Maxigruppa - januar

November og desember

I November hadde vi to samlinger der vi jobbet med fagområdet nærmiljø og samfunn og fagområdet natur, miljø og teknikk da vi først hadde en dag der vi lagde mat på bål og så en dag der vi gikk på tur til Ekebergparken barnehage hvor vi lekte med skolestarterne deres og spiste lunsj sammen.
På bålturen gikk vi ut i Hundremeterskogen vår og lagde bål ved bålplassen.  Vi snakket om det å ha bål og hva man må passe seg for, og så lekte vi en god del.
Det er gøy at vi begynner å bli bedre kjent med hverandre.
Og vel så gøy, om ikke spennende, er det når vi er sammen med barna fra Ekebergparken barnehage.

Vi har også fortsatt med å bytte på hvem som har med seg brannbamsen Bjørnis og vi har lest videre på Linus i Svingen – fiskekonkurransen.

I desember jobbet vi mer med fagområdet kunst, kultur og kreativitet da vi lagde julegaver på juleverksted; ett på hver avdeling.  Vi jobbet med ulike teknikker da vi lagde ulike ting, men det ble også en øvelse i å vente på tur og ikke minst organisere og planlegge prosesser.

I arbeidet med sosial kompetanse snakket vi, spesielt i november, om å inngå kompromiss og det å løse konflikter ved at alle parter får fortelle sin side av saken, alle får komme med løsningsforslag før man velger en løsning.
Og i desember snakket vi om hva man kan gjøre dersom man blir sint eller frustrert.  Dette ble en mer i-situasjonen-ting når man f.eks. ikke klarer å tegne det man hadde tenkt å tegne på julegaven, eller malingen renner, eller limet løsner.
Så; vi jobber med å møte alle de utfordringene som livet gir oss og så prøver vi å finne løsninger.  Det er ikke alltid at løsningen er den vi så for oss eller ønsket oss, men det kan jo likevel være en løsning som fungerer.
Dette kan jo høres ut som fine ord – men dette er superviktige erfaringer å ha med seg videre i livet!

Januar

Nå skal vi jobbe med fagområdet kommunikasjon, språk og tekst.  Gjennom dette arbeidet skal vi fokusere enda mer på det å høre, bli kjent med og bruke flere begreper.  Og så skal vi legge til rette for at vi får enda mer erfaringer med å samarbeide.  Da må vi både lytte, men også kunne ta initiativ.

I arbeidet med sosial kompetanse skal vi nå jobbe med det at det er ulike måter å bli med i lek og aktivitet, men det er også ulike måter å inkludere andre i det man gjør.
Og i arbeidet med psykologisk førstehjelp skal vi jobbe med følelsen stolt – og det blir nok gøy; vi skal jo til Vigelandsmuseet der vi skal få lage en egen figur, og ikke minst, så skal vi jo på skiskole og lære og prøve oss!

Skiskole
Det blir skiskole 5 tirsdager i januar og februar.  Vi starter opp tirsdag 16. januar.  Etter lunsj blir vi hentet med buss og kjørt til Fossum der vi leker oss litt og har det gøy mens vi går på ski.  (Bussen henter oss i 12-tiden og vi er tilbake til 14:30)
Pass på at ditt barn har passende klær og utstyr.  Ett godt tips er å sjekke at skiskoene passer og at de har plass til varme sokker (det er forventet å være kaldt i januar).  Husk å smøre skiene dersom det er et behov.
Skiene må merkes GODT og plasseres i en plastsekk på avdelingen (evt i garderoben samme dag).  Det er IKKE behov for stropper på skiene.
Barna kan gjerne ha en lapp (f.eks. sportstape) på lua med fornavn – dette er god hjelp for instruktørene.  (Dersom dere ikke har så fikser vi det i barnehagen)

Planen for januar:

Uke

Hva

Onsdag 10. jan

Tur til Vigelandsmuseet

Tirsdag 16. jan

Skiskole I

Onsdag 17. jan

Aketur

Tirsdag 23. jan

Skiskole II

Onsdag 24. jan

Skileik på sletta

Tirsdag 30. jan

Skiskole III

Onsdag 31. jan

Bibliotekstur for gruppe 1

Oppgaver i bhg for gruppe 2

Mer informasjon kommer i MyKid.