Måneden
som gikk
I november
feiret vi barnehagens 35-årsjubileum. Barnehagen var vakkert pyntet, og
bursdagsfeiringen startet med ulike leker: “kaste på blink”, danseleken, “plass
i båten” og stolleken.
Deretter
fikk vi besøk av Anja fra Oslo Reptilpark, som viste oss flere reptiler og
fortalte om deres levevaner. Vi hilste på slanger, insekter, to forskjellige
gekkoer, svære kakerlakker, en selvlysende skorpion, et tusenbein og en
tarantell. Alle som ønsket det, fikk holde og klappe dyrene.
Så samlet vi
oss til bursdagslunsj med pølser, og til dessert spiste vi fruktsalat.
I løpet av
måneden dro vi også til biblioteket på Bekkestua. Barna liker godt å besøke
biblioteket; de blar i bøkene, ber oss lese høyt, og leker sammen. Janet leste
høyt for alle barna, og det var tydelig at de setter pris på fortellinger og
historier.
Pysjamasdag
ble en stor suksess. Barna viste stolt frem pysjamasene og bamsene sine. I
samlingen presenterte de bamsene sine og deltok i danseleken. Det var virkelig
en feststemning.
Mot slutten
av måneden startet vi juleforberedelsene. Juleverkstedene på de ulike gruppene
er i gang, og pepperkakebaking er planlagt. Å bake pepperkaker er alltid
populært: barna synes det er morsomt å kjevle ut deigen, lage forskjellige
former og ser allerede frem til å spise pepperkaker i julekalenderen.
Barna er
veldig forventningsfulle og gleder seg til desember og alle juleaktivitetene
som venter.
Sosial
kompetanse/tema
Tema for
samlingene i november var konfliktløsning og selvregulering. På
avdelingen har vi hatt særlig fokus på å hjelpe barna til å utvikle
selvkontroll i situasjoner som krever det. Selv om det sjelden oppstår
alvorlige konflikter, trener vi kontinuerlig på å håndtere uenigheter og
konflikter på en konstruktiv måte. Dette er et arbeid vi gjør hele året.
Barna får
øve på å løse konflikter selvstendig – noen ganger greier de det alene, andre
ganger trår vi voksne til for å støtte dem. Voksne hjelper barna med å se
andres perspektiv og veileder dem i å samarbeide og støtte hverandre. Fordi
barna ofte oppfatter konfliktsituasjoner ulikt, legger vi vekt på aktiv
lytting: vi reflekterer sammen med dem over hva de kan gjøre for å bli venner
igjen.
En av de
mest tankevekkende kommentarene kom da noen spurte: “Hvordan kan man bli
venner igjen?”
Vi har
snakket med barna om hvordan det kjennes å være sint, og at sinne kan komme til
uttrykk på forskjellige måter: Noen gråter, andre sier stygge ting, noen kan
til og med slå. En jente
sa: «Det kjennes
som om det er en stor klump i magen som presser.» Flere barn lot seg
enige i det bildet. Vi diskuterte også praktiske strategier: at man kan prøve å
se om noen er sinte, og enten hjelpe dem eller hente en voksen.
Barna har
også delt mange historier – morsomme og engasjerende – om hvordan foreldrene
deres føler seg, eller hva søsken gjør når de er sinte. (Disse fortellingene
holder vi privat her 😊)
Fagområdet
«Kunst, kultur og kreativitet»
Vi har
tegnet, klippet og limt store deler av måneden, da barna trives veldig godt med
formingsaktiviteter. Vi har også startet juleverksted, og barna stråler av
glede når vi pakker inn gaver de har laget til dere foreldre.
I tillegg
har vi lest mange bøker og lyttet til ulike eventyr, noen som lydbok eller
film. Dette fascinerer barna – de synes det er veldig spennende. Nå har vi
begynt å utforske julebøker og julehistorier spesielt.
Sang er en
stor del av hverdagen vår, og nå synger vi nesten utelukkende julesanger hver
dag, noe barna virkelig stortrives med.
Fagområdet «Natur, miljø og teknologi»
Nå som alle
bladene har falt fra trærne og det er blitt kaldere ute, har vi snakket mye om
hva som skjer i naturen når temperaturen synker. Vi har reflektert sammen med
barna over hvorfor det er viktig å hjelpe dyrene når vinteren nærmer seg,
spesielt hvis det kommer mye snø. Vi har også diskutert hva som skjer med
solen, og hvorfor dagene blir kortere og mørkere.
Barna har
undret seg over hvordan temperaturen påvirker jorda, bladene, gresset og
bakken. Vi har studert frost og rim på bladene, og barna har kommet med sine
egne beskrivelser: Én av barna sa at det “ser ut som prikker”, en annen mente
det lignet “sverd som går gjennom bladene”, og en fireåring konkluderte fornøyd
med: «Elsa fra Frost har brukt kreftene sine». Dette skapte mange gode
refleksjoner.
Videre har
vi sett episoder fra «Planetpatruljen» som forklarer hvorfor det er viktig at
vi ikke kaster plast eller forsøpler naturen. Vi har også lest en bok kalt «Ekornskogen»,
der ekorn mister hjemmene sine fordi mennesker feller trær. Barna ble veldig
engasjerte, og ett barn sa: «Å nei, nå har ekornene rundt barnehagen mistet
hjemmet sitt, fordi mennesker har bygget hus der nede.»
Mat i
november – FISK
Denne
månedens tema har vært fisk, og vi har tilberedt ørret, havabbor og
reker. Barna har utforsket tangens farge, lukt og form. Når det gjelder
fiskene, har vi kjent på dem, undersøkt tenner og studert fiskens øyer. Bodil
har sløyd fiskene og vist barna innholdet – barna var svært interesserte, og
mange ønsket å holde og studere fisken nærmere. Til måltidet spiste vi fisken
sammen med potetbåter og grønnsaker. Til dessert laget vi stekte epler med
kanel og yoghurt. 😊
I løpet av
måneden har vi også bakt mange rundstykker. Barna har vært med og formet
rundstykkene og synes det er spennende å kjenne på deigen. Vi hadde en morsom
samtale om hvorfor deigen er klissete; jeg spøkte: «Kanskje Bodil har tilsatt lim i deigen?»
Eva så på meg og svarte: «Nei, Inga, du tuller – det går ikke.» 😊
Vi har også
bakt pepperkaker og diskutert hva deigen inneholder: Vi undret om Bodil om bruker pepper i pepperkakedeigen,
eller ikke 😊. Barna gleder seg veldig til å
servere pepperkaker på juletretenningen.
Desember
Julestemningen
er nå godt i gang – vi baker, lager ting og unner oss mye kos! Det skjer mye i
desember, men vi sørger samtidig for at det blir rom for lek og glede. Målet er
å skape en varm og hyggelig førjulstid med god stemning. Vi minner også om at
det er viktig å følge med på kalenderen i MyKid, slik at dere får med dere alle
planlagte aktiviteter.
Sosial
kompetanse: «Selvkontroll»
Vi
fortsetter arbeidet med konflikthåndtering og å mestre egne følelser når sinne
er i ferd med å ta over. Barna skal lære å håndtere aggresjon, og vi vil snakke
og øve på hvordan man kan kontrollere egne aggressive og egoistiske impulser.
Det å bruke empati, tilgi andre og kunne gi slipp på sinne er ikke enkelt, men
gjennom gjentatt trening blir ferdighetene stadig sterkere.
Som voksne
vil vi støtte barna i vanskelige situasjoner, og vi hjelper dem å finne
alternative måter å handle på. Vi trener også på å vente på tur – for eksempel
når vi snakker om kalendergaver eller når konflikter oppstår.
For å unngå et overdrevent fokus på gaver, og for å jevne ut
ulikhetene mellom hva barna har, ønsker vi at eventuelle kalendergaver blir
igjen hjemme i førjulstiden. Vi vet at mange barn har ulike typer
adventskalendere, og vi vil ikke bidra til at det oppstår press rundt gaver
hver dag. Derfor har vi besluttet at barna ikke bør ta med seg leker til
barnehagen i førjulstiden – verken fra kalenderen eller andre leker. Vi har
allerede snakket med barna om dette, slik at de er forberedt.
Når det
gjelder tradisjoner: Kun ett barn trekker kalendergaver hver dag. Kun ett barn
får gå fremst i Luciatoget, og bare ett barn får mandel i grøten på
nissefesten. Gjennom dette jobber vi med hvordan vi kan dekke over misunnelse
og heller øve på å glede oss over andres lykke. Vi minner barna på at det ikke
handler om urettferdighet – det er bare forskjellig.
Fagområdet:
«Kunst, kultur og kreativitet»
Det blir
juleverksteder og andre juleaktiviteter hele desember. Barna kommer til å få
med seg alt de lager i desember hjem rett før juleferien.
Fagområdet
«Nærmiljø og samfunn»
16.
desember
skal vi dra på en felles bytur til Sandvika. Vi reiser med buss fra barnehagen
til Kadettangen, og derfra utforsker vi byen. Vi skal spise på Egon restaurant,
og deretter gå på kino for å se «Astrid Lindgrens jul».
LITT
OM ARRANGEMENTENE I DESEMBER – følg også med i kalender i MyKid
Adventsstund: Hver mandag kl. 09:30 samles alle i barnehagen til
adventsstund på fellesrommet.
Juletretenning – mandag 1. desember: Vi møtes ved hovedinngangen, synger
julesanger, tenner lys i juletreet og serverer pepperkaker og varm solbærtoddy.
Julebord – tirsdag 2. desember: For barna på Regnbuen og Smørøye
dekker vi langbord i fellesrommet med duk og servietter, og spiser en festlunsj
sammen. Før matserveringen har vi snacks, leker, discodans og fortelling. Vi
oppfordrer dere til at barna pynter seg litt denne dagen.
Teater – torsdag 4. desember: Askeladden friteater kommer til oss
og spiller for alle barna.
Nissegrøt – tirsdag 9. desember: Maxigruppa drar til Sæteren for grøt
og nissekos.
Lucia – fredag 12. desember kl. 15:45: Ta med en hvit skjorte eller stor
T-skjorte som kan brukes utenpå yttertøy, og heng den på barnets plass om
morgenen – vi tar oss av resten. Vi pynter med glitter i håret, og barna får ett
lys (falsk). Foreldre møter bak barnehagen i skogen (markert med lys) kl.
15:45. Toget starter kl. 16:00. Etterpå serverer vi lussekatter og gløgg ved
juletreet. (Merk at parkeringsplassen kan bli full — vi anbefaler å være i god
tid eller la bilen stå.)
Tur til Sandvika – tirsdag 16. desember: Vi drar sammen kl. 09:30 og er
tilbake ca. 14:30.
Nissefest – torsdag 18. desember: Barna kan kle seg som nisser. Vi
samles til felles samling med julesanger, ser et kort juleeventyr og synger
rundt juletreet. Deretter går vi inn og spiser grøt med mandel. Julenissen
kommer også på besøk!
Mandag 23. desember: Siste dag før juleferien. Barnehagen er stengt i romjulen, og
vi har planleggingsdag 2. januar.
HUSK å
skrive i MyKid hvis ditt barn tar ferie tidligere, slik at vi kan planlegge