Om
gruppa
Dette
barnehageåret har vi vært 18 barn som har vært med på Maxigruppa. Vi hadde som plan å treffes og bli kjent,
leke, lære, øve og vokse sammen; vi skulle rett og slett styrke det arbeidet vi
gjør sammen i Søråsen med å forberede barna på resten av livet.
Mål
for Maxigruppa
Som
du leste på planene våre i høst har målet for maxibarna vært å:
- bli trygg på seg selv og andre i gruppa
- bli kjent med hverandre
- trene på selvstendighet før skolestart.
Og som du sikkert kjenner til, fra Søråsens grunnverdier, har vi lagt
stor vekt på sosial kompetanse, da vi synes det er viktig at barna er trygge og
klarer seg godt sosialt når de skal ut i et større miljø og danne nye vennskap
i skolen.
Vurderingen vår av dette er at vi har sett en god
utvikling i gruppa. Barna har vært
nysgjerrige på hverandre og de har utvidet og styrket sine relasjoner på tvers
av avdelingene. Når vi har samlinger,
aktiviteter, måltider og lek så ser vi at alle barna tør å ta ordet i gruppa og
fortelle noe fra egne erfaringer, tanker og meninger.
Vi har også sett en utvikling i det å leke med de man ikke er med hver dag og
flere av maxibarna har også lekt på tvers både ute og inne når vi ikke har hatt
maxigruppe.
Å gi barna erfaringer med individuelle oppgaver
der de utfører eget arbeide i forbindelse med forming, oppgaveark eller
praktiske ting har vi også sett har engasjert barna. Alle har blitt utfordret og alle har mestret
og vist glede ved dette.
Faste
rammer
For
å gi en forutsigbar struktur og trygge rammer har vi startet de fleste
maxigruppene våre med en liten velkomstsamling der vi har øvd oss på å lytte
til hverandre, prate i gruppe, felles fokus og vi har forberedt barna på hva vi
skal denne dagen.
Som
avslutning har vi hatt en halvtimes samling der vi har oppsummere det vi har
gjort, lest fortsettelsesbøker som Roald Dahls «Dustene» og Kjetil Indregards
«Linus i Svingen – Fotballkampen», sunget og snakket om brannbamsen Bjørnis
(her har vi gått igjennom et opplæringsprogram om brann og forebygging av brann
og vi har lest loggene fra barna har hatt med seg Bjørnis hjem).
Vurderingen
vår av det å bruke faste rammer er at dette har gitt trygghet i starten av
høsten og forutsigbarhet for barna. Vi
har også fått gode tilbakemeldinger fra barna der de etterspør og viser glede
omkring de ulike delene av dagen.
Innhold
Vi har mange faste tradisjoner for ting vi gjør på Maxigruppa fra år
til år. Noen forandringer er det alltid
og vi jobber aktivt for å få til en positiv utvikling. Nytt i år har bl.a vært svømmeopplæringen på
Fornebu etter ønske fra foreldre og heldagstur til Sæteren etter ønske fra personalet.
Vurderingen vår av heldagsturen til Sæteren er at dette ga en fantastisk
start for maxibarna. Det var samlende i
den form at de fikk positive erfaringer sammen og styrket relasjoner på tvers
av avdelingene. I tillegg fikk vi veldig
gode tilbakemeldinger fra foreldre om at det var gøy å få treffes og bli litt
bedre kjent – også dere på tvers av avdelingene.
Så dette er noe vi ønsker å fortsette med etter ønske fra både barn, foreldre
og personal.
Vurderingen vår av svømmeopplæringen på Fornebu (Hundsund) var også
veldig positiv. Tilbakemeldingene fra
barna var at dette var supert. Vi voksne
så at alle barna ble utfordret og at alle som var i bassenget opplevde mestring
med dette. I fortsettelsen ønsker vi å
fortsette å delta på svømmeopplæringen så fremt vi får det til med tanke på barnegruppa
samt det praktiske, men at vi ønsker å endre litt på tid og sted.
Faste ting vi har gjennomført er å delta på brannvernkurs med Asker og Bærum
brannvesen, trafikkopplæring, turer i skogen ved barnehagen og nærmiljøet
hvorav noen ganger har vi også laget mat på bål eller besøkt Stabekk skole, museumsbesøk
til det internasjonale Barnekunstmuseet, juletur til Sæteren gård, deltatt på skiskole
med skiforeningen, tur til Haslumbanen der vi deltok på markering av den internasjonale
aktivitetsdagen. Vi har
vært på besøk
hos, og fått besøk av, skolestarterne hos Ekebergparken barnehage 4 dager og to
dager med mattesportsdager sammen med Skogveien barnehage.
Og sist, men ikke minst 3 dager med leirskole på Vangen.
Vår
vurdering av dette, basert på barnas engasjement og tilbakemeldinger samt
personalets helhetlige opplevelse er at alt dette er med på å gi oss mange
fantastiske opplevelser sammen. Og vi
ønsker å fortsette med dette i årene som kommer.
En
viktig del av det å forberede barna har vært det å introdusere, snakke om og
ufarliggjøre det å være på Vangen og ikke minst det å leke i skolegården og vurderingen
vår av dette er at dette er det viktig at vi viderefører og styrker
ytterligere.
Til
slutt
Dette
har vært ett innholdsrikt år på Maxigruppa og vi har hatt mye moro sammen –
både store og små. Vi, personalet, har satt
veldig stor pris på det å få være sammen med barna deres og det ser ut til at barna
også har hatt mye moro sammen med oss.
Tusen takk for i år og store lykkeønskninger for årene som kommer!