Maxigruppa - januar

Måneden som gikk

Tradisjonelt har vi ikke pleid å ha maxi-/aldersgrupper i desember annet enn juleturen til Sæteren gård.  Og juleverkstedene har pleid å være avdelingsvis.  Men i år prøvde vi noe nytt; juleverksteder med egen aldersgruppe.  Så i desember møttes vi fire ganger og lagde julegaver – i tillegg til turen til Sæteren gård.

Nå har vi ikke vurdert og konkludert om dette er den nye måten vi vil gjøre det på for oss alle i barnehagen, men maxibarna har både vist og sagt at de liker å treffes og ha maxigruppe.

Og med tanke på at fagområdet vi fokuserte ekstra på i desember var kunst, kultur og kreativitet så var juleverkstedene ganske givende.  Vi har malt, vi har klippet, vi har pærlet, vi har limt og vi har laget ulike  produkter – alle unike og med et eget særpreg.

Vi har hatt samlinger med brannbamsen Bjørnis og han har fortsatt sine besøk hos maxibarna.

Januar

Denne måneden kommer vi til å fokusere på fagområdet kommunikasjon, språk og tekst ved at vi jobber med begreper og språk i det vi gjør.  Det kan være begreper som handler om vær og klær når vi er ute eller samarbeid og inkludering uansett ute eller inne.

Vi skal også starte opp med skiskole – og det gleder vi oss til!  Da blir det to maxitreff hver uke; skiskole tirsdager og maxigruppe onsdager.
PS: Husk å sjekke at skiene evt er smurt riktig mtp dagens føre.  Vi bruker IKKE staver, kun ski.

I samlingsstundene våre fortsetter vi med det forebyggende arbeidet med brannbamsen Bjørnis (som også fortsetter sin besøksrunde hos maxibarna).  Og vi vil fortsette med, og avslutte, boken om Linus i Svingen.