Meny
Forside
Søråsen 20B 1356 Bekkestua Vis på kart
Telefon: 67 12 55 76 Send oss e-post
Redaktør: Merete Andersen
September

Månedsskriv

Måneden som gikk

Vi er godt i gang med barnehageåret. Jim, Anna, Abel, Maud, Herman og Alfred begynte hos oss på Regnbuen i august. De har blitt godt tatt imot av barna og har blitt en del av gruppen. Alle barna har blitt godt kjent med avdelingen, rutiner og dagsrytmen på avdelingen.  De første ukene var vi sammen på avdelingen, for å bli godt kjent med hverandre og å bli trygge på hverandre.

I slutten av august hadde vi «rullerende valg» på de andre avdelingene. Målet med det er, at barna blir godt kjent med lekene på de andre avdelingene. Alle fire avdelinger har forskjellige leker og spill. De minste barna gikk ut på formiddagen og samlet seg på smørøyet etter soving, til ca.kl.14:15, for å bli kjent med hverandre og de voksne på småbarnsgruppa.

Aldersgrupper begynte vi med onsdag 30. august. Barna på Regnbuen uttrykket glede ved å møtes og ha felles opplegg og morsomme aktiviteter med jevnaldrende fra andre avdelinger.

Sosial kompetanse/Tema

I august hadde vi fokus på vennskap og inkludering. Vi øvde på å ta imot nye barn på en hyggelig måte og invitere dem inn i leken. Vi voksne har vært til stede og hjulpet de nye barna å komme inn i leken og å bli kjent med andre barn fra andre avdelinger. Vi har snakket i samlingsstunder om vennskap og inkludering. Vi har lest bøker om å være ny i barnehagen.

Et nytt barn sier i samlingsstunden: - Jeg får nye venner hver dag, nå har jeg ti nye venner. De er snille med meg!

Vi har begynt å jobbe med «psykologisk førstehjelp: Grønne tanker-glade barn». Barna ble introdusert for at vi alle har mange forskjellige følelser. Alle følelser er bra, det er viktig å snakke om det og hjelpe hverandre å håndtere dem. Vi bruker grønn og rød bamse for å illustrere det.

Vi har hatt første temasamling hvor vi møtte Keiserinnen og Askeladden. Askeladden viser omtanke og gir gode forslag til Keiserinnen, fordi hun kommer fra et magisk sted og hun har mistet alle sine krefter. I denne samlingen visualiseres hvordan man viser omtenksomhet overfor andre. Barna kunne gjenkjenne når Keiserinnen var lei seg, redd og hvordan Askeladden anerkjenner hennes følelser, hjelper og finner løsning til hennes dilemmaer.  Mere om temasamlingen kan dere lese på et eget skriv som kommer snart.

Fagområdet - Natur, miljø og teknologi

Det er et av de 7 fagområdene vi har med oss gjennom hele året. Vi lærer om-, og opplever naturen i alle årstider. Vi har fokus på bærekraftig utvikling, fokus på miljø, vi øver på-, og lærer å ta vare på ting og bruke det vi trenger, holde naturen ren.

I august snakket vi mye om sommeren, er det sommer fortsatt? Vi har undret oss over regnet, hvorfor regner det så mye, og hvorfor regn er viktig for naturen.

Et av barna sa: Det regner fordi at det er gøy å leke med vanndammene, og det er gøy å leke med vann.

Barna samler forskjellige småkryp: edderkopper, brunsnegler. Det studeres og undres over småkrypenes bevegelser i bøtter og sandkassen.

Kosthold i Søråsen

I august var det lite baking av rundstykker, grunnen til det var tilvenning. Vi pleier å bake rundstykker to ganger i uka, det skal vi begynne med i september.

Barna får servert brødskiver, knekkebrød og variert pålegg. Frukt og grønnsaker hver dag.

På onsdager lager vi «rosagrøt», dette er kald kjøleskapsgrøt lagd av havregryn, eplejuice, banan, bær, rosiner, kanel og yoghurt naturell.

Vi lager også «temamat»» med barna hver måned. Barna skal lære hvor maten kommer fra, hvordan vi kan tilberede den og hva som er sunt og usunt.

I august, til barnas store glede, laget vi ostesmørbrød og dessert av epler fra vårt eget epletre.

Ostesmørbrødene ble spist opp og noen av barna sa at det smaker som små pizzaer. Dessert av stekte epler med kanel og naturell yoghurt falt i smak hos alle. Sunn dessert som alle smakte på og noen spiste flere porsjoner av, det var lett å lage og det viktigste var at barna laget det selv.

September

Vi fortsetter på onsdager med aldersdelte grupper, og et veldig godt tips er å komme innen 9:15, så barna har kommet inn og opplever større ro ved levering og ikke minst ved overgangen til gruppa.

Sosial kompetanse

Neste temasamling har tema «Empati og rolletaking», med fokus på følelsene glad og lei seg. Det å kunne gjenkjenne andres følelser, og å vite noe om hvordan en kan handle ut ifra det, gjør barna kompetente til å samspille i en gruppe. Temasamlingen vil handle om dette og vi følger opp med samtaler og tegninger

I arbeidet med psykologisk førstehjelp skal vi fortsette å se på dette med at det finnes mange følelser og hvordan dette påvirker oss.

Vi vil minne om et hefte vi har laget sammen med dere foreldre tidligere «Barnas psykososiale miljø». I heftet kan dere lese om ulike punkter vi har ansvar for å følge opp for at vi skal ha et godt psykososialt miljø. Disse punktene blir tatt opp på foreldremøtet for evt. innspill.

-          Søråsen barnehage er en «be tilbake»-barnehage

-          Bursdagsinvitasjoner

-          Søråsen barnehage arrangerer ulike sosiale sammenkomster

Hele heftet finner dere på hjemmesiden vår under: dokumenter, Barnas psykososiale miljø. Under dokumenter finner dere også Plan for psykososialt miljø fra kommunalt nivå.

Fagområdet «Kropp, bevegelse, mat og helse»

I de neste to månedene skal vi jobbe med dette fagområdet. Målet er å bli kjent med kroppen og lære litt om det. Men først og fremst skal vi fokusere på hygiene, og spesielt håndhygiene. Vi skal øve på å vaske hender på riktig måte - og hvorfor er det viktig å vaske hender?

Husk at – barna skal vaske hendene når de går inn på avdelingen!

Vi skal lese bøker om kropp, vi skal synge sanger om kropp og vi skal undre oss sammen på hvorfor det er som det er med våre kropper? Vi skal utfordre grovmotorikken i hinderløyper og på tur og vi skal bruke kroppen til å male og tegne.

Fagområdet – «Natur, miljø og teknologi»

Dette fagområdet har vi fokus på gjennom hele barnehageåret.

Årstid: Høst – bær, frukt, grønnsaker. Vi skal høste, handle, tegne grønnsaker og ta med grønnsaker hjemmefra for å smake. Barna skal lære om hvordan grønnsaker vokser og hva som skal til for at de skal vokse. Vi skal ha smakeleker, lage forskjellige ting av grønnsaker: suppe, steke, spise med dipp osv.

Naturfenomen: Sol -hva skjer med sola? Hvorfor trenger vi refleks? Det blir kaldere og vi trenger mere klær på oss. Barna skal lære mer om sola og solas betydning for naturen og oss mennesker. Vi skal leke med refleks i mørket – trafikkfokus. Forske på og samtale om temperatur og klær.

Bærekraftig utvikling: Kildesortering – barna deltar i sortering av papp, papir, plast, metall og matavfall. Barna skal etablere gode vaner ved å sortere søppel, og lære om resirkulering. Barna skal være med å kaste søppel i riktig søppelkasse. Vi skal se på film om kildesortering og gjenvinning.

Fagområdet - Nærmiljø og samfunn

I september starter vi med tre trafikk-uker, der vi lærer barna om de viktigste reglene for å ferdes trygt i trafikken. Vi skal ha ulike aktiviteter, oppgaver og leker der barna lærer om trafikk.

Vi minner om at den aller viktigste læringen skjer i alle hverdagssituasjoner, med dere som forbilder. Vi oppfordrer derfor til å alltid bruke sikkerhetsbelte i bil, selv om veien er kort, og huske å bruke refleks i mørket.

Månedens mat – Grønnsaker

Fredag 8. september skal vi lage lunsj av grønnsaker. Barna skal bestemme selv hva skal vi lage av grønnsakene.

22. september lager vi mat på bål. Da går vi ut på bålplassen i skogen og tenner bål. Vi skal snakke med barna om hva som er sunn mat og hva vi kan lage på et bål.

Informasjon

Tirsdag 12. september er det foreldremøte kl.19:00. Se egen informasjon og husk påmelding i MyKid.

Torsdag 21. september arrangerer SU høstfest. Det kommer egen informasjon og påmelding.

Følg med i kalenderen i MyKid hver uke. Der blir det lagt ut informasjon om ulike aktiviteter/turer.