Meny
Forside
Søråsen 20B 1356 Bekkestua Vis på kart
Telefon: 67 12 55 76 Send oss e-post
Redaktør: Merete Andersen
August

Månedsskriv

August

Velkommen til et nytt barnehageår !

I år er vi 16 barn, i alderen 1-3 år, og 4 voksne. Anne (Trollstua - barnehagelærer), Nathalia (Regnbuen), Line (Musehullet) og Charlotte (Smørøyet).

Vår hverdag

Hver dag møtes vi ute rundt kl. 09.30 og er ute til cirka kl. 11. For mange av de nye barna oppleves det som tryggest å være i sandkassen nær en voksen. Etter hvert som tryggheten øker, utforsker de gradvis andre aktiviteter og områder.

Etter uteleken går vi inn på hver vår avdeling for lunsj. De barna som sover, legges til hvile. Rundt kl. 12.30 samles vi igjen. På dette tidspunktet sover mange fortsatt, men vi har med babycall, og barna vekkes og hentes inn på Musehullet etter hvert som de våkner.

Når barna føler seg trygge, vil vi introdusere små grupper for lek på andre avdelinger. Dette gir dem mulighet til å bli kjent med nye miljøer og styrker fellesskapsfølelsen på tvers av avdelingene.

Tilknytning
I august har vi vårt klare hovedmål: å skape trygghet og tilhørighet for barna, både i relasjon til hverandre og til de voksne i småbarngruppen. En følelse av trygghet er helt nødvendig for at barna skal kunne leke, utforske og lære – og dermed trives i barnehagen.

De første ukene fokuserer vi på nærhet og trygghet. Gjennom kos, trøst og en varm atmosfære ved både ute- og inneområdene får barna mulighet til å bli kjent med hverandre og med de voksne. Gradvis utvides tryggheten også til å omfatte andre voksne i gruppa, og barna blir tryggere i samspill med flere omsorgspersoner. Å ha trygge voksne rundt seg gir barna et godt emosjonelt fundament som gjør det mulig å utforske omgivelsene med selvtillit og glede.

Før det andre måltidet samles vi til en liten samlingsstund, som bidrar til felles opplevelser og styrker fellesskapsfølelsen. I august bruker vi lekende sangsamlinger der barna trekker en gjenstand fra en pose og vi synger en sang eller sier et rim til valgt gjenstand. Denne aktiviteten engasjerer barna og gir dem språklige og sosiale erfaringer i trygge og inkluderende rammer.

Når barna har funnet seg mer til rette, tilrettelegger vi for at små grupper får leke på andre avdelinger. Det gir dem anledning til å oppleve nye miljøer, styrke relasjonene og spre trygghet i større sammenhenger.

Ved å investere i relasjonsbygging og trygghet legger vi et solid fundament for trivsel og personlig vekst tidlig i barnehageåret.


 

Lek
Lek er barnets viktigste måte å utforske og lære på. Når barn leker, lærer de om kroppen sin, om språk, om hvordan ting fungerer – og om andre barn og voksne rundt dem.

Vi voksne er med i leken. Vi ser hva barnet synes er gøy, og vi blir med på leken – akkurat på barnets premisser. Vi følger leken og kommenterer, spør og viser nye ideer når barnet er klar for det. Så blir leken både trygg og lærerik. Dette er den beste måten å støtte barnets utvikling på uten å styre for mye.

Fri lek har også stor verdi. Når barnet selv får velge hva det vil gjøre og bestemmer tempo, gir det frihet til å utforske, finne ut og løse problemer på egen hånd. Ofte vil barn skifte mellom ulike leker på kort tid – som å åpne bokser, helle vann, bygge tårn, bøye seg ned eller leke med en ball – og det gir mange små læringsøyeblikk.

Ved å være synlig og tilgjengelig for barnet, selv når vi lar det leke fritt, gir vi trygghet. Når vi snakker med barnet under leken – f.eks. om farger, former eller antall – øker det barnets ordforråd og forståelse av verden – og barna lærer også at de betyr noe for oss.

Slik blir leken en del av hverdagen: barnet får lyst til å utforske videre, opplever mestring og oppsøker nye leker med glede.

Ved å leke sammen med barna og følge deres initiativ, gir vi dem en trygg og morsom læringsarena. Vi balanserer fri lek og voksenstøtte – og lar barna lede, mens vi hjelper når det trengs. Slik får de utvikle motorikk, språk, konsentrasjon og relasjonsevner på en naturlig og trygg måte.

Sosial kompetanse
I barnehagen jobber vi målrettet med å fremme positiv sosial adferd hos barna. Vi ønsker at barna skal lære å bry seg om hverandre – vise omsorg og dele. For de yngste, mellom 1 og 2 år, handler dette i hovedsak om å observere og lære – ved at vi voksne viser hvordan det gjøres.

Som voksne er vi tydelige rollemodeller. Når vi trøster et barn som er lei seg, hjelper et barn som trenger det, eller viser glede når barn deler med hverandre, lærer barna hva omsorg og empati betyr. Vi forklarer enkel hvorfor vi trøster eller deler: «Jeg trøster siden du var lei deg», «Vi deler klossen fordi det er fint å hjelpe». Slik lærer barna gradvis hva det betyr å være hensynsfull sammen med andre.

I august har vi ekstra fokus på positiv sosial atferd – og barna lærer gjennom hverdagssituasjoner og små samlinger. Det handler om å gi barna gode mestringsopplevelser og støtte dem i møter med andre barn.

Vi voksne minner og veileder når situasjoner oppstår: vi hjelper til med å løse uenighet, gir ros når barn deler eller trøster, og støtte når noen ikke vet hva de skal gjøre.

Gjennom hele året vil vi også legge vekt på områder som selvhevdelse – det vil si å våge å be om noe, delta i lek – og selvkontroll – for eksempel å vente på tur eller roe seg ned når det blir uensartet og krevende

Foreldresamarbeid/kontakt
Vi ønsker å ha god kontakt med dere foreldre for å sikre at barna trives i barnehagen. Derfor informerer vi alltid dere som er igjen på avdelingen når vi avslutter dagen før barna blir hentet. På den måten vet dere hva som har skjedd og hvordan dagen har vært.

Den første dagen i hver måned legger vi ut et månedsskriv på barnehagens nettside og i MyKid-appen. Der finner dere en oppsummering av måneden som har vært, og en oversikt over planer og aktiviteter for kommende måned. I appen deler vi også jevnlig bilder og små oppdateringer fra småbarngruppen. Dette bidrar til at dere får et innblikk i barnas hverdag, og føler dere tryggere på hva vi gjør sammen med dem

Informasjon:

Husk: Planleggingsdager torsdag 14. og fredag 15. august - barnehagen er stengt