Meny
Forside
Søråsen 20B 1356 Bekkestua Vis på kart
Telefon: 67 12 55 76 Send oss e-post
Redaktør: Merete Andersen
Maxigruppa - mai

April

Sosial kompetanse
I Maxigruppa har vi snakket om ting vi synes er skummelt og om man kan gjøre noe med det.  F.eks. så er jo Axel redd for å gå alene ute i skogen når det er mørkt, men han gjør det likevel – for å øve OG mestre.  Og så viser det seg at det er mange av oss som er redde for noe.  I gruppa har det blitt nevnt det å være alene, eller å være et høyt sted eller at man blir redd når noen er sinte.  Og noen er jo litt spente for hvordan det vil være å dra til Vangen.

I en samlingsstund vi hadde så spurte den voksne; «Men kommer du til å ha med deg noen du er trygg på og som kan trøste deg?» og da var det ikke så mange som rakk opp hånda.
Da sa den voksne at barna skulle se seg rundt på de som var der.  «Er det noen av de som er her nå som du er trygg på og som kan trøste deg?» spurte den voksne.  «Ja» svarte de fleste barna.
«Så bra!  Og i tillegg så er skal det jo være med fire voksne; Anne-Panne Stekepanne, Line, Adele, Ida og Natalia..  Er du trygg på noen av dem da – og kan de trøste deg?»  «JAAA!» svarte barna.

Og så har vi jo vært sammen med Bjørnene fra Ekebergparken barnehage og sammen med dem så har vi jo fått øvd på det å være sammen med, bli kjent med og ha det gøy med noen man ikke kjenner fra før. Og da de var på besøk hos oss inviterte vi dem også med inn på fellesrommet hvor vi så på bilder fra Vangen.

 

Fagområdet antall, rom og form
Vi har fått en del erfaringer med dette fagområdet.  For å legge tilrette for mest læring har vi jobbet for gjentagende erfaringer, men i ulike varianter.  Da får vi mere erfaring med begrepene og metodene.
Som da vi spilte spill (da blir det f.eks. fokus på telling, gjenkjenne og koble sammen tall mot øyne på terningen), da vi var ute og utforsket måling av vekt og lengder (da fikk vi erfare det å måle tykkelse på trær, sammenligne lengder på ulike ting og sammenligne vekt på ulike materialer som stein og pinner) og ikke minst da vi lekte med Ekebergparken barnehage (vi telte mens vi hoppet tau, regnet på poengsummer i ringspill, beregnet lengder da vi kastet papirfly og da vi kastet kubb).

 

Fagområdet nærmiljø og samfunn
Vi har vært på turer til Sansehuset på Sjøholmen og kino i Sandvika.  Begge disse dagene reiste vi med buss begge veier.  Og vi har jo hatt besøk av Ekebergparken barnehage og alt pratet om Vangen har satt et lite fokus på nærmiljø og samfunn.  På disse turene har vi snakket om busser, bussjåfører, cinematografer og mange andre yrker som vi har observert og som vi kjenner til..

Dette var ett eksempel på en av mange samtaler vi har hatt med barna.  De er ofte spontane og handler om noe ett enkelt barn sier.  Og det at barna er med på å bestemme innhold og fokus i samtaler, lek og samlingsstunder – det handler også om at barna opplever å bli tatt på alvor og at de er med på å påvirke sin hverdag.
Andre ganger blir det tydeligere, som da vi var på kinotur og barna fikk velge hvilken vei vi skulle gå og hva vi skulle se på vår vei.  Da snakket vi om demokrati og at flertallet fikk bestemme.

 

Mai og juni

Sosial kompetanse
Nå skal vi jobbe med dilemmaer.  Hva er egentlig ett dilemma?  Og hvordan finner man det riktige svaret?  MÅ man finne svaret på alt?  Finnes det et riktig svar – alltid?  Det er siste innspurt før ferien og vi fokuserer på å trekke inn litt av alt det vi har jobbet med i år når vi skal løse dilemmaer.  Og for å løse dilemmaer må vi nok også øve på å se ting fra ulike perspektiver..

 

Fagområdet etikk, religion og filosofi
Når vi nå skal løse dilemmaer og se andres perspektiver så kan vi også få øvd oss i etiske dilemmaer.  Må vi gjøre ting riktig alltid, eller kan vi gjøre noe annet?  Hva om ingen ser oss?  Er det så nøye da?

Og hva med filosofi?  Samtaler har en stor plass i vår barnehage, men nå kan vi få oppleve et enda større fokus på det i hverdagen.  Det å filosofere over store og små ting – sammen.
 

 

Fagområdet nærmiljø og samfunn
Nå blir det litt mer turer til Stabekk skole for å introdusere skolen og lekeplassen for maxibarna.  Og en tur til Bærum idrettspark (BIP) der vi skal få delta på brannvesenets markering av at maxibarna nå har fullført brannvernopplæringen med Bjørnis.

Og så blir det jo livets store begivenhet: VANGEN!
Vi skal se, vi skal oppleve, vi skal prate om og vi skal leke oss med mye av det vi møter på vår vei – og vi gleder oss SKIKKELIG!

 

 

 

 

Tips til hjemmet – om Vangen
- Ikke bruk lang tid på å si farvel, forsøk å gjøre det mest mulig «normalt» og ikke bli unaturlig lenge i barnehagen (den dagen vi skal dra)
- Vis barnet ditt at du vet at dette går bra
- HUSK Å LESE INFOSKRIV (nyhetsbrevet)
- Vær i barnehagen når vi kommer tilbake (og ikke ha store planer denne ettermiddagen)

 

 

Plan for mai:
Husk å følge med i kalenderen i MyKid for mer info!

7. mai: Skolebesøk på Stabekk skole
7. mai: Maxitreff med foreldre 16:00-18:00
14. mai: Lage mai-pynt
21. – 23. mai: Leirskole på Vangen
28. mai: Se på bilder fra Vangen