MÅNEDEN SOM GIKK!
Vi fikk en smakebit av vinter de siste
dagene, noe som alltid er stas. Men også nytt for mange, noen husker ikke så
mye fra vinteren i fjor, og synes det er kaldt og guffent ute. Vi må venne oss
til vått og skiftende vær og klær framover:) Sesongens første snømann fikk vi hvert fall lagd i dag!
Barnehagens bursdag hadde vi i går, da
hadde vi ulike leker på de forskjellige avdelingene. Det var danseleken, kaste
på blink, stolleken og sette hale på ulven. Barna var superflinke til å tåle og
tape og vinne, delta og være positive i aktivitetene. De oppmuntret hverandre
og heiet:) Vi så på
teater om Askeladden og trollet med en ny vri, og det passet bra, for barna på
Smørøyet har lekt mye Bukken bruse i ulike varianter de siste ukene.
Sosial kompetanse
Vi har hatt fokus på ulike følelser
også i oktober. Vi har snakket om det å være redd, og om hvordan man kan bli mindre redd. At man kan
øve seg litt på å møte det skumle. Barna
fortalte om ting de er redde for, noen er redd for skumle drømmer, noen for
hunder, andre snakket om mammaer som var redd for edderkopper:) Hva kunne
man gjøre for å bli mindre redd? Jo, da kunne man gå til mamma eller pappa, eller
kanskje man klarte å sovne igjen når man tenkte at drømmen ikke var ekte. Etter
teateret som var på besøk på barnehagens bursdag, var det noen som ble redd for
trollet, og noen også for Askeladden. Da snakket vi om hva de gjorde for å bli
mindre redd. Noen gikk til en voksen, en tittet rundt seg å så at andre lo, da
tenkte hun at det ikke var så farlig, det var jo bare en fortelling (teater),
ikke ekte.
Noen liker ikke å kle seg ut, og Halloween
har vært et tema de siste dagene. Det kan være utfordrende for noen, men er
likevel noe barna må få erfaringer med og lære seg forskjell på hva som er ekte
og hva som er fantasi/lek. På fredag blir det skummelfest i barnehagen, da får
kanskje noen kjent på redselen igjen? … og klare å håndtere den!
Temasamlingene kan være en inngang til
å snakke videre om ulike tema, de to siste samlingene handlet om ulike
følelser. En med hønene til Pettersen som var redde, og en om frustrasjon og
konfliktløsning. Les referat fra temasamlingene, som legges ut etter hvert som
de er klare.
Kropp, bevegelse, mat og helse.
Sansene våre har vi brukt i ulike aktiviteter. En
dag smakte barna på forskjellige matvarer, luktet på ting, lyttet til lyder og
kjente på ting oppi poser uten å se. Mange festlige grimaser når de smakte på
lime, eller når de prøvde å smake på noe de egentlig ikke liker. Lukte, lytte
og kjenne på ting var alle komfortable med. Vi har sunget «Jeg har to øyne», «Tommelfinger»
og «Hode skulder kne og tå» m.f. sanger barna kan ganske godt nå.
Når vi tegner snakker vi om detaljer om det vi
tegner. Og mange har blitt opptatt av hvordan kroppen er inni, vi har sett på
filmklipp om blodet vårt, og sett i bøker om hvordan vi ser ut inni. Hjertet er
spennende «og hjerte i kroppen ligner jo ikke på et hjerte». Øyne, nese, hjernen,
tarmer, muskler og skjelett er fascinerende, spesielt 4 og 5 åringene har vært
interessert i dette temaet.
Nærmiljø og Samfunn, Natur, miljø og
teknologi.
Vi hadde en
fin markering av FN dagen, med høstutstilling og salg av «kunst». Vi opplevde fint
engasjement fra barna:) De ble
nysgjerrige og opptatt av livet i Malawi. Tusen takk for alle bidrag til
innsamlingen vår.
Det var fint
å sitte sammen barna da vi laget kunst. De var konsentrerte og fulgte
instruksjoner. Det er gøy å se hva barna får til bare ved litt veiledning. Vi
synes bildene ble veldig fine:)
Barns medvirkning.
Vi påvirker og
medvirker på hverandre hele tiden. Hvert enkelt barn setter sitt preg på
gruppa. Vi lytter til barna og møter de med anerkjennelse. Vi hjelper de både
til å være selvstendige, men like mye til å finne positive og konstruktive
forslag til det beste for gruppa. Alle skal ha det bra.
Må bare nevne Johanne sitt utsagn en dag, «Man må nyte livet mens man
er barn!!! … for når man er voksen… da må man bare ….tåle det!» Noe å reflekter litt over? :)
NOVEMBER
Sosial kompetanse/temaarbeide.
Barna er i konflikter av ulik grad
hver dag. Vanlige konflikter kan være uenighet om hvordan leken skal være, hvem
som skal være hvilken rolle i leken, hvem som har rett o.l. Helt naturlige
konflikter hvor vi kan hjelpe med konfliktløsningsmodellen.
Vi har spesielt fokus på selvkontroll
i november.
Vi øver på å kompromisse i
konfliktsituasjoner, og å frembringe gode og kreative løsninger i samarbeid.
Vi bruker en 5-trinns
konfliktløsningsmodell, ved hjelp av følgende punkter kan vi sammen komme til
en løsning som begge parter er fornøyd med:
· 1) Klargjøring av konflikten. Hva skjedde? (alle parter må komme med
sin opplevelse av konflikten)
· 2) Forslag til løsninger. Hva synes du/dere vi skal gjøre? (fra alle
parter)
· 3) Vurdere løsningsforslagene. Hvordan liker barna de forskjellige
forslagene?
· 4) Valg av løsning, hva synes barna er best?
· 5) Evaluering, ble alle fornøyd?
Temasamlingen vi hadde i dag handlet
om dette, og er et godt utgangspunkt for videre samtaler med barna, når de
kommer i konflikter selv.
En del av dette berører også de
involvertes følelser, som vi hjelper de å kjenne på og komme seg videre med.
Kunst, kultur og kreativitet.
I november og desember har vi kunst,
kultur og kreativitet som fagområde.
Vi vil at barna får varierte
opplevelser og erfaringer rundt formingsaktiviteter. Øve seg på å klippe og
forme/lage noe. Tegne og male på ulike materialer. Være med på dans og
musikkaktiviteter.
Vi starter snart å øve på julesangene
og gjør oss klar for julemåneden. Sanger vi vil øve mye på er: «Vi tenner våre
lykter» «Luciasangen» og «På låven sitter nissen»
Vi starter allerede opp i slutten av
november med ulike juleforberedelser.
Natur, miljø og teknologi.
Vi vil snakke om årstiden. Hva skjer
med vannet når det blir kaldt? Vi vil lage isskulpturer hvis det blir kaldt nok
ute.
Barna får erfare temperaturendringer
og hva de må ha på seg for å holde seg varme.
Kosthold.
Rundstykker, grønnsaker, frukt,
smoothie og korn fortsetter som tidligere måned. I tillegg skal vi ha
fiskemiddag, da handler vi inn en hel fisk og skal studere den godt før vi
spiser den.
Jul
I Søråsen har vi mange etablerte
tradisjoner i julemåneden. Vi har en egen juleplan for disse ukene.
Juletretenning. Den første aktiviteten dere
foreldre er en del av, er tenning av julegran fredag 1. desember. Dette er en
kort sammenkomst med foreldre, barn og personal. Det er frivillig å være med.
Det begynner klokken 8.00 utenfor barnehagen, og varer i ca. 15 minutter
med sang og servering av pepperkaker/toddy. Hvis noen må levere barna før 8.00
er personalet sammen med disse barna under juletretenningen.
Lucia er på ettermiddagen 13.desember, vi
inviterer som vanlig foreldre til å se på luciatog ute i skogen ved barnehagen,
kl. !5.30.
Alle andre aktiviteter i desember er «bare»
for barna. Vi har mye på kalenderen, blant annet baking av pepperkaker og
lussekatter, juleverksted, teater, lucia, nissefest, julebord for barna, bytur
og julekalender. Kalenderen kommer snart så dere får se eksakte dager for de
ulike aktivitetene, følg med i mykid.