Måneden
som gikk
I mai feiret
vi to bursdager: Felix fylte 2 år og Inga ble 6 år. Vi vil gjerne si det én
gang til: Hipp hipp hurra for bursdagsbarna! 🥳
Mai måned
var fylt med vårstemning, 17. mai-feiring, temaavslutning og vårfest. Vi hadde
vår siste temasamling og avsluttet det hele med en stor vårfest.
Vårfesten
startet med morsomme aktiviteter: Potetløp med Minste bukken; Sykkelløp med
Mellomste bukken; Hinderløype med Store bukken; Kaste på blink med Trollet.
Mellom
lekene og lunsj gikk vi på «kino» og så filmen Bukkene Bruse på Badeland.
Festen ble avsluttet med felles lunsj ute ved langbord, hvor det var god plass
til alle barna i barnehagen. Barna koste seg med pølser og is til dessert.
Siden bukkene reiste til setra, måtte vi selvfølgelig også lage rømmevafler –
det ble servert som et ekstra måltid senere på dagen. For en fest!
Maxi-barna
har vært på tur til Vangen. Selv om det har gått noen dager siden turen,
snakker barna fortsatt ivrig om opplevelsene de hadde der. De yngre barna
gleder seg allerede til å bli Maxi og få dra på Vangen selv.
Sosial
kompetanse
Denne
måneden har vi hatt et spesielt fokus på barns håndtering av daglige dilemmaer
og utvikling av sosial kompetanse. I barnehagehverdagen møter barna mange små
og store utfordringer, som for eksempel:
- Skal jeg dele leker eller
beholde dem for meg selv?
- Bør jeg hjelpe en venn eller
fortsette med mitt eget?
- Hvordan balanserer jeg egne
ønsker med andres behov?
- Skal jeg la andre bestemme i
leken, eller ta styringen selv?
- Hvordan sier jeg
"stopp" på en god måte?
Gjennom lek
og samspill får barna mulighet til å utforske disse spørsmålene. Vi observerer
at de øver på å ta hensyn, samarbeide og løse konflikter på egen hånd. Noen
ganger mestrer de dette selv, andre ganger trenger de støtte fra oss voksne.
Vår rolle er å veilede og støtte barna i disse situasjonene, slik at de
utvikler evnen til å ta etiske valg og vise omsorg for andre.
Eksempel: En dag satt flere barn rundt bordet og lekte med
plastelina. En gutt på 2 år hadde lite plastelina igjen og pekte på en 6-åring
ved siden av seg, mens han sa: "Mere." Den eldre gutten så på sin
egen plastelina, tenkte seg om et øyeblikk, og svarte: "Jeg kan dele med
deg, siden jeg har mer enn deg." Dette enkle, men
betydningsfulle øyeblikket illustrerer hvordan barna lærer å vise empati og
dele med hverandre.
Fagområdet
– Etikk, religion, filosofi
I løpet av
denne måneden har vi hatt et spesielt fokus på å stille åpne spørsmål til
barna. Åpne spørsmål oppmuntrer barna til å tenke selvstendig, resonnere og
utforske ulike løsninger. Dette stimulerer deres kritiske tenkning,
språkferdigheter og evne til å uttrykke egne tanker og følelser.
I
forbindelse med planting av våre planter har vi hatt mange undrende samtaler
med barna. Vi har sammen utforsket spørsmål som: "Hvorfor regner det så
mye?" og "Hvorfor blåser vinden så sterkt?" Slike samtaler gir
barna mulighet til å reflektere over naturfenomener og utvikle en dypere
forståelse for omgivelsene sine.
Denne
måneden har vi også introdusert barna for mat fra det afrikanske kontinentet.
Gjennom spørsmål som "Hva spiser man der?" og "Har de samme mat
som oss?" har vi åpnet for samtaler om ulike kulturer og tradisjoner.
Dette bidrar til å utvide barnas horisont og fremme kulturell forståelse.
Barna på
Regnbuen har vist stor interesse for brettspill. Disse spillene gir ikke bare
mye moro, men også verdifulle læringsmuligheter. Gjennom spillene øver barna på
logisk tenkning, matematikkferdigheter og strategisk planlegging. I tillegg
lærer de viktige sosiale ferdigheter som turtaking, samarbeid og å håndtere
både seier og tap .
Fagområdet
– Natur, miljø og teknologi
Denne
måneden har barna vist stor interesse for naturen rundt oss. De har ivrig lett
etter insekter, små larver og beundret blomster i nærområdet. Vi oppfordrer
barna til å observere og lukte på blomstene uten å plukke dem, da vi sammen har
erfart at blomster visner raskere når de plukkes. Dette gir en naturlig inngang
til samtaler om bærekraft og respekt for naturen.
Barna har
også vært nysgjerrige på værfenomener, spesielt vinden. Vi har hatt samtaler om
spørsmål som: "Hvorfor blåser det?" og "Kan vi blåse like sterkt
som vinden?" En av barna uttrykte: "Vinden er så sterk, den kan løfte
hus og trær." Dette førte til videre diskusjoner om vind og storm, hvor
barna fikk dele sine tanker og erfaringer.
Våre plante
kasser har vært en kilde til daglig undring og glede. Barna vanner plantene og
observerer endringer i veksten nesten hver dag. Mange har også delt historier
om hva de har plantet hjemme i hagen, noe som styrker forbindelsen mellom
barnehagen og hjemmet.
I vår
fuglekasse har det klekket fem små fugleunger. Barna har fått følge med på hele
prosessen: hvordan fuglene laget rede, la egg, rugde og nå mater sine unger. Å
observere fuglenes liv på nært hold gir barna verdifulle erfaringer med
naturens sykluser og dyreliv.
Månedens
mat – Mat fra andre land
I mai laget
vi mat fra andre land. Barna stemte demokratisk mellom Tyskland og Afrika, og
valget falt på Afrika. Et av barna påpekte at Afrika ikke er et land, men et
kontinent. Det må jeg si – når du er 3 år og har kunnskap om kontinenter, er
det imponerende! Dette førte til flere samlinger om hvordan kontinenter ble
til, og hva som fantes før dem.
Vi
undersøkte hvilke matretter som finnes i Afrika og valgte å lage samosa. Men vi
trengte også en dessert, så det ble nordafrikansk fruktsalat.
Barna var
med på å lage samosa og fruktsalaten. Maten falt i smak hos både barna og oss
voksne. Vi anbefaler på det sterkeste å prøve å lage samosa hjemme!
Juni
Sosial
kompetanse - Fagområdet – Etikk, religion og filosofi
Vi
fortsetter å jobbe med ulike etiske dilemmaer for at barna skal øve seg på å
tenke og handle i tråd med gode verdier. Barna skal få erfaring med å se ulike
perspektiver – at andre kan ha forskjellige tanker og ideer enn dem selv. Vi
hjelper barna med å finne gode løsninger når det oppstår uenigheter.
Vi skal undre oss sammen med barna over ulike dilemmaer.
Fagområdet
-Natur, miljø og teknikk
Årstid:
Sommer
Vi skal være mye ute
i naturen og følge med på hva som skjer.
Naturfenomen:
Livssyklus
Vi følger med på fuglekassen og snakker om hva som skjer der. Barna lærer om
livets ulike faser. Vi skal snakke også om det vi skal se og oppleve når vi besøker
bondegården.
Vi følger med på hva som skjer i plantekassene – og husker å vanne dem!
Måneds
mat – Is
Gjennom en
så enkel aktivitet som å lage is, får barna en helhetlig læringsopplevelse som
kombinerer lek, læring og praktiske ferdigheter.
Info
Bondegårdsbesøk: Onsdag 11.06.25, kl. 09:30–15:00
Vi blir hentet med buss i barnehagen og kjørt til Bergvang gård. Husk sekk med
mat og drikke, og klær etter været!
Sommerfest
for barn og foreldre: Tirsdag 17.06.25, kl. 15:30–17:30
Maxi-barna marsjerer inn når festen starter. De får utdelt diplom og synger et
par sanger. Deretter kommer alle barna frem og synger sammen i et stort kor.
Etterpå spiser dere medbrakt niste sammen.
Fra uke 28
starter sommeravviklingen. Det betyr at flere barn og ansatte tar ferie, og at
avdelinger blir slått sammen. De aktuelle barna og foreldrene får mer
informasjon om dette etter hvert. Barnehagen holder helt stengt i uke 30 og 31.
Vurdering av barnehageåret kommer i midten av juni.