Meny
Forside
Søråsen 20B 1356 Bekkestua Vis på kart
Telefon: 67 12 55 76 Send oss e-post
Redaktør: Merete Andersen
April

Månedsskriv 

Måneden som gikk

Tusen takk for en hyggelig påskefrokost. Vi og barna setter stor pris på at dere tar dere tid til å komme på besøk på avdelingen, og til å sitte ned sammen med barna og spise og prate med barna og andre foreldre. Samme dag hadde vi påskelunsj laget av egg og påskeharen kom på besøk med noe godt.

Vi har hatt besøk av Reptilparken, barna viste stor interesse og engasjement til å røre på, holde eller bare stryke forsiktig på de forskjellige reptilene. Etter Reptilparken-besøket snakket barna ganske lenge om det de så og opplevde.

Sosial kompetanse – Positiv sosial atferd

På Regnbuen jobber vi hele tiden med «Tett På» - dimensjonen «Positivt Klima». Det handler om generelle emosjonelle klimaet på avdelingen, og kontakt mellom voksne – barn og barn-barn. Positive kommentarer, respekt, gode relasjoner, positive følelser skaper positivt klima. Noe som er viktig for barns lek, utforskning og læring i barnehagen.  

Vi øver på å si «Takk», «Vær så god», «Hei», «Hadde bra», og å være høflige og hyggelige med hverandre. Vi ser at flere barn oftere sier hei eller hadde bra og takker for mat eller hjelpen de får😊.

Vi har øvd på å inkludere hverandre i leken og vi har snakket om å være åpen for at andre får være med på leken. Vi har øvd på å se rundt seg og invitere de som ikke er med på leken. På Regnbuen øver vi mye på at alle bestemmer over seg selv og ingen kan bestemme over andre.

Vi har jobbet mye, og kommer til å fortsette å jobbe, med å lære barna å ta vare på andre barn i leken, gi plass til alle, snakke hyggelig til hverandre, ikke ekskludere hverandre og være tålmodig ovenfor hverandre. Vi øver på å tørre å si sin mening og lytte til hverandre. Vi oppfordrer dere foreldre til å øve med barna: lytte til hverandre, vente på tur og ikke avbryte når noen andre snakker.

Vi har sett på temasamlingene om Bulder, Elsa og Dragen og har snakket med barna om det vi har sett. Vi må si at barna er veldig gode til å reflektere og se poenget i historien.

 Tett på – kvalitetsutvikling av Bærumsbarnehagene

I Søråsen har vi systematisk jobbet med «Tett På» i 3 år.

Vi har blitt observert, kurset og veiledet i blant annet å gjenkjenne og hjelpe barn i vanskelige livssituasjoner, snakke med barn, og være sensitive voksne.

Tett på har til hensikt å utvikle og bevisstgjøre oss voksne på hvordan vi er sammen med barna, og hva de lærer av å være sammen med oss, både når det gjelder språk, sosiale ferdigheter, trygghet, selvstendighet og tenkning og forståelse.

Vi innser at vi ikke har involvert dere foreldre i særlig stor grad i dette arbeidet, og ønsker å informere dere mer framover i månedsskrivene våre ved å beskrive noen av fokusområdene i Tett På:

 Veiledning og reguleringsstøtte

Her vektlegges det at vi voksne er proaktive, har tydelige forventninger og gir positiv støtte til barnas atferd.

Kvalitet på tilbakemeldinger

Her er vi opptatt av å være i gjensidig dialog med barna, støtter og oppmuntrer dem til å bidra med sine tanker og ideer.

Vi gir også barna ny informasjon som gir dybdelæring.

Fagområdet – Antall, rom og form

Nå har vi jobbet med og pratet om ting som handler om den matematiske tilnærmingen til verden. Vi har spilt ulike spill, puslet og lært nye begreper (som for eksempel absorbere, eldre, yngre, lavere, kube, rektangel, sylinder, gammeldags osv.). I samlingene snakket vi mye om former, forskjeller, tall og per i dag, vet mange av barna at selv om man er høy betyr det ikke at man er eldst, den laveste i rommet kan være eldst (noe mange av barna syntes var veldig rart) 😊.

Vi har utfordret barna til å finne former i rommet eller ute, noe barna syntes var veldig morsomt og ville gjøre mer av. Vi har telt oss på avdelingen, hvor mange barn er det på regnbuen? Vi har telt pinnedyr og bein på pinnedyret. Hva slags form har pinnedyret? Vi har sammenlignet egg fra and, høne og vaktel. Vi ble enige om at alle har smakt på hønseegg, men ingen ville smake på vaktelegg😊

Barna har bygget morsomme former med byggeklosser, og sortert leker. Vi har klippet former og limt dem, vi har brukt gafler til å male runde kyllingkropper.

Fagområdet – Natur, miljø og teknologi

I samlingsstundene har vi snakket om hva slags vårtegn vi ser ute i naturen, hører vi fugler, ser vi blomster? Alle barn var enige i at hvis man er veldig stille, kan man høre fuglene synge. Det var noen av barna som sa at et av vårtegnene er at vi må ha mindre klær på oss, og vi kan leke med slush og vann ute. Flere av barna fortalte at de har fått trampoline i hagen og det betyr at det snart er sommer😊.

Vi voksne er helt enige, og det beste barna vet er å leke med snø som smelter, slush (bark, vann og snø), å sitte ved vannrennene og samle vann er tålmodighetskrevende aktivitet, men ganske gøy for de fleste.

Vi har fått pinnedyr på avdelingen, barna liker å se på dem, men ikke røre. Hva spiser de, sover de, bæsjer de? Og mange flere spørsmål som diskuteres når barna ser på dem. Vi leter etter informasjon på internett og lærer med barna om pinnedyr.

Måneds mat – Egg

Egg-lunsjen falt i smak hos mange, vi serverte eggerøre med røkt laks, bacon, kokt egg, vi laget sopp av egg, iskrem-former av egg, eggerøre og pizza av egg. Ordet pizza gjorde at alle ville smake på «egg-pizza», eggerøra ble spist opp sammen med røkt laks og bacon. Vi anbefaler å se på bilder på MyKid.

Vi har bakt rundstykker og dere fikk smakt dem på påskefrokost. Barna spiser grovbrød med forskjellige pålegg hver dag, vi har prøvd noe nytt og det er eple skåret i tynne skiver på brødskive med smør 😊.

APRIL

Sosial kompetanse – Positiv sosial atferd

Barna skal øve på å føle glede ved egen og andres mestring. Å føle glede ved å vise omtanke for andre. Å støtte, oppmuntre og være positiv og hyggelig mot andre.

Denne måneden har psykologisk førstehjelp fokus på å ha en positiv innstilling til å lære/prøve noe nytt. Dette blir spesielt viktig for skolestarterne, som denne våren skal gjennom mye som er nytt. Både overnattingstur til Vangen og mer konkrete forberedelser til skolestart. Vi skal ha fokus på hele barnegruppa og vi skal snakke om at det er normalt å både glede og grue seg litt når man gjør noe nytt og hvilke erfaringer vi har med det.

Fagområdet – Antall, rom og form

Vi fortsetter med dette fagområdet i april. Ved å leke oss med telling, sortering, former og begreper som omhandler dette så skal vi både lære og erfare mestring med dette. På Regnbuen kommer vi til å ha ekstra fokus på spill og puslespill.

Fagområdet – Natur, miljø, teknologi

Vi fortsetter å følge utviklingen i nærmiljøet, våren kommer, hva skjer med naturen? Vi skal så frø inne og gjør klart til plantekassene våre. Vi har en fuglekasse med et kamera inni, så fremover skal vi følge med på om det kommer noen fugler i kassen og legger egg.

Fagområdet – Nærmiljø og samfunn

Nå når våren er tilbake kommer vi til å gå oftere på tur i nærmiljøet (følg med i kalenderen i MyKid).

Månedens mat – Mat på bål

Barna skal lære å lage sunn mat på bål. Vi skal snakke om forskjell på sunn og usunn mat, vi skal lære navn på ulike ingredienser, om hygiene ved tilberedning av maten. Vi oppfordrer alltid barna til å prøve å smake noe nytt, hvis man har ikke smakt på det før. Barna skal velge hva skal vi lage, og de skal delta aktivt i forberedelsene.

INFORMASJON

Utedugnad

Tirsdag 23.04.24 og onsdag 24.04.24 er det utedugnad, begge dagene fra kl.16:00-20:00.

Det skal henges liste på døra der dere kan melde dere på dugnad. Hver familie plikter å bidra med 10 timer dugnad i året, fordelt på ca 4 timer på innedugnad og 6 timer på utedugnad.

Oppgavene disse to dagene er utvendig vask av hus og asfalt, påfyll av sand og singel, vende bark og beskjære trær og busker.

I tillegg trenger vi at noen kommer utenom disse to dagene og beiser lekeapparatene og utebordene. Dette gjøres fortrinnsvis i en helg slik at det tørker til vi er tilbake på mandagen.

På utedugnaden serverer vi tomatsuppe og rundstykker og barna får være med. Det betyr at begge foreldre har mulighet til å delta, og barna kan leke med venner/hjelpe til. Vi minner om at alla barna er foreldrenes ansvar i dugnadstiden. Bare spør hvis det er noe dere lurer på!

 Sommerferie

Se mer informasjon i MyKid. Du skriver opp de ukene ditt barn skal ha ferie og de ukene ditt barn kommer i MyKid innen torsdag 18.april.

Barnehagen er steng uke 29 og 30.