Meny
Forside
Søråsen 20B 1356 Bekkestua Vis på kart
Telefon: 67 12 55 76 Send oss e-post
Redaktør: Merete Andersen
Mars

Månedsskriv

Måneden som gikk

Tusen takk for flott innsats på innedugnaden. Dere er med på å gjøre et viktig bidrag for innemiljøet på avdelingen og i barnehagen 😊.

Karneval var månedens høydepunkt. Barna gledet seg så mye, vi pyntet avdelingen og laget piniata sammen med barna. I år ble det «Stjerne» piniata, etter store diskusjoner og med mange rare forslag landet vi på stjerne. Det var lek og dans på avdelingen, før vi ble hentet av dansende barn i tog fra andre avdelinger og samlet oss på fellesrommet. Selve festen foregikk på fellesrommet med sang og dans. For en fest! Pølser og boller med krem var dagens mat. Det var stort å få slå på piniata, det var ikke lett, men til slutt kom det godteri ut.

Mange barn på avdelingen går på besøk til andre avdelinger og vi får besøk fra andre avdelinger. Barna har blitt godt kjent med leketilbudene på de ulike avdelingene. Noen ganger besøker barna hverandre ved 3-mat, spisebesøk til venner fra andre avdelinger, på denne måten øver barna til å få venner på hele huset.

Vi fikk besøk av ekte politikonstabler, datteren til Anne M (på trollstua) er politi og kom innom og viste frem uniform, bil, utstyr, sirene og blålys. Det var dagens høydepunkt og etterpå fikk vi mange politibetjenter på avdelingen 😊.

Sosial kompetanse - Selvhevdelse

Denne måneden handlet om å be om hjelp og ta imot hjelp på en god måte. Vi øvde på å spørre om hjelp med en positiv og hyggelig stemme. Vi har snakket med barna om at det er mye hyggeligere å hjelpe, når en spør på en fin og hyggelig måte. Større barn hjelper uoppfordret de mindre barna i påkledning eller ved matbordet. Vi har så mange fine eksempler på hvordan barn spør eller tilbyr hjelp til hverandre, eller inviterer hverandre i lek. Når vi kommer inn etter utetiden, hjelper barna hverandre å henge opp klær eller spør oss voksne om vi kan hjelpe. Vi oppfordrer barna til å hjelpe hverandre eller spørre på en hyggelig måte, hverandre eller oss voksne. Vi har spilt ganske mye bordspill og kortspill, barna har blitt veldig gode på å tape, eller å hjelpe hverandre i spillet mot oss voksne😊.

Vi øver også på å at det er helt i orden å si nei til hjelp, men på en hyggelig måte. Hvis noen spør: «Kan jeg hjelpe deg?», svarer man: «nei, takk eller ja, takk» Men ikke skrike: «Gå vekk!», «Ikke se på meg!». Vi oppfordrer dere foreldre til å snakke og øve med barna om det samme. Å være hyggelig mot hverandre koster ingenting 😊.

Fagområdet – Kommunikasjon, språk og tekst

Vi har lest mye, nye bøker som vi har lånt fra biblioteket, gamle bøker, eventyr med konkreter og hørt på lydbøker. Barna på regnbuen liker å høre på eventyr og fortellinger. Nesten alle barna kan sine regler og sanger. De har øvd på å skrive navnet sitt og vi utfordret barna til å gjenkjenne navnet sitt når det leses baklengs. Vi har spilt ulike spill. Barna liker å spille og mange vil være med. Det oppstår mange gode og morsomme samtaler rundt spillene med nye ord og begreper.

Vi har hatt Bakkari fra Senegal med trommeforstilling på besøk. Han spilte trommer for oss og barna utforsket trommer, rytmen og lyder sammen med ham.

Tett på – kvalitetsutvikling av Bærumsbarnehagene

 I Søråsen har vi systematisk jobbet med «Tett På» i 3 år.

Vi har blitt observert, kurset og veiledet i blant annet å gjenkjenne og hjelpe barn i vanskelige livssituasjoner, snakke med barn, og være sensitive voksne.

Tett på har til hensikt å utvikle og bevisstgjøre oss voksne på hvordan vi er sammen med barna, og hva de lærer av å være sammen med oss, både når det gjelder språk, sosiale ferdigheter, trygghet, selvstendighet og tenkning og forståelse.

Vi innser at vi ikke har involvert dere foreldre i særlig stor grad i dette arbeidet, og ønsker å informere dere mer framover i månedsskrivene våre ved å beskrive noen av fokusområdene i Tett På:

Veiledning og reguleringsstøtte

Her vektlegges det at vi voksne er proaktive, har tydelige forventninger og gir positiv støtte til barnas atferd.

Kvalitet på tilbakemeldinger

Her er vi opptatt av å være i gjensidig dialog med barna, støtter og oppmuntrer dem til å bidra med sine tanker og ideer.

Vi gir også barna ny informasjon som gir dybdelæring.

Mat i februar/mars – Kjøtt og grønnsaker

Selve prosessen begynte vi med å snakke om kjøtt. Hva slags kjøtt fins det? Hvor kommer kjøtt fra til butikkene? Hva slags kjøtt spiser barna hjemme? Når jeg spurte hva slags kjøtt barna liker, svarte noen: bacon, ribbe, kjøttkaker, kylling, pinnekjøtt og pølser.

Vi så på bilder av forskjellige typer kjøtt, var det forskjell eller ikke? Etter barnas ønske ble det kyllingkjøttboller og grønnsaker. Vi brukte kyllingfilet og andefilet til kjøttboller, barna så at kyllingfilet er mye lysere en andefilet. Vi delte kjøttet i små biter og kvernet det til kjøttdeig. Det har vært stort engasjement blant barna til å se på hvordan kjøttbitene blir til deig. Vi kuttet i små biter og stekte poteter, brokkoli, blomkål og gulrøtter. Barna spiste godt og mye 😊.

Hver dag får vi grovt brød til lunsj, masse grønnsaker og godt pålegg. På onsdager spiser vi rosagrøt med rosiner og bananer i. Hver dag serverer vi variert frukt. To ganger  i uka spiser vi grove rundstykker, barna kaller det «Bodil`s rundstykker»😊.

MARS

Sosial kompetanse – Positiv sosial atferd

Barna skal lære å inkludere andre i leken. Vi vil ha fokus på at barna kan se seg rundt og invitere andre med inn i leken, og å ta hensyn til de andre i leken. Vi skal øve på tålmodighet i ventesituasjoner. Vi fortsetter å øve på å si «HEI» når man møtes og smile når noen kommer, «Takk» og «Vær så god». Vi voksne på avdelingen er bevisst på å kommentere og gi positive tilbakemeldinger når vi ser og hører barn gjøre gode og hyggelige ting mot hverandre.

Fagområdet – Antall, rom og form

I mars skal vi ha ekstra fokus på matematiske begreper som tall, form og mengde. Vi skal bruke aktiviteter med tall, rom og former. Puslespill, brettspill og formingsaktiviteter som gir kjennskap til former. En hverdag med naturlige innslag av matematikk skaper en tidlig forståelse av faget.

Fagområdet – Natur, miljø og teknologi

Snart er det vår, da skal vi lete etter vårtegn. Det er gøy å leke med smeltevann og utforske is som smelter. Vi skal følge med på endringer som skjer i skogen og i nærmiljøet

Mat i mars – Påskestemning/tradisjoner

Barna lærer om egg. Vi lager lunsj av egg i forskjellige varianter.

7.mars får vi besøk av Reptilparken.

Foreldremøte 19.mars kl.18-21 på Høvik skole. Det blir foredrag ved Hedvig Montgomery om tema livsmestring.

Påskefrokost fredag 22. mars
Vi inviterer til en enkel frokost fredag før påske mellom kl 8.00 og kl 9.00. Det er hyggelig om du tar deg tid til å sitte ned litt sammen med ditt barn og ta en matbit når du leverer på morgenen.

Uke 13 er det påskeferie og barnehagen er stengt