Forside
Redaktør: Merete Andersen
Maxigruppa - Februar

Januar

Vi har jobbet med fagområdet kommunikasjon, språk og tekst og vi har fokusert på å høre, bli kjent med og bruke flere begreper i hverdagen.  Vi har bl.a snakket om hva en lærer er, hvem som er lærere i barnehagen, på skiskolen, på biblioteket og på museumsbesøk og vi har øvd på å lytte til det lærerne sier.

Skiskolen har også kommet i gang og det er stor stas.  Det ble litt nedtur at første gangen ble avlyst pga kulda, men vi lagde vårt eget lille alternativ ved å gå på ski i 100-meterskogen vår og nede på Ballerud.  Når vi er ute og går på ski ser vi at det er en ivrig og dyktig gjeng vi har med oss.  Og her har vi også lært oss (eller brukt) begreper som å gå fiskebein, gå tripp-trapp, å ploge, å gå stafett.

Nå er vi også "ferdige" med brannvernopplegget vårt (det vil si; vi har vært igjennom de temaer og samtaler som det er lagt opp til i opplegget fra brannstasjonen), men vi vil fortsette å snakke om dette og ikke minst lese loggen fra de som har hatt med seg Bjørnis hjem og trekke neste heldige vinner.

Det var også en dag der vi øvde oss på «skoleoppgaver»; det vil si at de fikk ark der de først skulle skrive navnet sitt før de løste oppgaver som handlet om å følge streken med blyanten, eller sortere dyr i tre ulike kategorier, eller tegne noe som rimer, eller telle og kjenne igjen riktig tall.  Her fokuserte vi på å få erfaring med mestring av eget nivå.  For noen løste 3 oppgaver og andre løste kanskje 6 oppgaver.  Noen tok seg god tid og gjorde seg kanskje mer flid, noen trengte kanskje litt mer veiledning mens noen ble motivert av å klare å gjøre mange oppgaver.

I arbeidet med psykologisk førstehjelp har vi gjennom alt det vi har gjort fokusert på den enkeltes mulighet til og opplevelse av det å være stolt.  Man kan være stolt for at man får til å mestre ulike ting – og det har vi fått til.
Enda mer gøy er det jo også når barna oppmuntrer hverandre og blir glade for det andre også øver på og får til.  Da er det jo enda lettere å kjenne på at man er stolt.

Februar

Vi fortsetter å jobbe med fagområdet kommunikasjon, språk og tekst når vi har maxigrupper ved å være bevisste det å trekke inn flere ord og begreper i det daglige.  Når vi er ute og går på ski, eller sitter ved bålplassen eller i bussen så kan vi også leke oss mer med sang, rim og regler - for, i tillegg til å være gøy, er dette veldig lurt for å lære barna rim og rytme - dette er ting som gjør det lettere å lære språk.

Første onsdagen i februar drar vi til bålplassen i 100meterskogen vår, leker, bygger og tenner bål og lager mat på bålet.  Dette pleier å være stas, men det kan være lurt å ha med ekstra med klær denne dagen for da skal vi være mye ute.

I januar ombestemte vi oss og tok med hele gjengen på biblioteket.  Det gikk veldig bra og var skikkelig hyggelig, så det gjentar vi.  Kanskje kan vi låne enda flere bøker også - for vi fant mye bra!

Tips til aktiviteter sammen med ditt maxibarn:
Finn bøker barnet ditt liker og les f.eks. ved leggetid.  Det er en hyggelig måte å finne roen på og bruke tid sammen, men det er også kjempenyttig med tanke på språktrening og å få oppleve glede med bøker - som barnet får MYE igjen for senere!  Forskning viser at det ikke bare er god språktrening, men også at barna får et bedre forhold til lesing, og dette tar de med seg til de selv begynner å lese bøker.

Plan for februar*:

Uke

Dato

Hva

6. feb

Skiskole IV 12:00-14:30

7. feb

Båltur

13. feb

Skiskole V 12:00-14:30

14. feb

Bibliotekstur

Uke8

Vinterferie – ingen grupper

28. feb

Spill: Kort, Alias, Se hva jeg kan

*evt. mer informasjon kommer i kalenderen i MyKid.