August
Velkommen
til et nytt barnehageår !
I år er vi 16
barn, i alderen 1-3 år, og 4 voksne. Anne (Trollstua - barnehagelærer),
Nathalia (Regnbuen), Line (Musehullet) og Charlotte (Smørøyet).
Vår hverdag
Hver dag
møtes vi ute rundt kl. 09.30 og er ute til cirka kl. 11. For mange av de nye
barna oppleves det som tryggest å være i sandkassen nær en voksen. Etter hvert
som tryggheten øker, utforsker de gradvis andre aktiviteter og områder.
Etter
uteleken går vi inn på hver vår avdeling for lunsj. De barna som sover, legges
til hvile. Rundt kl. 12.30 samles vi igjen. På dette tidspunktet sover mange
fortsatt, men vi har med babycall, og barna vekkes og hentes inn på Musehullet
etter hvert som de våkner.
Når barna
føler seg trygge, vil vi introdusere små grupper for lek på andre avdelinger.
Dette gir dem mulighet til å bli kjent med nye miljøer og styrker
fellesskapsfølelsen på tvers av avdelingene.
Tilknytning
I august har vi vårt klare
hovedmål: å skape trygghet og tilhørighet for barna, både i relasjon til
hverandre og til de voksne i småbarngruppen. En følelse av trygghet er helt
nødvendig for at barna skal kunne leke, utforske og lære – og dermed trives i
barnehagen.
De første
ukene fokuserer vi på nærhet og trygghet. Gjennom kos, trøst og en varm
atmosfære ved både ute- og inneområdene får barna mulighet til å bli kjent med
hverandre og med de voksne. Gradvis utvides tryggheten også til å omfatte andre
voksne i gruppa, og barna blir tryggere i samspill med flere omsorgspersoner. Å
ha trygge voksne rundt seg gir barna et godt emosjonelt fundament som gjør det
mulig å utforske omgivelsene med selvtillit og glede.
Før det
andre måltidet samles vi til en liten samlingsstund, som bidrar til felles
opplevelser og styrker fellesskapsfølelsen. I august bruker vi lekende
sangsamlinger der barna trekker en gjenstand fra en pose og vi synger en sang
eller sier et rim til valgt gjenstand. Denne aktiviteten engasjerer barna og
gir dem språklige og sosiale erfaringer i trygge og inkluderende rammer.
Når barna
har funnet seg mer til rette, tilrettelegger vi for at små grupper får leke på
andre avdelinger. Det gir dem anledning til å oppleve nye miljøer, styrke
relasjonene og spre trygghet i større sammenhenger.
Ved å
investere i relasjonsbygging og trygghet legger vi et solid fundament for
trivsel og personlig vekst tidlig i barnehageåret.
Lek
Lek er barnets viktigste måte å
utforske og lære på. Når barn leker, lærer de om kroppen sin, om språk, om
hvordan ting fungerer – og om andre barn og voksne rundt dem.
Vi voksne er
med i leken. Vi ser hva barnet synes er gøy, og vi blir med på leken – akkurat
på barnets premisser. Vi følger leken og kommenterer, spør og viser nye ideer
når barnet er klar for det. Så blir leken både trygg og lærerik. Dette er den
beste måten å støtte barnets utvikling på uten å styre for mye.
Fri lek har
også stor verdi. Når barnet selv får velge hva det vil gjøre og bestemmer
tempo, gir det frihet til å utforske, finne ut og løse problemer på egen hånd.
Ofte vil barn skifte mellom ulike leker på kort tid – som å åpne bokser, helle
vann, bygge tårn, bøye seg ned eller leke med en ball – og det gir mange små
læringsøyeblikk.
Ved å være
synlig og tilgjengelig for barnet, selv når vi lar det leke fritt, gir vi
trygghet. Når vi snakker med barnet under leken – f.eks. om farger, former
eller antall – øker det barnets ordforråd og forståelse av verden – og barna
lærer også at de betyr noe for oss.
Slik blir
leken en del av hverdagen: barnet får lyst til å utforske videre, opplever
mestring og oppsøker nye leker med glede.
Ved å leke
sammen med barna og følge deres initiativ, gir vi dem en trygg og morsom
læringsarena. Vi balanserer fri lek og voksenstøtte – og lar barna lede, mens
vi hjelper når det trengs. Slik får de utvikle motorikk, språk, konsentrasjon
og relasjonsevner på en naturlig og trygg måte.
Sosial
kompetanse
I barnehagen jobber vi
målrettet med å fremme positiv sosial adferd hos barna. Vi ønsker at barna skal
lære å bry seg om hverandre – vise omsorg og dele. For de yngste, mellom 1 og 2
år, handler dette i hovedsak om å observere og lære – ved at vi voksne viser
hvordan det gjøres.
Som voksne
er vi tydelige rollemodeller. Når vi trøster et barn som er lei seg, hjelper et
barn som trenger det, eller viser glede når barn deler med hverandre, lærer
barna hva omsorg og empati betyr. Vi forklarer enkel hvorfor vi trøster eller
deler: «Jeg trøster siden du var lei deg», «Vi deler klossen fordi det er fint
å hjelpe». Slik lærer barna gradvis hva det betyr å være hensynsfull sammen med
andre.
I august har
vi ekstra fokus på positiv sosial atferd – og barna lærer gjennom hverdagssituasjoner
og små samlinger. Det handler om å gi barna gode mestringsopplevelser og støtte
dem i møter med andre barn.
Vi voksne
minner og veileder når situasjoner oppstår: vi hjelper til med å løse uenighet,
gir ros når barn deler eller trøster, og støtte når noen ikke vet hva de skal
gjøre.
Gjennom hele
året vil vi også legge vekt på områder som selvhevdelse – det vil si å våge å
be om noe, delta i lek – og selvkontroll – for eksempel å vente på tur eller
roe seg ned når det blir uensartet og krevende
Foreldresamarbeid/kontakt
Vi ønsker å ha god kontakt med dere foreldre for å sikre at barna trives i
barnehagen. Derfor informerer vi alltid dere som er igjen på avdelingen når vi
avslutter dagen før barna blir hentet. På den måten vet dere hva som har skjedd
og hvordan dagen har vært.
Den første
dagen i hver måned legger vi ut et månedsskriv på barnehagens nettside og i
MyKid-appen. Der finner dere en oppsummering av måneden som har vært, og en
oversikt over planer og aktiviteter for kommende måned. I appen deler vi også
jevnlig bilder og små oppdateringer fra småbarngruppen. Dette bidrar til at
dere får et innblikk i barnas hverdag, og føler dere tryggere på hva vi gjør
sammen med dem
Informasjon:
Husk: Planleggingsdager torsdag 14.
og fredag 15. august - barnehagen er stengt.