Mars
Det begynner å bli en godt sammensveiset gjeng vi har i Maxigruppa; de kjenner hverandres styrker og støtter hverandre når det kommer til utfordringer. I høst delte vi oftere gruppa for å få mer rom for ulikheter, men nå ser vi at de gir hverandre rom og at de fleste ser ut til å være ganske trygge i gruppa.
Sosial kompetanse
Det er ikke et mål at alle har en «bestevenn», men det er et mål at alle har gode lekekamerater – og det er vår erfaring at det har alle barna på maxigruppa. Det er et mål at alle barna føler at de er en del av maxigruppa – og det er vår erfaring at alle har og tar en plass. Det er rom for de som skravler mye og løper fra lek til lek. Men det er også rom for de som er mer stille og kanskje leker mer på siden. Det er rom for dem som øver seg på å lytte mer og prate mindre – og det er rom for de som øver seg på å prate mer i gruppa.
Vi har jobbet og tilrettelagt for å gi barna flere erfaringer med å møte og leke med andre man ikke kjenner så godt, som da vi var på besøk hos Ekebergparken barnehage. Da samlet vi oss, før vi gikk bort til dem, og snakket om at vi var der for å bli bedre kjent før vi skal til Vangen:
«Nå kan du se deg rundt i ringen – her har du mange lekekamerater. Og når vi kommer bort til Ekebergparken etterpå, så kan du huske på at, om du blir litt redd – så kan du se en eller flere av disse vennene.»
Fagområdet antall, rom og form
Vi fikk lekt oss med å klippe og lime litt ulike former som vi brukte til å lage monstre. Her ble det brukt mange begreper slik som firkant, kvadrat, rektangel, trekant, runding, oval og sirkel.
Da vi var på Norsk Teknisk museum hadde vi også mange samtaler som handlet om telling, mengder, årstall og alder, avstander, lengder, former og mer relatert til dette fagområdet. Og én ting er jo når vi sitter i en samlingsstund og lærer og snakker om disse tingene i en gruppe. Men det er jo noe helt annet når vi går i små grupper og får se og erfare hva disse ordene og begrepene betyr og hvordan det ser ut i praksis.
Fagområdet nærmiljø og samfunn
Turer i nærmiljøet, og ikke minst det å utvide begrepet nærmiljø er veldig morsomt og spennende. Og denne måneden har vi vært på to turer; én til Norsk teknisk museum og en tur til Ekebergparken barnehage.
På museumsturen reiste vi med T-bane og buss og da fikk vi se mye rart og spennende.
Da vi var på barnehagebesøk gikk vi til fots både til og fra og da får vi jo bedre tid til å kikke på ting og prate om ting.
April
Sosial kompetanse
Nå er målet at ditt barn skal få mer erfaring med å føle glede ved egen så vel som andres mestring. At de kan være med å føle glede ved å vise omtanke, støtte, oppmuntre og være positive og hyggelige med andre.
Et annet mål er også at de skal lære at en positiv innstilling kan hjelpe når man møter noe nytt, fremmed og kanskje til og med litt skummelt. I samtaler om dette kan vi f.eks. snakke om Vangen og skolestart; at selv om man kanskje er spent og noen kanskje til og med gruer seg litt til å skulle sove borte fra familien så kommer vi til å erfare at det er både spennende OG gøy!
Vi kan anerkjenne med setninger som «Jeg forstår at du er spent..» eller «ja, det er vanlig å tenke at det er litt skummelt» og så avslutte med «men jeg vet at du kommer til å klare/tåle det.»
Fagområdet antall, rom og form
Vi fortsetter å jobbe med dette fagområdet og har blant annet planlagt en dag der vi jobber med å måle og telle ting som lengder og vekt. Vi skal også jobbe med å få erfaringer med at f.eks. mengder kan ha ulike former, at en stor ting kan være lettere enn en liten ting og filosofere litt rundt hvorfor det blir sånn.
Her kan vi også leke oss med «Flyter’n?» - som i å finne ting og så filosofere rundt om tingen vil flyte eller synke når vi legger den i vann.
Fagområdet nærmiljø og samfunn
Denne måneden skal vi på tur til Sjøholmen hvor vi skal besøke Sanseloftet og et håndverksrom.
Vi jobber også med dette fagområdet når vi begynner å snakke mer om leirskolen på Vangen. Og denne måneden skal vi legge opp til å se på bilder fra Vangen – også sammen med barna fra Ekebergparken. Målet er å kunne forberede ditt barn så det gleder seg mer enn det gruer seg.
Tips til hjemmet
- Besøk gjerne skolegården på ettermiddager og i helgene. Fokuset da er bare å leke og bli kjent fremfor å snakke mye om ting som «her skal du gå på skolen»
- Øv deg og ditt barn på at barnet kan vurdere været og hva som er lurt å ha på seg – og klare å ta det på selv.
- Spill! Spill er en super aktivitet for å bruke tid sammen og det å øve på turtaking/vente, strategi, telling, strategi og ikke minst det å kunne tape og vinne
Plan for april:
Husk å følge med i kalenderen i MyKid for mer info!
Uke
|
Dato
|
Hva
|
14
|
2. april
|
Tur til Sjøholmen
|
14
|
3. apr
|
Kinotur
|
15
|
9. apr
|
Påskepynt
|
17
|
23. april
|
Mål, vekt, telling
|
18
|
30. apr
|
Spikke og se på bilder fra Vangen
|