Måneden som
gikk
Tusen hjertelig
takk til alle som har deltatt på utedugnaden! En kjempeinnsats ble gjort, og nå
er det flotte uteområder som er feiet og spylt og perfekte til sykling for
barna deres.
Det var også
hyggelig med så godt oppmøte på påskekonserten. Barna synes det var stas å
synge for dere.
Sosial
kompetanse «Positiv innstilling til å prøve noe nytt»
Vi opplever
egentlig en gjeng med barn som er veldig positive til å prøve nye ting. Det er
oftere «Jeg vil også» enn «Jeg vil ikke»
Når det
gjelder mat, er det noen som er veldig skeptiske, og det smitter litt over på
andre barn. Når vi serverer mat, er vi opptatt av at barna skal si «Neitakk»
istedenfor å si «Jeg liker ikke sånn» Vi oppfordrer til å smake og prøve nye
ting, men maser og tvinger ikke.
Fagområde: «Antall
rom, form»
Brettspill er
framme på avdelingen hver dag. Stigespillet er et av de mest brukte blant 3-
4-åringene. Det er en tålmodighetsprøve, og en øvelse i å takle nederlag, men
de har blitt gode på telling og flytting.
Fagområde «Natur,
miljø, teknologi»
Barna er
veldig opptatt av naturen nå om våren. Det er veldig spennende å finne insekter
som kommer fram fra dvalen sin. Finner de mark, vet de at de skal legge dem i
plantekassen. De hjelper oss å gjøre jorda fin til vi skal plate ut.
Vi har sådd
frø, som står og vokser i vinduskarmen. I år har Trollstua to plantekasser, som
står på uteområdet. Her skal vi plante ut tomater, jungelagurker, sukkererter
og gulrøtter. I tillegg har vi sådd solsikkefrø, som vi skal plante ut i bedet
når de vokser seg til.
Barna har
lært at et frø trenger både vann og sol for å vokse. Etterhvert skal vi lære
mer om hvordan vi kan gi næring til jorda, så plantene vokser seg større.
En liten historie om en humle:
To barn sto med spader og slo på en humle. «Vi må drepe den, så den
ikke stikker oss!»
De ble oppdaget akkurat for sent til å redde humla, men vi tok oss
tid til å studere den døde humla. Kjenne på den og lære mer om hvorfor det er
bra at vi har humler.
Anne viste fram hvordan blomstene ser ut inni, og at humlene gjør
en viktig jobb med å spre blomsterstøv.
Barna lærte at hvis de ser en sliten og slapp humle, kan de prøve å
redde den og ikke drepe den. Dette visste allerede Bjørn, og kunne fortelle at
vi kan gi humler sukkervann for å redde dem.
Etter dette har flere av barna en positiv tilnærming til humler, og
kan være rolig rundt dem og la de holde på med sitt.
Barna har
fått være med Charlotte (student) i lilleskogen og funnet pinner til å lage en «spindrum»
Barna lette etter ferske pinner de kunne skrelle barken av før de skulle fargelegge
og lage trommen.
Vi har gått
på to turer i april. Den siste turen var til Skallumskogen, der vi fant mange
ulike blomster. Det var trær å klatre i, og små gjemmesteder å oppdage. Vi
spiste lunsjen vår der, før vi gikk tilbake til barnehagen.
Fagområde «Nærmiljø
og samfunn»
En dag gikk vi
på tur til Gjønnesjordet for å teste ut den nye lekeplassen borte ved Nadderud.
Den var veldig morsom! Vi lekte der hele dagen, og spiste lunsjen der.
Gøy å oppdage
nye turmål i nærområdet vårt.
Før påske
fikk alle barna være med på en morsom påskeegg-jakt i lilleskogen. Det var en
av studentene (Iselin) som arrangerte den. Hun fortalte en fortelling om en
påskehare som hadde mistet innholdet i egget, og barna fikk hint underveis og
fant ulike poster med godteri. Alt foregikk i skogen utenfor barnehagen.
Kosthold i
Søråsen, månedens mat
Sunn mat på
bål var planen, men det er bålforbud på grunn av tørr skog om våren. Vi valgte
å grille på bålplassen istedenfor.
Barna fikk først
servert grillete fiskeburgere. Det var flere som sa neitakk, til det og ville
vente på pølsene. Da fikk vi sjansen til å oppfordre til å smake på noe nytt,
og alle tok en smakebit. Noen endte med å mene at det var bedre enn pølser,
mens for andre holdt det med en smak.
Mai
Sosial
kompetanse «Dilemmaer»
13. mai skal
vi ha siste temasamling, og avslutter med en vårfest!
Barna får
møte igjen alle rollefigurene fra temasamlingene i år, og handlingen tar for
seg etiske dilemmaer. Katten og frosken diskuterer og veier «rett og galt» selv
om fristelsene er store.
Barn vet ofte
hva som er rett og galt, men sentrale spørsmål kan være:
«Kan jeg
gjøre det hvis ingen ser det?»
«Er det alltid
rett og alltid galt, eller finnes det unntak?»
Vi prøver å
få barna til å tenke og kjenne etter, hva som er lurt å gjøre, og hvilke
handlinger som er gode, framfor hva som er «Lov» og «ikke lov»
Vi ønsker å
skape et klima der barna hjelper og støtter hverandre, framfor å anklage hverandre
og passe på at alle følger reglene. Dette får vi ved å snakke med barna om lure
valg, og ikke slå ned på det som ikke er lov.
Vi har
startet på en livslang prosess, men likevel veldig viktig.
Fagområde «Etikk,
religion, filosofi»
Dette går hånd
i hånd med temaet i sosial kompetanse.
Vi liker å
undre oss med barna, og komme inn på noen større tanker.
Vi voksne øver
oss på å stille barn åpne spørsmål, som kan få barna til å tenke og filosofere
litt:
«Hva skjer
hvis....» «Hvorfor tror du....» «Tenk om....»
I mai skal vi
ta fram noen temaer fra boka «På månen spiser de kameler» av Vera Michalsen.
Dette er en morsom bok med filosofiske temaer vi kan snakke med barna om.
Vi skal også
ta fram Psykologisk førstehjelp, «Grønne tanker, glade barn» og ha noen samlinger
med ulike følelser som tema.
Kosthold i
Søråsen: Månedens mat «Mat fra andre land»
Vi skal
snakke om typiske matretter fra ulike land og ta med oss barna på å velge en
rett vi skal lage sammen.
Informasjon:
Følg med på
kalenderen i MyKid: Her legges ut informasjon uke for uke hva som skjer
(oppdateres senest hver søndag)
Fint hvis
dere kan gå inn i Mykid og velge «Kommer» eller «Fri» på de inneklemte dagene i
mai (16. mai og 27. mai) Erfaringsmessig er det færre barn som er her de
dagene, og vi kan planlegge bemanning utifra det.