Måneden som gikk
Bursdager
Først og fremst vil vi si det igjen:
Hipp, hipp hurra for Josefine og Olav, som hadde bursdag i april! Vi
feiret med sang, glede og god stemning.
Påskefrokost og
påskelunsj
Tusen takk for en hyggelig
påskefrokost!
Vi og barna setter stor pris på at dere tok dere tid til å komme på besøk i
avdelingen. Det var fint å kunne samles rundt bordene og nyte mat og samtaler –
både med barna og med hverandre.
Senere samme dag hadde vi en koselig påskelunsj,
og barna fikk besøk av selveste påskeharen, som hadde med seg morsomme leker og
aktiviteter.
Dugnad
En stor takk til alle som deltok på
utedugnaden!
Det ble gjort en flott innsats. Uteområdet vårt er nå rakt, feid og spylt –
klart for sykling, lek og vårglede for alle barna.
Sosial kompetanse
– positiv sosial atferd
Vi har øvd mye på å heie på hverandre
og vise glede når andre lykkes – for eksempel i ulike spill og aktiviteter.
Barna har blitt flinke til å oppmuntre
og støtte hverandre, både i garderoben under påkledning og når noen trenger en
hjelpende hånd. Vi ser også at de i økende grad inviterer hverandre inn i lek,
og de øver seg på å lytte til hverandres meninger og forslag. Dette er ikke
alltid lett, men barna viser god vilje og utvikling.
Vi opplever at barna generelt er hjelpsomme
og positive til å prøve nye ting. Det handler om å tørre å prøve selv,
samarbeide for å finne svar, og å utfordre seg selv – for eksempel ved å smake
på nye matvarer som grønnsaker eller eggerøre med laks.
Når barna gjør dette i fellesskap, ser
vi at flere våger å prøve. Det er ofte lettere å utfordre seg selv når man ser
at en venn prøver først!
Fagområde:
Antall, rom og form
I løpet av april har vi jobbet mye med
tallforståelse og begreper knyttet til tid og alder.
Barna har spilt ulike spill og øvd på å telle i riktig rekkefølge. I påsketiden
laget vi påskepynt som krevde telling, mønstergjenkjenning og konsentrasjon.
Sammen med Ida laget barna Playdough,
og de målte selv opp ingrediensene og blandet dem til deig. Dette ga fin
erfaring med måleenheter og mengde, og barna fikk være aktive i hele prosessen.
Et annet engasjerende tema har vært alder
og fødselsår. Barna har hatt mange refleksjoner rundt hvem som er eldst og
yngst i gruppa, og hvorfor noen som er fem år fortsatt går i
"fireårsklubben". Ett av barna sa det slik:
«Ja, men derfor kaller vi gruppa ikke
fireårsgruppa, men 2020-gruppa. Vi er født det året.»
Dette åpnet for en spennende samtale
om fødselsdatoer, måneder og tid, hvor barna viste stor interesse for å forstå
hvordan alder og tid henger sammen.
Fagområde: Natur,
miljø og teknologi
Våren har kommet med vakre farger og
varmere vær, og naturen inviterer barna til å utforske alt som kryper og
krabber. Det letes ivrig etter mark, biller, edderkopper og andre insekter.
Barna samler dem i bøtter, teller bein, undrer seg over om det er mamma eller
pappa, hvor barna er, og hva insektene spiser. Alle småkryp blir selvfølgelig
sluppet trygt tilbake i naturen.
Vi har også fått en fuglekasse med
kamera, og barna følger spent med. Først undret vi oss over om noen ville
flytte inn – og det gjorde de! Fuglen begynte å bygge reir, og per skrivende
stund ligger den og ruger på egg. Barna sjekker kameraet daglig og er svært
engasjerte i å følge med på hva som skjer i fuglekassa. Nå venter vi i spenning
på at fugleungene skal klekkes.
I tillegg har vi plantet grønnsaker i
plantekassene våre. Først snakket vi sammen om hva planter trenger for å vokse.
Barna kom fram til at jord, sol og vann er nødvendig.
Vi filosoferte rundt ulike scenarier: Hva skjer hvis planter bare får vann, men
ikke sol?
Et barn sa:
«Da drukner alle plantene, fordi det
blir altfor vått.»
Og hva hvis de bare får sol, men ingen vann? Da kom svaret raskt fra flere:
«Da tørker alt ut og dør.»
Etter samtalene plantet vi poteter,
sukkererter, fargerike gulrøtter og vanlige gulrøtter.
Maxi-barna uttrykte litt skuffelse over at de mest sannsynlig ikke får smake på
potetene og gulrøttene, siden de snart begynner på skolen – men de vet at de
legger igjen noe fint for de som kommer etter.
Fagområde:
Nærmiljø og samfunn
I løpet av måneden har vi hatt en bursdagstur
til Josefine. Det er alltid stor stas å leke med andres leker, og barna hadde
mye moro på trampolinen i hagen. Bursdagsturene gir barna en fin mulighet til å
utforske nye omgivelser, og samtidig snakke om hvem som bor der og hva de
pleier å gjøre. Barna deler gjerne historier om hvor de pleier å leke, og hvem
som bor ved siden av dem.
Vi har også tilbrakt tid i skogen ved
siden av barnehagen, hvor barna har lekt, leitet etter insekter og alt som
kryper, samt spilt fotball på fotballbanen. Denne typen uteaktiviteter gir
barna muligheten til å utforske nærmiljøet på en praktisk og lekende måte.
Månedens mat –
Egg
Denne måneden har vi hatt fokus på egg. Vi har utforsket hvor eggene kommer
fra, hvilke typer egg vi finner i butikkene, og hva som skiller dem fra
hverandre. I en fellessamling viste Axel oss ulike størrelser på egg og
forklarte hvilke dyr som legger dem. Vi diskuterte hva som er inni et egg, og
hva som er forskjellen på det hvite og det gule. I tillegg lærte vi hvordan et
egg utvikler seg til en kylling.
Vi laget lunsj med egg som
hovedingrediens. På menyen sto eggpizza, egge-muffins, eggerøre med laks og
kokt egg. Eggmuffinsene og eggpizzaen ble spist opp på et blunk! Eggerøren
måtte smakes, og mens noen syntes den var kjempegod, foretrakk andre kokt egg.
Det ble interessante diskusjoner blant barna om hva de synes smakte best.
Mai
Sosial kompetanse
– Dilemma og Språkstøtte
Hverdagen byr ofte på dilemmaer – valg
mellom ulike alternativer, og noen ganger valget mellom det man har lyst til,
og det man vet er riktig.
I arbeidet med dilemmaer ønsker vi å
bygge videre på det vi har jobbet med gjennom året, og samtidig øve på å bli en
enda bedre versjon av oss selv. Hva er riktig og galt å være med på? Hvordan
føles det inni oss når vi gjør noe vi vet ikke er greit? Hva kan vi øve oss på
å gjøre i stedet?
Vi ønsker å skape et miljø der barna
støtter og hjelper hverandre, fremfor å rette pekefingeren mot hverandre eller
fungere som regelvoktere. Vi hører ofte utsagn som: «Han gjorde det først»,
«Hun sa jeg skulle gjøre det», eller «Hun begynte». I slike situasjoner snakker
vi med barna om å ta ansvar for egne handlinger – å tenke selvstendig og ikke
la andre ta valgene for seg. Det er viktig å øve seg på å være den som sier
stopp.
De voksne skal støtte barna i å
uttrykke seg og sette ord på egne handlinger og opplevelser. Ved å repetere det
barnet sier, utvide utsagnene og legge til ny informasjon, hjelper vi barna å
utvikle språk og refleksjon. Vi bruker fulle setninger og et variert ordforråd
i meningsfulle samtaler. Aktiv lytting, korrigering på en anerkjennende måte,
og å bygge videre på barnets egne ytringer, er sentrale strategier i dette
arbeidet.
Fagområdet –
Etikk, religion, filosofi
Dette temaet henger tett sammen med
arbeidet med sosial kompetanse. Vi liker å undre oss og filosofere sammen med
barna – å utforske tanker, stille spørsmål og være nysgjerrige i fellesskap. De
voksne øver seg på å stille åpne spørsmål som inviterer barna til refleksjon og
samtale.
På Søråsen jobber vi aktivt med
verdier som anerkjennelse, likeverd og respekt. Vi anerkjenner og respekterer
hverandre for det vi tror på, og vi snakker sammen om ulikheter – både i
tanker, erfaringer og bakgrunn.
I mai vil vi også rette
oppmerksomheten mot Grunnlovsdagen 17. mai. Vi snakker med barna om hvorfor vi
feirer denne dagen, og hvilke verdier og tradisjoner som ligger til grunn.
Fagområdet -Natur, miljø og teknologi
Årstid: Vår
Våren er her, og vi utforsker naturens mangfold! Vi skal lære om småkryp,
planter og fugler – og følge med på hva som skjer i og rundt fuglekassen. Ved å
være ute i naturen og observere det som skjer rundt oss, vekkes barnas
nysgjerrighet og respekt for liv i naturen.
Naturfenomen:
Vind
Vi skal utforske vinden og oppleve naturens krefter på nært hold. Gjennom
observasjon og sanseopplevelser får barna erfaring med vær, bevegelse og
årsak–virkning. Vi kjenner vinden på kroppen, ser hvordan den påvirker blader,
klær og trær, og vi lager papirfly for å undersøke hvordan vinden virker. Dette
stimulerer til undring, samtaler, begrepslæring og motorisk utfoldelse. Vi
stiller spørsmål som:
– Hva skjer når det blåser?
– Hvordan kjennes vinden ut?
Barna får mulighet til å lære gjennom
lek og utforskning – om naturfenomener, samarbeid, kreativitet og språk.
Matproduksjon
Vi følger med på plantekassene våre for å se om noe begynner å spire. Barna er
med og vanner, observerer og lærer hva som må til for at noe skal vokse.
Gjennom dette arbeidet får de innsikt i hvor maten vår kommer fra, og erfaring
med tid, omsorg og tålmodighet. Dette styrker barnas forhold til natur, miljø
og bærekraft, samtidig som det stimulerer språk, undring, matematisk tenking og
naturfaglig forståelse. Vi kobler også på bøker og sanger som gir mer dybde og
variasjon i temaet.
Måneds mat – mat fra
andre land
Gjennom å lære om mat fra ulike land
får barna innsikt i andre kulturer og levesett. Dette fremmer forståelse,
toleranse og respekt for mangfold. I tillegg utvider det barnas
begrepsforståelse og smakserfaringer – og vekker nysgjerrighet og interesse for
verden rundt oss.
Vi har ennå ikke bestemt hva vi skal
lage, så følg med på MyKid for mer informasjon etter hvert!
Viktige
datoer i mai
Fridager
– Fredag 9. mai: Planleggingsdag – barnehagen er stengt.
– Torsdag 29. mai: Kristi himmelfartsdag – barnehagen er stengt.
Fredag 30. mai
Denne dagen er det færre barn til stede, og avdelingene vil samarbeide og slå
seg sammen. Barna vil møte andre voksne enn de vanligvis har, men alle kjenner
de ansatte godt.
Fredag 16. mai –
Temaavslutning og vårfest
Vi markerer avslutningen på temaperioden med en felles vårfest! Det blir siste
samling knyttet til temaet, etterfulgt av ulike aktiviteter ute på barnehagens
område. Avdelingene går rundt til ulike aktivitetsposter før vi samles til
felles lunsj rundt langbord – med plass til hele barnehagen.
21.–23. mai –
Vangen leirskole
Maxi-barna skal på leirskole til Vangen. Det blir tre innholdsrike dager med to
overnattinger og mange spennende opplevelser i naturen!
Fredag 23. mai –
Aktivitetsdag på Sæteren gå
SU arrangerer aktivitetsdag for barna
på Sæteren gård. Mer informasjon kommer!
Husk å følge med
i kalenderen på MyKid!
Der finner du oppdatert informasjon om turer, hva barnet skal ha med, og andre
viktige beskjeder.