barna er gode
på å se andres følelser, og noen er også veldig gode på å snakke om sine egne. På intervjuene sa barna at de hadde det fint og gøy i
barnehagen: -Fint. Det er bra. -Gøy. Å leke
er gøy! -Jeg liker å leke med vennene mine. -Gøy. Jeg elsker barnehagen. -At vi
kan gå på andre avdelinger. -Gøy å leke sammen. Da slipper vi å leke alene.
-Liker maten de har i barnehagen. Liker lekene. Liker at vennene leker med meg.
… er kjæresten min.
Barna
sa de blir redd: -Når ingen voksne er
der. Når de er på møte. Da går jeg til …(nevner navn på en voksen). - Redd for trollet på Vangen Leirskole.
Edderkopper i do.
Barna
sa de blir lei seg: -Hvis noen slår meg i hodet. Hvis jeg får vondt. - Når mamma og
pappa skal dra. Hvis jeg ikke får være med på en lek. -Lei meg når mormor og
bestefar henter tidlig. -Når noen, (nevner navn på en voksne) skal gå. Eller
mamma og pappa skal gå. -Hvis jeg har slått meg. Eller hvis noen ikke lar meg
bli med på leken. -At noen har slått meg. Jeg kan gråte hvis noen vil bytte lek
og jeg vil leke det mer. -I stad når jeg fikk sår på kneet. Noen ganger når jeg
kræsjer i et tre. Hvis noen kaster en pinne på meg. Eller hvis jeg ikke får
være med på en lek.
Hva gjør vi videre? Vi fortsetter å jobbe for at alle får
være en positiv og god lekekamerat. Det betyr at barna skal føle seg verdifull
i lek og aktivitet, og egne evner skal fortsette å styrkes i positiv retning.
Vi vil at barnegruppa skal preges av omsorg og forståelse for hverandre, og at
alle blir inkludert. Vi voksne må kontinuerlig observere og vurdere, og sette
inn tiltak tidlig for å skape og vedlikeholde et positivt klima.
Det er fint å vite hva barna er redde for, eller blir lei
seg for. Da kan vi lettere møte de på dette, og støtte de i dette.
Vi fortsetter med samme metode rundt jobbing med sosial
kompetanse. Neste års temabøker er «Tambar».
Fagområder
Vi har hatt ulike aktiviteter ute og inne som har gitt barna
ferdigheter og opplevelser innenfor de ulike fagområdene. I høsthalvåret
hadde vi fokus på noen fagområder, under vårhalvåret har vi hatt fokus på andre
(les måned skrivene).
Vi hadde en flott vårtur til Bergvang Gård hvor barna ble bedre kjent med ulike dyr. Vanligvis leter de etter småkryp i nærmiljøet, så det var flott å få klappe og mate gårdsdyr til en forandring.
På spørsmål om de lærer noe i barnehagen svarte de: -Være snill, ta i fart på huska, stå på hodet. -Skrive navnet mitt. Følge regler, ikke klatre på trærne inne i barnehagen. Være hjelpsom mot småbarna. -Å være hyggelig med småbarna. -Si R, løpe fortere. -Skrive navnet mitt, ta igjen glidelåsen på jakka, å snakke. -Stå på henda, stupe kråke med turnmattene. -Å ikke slå noen, ikke sparke noen eller dytte. Når jeg går fra bordet legger jeg tallerken forsiktig på tralla så ikke
småbarna skal våkne.
Hva gjør vi videre? Fagområdene fortsetter å ha sin plass
i barnehagens årshjul. Vi er fornøyde med måten vi jobber med
fagområdene.
Kosthold
Barna smører mat selv ved lunsj-måltidet, noe barna liker
veldig godt. Det er mye mestring i å klare dette selv, og sosialt ved å hjelpe
hverandre og sende pålegg. Vi har ofte fine samtaler rundt måltidet, og alle
barna svarte at de liker måltidene i barnehagen, de synes det er hyggelig og
koselig å sitte sammen gode venner å prate. Ett barn sa det var litt kjedelig,
fordi man må sitte stille mens man spiser. Vi har hatt ulike bordplasseringer
gjennom året, og funnet gode løsninger så alle har noen de liker godt å snakke
med rundt seg, men også noen de kan øve seg på å bli bedre kjent med. Dette har
fungert veldig fint.
Vi har hatt månedens varm-mat, det sikrer at vi gir barna
varierte og sunne erfaringer rundt mat. Alle retter skal ha en stor del av
næringsrik mat, blant annet godt med grønnsaker. Barna er veldig glad i å hjelpe til med matlaging, mange er kanskje vant til det hjemmefra?!
Hva gjør vi videre? Vi har brukt årshjulet vårt for
kosthold i Søråsen barnehage, noe vi synes har fungert bra. Dette vil vi bruke
også neste år.
Medvirkning
Barn er med å medvirke på sin egen hverdag ved at de
opplever seg sett og lyttet til. De deltar og påvirker sin barnehagehverdag i
samspill og relasjoner med andre. Vi har vært åpne for barnas meninger, tanker
og ønsker, og tatt hensyn til disse.
De har vært med på demokratiske valg over hva vi skal
lage til mat, hva vi skal gjøre på avdelingsdag og hva vi skal gjøre i
samlinger. Hver dag medvirker de på sin egen hverdag med å påvirke barn og
voksne rundt seg, og leke med hva og hvem de vil.
På spørsmål om hva barna liker å gjøre i
barnehagen svarer de blant annet: - Gå på annen
avdeling. Leke med vennene mine. -Leke familie. -Å leke familie med … (nevner
vennene sine). -Biler, familie. Jeg liker best bilfamilie. -Leke med togbane,
lage laaaang togbane. …(nevner en voksen) lagde en kjempelang en gang gjennom
flere avdelinger. -Leke på dukkerommet, familie.
Ute -Leke med …(nevner venner fra både smør og regn) Leke
familie med …(nevner en voksen). -Familie. -Liker å leke med Krøsus, fordi han
maler oss noen ganger. Hoppe paradis, sykle på to-hjulsykkel, Rulle meg i
barkebassenget. -Leke familie med … (nevner en voksen). Liker å leke med snø,
gå på ski. -Spille fotball, leke har`n, Sonic. -Sykle med racer sykkel, At vi
går ut etter hvilestund. -Leke i sandkassa. Jeg liker å sykle på en sykkel med
to hjul.
Hva gjør vi videre? Det er viktig at barna får en
forståelse av at de er med å påvirke sitt «barnehage- samfunn» og sin egen
utvikling. Vi tar opp temaet medvirkning jevnlig på avdelingsmøter og ser blant
annet på hvert enkelt barn sin mulighet til å medvirke. Barn tar ulik plass i
en barnegruppe, hvordan kommer de forsiktige barnas medvirkning til syne, får
alle den opplevelsen av medvirkning de bør?
Foreldresamarbeid
Heftet
om det psykososiale miljøet, er laget for å synliggjøre ansvar og forventninger
til foreldre og personal, med tanke på å skape et godt psykososialt miljø og
motvirke mobbing. Det skal gjøre det lettere for foreldre og personal å snakke
om og dele informasjon om miljøet i gruppa/barnehagen. Blant annet å
«be-tilbake» når barnet selv har blitt bedt bort kan virker styrkende på
relasjoner mellom barn-barn og barn-foreldre, og det sikrer at alle kan bli
bedt med hjem til andre hvis man har ønske om det.
Gjennom
daglig kontakt i levering- og hente situasjoner, og gjennom utviklingssamtaler
føler vi at samarbeidet med foreldregruppen er bra. Svar på brukerundersøkelsen
viser at foreldre stort sett er godt fornøyd med informasjon og
tilbakemeldinger.
Hva gjør vi videre? Vi er glade for at dere tar en telefon hvis
dere ikke får sagt det dere tenker på ved levering eller henting, flere gjør
det. Det er bra! Den daglige kontakten er vesentlig for barnas trivsel og
voksnes oppfølging av barna. Vi er fornøyd med samarbeidet da vi opplever at
dere er raske med å si ifra hvis dere lurer på noe, eller ønsker å ta opp noe,
og gir tilbakemeldinger på det vi jobber med.
MyKid
Det ligger mange fine bilder av deres barn på Mykid. Hvis
dere ønsker å ha noen av disse, må de lastes ned før 1.juli. Etter dette får
dere ikke lastet de ned, de slettes etter hvert barnehageår.
GRUPPA NESTE ÅR
Barnegruppa
2020
barn: 3 barn. Tre jenter
2021
barn: 6 barn. Tre jenter og tre gutter
2022
barn: 4 barn. To gutter og to jenter (nye jenter)
2023
barn: 3 barn. To gutter og en jente (ny jente)
2024
barn: 1 barn. En gutt (ny)
Personalkabalen
Det
blir noen få endringer i personalkabalen på Smørøyet, og huset generelt. Vi er et felles hus og finner hvert år
litt ulike løsninger som er til det beste for alle avdelinger. Voksne vil
uansett flytte rundt på seg i løpet av en dag, så barna deres møter mange
voksne i løpet av en barnehagedag. Utgangspunktet på Smørøyet blir fra høsten:
Adele
100%
Axel
100%
Josefine
100% august, september/Andrea 90% fra september.
Charlotte
100% (følger også småbarnsgruppa)
Janet skal ikke slutte, men kommer til å jobbe på andre avdelinger. Dere vil helt sikkert se henne innom hos oss på Smørøyet også, vi er som sagt ett felles hus hvor vi jobber "overalt".
Tusen takk for veldig hyggelig sommerhilsen og gaver til oss personal, som vi fikk på sommerfesten i dag.
Barna gjorde en flott innsats med sangene vi har øvd på :) Håper dere koste dere.
Så ønsker vi alle barn og foreldre som slutter LYKKE TIL VIDERE:)
….OG
GOD SOMMER TIL ALLE!!!