Meny
Forside
Søråsen 20B 1356 Bekkestua Vis på kart
Telefon: 67 12 55 76 Send oss e-post
Redaktør: Merete Andersen
Vurdering barnehageåret 2024-2025

Tusen takk for en flott sommeravslutning med hyggelig piknik i barnehagen. Og takk for veldig fin sommerhilsen fra dere foreldre, det setter vi stor pris på!

Vurdering av barnehageåret 2024-2025
Her kommer en vurdering av barnehageåret som har gått. Vurderingen baserer seg på tilbakemeldinger fra dere etter brukerundersøkelsen, barneintervju med de eldste barna og personalets vurdering gjennom året.
Vi ønsker å takke dere for et fint barnehageår og for det gode samarbeidet. Vi vil også benytte anledningen til å ønske de fem maxi-barna våre masse lykke til med neste kapittel i livet – skolestart. Vi og barna kommer til å savne dere!

Barnegruppen – vennskap, glede og humor
Barnegruppa på musehullet er preget av mye glede, humor og latter. Det er en engasjert og energisk gjeng som elsker å leke og være med på det som skjer. Barna leker godt på tvers av alder og kjønn, noe vi er veldig glade for. De store viser mye omsorg for de minste, de inkluderer dem i leken og hjelper gjerne til med påkledning og ved måltidet. Vi opplever at alle barna har venner. Noen trives best i små lekegrupper med en eller to, mens andre godt leker i større gruppe. Vi har det siste året jobbet mye med skjerming av god lek og deling i mindre lekegrupper. Når vi organiserer i små lekegrupper støtter vi barna i å leke sammen og finne hverandre, og vi hjelper dem å se at alle barna på avdeling er en lekekamerat. Tette venner skal får tid sammen, men vi ser nytten av å hjelpe barna å se utover og finne flere. Å leke i mindre grupper hjelper barna å bygge flere trygge og gode relasjoner, og det er lettere for alle å ta større plass. Vi har jobbet mye med at barna skal lytte til hverandre, det er mange med gode ideer i leken og de er veldig engasjerte, men det er viktig å øve på at alle er likeverdige. Det er ikke en som bestemmer, når vi leker sammen handler det om samarbeid og kompromiss.



Barnas kommentarer fra barneintervju:
«Barnehagen er gøy!»
«Jeg leker, og alle har det bra»
«Jeg har mye venner her og det er gøy»
«Jeg liker barnehagen»
«At jeg leker med andre – det liker jeg»
«Fordi jeg kan leke med venner»
«Det er fint å være med venner»
«Det er fint fordi vi kan leke ute og med leker»


Videre arbeid:
Vi ønsker å bevare det gode humøret, engasjementet og gleden i gruppa. Vi fortsetter å jobbe med inkludering, samarbeid og kommunikasjon i relasjoner og lek, at vi lytter til hverandre og hører på hverandres innspill. I leken skal alle være likeverdige bidragsytere og det er plass til alle. Vi fortsetter å organisere i mindre lekegrupper der vi voksne er med å leke og støtte barna, samtidig er det viktig med felles aktiviteter med hele avdelingen for å skape gode minner sammen og styrke fellesskapet og samholdet i gruppa. Til høsten ønsker vi fem nye barn velkommen, og da er det viktig å ta imot de med åpne armer og inkludere dem på en god måte.

Sosial kompetanse/tema
Hver måned har vi hatt temasamling om «Bukkene Bruse» som tar for seg temaer innen sosial kompetanse. Både barn og voksne gleder seg til temasamling og syns det er veldig gøy og spennende å se på. I løpet av året har vi vært gjennom temaene positiv sosial atferd, selvkontroll, selvhevdelse, inkludering, konflikthåndtering, glede seg over andres mestring og etiske dilemmaer. Vi bruker hverdagssituasjoner til å følge opp temaene og syns sosial kompetanse har kommet godt frem i samlingene.
Årets temasamlinger har virkelig fenget og vært en stor suksess. Barna har lekt både ute og inne, og de har gjenskapt samlingene i leken etterpå. De har hentet inspirasjon til leken med små innspill fra samlingene og skapt sin egen lek, men også gjenfortalt/gjenlekt fra start til slutt. Barna har løst rollefordeling godt seg imellom, de bytter på hvem som er hvilken bukk og troll.



På musehullet har vi en gjeng med mye omtanke og omsorg for hverandre. De store hjelper gjerne de små i alt fra å leke sammen, påkledning og smøre mat. De små har noen å strekke seg etter, som gir de store en følelse av å være et forbilde. Vi snakker mye om hva det vil si å være et godt forbilde for andre.

Barnas kommentar – «Hvordan tenker du at en god venn skal være?»
«At man er snill og leker med hverandre»
«At man er snill og at man blir med på andre sin lek (lar andre bestemme leken)»
«Man er snill og lager ting til hverandre»
«Man er hyggelig»
«Man er snill, glad og takknemlig»
«Snill – altså at man er greie med hverandre»




Videre arbeid:
Vi fortsetter å jobbe med årshjulet vårt for sosial kompetanse og skal ha temasamling hver måned. Vi fortsetter å følge opp temaene og snakke med barna i hverdagssituasjoner, og har som mål å få frem temaene like godt i samlingene i året som kommer. Neste barnehageår vil temasamlingene bygge på bøkene om «Tambar». Vi fortsetter å jobbe med å bygge vennskap og trygge relasjoner. Vi voksne er tett på som støttespillere og veiledere.  

Lek
Barna på musehullet elsker å leke, både på egen og andre avdelinger. Noen er mer hjemmekjære enn andre, mens mange går gjerne på valg og leker rundt på huset. Da velger de en avdeling etter hvilke leker som er hvor, eller fordi de vil leke med venner som går på en annen avdeling. Det er mye god rollelek på «kjøkken-rommet» vårt, og på konstruksjonsrommet med klosser og dyr har det blitt bygget mange utrolige konstruksjoner. De fleste barna kan være i leken lenge. Vi har delt i mindre lekegrupper for å bygge relasjoner og for å hjelpe alle å ta plass i leken. Da bruker vi rommene på musehullet, eller en voksen tar med seg en gruppe og går på en annen avdeling.

Barnas vurdering – «hva vil du helst gjøre i barnehagen?»
«Leke med venner»
«Tegne og lage ting»
«Leke med biler og på andre avdelinger»
«Leke på kjøkkenrommet – leke familie»
«Leke på klosserommet»
«Leke på alle avdelingene»
«Lese bok og spille spill»
«Lete etter insekter»
«Løpe rundt og gjøre noe som er gøy – jeg bruker bare fantasien»


Videre arbeid:
Gleden av å leke skal vi bevare. Vi fortsetter å dele i små grupper for at alle skal få ta sin plass og bygge lekekompetanse, vi fortsetter å bruke huset og de andre avdelingene med en voksen. I uke 26 gjør vi et lekebytte på huset. Vi beholder kjøkken-rommet til rollelek, og så bytter vi klosser og dyr med duplo. Vi skal bruke den første tiden til å sette gode og tydelige rammer for det nye lekerommet for at leken og miljøet skal bli bra.



Fagområdene/læring
Vi har jobbet jevnt gjennom året med å gi barna erfaring og læring innen de syv ulike fagområdene fra rammeplanen. Vi jobber etter en plan der vi fordyper oss i et fagområde to måneder av gangen. Vi planlegger og organiserer ulike aktiviteter og lekemiljøer ut fra hvilket fagområde vi har fokus på. Vi bruker spesielt fredag og avdelingsdag til dette.
Fagområdet «natur, miljø og teknologi» og «nærmiljø og samfunn» er to fagområder vi har hatt gående hele året. Vi har et utarbeidet årshjul for arbeid innen «natur, miljø og teknologi» der vi følger årstiden og tilrettelegger for læring hele året. På våren har det vært stor interesse og engasjement i å lete etter småkryp. Barna har vært med å så gulrøtter, sukkererter og salat, samt sette poteter. Vi krysser fingrene for gode avlinger i år!
Vi har også fulgt med på livet i fuglekassen, fra redebygging til eggene klekket. Dessverre overlevde ikke fugleungene i år, men barna får erfaring med liv og død i naturen.  
Vi jobber jevnt gjennom året med bærekraftig utvikling, vi sorterer søppel og avfall, og lærer om hvordan vi behandler leker og ting for at det skal vare lengst mulig og for flest mulig barn. Vi forsyner oss med det vi orker og øver på å lytte til kroppens signaler.

Barnas kommentar – «Hva har du lært i barnehagen som du ikke kunne før?»
«Å være en god venn – ikke gjøre noe slemt mot andre»
«Jeg har lært å bli kjent med andre»
«Å klatre på taket av hjerte-huset – men det er ikke lov da!»
«Å ikke knuse ting»
«Å stå på henda og slå hjul»
«Lage fart på huska»
«Å krølle tunge»
«Å lese og skrive litt»
«Å klatre i trær utenfor gjerdet»
«Jeg har lært å sykle uten støttehjul på den tohjulssykkelen»
  

Videre arbeid:
Vi fortsetter å fokusere på et fagområde to måneder av gangen, vi trives godt med den tilnærmingen. Vi tilrettelegger for aktiviteter og lek innenfor det fagområdet vi jobber med, og ofte bruker vi avdelingsdag på fredager til bestemte aktiviteter rettet mot det fagområdet vi jobber med. Vi har som mål å bli enda mer kreative i arbeidsmetodene våre.



Barns medvirkning

Barns medvirkning handler i det store om å få være sitt eget individ, med egne tanker og meninger som blir hørt og møtt, og på den måten påvirke miljøet rundt seg. Gjennom verbal og nonverbal kommunikasjon forteller barna hva de vil og hvordan de ønsker å ha det. Å være del av en gruppe handler om å påvirke miljøet rundt seg, og å bli påvirket av andre, og dette har vi snakket mye med barna om. Våre handlinger påvirker hva slags miljø vi har rundt oss – vi medvirker til miljøet. Barns medvirkning handler også om å få leke med den de vil og med det de vil, når de kommer med ønsker og forslag til aktiviteter og når de opplever at deres tanker og meninger betyr noe. Det er vår oppgave som voksne å møte barna i deres kommunikasjon, både den verbale og den nonverbale.

Videre arbeid
Vi ønsket dette barnehageåret å bli flinkere til å bevisstgjøre barna når de medvirker og snakke enda mer med barna om hva medvirkning egentlig betyr. Dette er et mål vi tar med oss inn i neste barnehageår, og noe vi tenker vi har forbedringspotensialet på. Vi skal fortsette å snakke om hvordan vi påvirker miljø og hverandre gjennom handlingene våre.

Kosthold
Vi har en årsplan/et årshjul for kosthold i barnehagen som vi har fulgt det siste året. Vi har fokus på og lager mat etter sesong en gang i måneden, det har blant annet vært grønnsaker, fisk, kjøtt, mat på bål, egg og mat fra annet land. Barna er med på hele prosessen, fra forberedelse og til maten blir servert. Det er stort engasjement hos alle, de liker godt å hjelpe til og syns det er gøy å spise noe de selv har vært med å lage. Da Josefin startet i høst kunne hun lære oss begrepet «mat-modig»; at man tørr å smake på ukjent mat. Dette begrepet har vi snakket mye om, og vi oppfordrer alle til å smake på det vi lager og serverer. Alle trenger ikke å like alt, men vi smaker og gir det en sjanse.


I barnehagen har vi fokus på sunne matvaner og gode valg. Vi dyrker våre egne grønnsaker på våren som vi høster på sommer/høst. Barna er med på hele prosessen fra frø til produkt. Vi serverer grovt brød og hjemmebakte grove rundstykker med diverse pålegg, rosagrøt (havregrøt), smoothie inni mellom, og frukt og grønt hver dag. Det er mye matglede og entusiasme i barnegruppa, og vi har fokus på å snakke positivt om mat rundt matbordet.

Videre arbeid:
Vi fortsetter å følge matplanen det kommende året og lage mat med barna etter sesong. Vi skal også snakke enda mer med barna på forhånd og tydeliggjøre for dem hvorfor vi lager det vi lager og hvor råvarene kommer fra. Å legge til rette for gode matvaner tidlig i livet kan bidra til å fremme sunne vaner som varer livet ut, og det ønsker vi å bidra til.



Foreldresamarbeid:
Vi opplever et godt samarbeid og en god dialog med dere foreldre. Dere sier i fra når dere lurer på eller tenker på noe, og vi opplever at det er lav terskel for å si fra når det er ting å ta opp. Dere kom med tilbakemeldinger på brukerundersøkelsen i vinter, og fra dette har vi valgt ut punkter vi ønsker å forbedre og bevare.
Vi ser at dere har et godt klima og en god tone dere foreldre imellom. Dette er ikke bare hyggelig, men også veldig positivt for barna. Når dere ser alle barna, sier hei og prater med hverandres barn er dette med å bygge opp et godt psykososialt miljø, det bidrar til relasjonsbygging og samhold. Heftet om «psykososialt miljø» er laget for å synliggjøre ansvar og forventninger til foreldre og personalet i barnehagen for å skape et trygt og godt miljø og forebygge mobbing. Vi er en «be tilbake»-barnehage, som innebærer at alle barn som ønsker det får mulighet til å bli invitert med hjem.
Gjennom året har det vært flere felles arrangementer og vi takker for godt oppmøte på disse. Barna og vi opplever dette som veldig hyggelig. Dere arrangerer egne mamma- og pappatreff, og det gjenspeiles på felles arrangementer at dere har et godt miljø i foreldregruppa.

Videre arbeid
Vi vil jobbe for å bevare og opprettholde det gode samarbeidet. Vi fortsetter med å ha lav terskel for ekstra samtaler ved behov, enten det er dere eller vi som tar initiativet. Et godt foreldresamarbeid er viktig for å sikre barnas trivsel og trygghet. Utover høsten fortsetter vi å jobbe med punktene fra brukerundersøkelsen.

Informasjon:

Bilder av barna i MyKid

Vi vil informere dere om at bildene vi har lagt i MyKid er tilgjengelige fram til 15. juli. Etter dette vil de bli slettet. Vi anbefaler dere å laste ned de bildene dere ønsker å ta vare på i god tid innen denne fristen.

Musehullet neste barnehageår:
Fem maxi-barn går nå videre over til skolen. Tusen takk for mange fine år sammen i barnehagen og masse lykke til videre!
Vi får dermed inn 5 nye barn på musehullet til høsten. Ett søsken og fire barn fra fire nye familier.

Barnegruppa:
4 maxi-barn født 2020
5 barn født 2021 (en ny gutt)
4 barn født 2022 (to nye gutter)
3 barn født 2023 (en ny gutt)
1 barn født 2024 (en ny jente (søsken))

Personal:
Det blir noen endringer til høsten når det gjelder personalgruppen på avdeling. Nisha slutter hos oss, og vi takker for et fint år sammen og ønsker henne masse lykke til videre.

Fra august ser musehullet slik ut:

-       Vilde 100% pedagogisk leder
-       Martin 100%
-       Line 80% (småbarnsvoksen for musehullet)
-       Janet 60% (jobbet på smørøyet i mange år og barna kjenner henne fra før)

Ferieavvikling:
Nå går vi inn i ferieuker, og i juli (uke 28-29) vil det være sammenslåinger av avdelinger for de barna som skal være her. Det vil bli sendt ut plan og informasjon om dette til de det gjelder. 


Vi ønsker med dette å si god sommer og takk for et veldig fint barnehageår. Vi gleder oss til å ses igjen i august!