
April
Takk til alle for deltagelsen på påskefrokosten
/ påskekonserten. Barna hadde gledet seg
kjempemye og det ble et artig arrangement.
Og TUSEN takk
for kjempegod innsats på utedugnaden denne måneden. Uteområdet ble kjempebra og barna forteller
om at de har vært med eller om hva mamma/pappa har gjort – og de forteller med
glede og stolthet.
Fra generalprøven til påskekonserten
Sosial kompetanse: Positive sosial atferd
Nå har vi fokusert
på det å glede oss over egen så vel som andres mestring. Og i dette ligger
også det å støtte og oppmuntre hverandre i de ulike tingene vi øver oss på. Som da Erik HB ba om å få smør og Erik WB
spurte om han skulle hjelpe han å smøre.
Men Erik HB smurte selv og da fulgte Erik WB opp med «du KLARER DET» før
han hjalp til med å ta på litt mer smør som han kunne få smøre ut (for det ble
litt lite i første forsøk).
Det bakes rundstykker til lunsj to dager i uken
Fagområdet antall, rom og form
På Regnbuen
har vi fokusert på begreper, former og sortering når vi har lekt oss med spill
og puslespill nå i april. Men vi har også brukt preposisjoner som over og under, foran og bak når vi
har bygget med klinkekulebane og togbane.
Vi har brukt ord og begreper som beskriver former når vi har lekt med
jovo og magneter. Alle disse begrepene
er jo ting vi bruker i hverdagen og som barna lærer og erfarer når vi bruker
dem samtidig som vi viser.
Nærmiljø og samfunn
Her blir det levert bark til dugnaden
Fagområdet natur, miljø og teknologi
Før
påskeferien så forsøkte vi å sette frø for å få dem til å begynne å spire. Dessverre har ikke alle overlevd. For f.eks. tomatfrøene ble det kanskje for tørt
og for eksempel lønnefrøene (som vi fant ute) ble det kanskje for vått? Men det kan se ut til at både reddikfrøene
(som kom fra fjorårets planter) og sukkerertene (som vi også høstet i fjor) ser
ut til å vokse og trives.
Blåmeisene har flyttet inn i fuglekassa
Mat i april: Mat på bål
Det har
vært økende fare for skogbrann, så vi ringte brannvesenet og spurte om det var
OK å bruke bålplassen. Så da ble vi
enige om at kull var bedre enn ved og at vi skulle ta med oss vann til
slukking.
Men vi fyrte opp og hadde med oss bålpanne der vi stekte vannkastanjer,
minimais, kjøttboller og nuggets. Og så
grillet vi gifler til dessert.
Moro med duplo på Trollstua
Mai
Sosial kompetanse: Dilemma
Hverdagen
kan by på dilemmaer; valg mellom ulike ting, og noen ganger kan det handle om valget
mellom det man har lyst til og det man vet er riktig. Og med utgangspunkt i siste temasamling der
dette ble vist ved at Frosken og Katten hadde et stort dilemma; skulle de følge
egne impulser eller skulle de høre på heksas advarsel?
I arbeidet med dilemmaer ønsker vi å trekke inn alt det vi har jobbet med i år
og øve oss på å bli en enda bedre versjon av oss selv – fordi vi vet hva som er
riktig og fordi vi ønsker å gjøre andre godt.
I arbeidet
med psykologisk førstehjelp skal vi nå fokusere på det å ha det bra og ikke
minst det å avslutte ting på en god måte.
Vi skal snakke om at det vi gjør på slutten påvirker hvordan vi tenker
tilbake på det som har skjedd og at dette er med på å danne grunnlaget for tankene
om det som var og for det som kommer.
Dette kan vi f.eks øve på ved å smile og si «ha det» når vi går.
Tips til
hjemmet: Snakk sammen om hva som er bra med å kunne si «takk» og «ha det bra»
til andre.
Spillet "Jakten på den forsvunne diamant" har vært mye spilt på Regnbuen
Fagområdet etikk, religion og filosofi
Dette
fagområdet har rom for mye ulikt innhold og tilnærminger. På Regnbuen har vi denne vinteren og våren
jobbet en del med åpne spørsmål; spørsmål der vi ønsker mer enn ett ord til
svar. Dette krever øvelse av de voksne
så vel som barna. For å kunne finne og bruke
gode åpne spørsmål så må vi voksne øve oss.
Og for å kunne svare på åpne spørsmål så må barna være vant med denne
dialogformen, for her handler det ikke om å svare det riktige fasitsvaret, men
å kunne beskrive egne tanker og meninger.
For å hjelpe oss i dette arbeidet har vi laget noen plakater på avdelingen som
vi ønsker skal være en bevisstgjøring og oppmuntring av oss voksne.
Tips til
hjemmet: Se på avdelingen om du finner noen åpne spørsmål du kan bruke i
hverdagen. Og husk; virker det ikke de 5
første gangene – så prøv igjen.
Det er godt å få hjelp til å helle melk
Fagområdet
natur, miljø og teknologi
Det dukker stadig opp flere dyr
og kryp i nærområdet og dette kan vi kanskje lære mer om. Kanskje kan vi
leke oss litt med vind også!
Og så skal vi fortsette og utvide matproduksjonen vår. Vi skal så frø i plantekassene ved huskene.
Vi håper også på at vi kan finne noen eksperimenter som vi kan leke oss med og
kanskje lære og erfare fra.
Tips til hjemmet: For å følge
utviklingen i nærområdet kan dere f.eks. ta ett bilde av ett fast sted hver uke
og så se på utviklingen. Kanskje ute i
hagen?
Vi tok med oss KJEMPEmikado da vi lagde mat på bål
Mat i mai:
Mat fra andre land
Nå skal vi lage noe mat som
kommer fra et annet land.
Tips til hjemmet: Hva spiser
dere og hvilket land kommer retten fra?
Avdelingsdag:
Tur til Krokvollen
Kjekt å vite
Gå inn i
Mykid og velg «Kommer» eller «Fri» på de inneklemte dagene i mai (16. mai og
27. mai). Erfaringsmessig er det færre
barn som er her de dagene, og vi kan planlegge bemanning ut ifra dette.
Nærmiljø og samfunn
Det blir levert sand og grus til dugnaden