Vurdering av Maxigruppa 2022-2023

Om gruppa

Dette barnehageåret har vi vært 18 barn som har vært med på Maxigruppa.  Vi hadde som plan å treffes og bli kjent, leke, lære, øve og vokse sammen; vi skulle rett og slett styrke det arbeidet vi gjør sammen i Søråsen med å forberede barna på resten av livet.

Mål for Maxigruppa

Som du leste på planene våre i høst har målet for maxibarna vært å:
- bli trygg på seg selv og andre i gruppa
- bli kjent med hverandre
- trene på selvstendighet før skolestart.

Og som du sikkert kjenner til, fra Søråsens grunnverdier, har vi lagt stor vekt på sosial kompetanse, da vi synes det er viktig at barna er trygge og klarer seg godt sosialt når de skal ut i et større miljø og danne nye vennskap i skolen.

Vurderingen vår av dette er at vi har sett en god utvikling i gruppa.  Barna har vært nysgjerrige på hverandre og de har utvidet og styrket sine relasjoner på tvers av avdelingene.  Når vi har samlinger, aktiviteter, måltider og lek så ser vi at alle barna tør å ta ordet i gruppa og fortelle noe fra egne erfaringer, tanker og meninger.
Vi har også sett en utvikling i det å leke med de man ikke er med hver dag og flere av maxibarna har også lekt på tvers både ute og inne når vi ikke har hatt maxigruppe.

Å gi barna erfaringer med individuelle oppgaver der de utfører eget arbeide i forbindelse med forming, oppgaveark eller praktiske ting har vi også sett har engasjert barna.  Alle har blitt utfordret og alle har mestret og vist glede ved dette.

Faste rammer

For å gi en forutsigbar struktur og trygge rammer har vi startet de fleste maxigruppene våre med en liten velkomstsamling der vi har øvd oss på å lytte til hverandre, prate i gruppe, felles fokus og vi har forberedt barna på hva vi skal denne dagen.

Som avslutning har vi hatt en halvtimes samling der vi har oppsummere det vi har gjort, lest fortsettelsesbøker som Roald Dahls «Dustene» og Kjetil Indregards «Linus i Svingen – Fotballkampen», sunget og snakket om brannbamsen Bjørnis (her har vi gått igjennom et opplæringsprogram om brann og forebygging av brann og vi har lest loggene fra barna har hatt med seg Bjørnis hjem).

Vurderingen vår av det å bruke faste rammer er at dette har gitt trygghet i starten av høsten og forutsigbarhet for barna.  Vi har også fått gode tilbakemeldinger fra barna der de etterspør og viser glede omkring de ulike delene av dagen.

Innhold

Vi har mange faste tradisjoner for ting vi gjør på Maxigruppa fra år til år.  Noen forandringer er det alltid og vi jobber aktivt for å få til en positiv utvikling.  Nytt i år har bl.a vært svømmeopplæringen på Fornebu etter ønske fra foreldre og heldagstur til Sæteren etter ønske fra personalet.

Vurderingen vår av heldagsturen til Sæteren er at dette ga en fantastisk start for maxibarna.  Det var samlende i den form at de fikk positive erfaringer sammen og styrket relasjoner på tvers av avdelingene.  I tillegg fikk vi veldig gode tilbakemeldinger fra foreldre om at det var gøy å få treffes og bli litt bedre kjent – også dere på tvers av avdelingene.
Så dette er noe vi ønsker å fortsette med etter ønske fra både barn, foreldre og personal.

Vurderingen vår av svømmeopplæringen på Fornebu (Hundsund) var også veldig positiv.  Tilbakemeldingene fra barna var at dette var supert.  Vi voksne så at alle barna ble utfordret og at alle som var i bassenget opplevde mestring med dette.  I fortsettelsen ønsker vi å fortsette å delta på svømmeopplæringen så fremt vi får det til med tanke på barnegruppa samt det praktiske, men at vi ønsker å endre litt på tid og sted.

Faste ting vi har gjennomført er å delta på brannvernkurs med Asker og Bærum brannvesen, trafikkopplæring, turer i skogen ved barnehagen og nærmiljøet hvorav noen ganger har vi også laget mat på bål eller besøkt Stabekk skole, museumsbesøk til det internasjonale Barnekunstmuseet, juletur til Sæteren gård, deltatt på skiskole med skiforeningen, tur til Haslumbanen der vi deltok på markering av den internasjonale aktivitetsdagen.  Vi har vært på besøk hos, og fått besøk av, skolestarterne hos Ekebergparken barnehage 4 dager og to dager med mattesportsdager sammen med Skogveien barnehage.

Og sist, men ikke minst 3 dager med leirskole på Vangen.

Vår vurdering av dette, basert på barnas engasjement og tilbakemeldinger samt personalets helhetlige opplevelse er at alt dette er med på å gi oss mange fantastiske opplevelser sammen.  Og vi ønsker å fortsette med dette i årene som kommer.

En viktig del av det å forberede barna har vært det å introdusere, snakke om og ufarliggjøre det å være på Vangen og ikke minst det å leke i skolegården og vurderingen vår av dette er at dette er det viktig at vi viderefører og styrker ytterligere.

Til slutt

Dette har vært ett innholdsrikt år på Maxigruppa og vi har hatt mye moro sammen – både store og små.  Vi, personalet, har satt veldig stor pris på det å få være sammen med barna deres og det ser ut til at barna også har hatt mye moro sammen med oss.  Tusen takk for i år og store lykkeønskninger for årene som kommer!