Maxigruppa - juni

Måneden som gikk

Denne måneden har vi forberedt oss til leirskole på Vangen ved å snakke om hva vi gjør, hva vi spiser, hvordan vi sover og ikke minst ved å se på bilder fra Maxibarna var der i 2019.  Da har vi sett bilder av den store bussen, Vangen leirskole, der de spiser, der barna står i kø for å kjøpe godteri, når de rir på hest, når de padler kano, bilder fra et soverom, når de er på tur med hest og vogn og når de går på beversafari.  Alt i alt er vi enige om at det er mange som gleder seg og noen som gru-gleder seg.  Men at det blir moro – det er vi overbevist om.

Vi har også vært på turer.  ..til idrettsbanen på Haslum der vi  deltok på markering av den internasjonale aktivitetsdagen.  Først var vi på tur for oss selv i skogen, der vi lekte, fant litt fossiler og så spiste vi lunsj, før vi ble med på aktivitetsdagen med 7 ulike poster der vi lekte sammen.

Tur til Stabekk skole har vi også vært på.  To ganger; en gang i begynnelsen av mai og en gang i slutten av mai.  Den første gangen lekte vi først i skolegården før Lise, som jobber på skolen, hentet oss og vi fikk leke litt på sfo.  SFO er jo litt som barnehagen..
Den andre gangen gikk vi bare opp for å leke i skolegården.  Like etter at vi kom dit så ringte det ut og det kom masse elever som skulle leke der en liten stund før de skulle fortsette skoledagen.

Vi har også vært på tur til Skogveien barnehage der vi deltok på en ny mattesportsdag.  Vi ble delt i ulike grupper og så gikk vi rundt og lekte oss med ulike oppgaver som alle handlet om noe om matte; mengder, vekt, former, telling og tall.  Dette gjorde vi sammen med skolestarterne fra Skogveien barnehage og Stabekk barnehage.

Vi har også øvd oss mer på å gjøre oppgaveark.  Oppgavene har handlet om å telle, barnesudoku, klippe og lime.  Og ikke minst så må man jo øve seg på å skrive navnet sitt på arkene sine.  Når vi gjør disse oppgavene så får vi også øvd oss på det å holde og føre en blyant.  Noen ganger er det viktig å være forsiktig så ikke man f.eks. tegner utenfor streken.

Det har også vært samlingsstunder med fortellinger og sang og litt lek, men det går mye i samtaler.  Barna på Maxigruppa er veldig glade i å prate, fortelle og ikke minst har de mange spørsmål.  Så da har vi mange samtaler.  De handler ofte om hva vi skal, eller kanskje enda viktigere om hva den enkelte har hjemme eller har gjort en annen gang.  Det høres kanskje litt rart ut at vi bruker litt ekstra tid på disse tingene, men det er viktig for oss at alle føler at de kan bidra og si noe i gruppa – og at det er en god opplevelse.  Da blir det lettere å tørre å si noe i gruppa.  Og ja; vi øver også på det å rekke opp hånda og turtaking.

Måneden som kommer

Nå blir det leirskole på Vangen!!!  Og det gleder vi oss MASSE til!

Og når maxibarna er tilbake så skal vi jo ha sommerfest (den vanlige sommerfesten med hele barnehagen) der vi skal synge for dere og der maxibarna får utdelt diplomet sitt.

Det er også snakk om at vi kanskje kan få til en sommeravslutning hjemme hos ett av maxibarna mot slutten av måneden, men da melder vi i så fall i fra i MyKid.