Forside
JUNI

Månedsskriv

Måneden som gikk

I mai feiret vi to bursdager, Olivia fylte 5 år og Inga fylte 4 år. Det er alltid stas med bursdager. Vi sier en gang til Hipp hipp hurra for jentene!!!

Denne måneden har vi lekt mye ute i sandkassen, med sykler, i klatrestativet, på huskene, på jakt etter småkryp og mye mer.

Det har blitt populært blant barna å bygge forskjellige konstruksjoner og bygninger av myke klosser. Vi voksne er fascinerte over barnas fantasi og eksperimentering med klosser.

Sosial kompetanse

Vi har hatt siste temasamling, som ble avsluttet med at ulven ikke lenger er redd for Krøsus og har gode venner i Lille Hopp og Bamse. Mens Krøsus Sork lover å slutte å stjele og blir invitert på fest med alle barna. Det ble leker, grilling og is.

Temaet denne måneden har vært etiske dilemmaer. I hverdagen møter barna mange forskjellige dilemmaer; Hjelpe hverandre, gi lekene fra seg, la andre bestemme i leken og si stopp. Vi ser at barna øver og prøver å lese de små dilemmaene selv eller hente hjelp.

Inga prøver å ta på seg joggesko, det er vanskelig. Hun sier at hun klarer ikke selv, kan noen hjelpe meg? Elise satt på benken ved siden av henne, hun spretter opp og sier: Jeg kan hjelpe deg Inga!

Fagområdet – Etikk, religion, filosofi

Denne måneden jobbet vi mye med åpne spørsmål for å kunne øve barna i å tenke, filosofere og resonnere. Vi øvde på å finne svar på det vi lurer på, som for eksempel: et barn spør: Hvorfor vokser gress og blomster? Jeg spør: Hva tror du, tenk godt, hva er det som gjør at alt vokser om våren og sommeren? Barnet tenker seg litt om, og sier: Det er sol som varmer og vann gjør at alt vokser😊.

Det kommer mange undrende og filosofiske samtaler etter at man har lest en bok eller hørt på en historie. I leken kan man høre en del filosofiske og morsomme samtaler.

I samlinger har vi undret oss over årstider, spesielt vår og sommer. Vi har eksperimentert med non stop, lys i mørke og øvd på sanger til sommerfesten.

Vi har spilt en del forskjellige spill, noe som stimulerer tenkning, matteferdigheter og strategier.

Fagområdet – Natur, miljø og teknologi

Vi har fulgt med på fuglene i fuglekassen. Barna var/er veldig engasjerte, og vi telte egg, vi fant ut at det lå 9 egg i fuglekassen. Det var flere barn som var fascinerte over at «mamma» sitter på eggene og «pappa» henter mat til henne. Men plutselig etter en lang helg klekket fuglene ut, og det er oppslukende å se hvordan «mamma» henter mat til fuglene.

Mat i mai

Vi har spist ferske rundstykker, drukket smoothie, laget blekksprut av pølser og har hatt forskjellig frukt hverdag.

Sosial kompetanse - Fagområdet – Etikk, religion og filosofi

Vi fortsetter å ta opp ulike etiske dilemmaer for at barna skal øve på å tenke og handle mest mulig etter gode verdier. Barna skal øve seg på å se ulike perspektiver, at andre kan ha andre tanker og ideer enn en selv. Vi hjelper barna til å finne gode løsninger i uenigheter.

Vi skal undre sammen med barna over dilemmaer.

Fagområdet -Natur, miljø og teknikk

Vi skal følge med på det som skjer i plantekassene og vi må huske å vanne også.

Det skjer mye i fuglekassen, så vi kommer til å fortsette å følge med.

Vi skal ha en tur til bondegård og der er det mye å lære og følge med.

Maxi på Vangen leirskole 05.06.23-07.06.23

Sommerfest for barn og foreldre mandag 12.06.23 kl.15:30-17:00.  Maxi-barna kommer marsjerende inn når festen starter. De får overrekt et diplom og synger et par sanger. Så kommer alle barna frem og lager et stort kor. Etterpå spiser dere medbrakt niste.

Felles sommertur til Hauger gård 14.06.23 kl.10:00-14:00.  Vi blir hentet med buss i barnehagen og kjørt til Hauger gård i Heggedal. Ta med sekk, mat, drikke og ta på klær etter vær!

Fra uke 27 er det sommeravvikling. Det vil si at flere barn og personal starter ferie, og at avdelinger blir slått sammen. Informasjon om dette får de aktuelle barn, og foreldre, etter hvert. Vi har helt stengt i uke 29 og 30.

Vurdering av dette halvåret kommer i midten av juni.