Maxigruppa - november og desember

Sosial kompetanse

I arbeidet med sosial kompetanse har vi fokusert på vennskap på tvers av avdelinger og nye bekjentskaper på tvers av barnehager.  I hverdagen ser vi oftere og oftere lek på tvers av avdelinger og dette er noe vi snakker om i maxigruppa.  Når vi har maxigruppe så setter vi oss f.eks ved siden av noen vi ikke går på avdeling med, eller ikke har pratet så mye med eller ikke kjenner.  Og så bekrefter vi det vi ser i hverdagen og gjenforteller det når vi har grupper.  Dette for å motivere og bevisstgjøre barna.

Og da vi hadde besøk av barna fra Ekebergparken barnehage snakket vi om å bli bedre kjent og alt det vi skal gjøre sammen i løpet av det neste drøye halvåret.

Fagområdet kropp bevegelse, mat og helse

Vi hadde en dag med maling der vi fikk øve oss på ulike teknikker, både noen gamle og noen nye.  Og vi ser at noen fokuserer på teknikk eller resultat og bruker litt mer tid og konsentrerer seg mer.  Mens andre er mer opptatt av at det er gøy eller bare det å prøve noe nytt.

Vi avsluttet også med svømmingen og det var litt trist at ikke vi skal tilbake igjen.

Fagområdet natur, miljø og teknologi

Vi har utforsket nærmiljøet vårt litt mer og har hatt høstbingo.  Da gikk vi rundt i nærmiljøet vårt og lette etter ulike ting før vi også lekte i hundremeterskogen vår.  Denne dagen, og alle turer til og fra svømmehall, hadde vi også mange samtaler om det vi så og opplevde.  For eksempel har fargen på bladene forandret seg (fordi trærne trekker til seg klorofyllet – som er grønt), vi har sett og opplevd forandringene i været og dagslyset.

Opplæringen i brannvern har vi fortsatt med også.  Det er spennende å lære om brann og hva vi kan gjøre for å unngå brann, men ikke minst er det gøy å få høre hva brannbamsen Bjørnis har fått gjøre hjemme hos ett av barna hver uke.

November og desember

I halve november og hele desember fokuserer vi på juleaktiviteter og har derfor ikke aldersdelte grupper for 3, 4 og 5-åringene.  Med ett unntak; julemoro på Sæteren gård.

Sosial kompetanse

Vi skal fortsette å øve på det å prate i en gruppe ved å tørre å ta litt plass og ikke minst det å lytte til hverandre når vi samtaler, leker eller samarbeider.  For det å være en del av en så stor gruppe og kunne snakke om det samme temaet er ikke gitt med denne aldersgruppen.  Så vi fortsetter å øve på – og mestre dette.

Fagområdet natur, miljø og teknologi

Vi skal på tur til bålplassen og her skal vi lage mat på bål.  Da må vi bruke ulike teknikker for å lage bål og grille maten.  Kanskje har noen av barna lyst til å være med på å kløyve ved, spikke flis, bygge opp et bål og grille maten.

Fagområdet nærmiljø og samfunn

Vi skal på tur til Ekebergparken barnehage og Sæteren gård.  Da blir det både fottur, buss og spennende opplevelser.  Vi får enda en mulighet til å bli enda bedre kjent med barna i Ekebergparken – og det er det flere som har spurt etter allerede.

(PS: Julemoro på Sæteren gård: Da tar vi buss til Øverland og går veien inn til Sæteren gård.  På veien er det litt leking med nisseløype.  På Sæteren får vi grøt og leker litt før vi går tilbake.  Barna skal ikke ha med sekk, men må ha nok klær og lurt med ekstra votter – som de voksne tar i sekken)

Oversikt* over dager i november og desember for Maxigruppa:

Uke

Dag

Hva

Mat på bål

Besøke Ekebergparken barnehage

Usikkert

Julemoro på Sæteren gård – mer informasjon kommer når vi har dato

*husk å følge med i MyKid for mer informasjon