Meny
Forside
Søråsen 20B 1356 Bekkestua Vis på kart
Telefon: 67 12 55 76 Send oss e-post
Redaktør: Merete Andersen
MAI

Månedsskriv

Mai

Måneden som gikk

Tusen takk til alle som deltok på utedugnaden! En kjempeinnsats ble gjort og nå er det flotte uteområdet som er raket, feiet og spylt og perfekt til sykling og lek for barna deres.

Tusen takk til alle dere foreldre for utviklingssamtaler, for gode tilbakemeldinger og godt samarbeid.

I april feiret vi tre bursdager. Hugo fylte 6 år, Olav ble 4 år og Josefine 2 år. Vi sier en gang til Hipp hipp Hurra!!!

Sosial kompetanse – Positiv sosial atferd

Vi opplever en gjeng som er veldig hjelpsomme og som er veldig positive til å prøve nye ting. Prøve å klare selv, prøve å male med nye metoder, prøve å samarbeide for å finne svar, prøve å smake på nye smaker og prøve å hjelpe andre. Vi hører ofte «jeg vil også», «jeg kan hjelpe», «jeg klarer selv» eller «jeg vil prøve selv». Mye mindre «jeg klarer ikke» eller «jeg vil ikke prøve». Det er en gjeng som heier på hverandre og vil hverandre vel.

Det sitter to Maxi-gutter og regner på Mikke Mus Pc-en. Den ene prøver å telle på fingrene, men det er vanskelig å finne riktig svar, fordi at det «mangler fingre». Den andre gutten ser at hans venn trenger hjelp: «Vi kan samarbeide og telle sammen, vi kan bruke både dine og mine fingre.»

Fagområdet – Antall, rom og form

Vi har hatt fokus på begreper, former når vi har lekt med puter på puterommet, når vi har lekt med duplo og store klosser. Vi har øvd i matematikk og snakket mye om antall og form, da vi laget mat av pølser og spaghetti. En pølse måtte deles i fire biter, Hvordan? Hvor mange biter får man når man deler pølsa på midten? Hva med spaghetti, hvor mange ben har en edderkopp?

På puterommet bygget barna pokemon hus. En av dem sa: «Se vi har bygget pokemon hus og vi har trekanter på taket og rundt vindu, huset er firkantet.»

Léon og Edvard har bygget helt symmetrisk av puter, og kan navnet på alle formene; Trekant, kube, sylinder, kvadratisk, bue, rektangel. «Hvordan har dere fått til å bygge dette flotte byggverket?!» lurte Ida, etter at Merete hadde skrytt av deres evner til å konstruere. Léon trakk på skuldrene, og svarte «Vi bare gjorde vårt beste». «Det er et slott! Med hule inni.» forklarte Edvard.

Fagområdet – Natur, miljø, teknologi

Endelig og forhåpentligvis er snøen borte. I samlingsstunder snakket vi mye om vårtegn og det ga ingen mening da snøen plutselig lå som et tjukt teppe på vårblomstene og i sandkassen. Vi ble enige, selv om det er snø ute, er det vår, fordi vi kunne høre fugler «synge» i skogen og vi så at snøen smeltet raskt og det betyr at det er varmere i luften.

En av barna sa: «Selv om det er snø ute vi trenger ikke å bruke vinterdress og ull, det er nok med regntøy og fleecegenser.»

Vi har sådd forskjellige frø som vi skal plante ut i bedet når de vokser seg til. Så prosessen begynte vi med å kjenne på jorda, hvordan kjennes det, myk, hard, fuktig eller tørr? Det var mange forskjellige meninger, men den felles avgjørelsen var at jorda er myk og litt våt. Alle som ville fikk putte jord i en liten potte og putte nedi frø. Reddiker, sukkererter, grønn og rød basilikum, solsikker, gulrot, potet og rødbeter ble sådd. Barna har lært at et frø trenger både vann og sol for å vokse.

Fagområdet – Nærmiljø og samfunn

Denne måneden har vi vært på to bursdagsturer og tur til biblioteket. Barna har blitt veldig gode på å følge trafikkregler og hjelpe hverandre på tur. Det er alltid gøy å gå på bursdagsbesøk, for man får leke med andres leker og spise god bursdagsmat.  Vi må si at barna er veldig høflige og oppfører seg pent på bursdagsbesøk.

Tur til biblioteket har vært stor suksess for store og små. På veien stoppet vi og så på kran og byggeplassen, vi gikk forbi brannstasjonen, og der står brannbiler, noe som skapte nysgjerrighet blant barna. På selve biblioteket lekte barna med leker, leste bøker, spilte sjakk og koste seg i hverandres selskap i andre omgivelser.

Månedens mat – Fra andre land

Denne gangen falt valget helt naturlig på Litauisk mat. Jeg fortalte barna hvor jeg kommer fra, hva landet heter og spurte om de kunne tenke seg å smake på nasjonal mat fra Litauen. Til min stor overraskelse ønsket alle å smake på maten. Jeg presenterte hva slags tradisjonell mat som er i Litauen og sammen med barna valgte vi rettene som vi laget sammen.  Nesten alle turte å smake på maten og ganske mange spiste mye av potetkakene.

Vi laget også edderkopper og insekter av pølser og spaghetti. Det skapte morsomme tanker blant barna. Hva skjer med spaghetti når den kokes? Noen mente at den blir slapp, den blir varm, den blir slimete, myk…. Ida tullet med barna og spurte om de kunne kjenne edderkoppene krype i magen? Barna ble revet med av dette morsomme spørsmålet og kom med mange morsomme svar: «ja, det kryper, ja det stikker, nei jeg kjenner ingenting…»

Mai

Sosial kompetanse – Dilemma

Hverdagen kan by på dilemmaer. Valg mellom ulike ting, og noen ganger kan det handle om valget mellom det man har lyst til og det man vet er riktig. Med utgangspunkt i temasamlinger har Ulven dilemma; skal han høre på Krøsus Sork eller skal han være grei og snill med sine venner?

I arbeidet med dilemmaer ønsker vi å trekke inn alt det vi har jobbet med i år og øve oss på å bli en enda bedre versjon av oss selv. Hva er rett og hva er galt å være med på? Hvordan har man det inni seg hvis man gjør noe dumt, hva kan man øve på å gjøre isteden?

Vi ønsker å skape et klima der barna hjelper og støtter hverandre, framfor å anklage hverandre og passe på at alle følger reglene. Vi hører barn som sier, at han gjorde det først, hun sa jeg skulle gjøre det, hun begynte osv. Da vil vi snakke om at en selv må tenke over det en selv gjør og ikke la andre bestemme. Det er lurt å være den som stopper eller sier stopp.

11. mai er det siste temasamling, og vi markerer det med en temaavslutning/vårfest med barna. Det bir leker, grilling og selvfølgelig årets siste temasamling hvor vi møter Bamse, Skallmann, Lille hopp, Ulven, Krøsus Sork og Nalle Maja.

Fagområdet – Etikk, religion, filosofi

Dette området henger sammen med temaet i sosial kompetanse. Vi liker å undre, filosofere sammen med barna. Vi voksne øver oss på å stille barn åpne spørsmål, som kan få barna til å tenke og filosofere.

I Søråsen jobber vi for verdier som – anerkjennelse, likeverd og respekt. Vi anerkjenner og respekterer andre for det de tror på, og snakker om ulikheter.

I mai vil vi snakke om grunnlovsdagen 17.mai.

Fagområdet -Natur miljø og teknologi

I mai skal vi følge med fuglene i fuglekassen. Vil det komme noen egg? Det dukker stadig opp flere dyr og kryp i nærområdet og dette kan vi kanskje lære mer om. Vi skal følge med på utviklingen i nærområdet.

Informasjon

11. mai er det siste temasamling, og vi markerer det med en temaavslutning/vårfest med barna.

Planleggingsdag fredag 12 mai – barnehagen er stengt

Sommerfest mandag 12 juni.
SU arrangerer sommerfest i samarbeid med barnehagen for barn, foreldre og personal fra, kl 15.30. Hold av dagen, mer informasjon kommer.