Meny
Forside
Søråsen 20B 1356 Bekkestua Vis på kart
Telefon: 67 12 55 76 Send oss e-post
Redaktør: Merete Andersen
Februar

Månedsskriv

Måneden som gikk.

Året begynte vi med mye snø og gode forhold til å gå på ski, leke i snøen og ake. Det har vært en helt fantastisk måned med mange morsomme aktiviteter, temasamlinger, fellessamlinger og tur.

Den store aktiviteten inne i januar var perler. Felles aktivitet skaper fellesskapsfølelse og samhold, og finmotorikk og konsentrasjon ble utfordret. Barna samarbeidet med å finne perler i riktig farge til hverandre eller hjalp hverandre med å fullføre perlebrettet.

Sosial kompetanse – Selvhevdelse- Inkludering

Med utgangspunkt i temasamlinger har vi jobbet med å øve barna på ulike måter å bli med i lek eller aktiviteter på en passende måte. Vi har øvd på å ta hensyn til leken som allerede er i gang, se på leken for å forstå hva den handler om. Det er ikke alltid man får «ja» fra de som leker, vi har veiledet og jobbet med barna også for å tåle et «nei». Vi hjelper barna til å finne på noe annet. Det viktigste er at alle har noen å leke med og at man tåler motgangen og nedgangen.

Denne måneden har det vært mye rollelek på Regnbuen, røvere fra «Kardemomme By» røver støtt og stadig, dyrehage etableres mellom putene, politi og brannmenn jobber for harde livet for å holde ro og orden både inne og ute i barnehagen. Innimellom blir puterommet til lava og man må balansere på putene for å ikke brenne seg.

En 2-åring står i døråpningen til puterommet. Hun ser på de eldre barna som leker dyrehage. En av de barna går til 2-åringen og spør: «Har du lyst til å være en liten katt?» Jenta smiler og sier: «Ja, en liten katt!».

Vi øver mye med barna på å sette ord på følelser og hjelpe hverandre når man ser at noen ikke har det bra.

I januar og videre ut året kommer vi til å jobbe med å være høflige og hyggelige med hverandre. Når noen sier: «Hei», skal barna øve på å si «Hei» tilbake, «Hadet bra» og «Takk» for maten, for hjelpen osv. Vi vil oppfordre dere foreldre til å være eksempler og hjelpe barna å øve på det. Vi voksne er forbilder 😊.

Fagområdet – Natur, miljø og teknologi

Denne måneden har vi lekt masse i snøen. Vi har bygget snømenn, lagd snøborg, akt og eksperimentert med varmt vann i kulda. Vi har malt i snøen og vi har smakt på istapper😊.

Vi har filosofert en del om hvorfor det snør og hvorfor det regner. Vi fant ut at snø er gøy, men nesten alle barn vara enige om at de savner sommer.

Vi har jobbet aktivt med papirforbruk, at man kan tegne på hele arket og til å med på begge sider av arket. Vi har snakket en del om hvordan ark lages og mange av barna ble overrasket over at det lages av trær.

Et av maxibarna sa: «Vi må passe på trær, ellers blir alle trærne borte og ekorn mister hjemme sitt». Det er referanse til en bok som vi har lest for barna, om ekorn som mistet hjemme sitt, fordi mennesker hogget ned ekornskogen.

Fagområdet – Kommunikasjon, språk og tekst

Hvert barn valgte «sin egen regle» selv. Den skal de øve på og høre mange ganger, og også få med seg hjem før sommeren. Barna er veldig stolte over å ha sin egen regle/sang og mange av dem kan den utenat. Vi har sunget og danset hele måneden og vi kommer til å fortsette med det. Vi på regnbuen liker å danse, danseleken og stolleken er veldig populært.

Vi har hatt fokus på bokstaver og vi har spilt ganske mye bordspill og andre aktiviteter med bokstaver og tall. Kortspill er også populært. Vi øver på å vente på tur og på å være gode tapere i spillet. Stigespillet, villkatten, Fantorangen-spillet og uno er de mest brukte spillene. Barna lærer turtaking, kommunikasjon og spilleregler.

Blant barna skjer det veldig mye latesomskriving, eldre barn lærer de yngre barna bokstaver og hjelper dem med å skrive navnet sitt. Tegne bokstaven sin er også populært blant barna.

Fagområdet – Nærmiljø og samfunn

Maxibarna har vært på 2 skiskoledager på Fossum. Barna storkoser seg og har det gøy på skiskolen.

Vi har hatt en tur på biblioteket. På vei til og fra biblioteket stoppet vi mange ganger for å se på kraner, lastebiler og andre type biler. På biblioteket leste vi mange bøker, men ikke alle 😊. Barna er veldig interesserte i bøker, vi anbefaler dere foreldre å besøke biblioteket sammen med deres barn.

Vi har hatt en liten aketur utenfor barnehagen. Turer i nærmiljøet styrker barnas tilhørighet og trygghet til området. Vi lærer barna om trafikksikkerhet og gode holdninger i trafikken.

Kosthold i Søråsen

Januar/februar var suppe – måneder i barnehagen. Vi snakket om hva slags supper de har smakt på og hva slags suppe skal vi lage her i barnehagen. Barna hadde lyst på tomatsuppe, men etter mange diskusjoner, ble vi enige om å lage gulrotsuppe og grønnsakssuppe. Vi har sett på oppskrifter og hva slags ingredienser vi trenger. Alle har vært med på å skrelle, og kutte grønnsaker. Nesten alle turte å smake på begge suppene og noen av dem ble overrasket over at det er godt, selv om man smaker det for første gang.

Vi har bakt rundstykker, vi har laget pasta med kjøttpølser og vi har spist masse grønnsaker og frukt. Barna liker «rosagrøt», og Bodils grove rundstykker med «masse masse» smør er det beste de vet.

Vi spiser andre måltidet, og et av barna spør: «Kan jeg få et rundstykke med smør og masse masse smør?»

Februar

Sosial kompetanse – Selvhevdelse

Denne måneden har vi spesielt fokus på å lære barna å hjelpe og ta imot hjelpen fra andre. Barna skal lære ulike måter å be om hjelp på, og å akseptere hjelp på en passende måte.

Vi skal snakke om å starte barnehagedagen på en god måte, og si hei til hverandre. Vi skal jobbe for å hjelpe barna med å tenke positive tanker og sette fokuset på positive kommentarer.

Fagområdet – Kommunikasjon, språk og tekst

Vi fortsetter å jobbe med reglene våre. Vi skal lese spennende bøker og øve på å lytte, det er ikke alltid lett å lytte. Vi øver på å kunne svare på spørsmål fra boken vi har lest om.

Mat i februar/mars – Kjøtt og grønnsaker

Hvor kommer kjøtt fra? Hva slags typer kjøtt fins det? Det blir spennende å finne ut hva vi kommer til å lage denne gangen. Barna skal være med å bestemme måltidet fra begynnelsen.

INFO

Dugnad inne der vi vasker ned hele barnehagen onsdag 7. februar og torsdag 8. februar.

Vinterferie i uke 8. Da er barnehagen åpen, men vi ønsker å planlegge personalets ferie og avspasering og legge dette til de dagene det er færre barn. Hvis noen skal ha fri ønsker vi at dere registrerer i MyKid så raskt som mulig.

Karneval blir fredag 9. februar. Vi forbereder oss med å pynte avdelingen. Lage pinata og snakke om karneval. For å ta hensyn til alle så er det viktig å ikke ha skumle eller heldekkende masker.

Student

Vi skal ha en student i barnehagen fra OsloMet, fra 5. februar – 15. mars.

Faten går 3.året på Barnehagelærerutdanningen. Hun går på heltidsstudiet, hun er snart ferdig utdannet barnehagelærer. Vi håper det blir lærerikt og gøy for både oss og henne. Vi oppfordrer dere foreldre å ta henne godt i mot.