Månedsskriv for februar 2024
Litt om januar
Vi takker for at dere
tok dere tid til å svare på brukerundersøkelsen. Det ble et bra resultat, tusen
takk for det. Vi vil bruke personalmøter og avdelingsmøter til å gå igjennom
undersøkelsen og finne to punkter vi kan jobbe med for å forbedre. Vi vil også
finne to punkter vi vil jobbe med for å bevare.
Sosial kompetanse/tema
Temasamlingen handlet om hvordan en kan komme med i lek og at det kan være fint
og først se litt hva som skjer og så komme med forslag til hva en kan bidra med
i leken. Vi har hatt fokus på at en ikke trenger å spørre om å få være med på
en lek, men å lære seg å se om det passer at en kommer inn i leken og i så fall
hva det er lurt å bidra med.
Vi har også jobbet med å skjerme lek. Det vil si at vi voksne ser at det er en
god lek som vil forstyrres om det kommer med en eller flere til. Da vil vi
snakke med det eller de barna som vil inn i leken om at nå passer det ikke med
flere barn i den leken, men at vi kan finne på noe annet sammen og finne noen
flere barn som kan være med på den leken. Da har vi noen ganger tatt med oss en
liten gruppe barn på en annen avdeling og lekt der. Det har fungert bra.
Noen av de dagene det var så kaldt at småbarna måtte være inne, så var
Småbarnsgruppa på Musehullet og da måtte barna gå rundt på de andre
avdelingene. Da fant de ofte noen nye barn å leke med. Nå er det flere barn som
velger å gå på andre avdelinger av seg selv.
Fagområdet – Kommunikasjon, språk og
tekst
Barna har valgt seg
hvert sitt vers. Nå holder vi på å lære oss versene. Noen barn har lært seg
sitt vers og noen barn kan flere vers. I samlingsstundene har vi også fortalt,
lest og dramatisert eventyr og fortellinger for barna. Vi har også brukt
konkreter til å rime med. Da har vi lekt Kims lek og det synes barna er
morsomt. Barna har laget forbokstaven sin. De fleste klippet den ut selv og så
fikk de velge pynt til å lime på.
Vi har spilt en del spill og det liker barna godt. Noen av spillene er med
terning og da øver vi på å telle og se hvor mange plasser vi skal gå på
brettet. Vi spiller også ulike lottospill og da gjør vi det sånn at barna må
beskrive det de ser på kortet de trekker uten å vise frem bildet. Flere er
blitt gode på å beskrive det de ser på bildet.
Fagområdet Natur, miljø og teknikk
Barna har fått
erfaringer med hva de kan gjøre når det er fin snø til å ake og gå på ski. De
har også fått erfare hva som skjer når snøen blir tråkket ned, smelter litt og
blir hard. Da blir det glatt og det er lett å falle og det er hardt.
Det har også vært mange kalde dager. Noen dager har det vært en kort utetid,
men barn vært aktive og kost seg med snøen. Barna har da fått erfare at det er
lurt å kle på seg masse og være i bevegelse.
En dag så vi tre rådyr på fotballbanen da vi hadde hvilestund. Vi stod i
vinduet og så på dem. De gikk etter hvert på stien rett utenfor Musehullet, før
de ble borte.
Flere av barna ville lage snøhule, så en fredag samlet vi snø til en stor haug,
men den snøen var for løs til å grave i med en gang. Så vi måtte la haugen stå
til mandag, men den helgen kom det regn og da ble haugen veldig hard. Vi fikk
gravd ut en liten hule med plass til to. Haugen og den lille hulen ble mye
brukt til lek og aktiviteter.
Mange av barna har vevet denne måneden. Barna konsentrer seg om ta nålen med
garnet over og under renningstrådene. Noen sitter lenge, mens andre bare tar
noen runder av gangen. De finner frem garnfargene de selv vil ha. Flere vil ha
to farger om gangen og bytte ofte, mens andre vever lenger med samme farge og
bytter sjeldnere. Det er en hyggelig stemning rundt bordet og mye prating. Avdelingene bytter på å ha vever og perler en måned av gangen. Da blir det en
måned uten vev og perler. Så i mars skal vi ha perlene. Vi opplever at det er
fint å bytte på disse materialene. Det blir en positiv glød for å perle eller
veve når det kommer inn igjen på avdelingen.
De fleste barna fikk være med på å laminere verset sitt. Det var spennende når verset ble lagt inn i lamineringsarket og de fikk være med å holde på arket når det gikk igjennom lamineringsmaskinen. Lamineringsarket gikk fra å være mykt til å bli stift. Og så var det varmt når det kom ut av maskinen.
Litt om februar
Sosial kompetanse/tema
Temasamlingen i februar vil handle om selvhevdelse og at barna skal lære seg
ulike måter å be om hjelp på og å be om hjelp på en passende måte. Barna skal
også lære seg å akseptere hjelp.
Fagområdet – Kommunikasjon, språk og
tekst
Vi fortsetter med å rime,
lese og dramatisere bøker og eventyr og å spille spill. Versene til barn
fortsetter vi å lese og å lære oss utenat.
Fagområdet Natur, miljø og teknikk
Vi har laget ny
plakat med bilder av de fuglene vi stort sett ser på fuglemateren. Nå skal vi
følge med på hvilke fugler som kommer og spiser, og sette en strek ved den fuglen
vi ser. Etter hvert ser vi hvilke fugler som har vært der mest.
I februar vil vi snakke om papir og hvor papir kommer fra. Vi vil også ha fokus
på å bruke mindre papir. Da vil vi snakke om at en må bruke hele arket når en
skal tegne og ikke bare tegne litt på hvert ark.
Fagområdet Nærmiljø og samfunn
Mandag 6 februar er det Samefolkets dag. Det vil bli en fellessamling med litt
fakta og bilder om den samiske kulturen.
Kosthold i Søråsen barnehage
Vi lager suppen, som vi skulle ha laget i januar, fredag 2 februar. Barna er med på prosessen med å dele og skjære opp grønnsakene vi skal bruke.
Diverse
Torsdag 8 februar kommer
Bakary, fra Senegal, med sin trommeforestilling. Han snakker om og spiller på
trommen sin. Han har også med seg mange små trommer og rytmeinstrumenter. Barna
får komme frem i grupper og spille på trommer. Alle får spille og danse med
rytmeinstrumentene.
Kl. 9.30 er forestillingen tilrettelagt for Småbarnsgruppa.
Kl. 10.00 er det de store barna sin tur.
Karneval fredag 9 februar. Barna kan kle seg ut som hva de vil. Men
vi ber om at barna ikke har heldekkende masker, for da er det noen som blir
redde. Selvfølgelig er det greit å komme som man er hvis noen ikke vil kle seg
ut. Det blir catwalk, dans og pølser til alle barna og bolle med krem til 3
maten.
Litt informasjon
Ella vil fra 5 februar
jobbe på Regnbuen, før hun i løpet av mars slutter i barnehagen, for å reise ut
i verden.