Meny
Forside
Søråsen 20B 1356 Bekkestua Vis på kart
Telefon: 67 12 55 76 Send oss e-post
Redaktør: Merete Andersen
Mai

Månedsskriv

Måneden som gikk

Bursdager

Først og fremst vil vi si det igjen:
Hipp, hipp hurra for Josefine og Olav, som hadde bursdag i april! Vi feiret med sang, glede og god stemning.

Påskefrokost og påskelunsj

Tusen takk for en hyggelig påskefrokost!
Vi og barna setter stor pris på at dere tok dere tid til å komme på besøk i avdelingen. Det var fint å kunne samles rundt bordene og nyte mat og samtaler – både med barna og med hverandre.

Senere samme dag hadde vi en koselig påskelunsj, og barna fikk besøk av selveste påskeharen, som hadde med seg morsomme leker og aktiviteter.

Dugnad

En stor takk til alle som deltok på utedugnaden!
Det ble gjort en flott innsats. Uteområdet vårt er nå rakt, feid og spylt – klart for sykling, lek og vårglede for alle barna.

Sosial kompetanse – positiv sosial atferd

Vi har øvd mye på å heie på hverandre og vise glede når andre lykkes – for eksempel i ulike spill og aktiviteter.

Barna har blitt flinke til å oppmuntre og støtte hverandre, både i garderoben under påkledning og når noen trenger en hjelpende hånd. Vi ser også at de i økende grad inviterer hverandre inn i lek, og de øver seg på å lytte til hverandres meninger og forslag. Dette er ikke alltid lett, men barna viser god vilje og utvikling.

Vi opplever at barna generelt er hjelpsomme og positive til å prøve nye ting. Det handler om å tørre å prøve selv, samarbeide for å finne svar, og å utfordre seg selv – for eksempel ved å smake på nye matvarer som grønnsaker eller eggerøre med laks.

Når barna gjør dette i fellesskap, ser vi at flere våger å prøve. Det er ofte lettere å utfordre seg selv når man ser at en venn prøver først!

Fagområde: Antall, rom og form

I løpet av april har vi jobbet mye med tallforståelse og begreper knyttet til tid og alder.
Barna har spilt ulike spill og øvd på å telle i riktig rekkefølge. I påsketiden laget vi påskepynt som krevde telling, mønstergjenkjenning og konsentrasjon.

Sammen med Ida laget barna Playdough, og de målte selv opp ingrediensene og blandet dem til deig. Dette ga fin erfaring med måleenheter og mengde, og barna fikk være aktive i hele prosessen.

Et annet engasjerende tema har vært alder og fødselsår. Barna har hatt mange refleksjoner rundt hvem som er eldst og yngst i gruppa, og hvorfor noen som er fem år fortsatt går i "fireårsklubben". Ett av barna sa det slik:

«Ja, men derfor kaller vi gruppa ikke fireårsgruppa, men 2020-gruppa. Vi er født det året.»

Dette åpnet for en spennende samtale om fødselsdatoer, måneder og tid, hvor barna viste stor interesse for å forstå hvordan alder og tid henger sammen.

Fagområde: Natur, miljø og teknologi

Våren har kommet med vakre farger og varmere vær, og naturen inviterer barna til å utforske alt som kryper og krabber. Det letes ivrig etter mark, biller, edderkopper og andre insekter. Barna samler dem i bøtter, teller bein, undrer seg over om det er mamma eller pappa, hvor barna er, og hva insektene spiser. Alle småkryp blir selvfølgelig sluppet trygt tilbake i naturen.

Vi har også fått en fuglekasse med kamera, og barna følger spent med. Først undret vi oss over om noen ville flytte inn – og det gjorde de! Fuglen begynte å bygge reir, og per skrivende stund ligger den og ruger på egg. Barna sjekker kameraet daglig og er svært engasjerte i å følge med på hva som skjer i fuglekassa. Nå venter vi i spenning på at fugleungene skal klekkes.

I tillegg har vi plantet grønnsaker i plantekassene våre. Først snakket vi sammen om hva planter trenger for å vokse. Barna kom fram til at jord, sol og vann er nødvendig.
Vi filosoferte rundt ulike scenarier: Hva skjer hvis planter bare får vann, men ikke sol?
Et barn sa:

«Da drukner alle plantene, fordi det blir altfor vått.»
Og hva hvis de bare får sol, men ingen vann? Da kom svaret raskt fra flere:
«Da tørker alt ut og dør.»

Etter samtalene plantet vi poteter, sukkererter, fargerike gulrøtter og vanlige gulrøtter.
Maxi-barna uttrykte litt skuffelse over at de mest sannsynlig ikke får smake på potetene og gulrøttene, siden de snart begynner på skolen – men de vet at de legger igjen noe fint for de som kommer etter.

Fagområde: Nærmiljø og samfunn

I løpet av måneden har vi hatt en bursdagstur til Josefine. Det er alltid stor stas å leke med andres leker, og barna hadde mye moro på trampolinen i hagen. Bursdagsturene gir barna en fin mulighet til å utforske nye omgivelser, og samtidig snakke om hvem som bor der og hva de pleier å gjøre. Barna deler gjerne historier om hvor de pleier å leke, og hvem som bor ved siden av dem.

Vi har også tilbrakt tid i skogen ved siden av barnehagen, hvor barna har lekt, leitet etter insekter og alt som kryper, samt spilt fotball på fotballbanen. Denne typen uteaktiviteter gir barna muligheten til å utforske nærmiljøet på en praktisk og lekende måte.

Månedens mat – Egg
Denne måneden har vi hatt fokus på egg. Vi har utforsket hvor eggene kommer fra, hvilke typer egg vi finner i butikkene, og hva som skiller dem fra hverandre. I en fellessamling viste Axel oss ulike størrelser på egg og forklarte hvilke dyr som legger dem. Vi diskuterte hva som er inni et egg, og hva som er forskjellen på det hvite og det gule. I tillegg lærte vi hvordan et egg utvikler seg til en kylling.

Vi laget lunsj med egg som hovedingrediens. På menyen sto eggpizza, egge-muffins, eggerøre med laks og kokt egg. Eggmuffinsene og eggpizzaen ble spist opp på et blunk! Eggerøren måtte smakes, og mens noen syntes den var kjempegod, foretrakk andre kokt egg. Det ble interessante diskusjoner blant barna om hva de synes smakte best.

Mai

Sosial kompetanse – Dilemma og Språkstøtte

Hverdagen byr ofte på dilemmaer – valg mellom ulike alternativer, og noen ganger valget mellom det man har lyst til, og det man vet er riktig.

I arbeidet med dilemmaer ønsker vi å bygge videre på det vi har jobbet med gjennom året, og samtidig øve på å bli en enda bedre versjon av oss selv. Hva er riktig og galt å være med på? Hvordan føles det inni oss når vi gjør noe vi vet ikke er greit? Hva kan vi øve oss på å gjøre i stedet?

Vi ønsker å skape et miljø der barna støtter og hjelper hverandre, fremfor å rette pekefingeren mot hverandre eller fungere som regelvoktere. Vi hører ofte utsagn som: «Han gjorde det først», «Hun sa jeg skulle gjøre det», eller «Hun begynte». I slike situasjoner snakker vi med barna om å ta ansvar for egne handlinger – å tenke selvstendig og ikke la andre ta valgene for seg. Det er viktig å øve seg på å være den som sier stopp.

De voksne skal støtte barna i å uttrykke seg og sette ord på egne handlinger og opplevelser. Ved å repetere det barnet sier, utvide utsagnene og legge til ny informasjon, hjelper vi barna å utvikle språk og refleksjon. Vi bruker fulle setninger og et variert ordforråd i meningsfulle samtaler. Aktiv lytting, korrigering på en anerkjennende måte, og å bygge videre på barnets egne ytringer, er sentrale strategier i dette arbeidet.

Fagområdet – Etikk, religion, filosofi

Dette temaet henger tett sammen med arbeidet med sosial kompetanse. Vi liker å undre oss og filosofere sammen med barna – å utforske tanker, stille spørsmål og være nysgjerrige i fellesskap. De voksne øver seg på å stille åpne spørsmål som inviterer barna til refleksjon og samtale.

På Søråsen jobber vi aktivt med verdier som anerkjennelse, likeverd og respekt. Vi anerkjenner og respekterer hverandre for det vi tror på, og vi snakker sammen om ulikheter – både i tanker, erfaringer og bakgrunn.

I mai vil vi også rette oppmerksomheten mot Grunnlovsdagen 17. mai. Vi snakker med barna om hvorfor vi feirer denne dagen, og hvilke verdier og tradisjoner som ligger til grunn.

Fagområdet -Natur, miljø og teknologi

Årstid: Vår
Våren er her, og vi utforsker naturens mangfold! Vi skal lære om småkryp, planter og fugler – og følge med på hva som skjer i og rundt fuglekassen. Ved å være ute i naturen og observere det som skjer rundt oss, vekkes barnas nysgjerrighet og respekt for liv i naturen.

Naturfenomen: Vind
Vi skal utforske vinden og oppleve naturens krefter på nært hold. Gjennom observasjon og sanseopplevelser får barna erfaring med vær, bevegelse og årsak–virkning. Vi kjenner vinden på kroppen, ser hvordan den påvirker blader, klær og trær, og vi lager papirfly for å undersøke hvordan vinden virker. Dette stimulerer til undring, samtaler, begrepslæring og motorisk utfoldelse. Vi stiller spørsmål som:
– Hva skjer når det blåser?
– Hvordan kjennes vinden ut?

Barna får mulighet til å lære gjennom lek og utforskning – om naturfenomener, samarbeid, kreativitet og språk.

Matproduksjon
Vi følger med på plantekassene våre for å se om noe begynner å spire. Barna er med og vanner, observerer og lærer hva som må til for at noe skal vokse. Gjennom dette arbeidet får de innsikt i hvor maten vår kommer fra, og erfaring med tid, omsorg og tålmodighet. Dette styrker barnas forhold til natur, miljø og bærekraft, samtidig som det stimulerer språk, undring, matematisk tenking og naturfaglig forståelse. Vi kobler også på bøker og sanger som gir mer dybde og variasjon i temaet.

Måneds mat – mat fra andre land

Gjennom å lære om mat fra ulike land får barna innsikt i andre kulturer og levesett. Dette fremmer forståelse, toleranse og respekt for mangfold. I tillegg utvider det barnas begrepsforståelse og smakserfaringer – og vekker nysgjerrighet og interesse for verden rundt oss.

Vi har ennå ikke bestemt hva vi skal lage, så følg med på MyKid for mer informasjon etter hvert!

Viktige datoer i mai

Fridager
Fredag 9. mai: Planleggingsdag – barnehagen er stengt.
Torsdag 29. mai: Kristi himmelfartsdag – barnehagen er stengt.

Fredag 30. mai
Denne dagen er det færre barn til stede, og avdelingene vil samarbeide og slå seg sammen. Barna vil møte andre voksne enn de vanligvis har, men alle kjenner de ansatte godt.

Fredag 16. mai – Temaavslutning og vårfest
Vi markerer avslutningen på temaperioden med en felles vårfest! Det blir siste samling knyttet til temaet, etterfulgt av ulike aktiviteter ute på barnehagens område. Avdelingene går rundt til ulike aktivitetsposter før vi samles til felles lunsj rundt langbord – med plass til hele barnehagen.

21.–23. mai – Vangen leirskole
Maxi-barna skal på leirskole til Vangen. Det blir tre innholdsrike dager med to overnattinger og mange spennende opplevelser i naturen!

Fredag 23. mai – Aktivitetsdag på Sæteren gå

SU arrangerer aktivitetsdag for barna på Sæteren gård. Mer informasjon kommer!

Husk å følge med i kalenderen på MyKid!
Der finner du oppdatert informasjon om turer, hva barnet skal ha med, og andre viktige beskjeder.