Maxigruppa - oktober

September

September har vært utrolig bra.  Noe av det morsomste var nok heldagsturen til Sæteren gård.  Tusen takk til dere foreldre for at vi fikk til akkurat det.  Vi hørte også at det var veldig hyggelig for dere også utover ettermiddagen og det er veldig hyggelig!

Sosial kompetanse

I arbeidet med sosial kompetanse har vi tilrettelagt for aktiviteter som gir barna erfaringer i det å være en del av en gruppe.  Målet med erfaringene er hjelpe dem på å styrke troen på seg selv ved at de kjenner at de er en del av noe større – at de betyr noe – at de er ønsket – at de er verdsatt.  Videre ønsker vi også at de får erfaringer med at det er bra lytte til andre, inkludere andre og ta med andre i lek og aktivitet.
Måten vi har gjort dette på i september er å leke og ha det gøy sammen.  Samtaler der alle får bidra og vi lytter til den enkelte.  Fokusere på helheten i gruppa ved å vente på hverandre og hjelpe hverandre.
Rent praktisk har vi blant annet øvd på å gå på rekke, kunne gå to-og-to og passe på hverandre, passe på at alle får plass og blir inkludert og at vi kan være med, og samarbeide med, noen vi ikke kjenner så godt fra før.

Fagområdet kropp bevegelse, mat og helse

I samlingsstunder har vi snakket om mat og hvordan dette påvirker kroppen.  Når vi har vært på svømming har vi snakket om grønnsaker (for det har vi med oss som et mellommåltid).  På svømmingen har vi også snakket om det å øve oss på å være i vann og få oppleve glede med dette.

Vi har hatt fysisk aktivitet der vi har blitt utfordret i kroppsbeherskelse og vi har gått mye på tur.  Noen har da også hatt samtaler om at vi kan kjenne på at vi er slitne, men likevel har vi mer energi.

Fagområdet nærmiljø og samfunn

Trafikk fikk litt ekstra fokus, både med lek og samtaler i barnehagen og med turer i trafikken der vi har sett og opplevd ulike former for trafikk.  Vi øver oss fortsatt på å huske på å gå på kanten og ikke skjene ut i gangvei eller vei.

I arbeidet med medvirkning så har barna fått erfare at de er med på å bestemme hva vi skal gjøre.  Vi har også snakket om demokrati og demokratiske prinsipper og at det handler om at man lytter til det alle vil og så følger man flertallet.

Og når vi har jobbet med brannforebyggende opplæring har vi hatt samlingsstunder med Bjørnis (noen barn har nå hatt med Bjørnis hjem og det er stor stas å få lese eller se hva de har gjort sammen), vi snakker om brannvern (nytt tema for hver samling) og ikke minst var vi på brannstasjonen og fikk møte Bjørnis der (og se på brannbiler og mye mer).

Fagområdet natur, miljø og teknologi

I samlingsstundene startet vi i august med å se på en selvlaget kalender der vi hadde knyttet årstider til tegninger på noen ark; ett for hver måned.  Her kunne vi se på hva vi skal gjøre på maxigruppa og hvilken årstid vi skulle gjøre det.  Dette har vi tatt opp igjen i flere samlingsstunder.
Når vi så har vært ute på turer har vi sett på og snakket om ting vi har observert i naturen og knyttet dette opp mot det vi har snakket om i samlingsstundene.  Som at bladene endrer farge og faller av.  Det blir færre og færre insekter og småkryp.  Fugler som trekker sørover.

Vi har jo også vært så heldige at når vi passerer ishallen på Rud så ligger det en haug med snø på baksiden.  Her har det vært filosofert over hvor isen kommer fra, hvorfor det alltid renner vann fra haugen med snø og om mannen som jobber der noen gang kjører traktoren (for det har vi aldri sett).

Sosial kompetanse

Vi fortsetter å øve oss og det å få erfare at det er godt å både få og gi plass til hverandre i gruppa.  Nå skal vi også få møte førskolegruppa til Ekebergparken barnehage og vi skal leke sammen.  Enda en mulighet til å få erfare at det kan være bra å bli kjent med flere.

Fagområdet kropp bevegelse, mat og helse

Vi skal øve enda mer på blyantgrep når vi maler.  Og vi skal selvfølgelig bade de to siste gangene på Rud.

Fagområdet nærmiljø og samfunn

Vi fortsetter å observere ting på våre turer i nærmiljøet og da kan vi filosofere rundt det vi ser (som fortsatt bygging av nye hus, hvordan t-banen klarer å kjøre, hvorfor vi ser flere mennesker på vei til svømming enn på vei hjem..).
Demokrati er fortsatt ikke så lett å forstå – så det skal vi øve mer på.

Fagområdet natur, miljø og teknologi

Nå skal vi utforske det å male og vi skal gå oss en tur og ha høstbingo i nærmiljøet vårt.

På våre turer observerer vi også endringene som skjer i naturen (f.eks. at nå begynner det å bli enda mørkere) og vi skal legge opp til samtaler og refleksjon rundt vann og vannets betydning for alt på jorda.

Oversikt* over dager i oktober for Maxigruppa:

Uke

Dag

Hva

5. svømming

Male

Tirsdag

Besøk fra Ekebergparken barnehage

6. svømming (siste)

Høstbingo

*husk å følge med i MyKid for mer informasjon