Oktober

Her kan du lese litt om hva vi gjorde i september og litt om hva vi skal i oktober.

September som gikk

Det har vært en innholdsrik måned og vi opplever at vi har en engasjert gjeng med oss i år.  Vi ser at det er ivrige barn som gleder seg og vi blir stadig bedre kjent på tvers av avdelingene.

Svømming
Nytt av året er jo vanntilvenningen som vi får ved Hundsund.  Dette opplever vi som et kjempegodt tilbud med dyktige instruktører som legger opp til mestring på alle de ulike nivåene som barna har.
Og hver tirsdag blir jo skikkelig utflukt der vi går til Bekkestua, tar buss ut på Fornebu hvor vi rusler bort til Hundsund.  Der er barna ganske raske til å skifte og gå i dusjen (selv om enkelte gjerne kunne stått i dusjen i 40 minutter) og gjøre seg klare til kurs.  Enkelte barn kjenner litt på at det kan være spennende eller litt skummelt, men både vi fra barnehagen og svømmeinstruktørene er gode til å lytte og trygge barna.
På vei tilbake tar vi først en buss til Lysaker før vi går over til andre siden av motorveien og tar buss tilbake til Bekkestua.
Vel tilbake i barnehagen spiser vi lunsj før vi går ut og leker med de andre.
PS: Som dere så etter siste svømming så ble det ingen bilder – og det blir det nok heller ikke på de neste kursene da det ikke er lov til å ta bilder i svømmehallen.

Tur til Sæteren
Heldagstur til Sæteren ble årets erstatning på det som har pleid å være Maxikveld; en kveld der vi har blitt igjen i barnehagen og spist middag etter stengetid.  Maxikvelden har vi arrangert for å bli bedre kjent og fordi det er gøy.
Heldagsturen til Sæteren ga oss flere og mye mere varierte opplevelser sammen og ikke minst så var det helt supert å kunne gjennomføre en slik tur helt uten tidspress og bare kose oss hele dagen!

Det at dere foreldre kom opp og minglet på slutten var også supert, og tilbakemeldingene som vi har fått fra dere foreldre har vært veldig gode – tusen takk.

Besøke brannstasjonen
Det ble en bra tur til brannstasjonen også der vi fikk et show av Bjørnis og ikke minst prøve å gå inn i en brannbil.  Og så fikk vi jo også brannvern-bevis av en brannkonstabel.
Som en fortsettelse til dette kommer vi nå i oktober til å begynne å ha med oss brannbamsen Bjørnis hjem.

Besøk fra Ekebergparken
Da maxibarna fra Ekebergparken kom på besøk så startet vi med en felles samling der vi snakket om at i år kommer vi til å besøke hverandre 4 ganger; to ganger kommer Ekebergparken til oss og to ganger kommer vi på besøk til dem.  Og til slutt, den store opplevelsen; vi drar sammen på leirskole på Vangen.

Vi snakket også om at vi kan prøve å bli litt kjent og leke med hverandre før vi gikk og lekte på Regnbuen, fellesrommet og på Trollstua.  Til slutt spiste vi lunsj sammen før vi gikk ut.  Der rakk vi å leke bittelitt før vi tok farvel.

Oktober som kommer

Denne måneden blir også innholdsrik med resten av svømmekursene og bl.a. tur til Oslo, FORUT Barneaksjonen og båltur i 100-meterskogen vår.

Det er rett og slett skikkelig moro å være sammen med denne gjengen, og vi gleder oss til fortsettelsen.

Alle maxigrupper legges i kalenderen i MyKid, men her har dere også en oversikt:

Uke

Dag

Hva

Høstferie – ingen grupper

Tirsdag
11. okt.

5. svømming

12. okt.

Barnekunstmuseet: Vi drar på tur og får omvisning på det Internasjonale Barnekunstmuseet i Oslo.

Tirsdag
18. okt.

6. svømming  (siste gang)

19. okt.

Tegneskole: Med utgangspunkt i FORUT Barneaksjonen og med inspirasjon fra omvisningen på Barnekunstmuseet skal vi lage kunst til kunstutstillingen vår.

Og vi starter med brannvernopplæringen i barnehagen og barna skal få ha med seg brannbamsen Bjørnis hjem.

26. okt.

Mat på bål: Vi går til bålplassen hvor vi tenner bål, lager oss noe godt og spiser ute.

Her vil også Bjørnis hjelpe oss med å lære litt om hva som er lurt med tanke på bål og brann.