
Måneden som gikk – mai
Sosial kompetanse/temaarbeid
Årets temaarbeid med Bukkene Bruse ble avsluttet med en vårfest midt i mai. Vi gikk avdelingsvis rundt til ulike aktivitetsposter på uteområdet, før vi gikk på «kino» og så filmen om bukkene Bruse i badeland. Deretter var det lunsj på langbord ute med plass til alle barna i hele barnehagen.
Fagområde «etikk, religion og filosofi»
Fagområdet «etikk, religion og filosofi» går godt sammen med arbeidet vi gjør innen sosial kompetanse. Vi snakker mye med barna om at man selv styrer og er ansvarlig for sine handlinger. Vi bruker hverdagssituasjoner til å snakke med barna om hva som er lurt/ikke lurt å gjøre i ulike situasjoner. «Han sa jeg skulle gjøre det» eller «hun gjorde det først» hender det vi hører fra barna, og slike typer utspill åpner for samtaler om å tenke selv hva som er lurt/ikke lurt å gjøre; hva kunne man gjort i stedet, hvilke konsekvenser har mine handlinger for andre? Det er viktig at vi voksne er lydhøre for barnas tanker og innspill.
I stedet for å snakke om hva som er lov/ikke lov legger vi vekt på å hjelpe barna å tenke og resonnere over konsekvenser av handlinger for å gi dem bedre forståelse for hvorfor noe er som det er. Så vil det selvfølgelig være noen regler som gjelder og som barna må forholde seg til, men også her er vi opptatt av å gi barna forklaringer på hvorfor ting er som de er. Vi jobber hele tiden for å stille åpne spørsmål og gi barna nok tid til å tenke og svare selv. Vi voksne har lett for å være effektive og gi raske svar og løsninger, men hva lærer egentlig barna da? Derfor jobber vi hele tiden med oss selv til å stille åpne og undrende spørsmål, vi stiller oppfølgingsspørsmål for å videreføre barnas tankegang og resonnering og oppmuntrer til selvstendighet.
Fagområde «natur, miljø og teknologi»
Vi har plantet frø ut i plantekassene våre, og nå følger vi med på hvordan det spirer og gror. Vi har satt poteter og sådd gulrøtter, sukkererter og salat. Barna er med å vanne og passe på at det er best mulig vekstvilkår i jorda. Finner barna en meitemark vet de at den gjør underverker for plantejorda vår, så nå setter de den ut i blomsterbedene eller en av plantekassene.
Vi har fulgt med i fuglekassen og på blåmeisen som har bygget rede og lagt egg. Uken før 17.mai klekket eggene og vi kunne telle hvert fall fem fugleunger. Dessverre kom vi tilbake etter 17.mai og ingen fugleunger var i livet lenger. Hva som har skjedd vet vi ikke, men barna får erfaring med liv og død i naturen. Sammen kan vi bare undre oss over hva som har skjedd.
Fagområde «nærmiljø og samfunn»
Vi har hatt to fine bursdagsturer denne måneden. Vi har feiret Vivian sin 5års dag og Nicolai sin 6års dag. Det er veldig hyggelig å få komme hjem på besøk, og det er en fin gjeng å ha med seg på tur. Vi får erfaring med å gå langs trafikkert bilvei og på sti gjennom skogen. Når vi går i skogen kan vi rusle og se på alt rundt oss, men når vi går i trafikken er det viktig å holde seg i rekka og følge med på veien.
Maxi-barna har vært på leirskole til Vangen og kom tilbake ti cm høyere enn da de dro. Det er stort å reise bort i flere dager uten mamma og pappa, men de har storkost seg og fått en opplevelse for livet.
Kosthold i Søråsen
På vårfesten ble det servert grillpølser og en is til hver til lunsj. Til tre-mat hadde vi rømmevafler fra setra – akkurat som Bukkene Bruse. Ellers i mai har vi fulgt matplanen med grovt brød og hjemmebakte grove rundstykker med diverse pålegg, rosagrøt på onsdager og frukt og grønt hver dag.
Litt om juni
Sosial kompetanse og fagområdet «etikk, religion og filosofi»
Vi vil bruke juni til å undre oss og snakke om ulike etiske dilemmaer. Vi stiller åpne spørsmål for å få frem barnas tanker. Vi ønsker at barna skal tørre å ta egne valg, og det skal vi støtte dem i. Vi fortsetter å støtte barna i å se ulike perspektiver i en situasjon og å bruke konfliktløsningsmetoden for å finne en rettferdig løsning for alle. For å se andres perspektiv må man forstå at vi alle er ulike med ulike behov. Vi må se og lytte til hverandre. Vi skal snakke om ulikheter og ha fokus på at det meste er ikke urettferdig – det er bare forskjellig.
Fagområde «natur, miljø og teknologi»
Vi fortsetter å ta vare på det som vokser og gror i plantekassene våre, og passer på at jorda alltid har nok vann. Vi fortsetter å lære om ulike blomster og hvilke det er ok å plukke, og hvilke som må få stå i fred, som for eksempel markjordbærblomster og blomster i blomsterbedene.
I juni blir det felles sommertur til Bergvang bondegård. Her får vi innblikk i gårdsliv og dyrehold. Dette gleder vi oss til.
Fagområde «nærmiljø og samfunn»
Vi er invitert i to bursdager hjem i løpet av juni, det gleder vi oss til. Da får vi fine turer i nærmiljøet vårt og flere muligheter til å øve på å være på besøk hos andre. Vi snakker med barna på forhånd om forventninger, at vi sier hei når vi kommer, venter på tur, takk for maten og takk for oss når vi går bl.a.
Litt informasjon
Onsdag 11.juni – felles sommertur til Bergvang gård kl 9:30-14:30
Vi blir hentet med buss i barnehagen kl 9:30 og kjørt til Bergvang gård i Asker. Vi får omvisning, hilse på dyrene, kjøre hundespann og leke i klatreparken.
Ta med sekk med matpakke, drikke og sitteunderlag. Husk gode sko og klær etter vær. Bussen tilbake fra Bergvang kjører kl 14:00.
Tirsdag 17.juni – sommerfest for barn og foreldre kl 15:30-17:30
Denne festen er for barn, foreldre og personal. Maxibarna kommer marsjerende inn når festen starten kl 15:30 og vi ber dere derfor om å være på plass i god tid før dette. De får overrakt et diplom og et hjerte med noen hyggelige ord. De synger et par sanger før resten av barna kommer frem og lager et stort kor. Vi synger to sanger. Etterpå blir det piknik på uteområdet hvor dere kan spise medbrakt mat.
Uke 28 og 29 er «sommeruker» da flere barn og personal starter ferien. Det vil si at avdelinger blir slått sammen. Mer informasjon om dette kommer etter hvert til de det gjelder. Uke 30 og 31 holder barnehagen stengt.
Vurdering av året kommer i midten av juni