Meny
Forside
Søråsen 20B 1356 Bekkestua Vis på kart
Telefon: 67 12 55 76 Send oss e-post
Redaktør: Merete Andersen
Juni

Månedsskriv

Måneden som gikk

I mai feiret vi to bursdager: Felix fylte 2 år og Inga ble 6 år. Vi vil gjerne si det én gang til: Hipp hipp hurra for bursdagsbarna! 🥳

Mai måned var fylt med vårstemning, 17. mai-feiring, temaavslutning og vårfest. Vi hadde vår siste temasamling og avsluttet det hele med en stor vårfest.

Vårfesten startet med morsomme aktiviteter: Potetløp med Minste bukken; Sykkelløp med Mellomste bukken; Hinderløype med Store bukken; Kaste på blink med Trollet.

Mellom lekene og lunsj gikk vi på «kino» og så filmen Bukkene Bruse på Badeland. Festen ble avsluttet med felles lunsj ute ved langbord, hvor det var god plass til alle barna i barnehagen. Barna koste seg med pølser og is til dessert. Siden bukkene reiste til setra, måtte vi selvfølgelig også lage rømmevafler – det ble servert som et ekstra måltid senere på dagen. For en fest!

Maxi-barna har vært på tur til Vangen. Selv om det har gått noen dager siden turen, snakker barna fortsatt ivrig om opplevelsene de hadde der. De yngre barna gleder seg allerede til å bli Maxi og få dra på Vangen selv.

Sosial kompetanse

Denne måneden har vi hatt et spesielt fokus på barns håndtering av daglige dilemmaer og utvikling av sosial kompetanse. I barnehagehverdagen møter barna mange små og store utfordringer, som for eksempel:

  • Skal jeg dele leker eller beholde dem for meg selv?
  • Bør jeg hjelpe en venn eller fortsette med mitt eget?
  • Hvordan balanserer jeg egne ønsker med andres behov?
  • Skal jeg la andre bestemme i leken, eller ta styringen selv?
  • Hvordan sier jeg "stopp" på en god måte?

Gjennom lek og samspill får barna mulighet til å utforske disse spørsmålene. Vi observerer at de øver på å ta hensyn, samarbeide og løse konflikter på egen hånd. Noen ganger mestrer de dette selv, andre ganger trenger de støtte fra oss voksne. Vår rolle er å veilede og støtte barna i disse situasjonene, slik at de utvikler evnen til å ta etiske valg og vise omsorg for andre.

Eksempel: En dag satt flere barn rundt bordet og lekte med plastelina. En gutt på 2 år hadde lite plastelina igjen og pekte på en 6-åring ved siden av seg, mens han sa: "Mere." Den eldre gutten så på sin egen plastelina, tenkte seg om et øyeblikk, og svarte: "Jeg kan dele med deg, siden jeg har mer enn deg." Dette enkle, men betydningsfulle øyeblikket illustrerer hvordan barna lærer å vise empati og dele med hverandre.

Fagområdet – Etikk, religion, filosofi

I løpet av denne måneden har vi hatt et spesielt fokus på å stille åpne spørsmål til barna. Åpne spørsmål oppmuntrer barna til å tenke selvstendig, resonnere og utforske ulike løsninger. Dette stimulerer deres kritiske tenkning, språkferdigheter og evne til å uttrykke egne tanker og følelser.

I forbindelse med planting av våre planter har vi hatt mange undrende samtaler med barna. Vi har sammen utforsket spørsmål som: "Hvorfor regner det så mye?" og "Hvorfor blåser vinden så sterkt?" Slike samtaler gir barna mulighet til å reflektere over naturfenomener og utvikle en dypere forståelse for omgivelsene sine.

Denne måneden har vi også introdusert barna for mat fra det afrikanske kontinentet. Gjennom spørsmål som "Hva spiser man der?" og "Har de samme mat som oss?" har vi åpnet for samtaler om ulike kulturer og tradisjoner. Dette bidrar til å utvide barnas horisont og fremme kulturell forståelse.

Barna på Regnbuen har vist stor interesse for brettspill. Disse spillene gir ikke bare mye moro, men også verdifulle læringsmuligheter. Gjennom spillene øver barna på logisk tenkning, matematikkferdigheter og strategisk planlegging. I tillegg lærer de viktige sosiale ferdigheter som turtaking, samarbeid og å håndtere både seier og tap .

Fagområdet – Natur, miljø og teknologi

Denne måneden har barna vist stor interesse for naturen rundt oss. De har ivrig lett etter insekter, små larver og beundret blomster i nærområdet. Vi oppfordrer barna til å observere og lukte på blomstene uten å plukke dem, da vi sammen har erfart at blomster visner raskere når de plukkes. Dette gir en naturlig inngang til samtaler om bærekraft og respekt for naturen.

Barna har også vært nysgjerrige på værfenomener, spesielt vinden. Vi har hatt samtaler om spørsmål som: "Hvorfor blåser det?" og "Kan vi blåse like sterkt som vinden?" En av barna uttrykte: "Vinden er så sterk, den kan løfte hus og trær." Dette førte til videre diskusjoner om vind og storm, hvor barna fikk dele sine tanker og erfaringer.

Våre plante kasser har vært en kilde til daglig undring og glede. Barna vanner plantene og observerer endringer i veksten nesten hver dag. Mange har også delt historier om hva de har plantet hjemme i hagen, noe som styrker forbindelsen mellom barnehagen og hjemmet.

I vår fuglekasse har det klekket fem små fugleunger. Barna har fått følge med på hele prosessen: hvordan fuglene laget rede, la egg, rugde og nå mater sine unger. Å observere fuglenes liv på nært hold gir barna verdifulle erfaringer med naturens sykluser og dyreliv.

Månedens mat – Mat fra andre land

I mai laget vi mat fra andre land. Barna stemte demokratisk mellom Tyskland og Afrika, og valget falt på Afrika. Et av barna påpekte at Afrika ikke er et land, men et kontinent. Det må jeg si – når du er 3 år og har kunnskap om kontinenter, er det imponerende! Dette førte til flere samlinger om hvordan kontinenter ble til, og hva som fantes før dem.

Vi undersøkte hvilke matretter som finnes i Afrika og valgte å lage samosa. Men vi trengte også en dessert, så det ble nordafrikansk fruktsalat.

Barna var med på å lage samosa og fruktsalaten. Maten falt i smak hos både barna og oss voksne. Vi anbefaler på det sterkeste å prøve å lage samosa hjemme!

Juni

Sosial kompetanse - Fagområdet – Etikk, religion og filosofi

Vi fortsetter å jobbe med ulike etiske dilemmaer for at barna skal øve seg på å tenke og handle i tråd med gode verdier. Barna skal få erfaring med å se ulike perspektiver – at andre kan ha forskjellige tanker og ideer enn dem selv. Vi hjelper barna med å finne gode løsninger når det oppstår uenigheter.
Vi skal undre oss sammen med barna over ulike dilemmaer.

Fagområdet -Natur, miljø og teknikk

Årstid: Sommer
Vi skal være mye ute i naturen og følge med på hva som skjer.

Naturfenomen: Livssyklus
Vi følger med på fuglekassen og snakker om hva som skjer der. Barna lærer om livets ulike faser. Vi skal snakke også om det vi skal se og oppleve når vi besøker bondegården.
Vi følger med på hva som skjer i plantekassene – og husker å vanne dem!

Måneds mat – Is

Gjennom en så enkel aktivitet som å lage is, får barna en helhetlig læringsopplevelse som kombinerer lek, læring og praktiske ferdigheter. 

Info

Bondegårdsbesøk: Onsdag 11.06.25, kl. 09:30–15:00
Vi blir hentet med buss i barnehagen og kjørt til Bergvang gård. Husk sekk med mat og drikke, og klær etter været!

Sommerfest for barn og foreldre: Tirsdag 17.06.25, kl. 15:30–17:30
Maxi-barna marsjerer inn når festen starter. De får utdelt diplom og synger et par sanger. Deretter kommer alle barna frem og synger sammen i et stort kor. Etterpå spiser dere medbrakt niste sammen.

Fra uke 28 starter sommeravviklingen. Det betyr at flere barn og ansatte tar ferie, og at avdelinger blir slått sammen. De aktuelle barna og foreldrene får mer informasjon om dette etter hvert. Barnehagen holder helt stengt i uke 30 og 31.

Vurdering av barnehageåret kommer i midten av juni.