Meny
Forside
Søråsen 20B 1356 Bekkestua Vis på kart
Telefon: 67 12 55 76 Send oss e-post
Redaktør: Merete Andersen
Desember

Månedsskriv

Måneden som gikk

I november feiret vi barnehagens 35-årsjubileum. Barnehagen var vakkert pyntet, og bursdagsfeiringen startet med ulike leker: “kaste på blink”, danseleken, “plass i båten” og stolleken.

Deretter fikk vi besøk av Anja fra Oslo Reptilpark, som viste oss flere reptiler og fortalte om deres levevaner. Vi hilste på slanger, insekter, to forskjellige gekkoer, svære kakerlakker, en selvlysende skorpion, et tusenbein og en tarantell. Alle som ønsket det, fikk holde og klappe dyrene.

Så samlet vi oss til bursdagslunsj med pølser, og til dessert spiste vi fruktsalat.

I løpet av måneden dro vi også til biblioteket på Bekkestua. Barna liker godt å besøke biblioteket; de blar i bøkene, ber oss lese høyt, og leker sammen. Janet leste høyt for alle barna, og det var tydelig at de setter pris på fortellinger og historier.

Pysjamasdag ble en stor suksess. Barna viste stolt frem pysjamasene og bamsene sine. I samlingen presenterte de bamsene sine og deltok i danseleken. Det var virkelig en feststemning.

Mot slutten av måneden startet vi juleforberedelsene. Juleverkstedene på de ulike gruppene er i gang, og pepperkakebaking er planlagt. Å bake pepperkaker er alltid populært: barna synes det er morsomt å kjevle ut deigen, lage forskjellige former og ser allerede frem til å spise pepperkaker i julekalenderen.

Barna er veldig forventningsfulle og gleder seg til desember og alle juleaktivitetene som venter.

Sosial kompetanse/tema

Tema for samlingene i november var konfliktløsning og selvregulering. På avdelingen har vi hatt særlig fokus på å hjelpe barna til å utvikle selvkontroll i situasjoner som krever det. Selv om det sjelden oppstår alvorlige konflikter, trener vi kontinuerlig på å håndtere uenigheter og konflikter på en konstruktiv måte. Dette er et arbeid vi gjør hele året.

Barna får øve på å løse konflikter selvstendig – noen ganger greier de det alene, andre ganger trår vi voksne til for å støtte dem. Voksne hjelper barna med å se andres perspektiv og veileder dem i å samarbeide og støtte hverandre. Fordi barna ofte oppfatter konfliktsituasjoner ulikt, legger vi vekt på aktiv lytting: vi reflekterer sammen med dem over hva de kan gjøre for å bli venner igjen.

En av de mest tankevekkende kommentarene kom da noen spurte: “Hvordan kan man bli venner igjen?”

Vi har snakket med barna om hvordan det kjennes å være sint, og at sinne kan komme til uttrykk på forskjellige måter: Noen gråter, andre sier stygge ting, noen kan til og med slå. En jente sa: «Det kjennes som om det er en stor klump i magen som presser.» Flere barn lot seg enige i det bildet. Vi diskuterte også praktiske strategier: at man kan prøve å se om noen er sinte, og enten hjelpe dem eller hente en voksen.

Barna har også delt mange historier – morsomme og engasjerende – om hvordan foreldrene deres føler seg, eller hva søsken gjør når de er sinte. (Disse fortellingene holder vi privat her 😊)

Fagområdet «Kunst, kultur og kreativitet»

Vi har tegnet, klippet og limt store deler av måneden, da barna trives veldig godt med formingsaktiviteter. Vi har også startet juleverksted, og barna stråler av glede når vi pakker inn gaver de har laget til dere foreldre.

I tillegg har vi lest mange bøker og lyttet til ulike eventyr, noen som lydbok eller film. Dette fascinerer barna – de synes det er veldig spennende. Nå har vi begynt å utforske julebøker og julehistorier spesielt.

Sang er en stor del av hverdagen vår, og nå synger vi nesten utelukkende julesanger hver dag, noe barna virkelig stortrives med.

Fagområdet «Natur, miljø og teknologi»

Nå som alle bladene har falt fra trærne og det er blitt kaldere ute, har vi snakket mye om hva som skjer i naturen når temperaturen synker. Vi har reflektert sammen med barna over hvorfor det er viktig å hjelpe dyrene når vinteren nærmer seg, spesielt hvis det kommer mye snø. Vi har også diskutert hva som skjer med solen, og hvorfor dagene blir kortere og mørkere.

Barna har undret seg over hvordan temperaturen påvirker jorda, bladene, gresset og bakken. Vi har studert frost og rim på bladene, og barna har kommet med sine egne beskrivelser: Én av barna sa at det “ser ut som prikker”, en annen mente det lignet “sverd som går gjennom bladene”, og en fireåring konkluderte fornøyd med: «Elsa fra Frost har brukt kreftene sine». Dette skapte mange gode refleksjoner.

Videre har vi sett episoder fra «Planetpatruljen» som forklarer hvorfor det er viktig at vi ikke kaster plast eller forsøpler naturen. Vi har også lest en bok kalt «Ekornskogen», der ekorn mister hjemmene sine fordi mennesker feller trær. Barna ble veldig engasjerte, og ett barn sa: «Å nei, nå har ekornene rundt barnehagen mistet hjemmet sitt, fordi mennesker har bygget hus der nede.»

Mat i november – FISK

Denne månedens tema har vært fisk, og vi har tilberedt ørret, havabbor og reker. Barna har utforsket tangens farge, lukt og form. Når det gjelder fiskene, har vi kjent på dem, undersøkt tenner og studert fiskens øyer. Bodil har sløyd fiskene og vist barna innholdet – barna var svært interesserte, og mange ønsket å holde og studere fisken nærmere. Til måltidet spiste vi fisken sammen med potetbåter og grønnsaker. Til dessert laget vi stekte epler med kanel og yoghurt. 😊

I løpet av måneden har vi også bakt mange rundstykker. Barna har vært med og formet rundstykkene og synes det er spennende å kjenne på deigen. Vi hadde en morsom samtale om hvorfor deigen er klissete; jeg spøkte: «Kanskje Bodil har tilsatt lim i deigen?» Eva så på meg og svarte: «Nei, Inga, du tuller – det går ikke.» 😊

Vi har også bakt pepperkaker og diskutert hva deigen inneholder: Vi undret om Bodil om bruker pepper i pepperkakedeigen, eller ikke 😊. Barna gleder seg veldig til å servere pepperkaker på juletretenningen.

Desember

Julestemningen er nå godt i gang – vi baker, lager ting og unner oss mye kos! Det skjer mye i desember, men vi sørger samtidig for at det blir rom for lek og glede. Målet er å skape en varm og hyggelig førjulstid med god stemning. Vi minner også om at det er viktig å følge med på kalenderen i MyKid, slik at dere får med dere alle planlagte aktiviteter.

Sosial kompetanse: «Selvkontroll»

Vi fortsetter arbeidet med konflikthåndtering og å mestre egne følelser når sinne er i ferd med å ta over. Barna skal lære å håndtere aggresjon, og vi vil snakke og øve på hvordan man kan kontrollere egne aggressive og egoistiske impulser. Det å bruke empati, tilgi andre og kunne gi slipp på sinne er ikke enkelt, men gjennom gjentatt trening blir ferdighetene stadig sterkere.

Som voksne vil vi støtte barna i vanskelige situasjoner, og vi hjelper dem å finne alternative måter å handle på. Vi trener også på å vente på tur – for eksempel når vi snakker om kalendergaver eller når konflikter oppstår.

For å unngå et overdrevent fokus på gaver, og for å jevne ut ulikhetene mellom hva barna har, ønsker vi at eventuelle kalendergaver blir igjen hjemme i førjulstiden. Vi vet at mange barn har ulike typer adventskalendere, og vi vil ikke bidra til at det oppstår press rundt gaver hver dag. Derfor har vi besluttet at barna ikke bør ta med seg leker til barnehagen i førjulstiden – verken fra kalenderen eller andre leker. Vi har allerede snakket med barna om dette, slik at de er forberedt.

Når det gjelder tradisjoner: Kun ett barn trekker kalendergaver hver dag. Kun ett barn får gå fremst i Luciatoget, og bare ett barn får mandel i grøten på nissefesten. Gjennom dette jobber vi med hvordan vi kan dekke over misunnelse og heller øve på å glede oss over andres lykke. Vi minner barna på at det ikke handler om urettferdighet – det er bare forskjellig.

Fagområdet: «Kunst, kultur og kreativitet»

Det blir juleverksteder og andre juleaktiviteter hele desember. Barna kommer til å få med seg alt de lager i desember hjem rett før juleferien. 

Fagområdet «Nærmiljø og samfunn»

16. desember  skal vi dra på en felles bytur til Sandvika. Vi reiser med buss fra barnehagen til Kadettangen, og derfra utforsker vi byen. Vi skal spise på Egon restaurant, og deretter gå på kino for å se «Astrid Lindgrens jul».

LITT OM ARRANGEMENTENE I DESEMBER – følg også med i kalender i MyKid

Adventsstund: Hver mandag kl. 09:30 samles alle i barnehagen til adventsstund på fellesrommet.

Juletretenning – mandag 1. desember: Vi møtes ved hovedinngangen, synger julesanger, tenner lys i juletreet og serverer pepperkaker og varm solbærtoddy.

Julebord – tirsdag 2. desember: For barna på Regnbuen og Smørøye dekker vi langbord i fellesrommet med duk og servietter, og spiser en festlunsj sammen. Før matserveringen har vi snacks, leker, discodans og fortelling. Vi oppfordrer dere til at barna pynter seg litt denne dagen.

Teater – torsdag 4. desember: Askeladden friteater kommer til oss og spiller for alle barna.

Nissegrøt – tirsdag 9. desember: Maxigruppa drar til Sæteren for grøt og nissekos.

Lucia – fredag 12. desember kl. 15:45: Ta med en hvit skjorte eller stor T-skjorte som kan brukes utenpå yttertøy, og heng den på barnets plass om morgenen – vi tar oss av resten. Vi pynter med glitter i håret, og barna får ett lys (falsk). Foreldre møter bak barnehagen i skogen (markert med lys) kl. 15:45. Toget starter kl. 16:00. Etterpå serverer vi lussekatter og gløgg ved juletreet. (Merk at parkeringsplassen kan bli full — vi anbefaler å være i god tid eller la bilen stå.)

Tur til Sandvika – tirsdag 16. desember: Vi drar sammen kl. 09:30 og er tilbake ca. 14:30.

Nissefest – torsdag 18. desember: Barna kan kle seg som nisser. Vi samles til felles samling med julesanger, ser et kort juleeventyr og synger rundt juletreet. Deretter går vi inn og spiser grøt med mandel. Julenissen kommer også på besøk!

Mandag 23. desember: Siste dag før juleferien. Barnehagen er stengt i romjulen, og vi har planleggingsdag 2. januar.

HUSK å skrive i MyKid hvis ditt barn tar ferie tidligere, slik at vi kan planlegge