Meny
Forside
Søråsen 20B 1356 Bekkestua Vis på kart
Telefon: 67 12 55 76 Send oss e-post
Redaktør: Merete Andersen
Mai

Månedsskriv mai

Måneden som gikk – april

Først og fremst vil vi takke for veldig godt oppmøte på påskefrokost. Det ble en hyggelig morgenstund, og vi vet at barna setter stor pris på det.
I tillegg vil vi takke for fantastisk innsats på utedugnaden. Nå stråler det av uteområdet vårt, og det er deilig å vite at miljøet barna tilbringer så mye tid på blir tatt godt vare på. Det er fint for barna å delta også, da får de et større eierskap til jobben som er gjort og forståelse for hvorfor det er viktig å ta vare på området vårt.

Sosial kompetanse
I april har fokus vært å føle glede ved egen og andres mestring, at vi viser omtanke for hverandre og at barna heier på hverandre ved å være støttende, oppmuntrende og positive til hverandre. Med en positiv innstilling kommer man langt, noe vi snakker mye med barna om. Det være seg å bli med i en lek, be om hjelp, lære noe nytt osv.
Det har vært masse god lek på avdeling, rundt på huset og ute denne måneden. Barna på musehullet leker godt sammen alle sammen, på tvers av alder og kjønn – det er vi glade for! De store inviterer de små med i lek, hjelper dem når de trenger det og tøyser med dem for å spre glede. Vi ser et fellesskap på avdeling der alle føler seg inkludert, og alle har noen å leke med. Hvis noen har trøbbel med noe oppfordrer vi barna til å prøve å hjelpe hverandre før vi voksne griper inn. Vi ser mer og mer at dette skjer naturlig. Det være seg å finne tegnesaker, henge opp klær, lukke glidelåser, helle melk, ta på kostymer osv, eller trøste hverandre hvis noen er lei seg. Vi voksne er tett på og veileder og støtter når det trengs.



Fredag før påske kom Inga-påskehare på besøk. Denne gangen uten påskeegg, men med mange morsomme aktiviteter. På uteområdet ble det organisert ulike soner med ulike aktiviteter og konkurranser. Det ble en fin mulighet til å heie på hverandre, og føle glede ved egen og andres mestring.


Fagområde «antall, rom og form»
April var en måned med ekstra fokus på antall, rom og form. I det ligger hverdagsmatematikk som telling og mengde, kategorisering, sortering, romforståelse og geometri. Vi teller alltid høyt sammen med barna, så de får en forståelse av telling en-til-en. Vi støtter barna i å klare det meste selv, så når de leter etter noe de ikke vet hvor er forklarer vi hvor de finner det, f.eks «se i den midterste skuffen», «den står på hylle nummer to», «se bak kassen», «har du sett under sofaen?» osv. De yngste barna er ofte med å dekke bordet før lunsj, og får da erfaring med telling en-til-en da det er en tallerken, kopp og kniv til hver plass.



Fagområde «natur, miljø og teknologi»
Det spirer og gror overalt rundt oss, humlene er ute og pollinerer og småkryp kan graves fram med en forsiktig hånd. Det har vært mye samarbeid blant barna i å lete etter småkryp og meitemark. Vi har snakket om at alt de finner må løftes med en varsom hånd og settes tilbake etter en liten stund i samlebøtta. Meitemarken er gull for plantejorda, så når barna finner en meitemark minner vi dem på å ta de med til en plantekasse eller et blomsterbed for å gjøre jorda til plantene våre næringsrik.
I fuglekassen vår som vi kan følge med på fra innsiden ved hjelp av et kamera, har det flyttet inn et blåmeispar som har bygget rede. Vi er spente på når vi skal få se noen egg og hvor mange de legger i år.
Rett før påske fikk vi oppleve noe sjeldent, vi fant en salamander da vi lette etter småkryp. Den ble vist fram til alle som ville se, før vi gikk for å sette den ut på en fuktig og bortgjemt plass i skogen. Da lærte vi litt om hvilken inngripen vi mennesker gjør på naturen, byggearbeidet nede på Ballerud har nemlig gravd bort salamanderdammen...



Kosthold i Søråsen
I april har vi både hatt mat med vekt på egg og «mat fra annet land».
I forbindelse med mat med egg så vi et par snutter fra newton på NRKsuper for å lære mer om egg og hvor egget kommer fra, hvilke andre dyr enn høna som legger egg og hvilke egg man kan spise.
Mat med egg ble næringsrike vafler som vi spiste ute i solveggen. Det ble stor suksess! Barna var med å lage røra, alle fikk hakke egg, ha i de ulike ingrediensene og røre til en fin røre.
Til tremat lagde vi en ovnsbakt omelett med pølsebiter.



Da vi skulle ha mat fra annet land hadde vi først en brainstorming med barna om mat de liker og hvilket land den maten kommer fra. Så måtte vi finne noe som var mulig å lage til 17 barn og som ikke tar alt for lang tid. Deretter hadde vi demokratisk avstemning over hva vi skulle lage. Det sto mellom sushi, indisk og pizza, og valget ble til slutt pizza fra Italia. Da hadde vi en ny runde der barna fortalte hva de liker på pizza, vi skrev opp handleliste og gikk gjennom stegene i en pizza-prosess.
Alle barna lagde sin egen porsjonspizza og hadde på fyll de liker. Noen orket hele sin, et par stykker orket også et stykke fra naboen sin pizza, noen spiste en halv, og andre syns det var best med bare skorpene.


Litt om mai:

Sosial kompetanse
Dilemmaer og språkstøtte
I mai og juni legger vi vekt på etiske dilemmaer. Barna skal øve på å finne gode løsninger i ulike situasjoner ved å bruke det de har lært gjennom året av sosial kompetanse. Det handler om å øve seg på å se ulike perspektiver i en situasjon og å bruke konfliktløsningsmetoden for å finne en rettferdig løsning. For å hjelpe barna med dette vil vi lese små historier og sammen reflektere over det vi ser/leser, samt bruke hverdagssituasjoner barna kommer opp i. Vi vil ha fokus på å stå for egne valg og tenke på hva som er lurt å gjøre i en situasjon.

Vi forsøker hele tiden å fokusere mest på hva som er lurt/ikke lurt å gjøre, heller enn hva som er lov/ikke lov. Da øver barna seg på å tenke selv (konsekvenstenkning), og det blir indre motivert å gjøre rett fordi de forstår hvorfor.
Vi voksne er tett på og oppmuntrer barna til å uttrykke seg, vi setter ord på og beskriver det som skjer i situasjoner for å hjelpe barna å se alle sider av en sak. Vi repeterer det barna sier, legger til nye ord eller informasjon og snakker i fulle setninger.

Fagområde «etikk, religion og filosofi»
I mai og juni vil vi ha ekstra fokus på fagområdet etikk, religion og filosofi. Dette fagområdet henger godt sammen med fokuset vi har nå i sosial kompetanse. Barnehagen skal være en plass for alle og ulikhet og annerledeshet er berikende. Vi vil snakke mye om toleranse og respekt for hverandre. For å hjelpe barna å se og handle ut fra andres følelser og behov vil vi voksne fortsette å sette ord på og gi positive tilbakemeldinger når vi ser at barna gjør gode ting for andre og vi tar barnas følelser på alvor. Vi fortsetter å snakke om at mange ting er ikke urettferdig, det er bare forskjellig. Det handler om at vi alle er ulike individer som trenger individuell tilnærming. Vi vil at barna skal lære å tenke selv hva som er lurt og ikke lurt å gjøre når de kommer opp i ulike situasjoner. Det er viktig at vi voksne er lydhøre for barnas tanker og innspill. Vi vil filosofere, undre oss og reflektere sammen med barna om ulike situasjoner og dilemmaer.

Fagområde «nærmiljø og samfunn»
Vi skal forberede oss til 17.mai ved å synge noen sanger og klippe/lime flagg og pynt. Vi skal lære litt om hvorfor vi feirer 17.mai og hva dagen betyr for oss i Norge.

Fagområde «natur, miljø og teknologi»
Vi fortsetter å følge med på alt som spirer og gror rundt oss. I tillegg er det på tide å så frø i plantekassene våre. Jorda må vendes så den får luft og vi må finne ut hva vi skal så i år. Erfaringsmessig er poteter, gulrøtter og sukkererter sikre kort, og så får vi se hva annet vi skal så i tillegg. Barna er med å så, vanne og passe på at plantene våre har best mulig vekstforhold. Vi skal lære om sola og vannets betydning for plantene.

Kosthold i Søråsen
Vi følger matplanen frem til sommeren. Vi har grovt brød og hjemmebakte grove rundstykker med diverse pålegg. På onsdager har vi «rosagrøt». Hver dag får barna oppkuttet frukt og grønnsaker.
På vårfesten 16.mai blir det grillfest med pølser og vafler.

Litt informasjon:

Fridager i mai: torsdag 1.mai, fredag 9.mai (planleggingsdag) og torsdag 29.mai – barnehagen er stengt disse dagene.

Fredag 2.mai og fredag 30.mai er det færre barn på huset og avdelingene vil slå seg sammen. Dere vil møte andre fra personalet disse dagene, men barna kjenner alle voksne på huset godt.

Fredag 16.mai har vi temaavslutning og vårfest i barnehagen. Da har vi siste temasamling som ender i en fest for alle barna med ulike aktiviteter på uteområdet. Vi går avdelingsvis rundt til ulike aktivitetsposter. Deretter blir det lunsj rundt et langbord med plass til alle i hele barnehagen.

21.mai-23.mai skal maxi-barna på Vangen leirskole. Det blir tre spennende og opplevelsesrike dager med to overnattinger. Det er greit å både grue seg litt og glede seg til dette!
Når maxibarna er på tur vil de som er igjen få en liten følelse av hvordan det blir til høsten når fem barn går videre til skolen.

Husk å følge med i kalender i MyKid! Der står det informasjon over ukene og om ditt barn skal på tur og må ha med sekk med mat og drikke.