Måneden
som gikk!
Våren har kommet, og flere dager med
frostfri bakke har gjort at det går an å grave i sandkassa igjen, huske, klatre
i klatrestativet og ikke minst sykle! Barna koser seg ute, og vi har derfor også vært
ute flere ettermiddager. Vi prøver å finne en balansen mellom aktivitet og
hvile, man kan lette glemme å roe ned når det er vår, det er så mye man ønsker å gjøre.
Sosial
kompetanse
Område vi har hatt spesielt fokus på i
mars var positive sosiale handlinger.
Vi ser i barnegruppa vår at barna
ofte lærer hverandre ting, de vil gjerne vise hva de kan til andre, og noen
kommenterer andres positive handlinger. Vi øver på å si hyggelige ting til
andre, og når vi ser noen klarer noe de øver seg på! Når noen trenger hjelp er
andre veldig raske med å tilby, det er noen ganger vi må be de om å vente med å
hjelpe fordi barnet selv også skal øve seg litt på den aktuelle utfordringen,
før de evt. får hjelp.
Vi har hatt en temasamling om det å
tørre å prøve nye ting, og glede seg over egen og andres mestring. Vi utfordrer
barna, til å prøve selv om de synes det er vanskelig eller litt flaut at de
ikke kan det de prøver på.
Et barn var litt lei seg fordi han
ikke klarte å ta i fart selv på huska. Han ble flau og ville ikke innrømme at
han ikke klarte det. Da oppmuntret den voksne og snakket om at det er jo lurt å
øve nå, så slipper du å bli enda eldre og ikke kunne det fordi du ikke har turt
å øve på det før. Barnet begynte å prøve, med litt veiledning i hvordan vekta
må overføres, samtidig som en av vennene viste på huska ved siden av hvordan
han gjorde det. Gutten klarte bedre og bedre, og ble gladere og gladere😉
Da vi hoppet tau, hjalp barna hverandre
å vise hvordan de kunne hoppe. Noen hoppet ett og ett hopp, noen brukte
mellomhopp. Hva var best? Hvorfor?
Fagområdet
Antall, rom og form (og realfag)
I løpet av dagen møter barna mange naturlige situasjoner der telling,
måling og kategorisering inngår.
Vi har spilt noe spill. Blant
annet: Regnespill, Uno og Lille larven aldrimett. Spillene handler blant annet om
telling, plassering, følge reglene og turtaking.
Vi har ulike leker med ulik
form, og snakker om dette i lek eller styrte aktiviteter som samling. Hva rundt
oss ser vi som er rektangel? Kvadrat? Sirkel? Oval? Barna er kjappe med å finne
mange gjenstander. Bare spør de ut hjemme….
Vi har hoppet slengtau. Barna
synes det var stas, og vi kommer til å gjøre mer av det framover. Det faller
seg alltid naturlig å telle hvor mange hopp man klarer. Noen ønsker alltid å
klare flest, men vi jobbet for å vri fokus til at de skulle konkurrere mot seg
selv. Klarte de 3 hopp første gang, er målet å klare flere neste gang, kanskje
bare ett eller to hopp mer, men ikke bli lei seg eller sur fordi andre klarer
mer. Til slutt jublet de over hverandre, og at de klarte å «slå» sin egen
rekord. Det varierte stort, 57, 23, 18, 13, 10, 8, 5, 3 og 1. Vi gleder oss til
mer hopping.
Nærmiljø og samfunn
I
gruppetiden har barna vært på ulike turer i nærmiljøet, og vi har vært i skogen
ved barnehagen. Krokusene soler seg, snøen er borte og sanda kan graves i, nå
brukes endelig også huskene, og klatrestativet. Jakker og dresser ligger strødd
utover dagen.
Småkryp
rører på seg under steiner, og vi har funnet hestehov og snakket om våren. At
det er lysere dager, ikke så mørkt ute, og mange husker Linerla som vi snakket
mye om i fjor. Nå venter vi igjen på at den skal komme tilbake fra Afrika. Vi
skal holde utkikk etter den, og den vippende stjerten. Vi har undret oss over,
tenk hvor langt den har flydd med vingene sine, mens vi går bare inn i et fly…
Medvirkning
Barna medvirker på veldig
mye i løpet av dagen. Det er ofte de som kommer med forslag om hva de vil leke
og hva vi skal finne på. Vi lar de også selv få gjøre ting, hjelper de til selv
å finne ut av ting, hvordan noe kan gjøres, ved at vi spør de: Hva tror du?
Hvordan kan du gjøre det tror du?
Kosthold
Vi skulle
ha mat på bål i mars. Det gikk fort til april, så det blir førstkommende
fredag. Da skal vi ha fisk og grønnsaker på bål, i det fine vårværet.
APRIL
Sosial kompetanse. Positiv sosial
atferd og kvalitet på tilbakemeldinger.
I april
fortsetter vi fokus på positiv sosial atferd hvor hensikten er at barna skal
føle glede ved egen og andres mestring.
Barna skal
føle glede ved egen og andres mestring. Når barna føler glede ved egen og
andres mestring, styrkes deres selvfølelse, empati og samhold. De voksne skal
anerkjenne innsats, resultater og oppmuntre bara til å støtte hverandres
suksess.
De voksne
skal gi støtte som hjelper barnet å mestre oppgaver, gradvis redusere hjelpen,
og la barnet utvikle selvstendighet. Voksne skal ha engasjerte samtaler med
barna der de stiller åpne spørsmål, lytter aktivt og bygger videre på barnets
tanker og ideer.
Fagområdene
I mars og
april jobber vi med fagområdet antall,
rom og form. Vi fortsetter med å spille terningspill og telle en-til-en.
Vi har om vekt og egenskaper, hvilke materiale
synker og hva flyter.
Natur, miljø og teknologi
Vi ser på
forandringer i naturen, følger med på fugler, blomster og småkryp. Vi skal også
plante noe, og følge med på prosessen med vanne, spire og solas betydning.
Tips til
hjemmet:
*La barna være med å dekke på
til middag, riktig antall tallerkner og kopper, ta ut av oppvaskmaskinen,
sortere bestikk, kopper, tallerkener eller vaskemaskinen, sortere sokker,
bukser, gensere, o.l.
*Spill spill sammen og telle
en- til- en.
Kosthold
I april
skal vi ha sunn mat på bål. Vi skal også ha tema egg i forbindelse med påske.
Påskefrokost
blir det fredag 11.april klokka 8-9. Da kan dere spise rundstykker og ta
frokosten med barnet deres i barnehagen. Dere trenger ikke være i bhg 8.00, det
er helt ok å komme 8.30 også. Men fra kokka 9.00 må vi be dere om å gå, da vi
har flere planer utover dagen.
Informasjon:
* Utviklingssamtaler. Jeg har startet opp med samtaler, og regner med tiden passer hvis jeg ikke hører noe😉
* Fredag 11.april er frist for å sette opp ferieukene til barna (se eget nyhetsbrev fra Merete)
* Det er utedugnad i barnehagen onsdag 23 og torsdag 24 april. Denne varer fra kl.16-20. Dere jobber de antall timer dere har igjen (alle skal ha 10 i løpet av året), flere stiller med begge foreldre og barna er velkommen med. Det blir servert suppe fra klokka 16.00 til de som skal på dugnaden. Det blir hengt opp påmelding og oppgaver på døra inn til avdelingen etter hvert.