Mai
Måneden
som gikk
Tusen takk
til alle som deltok på utedugnaden! En kjempeinnsats ble gjort og nå er det
flotte uteområdet som er raket, feiet og spylt og perfekt til sykling og lek
for barna deres.
Tusen takk til
alle dere foreldre for utviklingssamtaler, for gode tilbakemeldinger og godt
samarbeid.
I april
feiret vi tre bursdager. Hugo fylte 6 år, Olav ble 4 år og Josefine 2 år. Vi
sier en gang til Hipp hipp Hurra!!!
Sosial
kompetanse – Positiv sosial atferd
Vi opplever
en gjeng som er veldig hjelpsomme og som er veldig positive til å prøve nye
ting. Prøve å klare selv, prøve å male med nye metoder, prøve å samarbeide for
å finne svar, prøve å smake på nye smaker og prøve å hjelpe andre. Vi hører
ofte «jeg vil også», «jeg kan hjelpe», «jeg klarer selv» eller «jeg vil prøve
selv». Mye mindre «jeg klarer ikke» eller «jeg vil ikke prøve». Det er en gjeng
som heier på hverandre og vil hverandre vel.
Det
sitter to Maxi-gutter og regner på Mikke Mus Pc-en. Den ene prøver å telle på
fingrene, men det er vanskelig å finne riktig svar, fordi at det «mangler
fingre». Den andre gutten ser at hans venn trenger hjelp: «Vi kan samarbeide og
telle sammen, vi kan bruke både dine og mine fingre.»
Fagområdet
– Antall, rom og form
Vi har hatt
fokus på begreper, former når vi har lekt med puter på puterommet, når vi har
lekt med duplo og store klosser. Vi har øvd i matematikk og snakket mye om
antall og form, da vi laget mat av pølser og spaghetti. En pølse måtte deles i
fire biter, Hvordan? Hvor mange biter får man når man deler pølsa på midten?
Hva med spaghetti, hvor mange ben har en edderkopp?
På
puterommet bygget barna pokemon hus. En av dem sa: «Se vi har bygget pokemon
hus og vi har trekanter på taket og rundt vindu, huset er firkantet.»
Léon og
Edvard har bygget helt symmetrisk av puter, og kan navnet på alle formene;
Trekant, kube, sylinder, kvadratisk, bue, rektangel. «Hvordan har dere fått til
å bygge dette flotte byggverket?!» lurte Ida, etter at Merete hadde skrytt av
deres evner til å konstruere. Léon trakk på skuldrene, og svarte «Vi bare
gjorde vårt beste». «Det er et slott! Med hule inni.» forklarte Edvard.
Fagområdet – Natur, miljø, teknologi
Endelig
og forhåpentligvis er snøen borte. I samlingsstunder snakket vi mye om vårtegn
og det ga ingen mening da snøen plutselig lå som et tjukt teppe på vårblomstene
og i sandkassen. Vi ble enige, selv om det er snø ute, er det vår, fordi vi
kunne høre fugler «synge» i skogen og vi så at snøen smeltet raskt og det betyr
at det er varmere i luften.
En av barna sa: «Selv om
det er snø ute vi trenger ikke å bruke vinterdress og ull, det er nok med
regntøy og fleecegenser.»
Vi har sådd forskjellige frø som vi skal plante ut i bedet
når de vokser seg til. Så prosessen begynte vi med å kjenne på jorda, hvordan
kjennes det, myk, hard, fuktig eller tørr? Det var mange forskjellige meninger,
men den felles avgjørelsen var at jorda er myk og litt våt. Alle som ville
fikk putte jord i en liten potte og putte nedi frø. Reddiker, sukkererter,
grønn og rød basilikum, solsikker, gulrot, potet og rødbeter ble sådd. Barna
har lært at et frø trenger både vann og sol for å vokse.
Fagområdet –
Nærmiljø og samfunn
Denne måneden har vi vært på to
bursdagsturer og tur til biblioteket. Barna har blitt veldig gode på å følge
trafikkregler og hjelpe hverandre på tur. Det er alltid gøy å gå på
bursdagsbesøk, for man får leke med andres leker og spise god bursdagsmat. Vi må si at barna er veldig høflige og
oppfører seg pent på bursdagsbesøk.
Tur til biblioteket har vært stor
suksess for store og små. På veien stoppet vi og så på kran og byggeplassen, vi
gikk forbi brannstasjonen, og der står brannbiler, noe som skapte nysgjerrighet
blant barna. På selve biblioteket lekte barna med leker, leste bøker, spilte
sjakk og koste seg i hverandres selskap i andre omgivelser.
Månedens mat –
Fra andre land
Denne gangen falt valget helt naturlig
på Litauisk mat. Jeg fortalte barna hvor jeg kommer fra, hva landet heter og
spurte om de kunne tenke seg å smake på nasjonal mat fra Litauen. Til min stor
overraskelse ønsket alle å smake på maten. Jeg presenterte hva slags tradisjonell
mat som er i Litauen og sammen med barna valgte vi rettene som vi laget
sammen. Nesten alle turte å smake på
maten og ganske mange spiste mye av potetkakene.
Vi laget også edderkopper og insekter
av pølser og spaghetti. Det skapte morsomme tanker blant barna. Hva skjer med
spaghetti når den kokes? Noen mente at den blir slapp, den blir varm, den blir
slimete, myk…. Ida tullet med barna og spurte om de kunne kjenne edderkoppene
krype i magen? Barna ble revet med av dette morsomme spørsmålet og kom med mange
morsomme svar: «ja, det kryper, ja det stikker, nei jeg kjenner ingenting…»
Mai
Sosial kompetanse
– Dilemma
Hverdagen kan by på dilemmaer. Valg
mellom ulike ting, og noen ganger kan det handle om valget mellom det man har
lyst til og det man vet er riktig. Med utgangspunkt i temasamlinger har Ulven
dilemma; skal han høre på Krøsus Sork eller skal han være grei og snill med
sine venner?
I arbeidet med dilemmaer ønsker vi å
trekke inn alt det vi har jobbet med i år og øve oss på å bli en enda bedre
versjon av oss selv. Hva er rett og hva er galt å være med på? Hvordan har man
det inni seg hvis man gjør noe dumt, hva kan man øve på å gjøre isteden?
Vi ønsker å skape et klima der barna
hjelper og støtter hverandre, framfor å anklage hverandre og passe på at alle
følger reglene. Vi hører barn som sier, at han gjorde det først, hun sa jeg
skulle gjøre det, hun begynte osv. Da vil vi snakke om at en selv må tenke over
det en selv gjør og ikke la andre bestemme. Det er lurt å være den som stopper
eller sier stopp.
11. mai
er det siste temasamling, og vi markerer det med en temaavslutning/vårfest med
barna. Det bir leker, grilling og selvfølgelig årets siste temasamling hvor vi
møter Bamse, Skallmann, Lille hopp, Ulven, Krøsus Sork og Nalle Maja.
Fagområdet –
Etikk, religion, filosofi
Dette området henger sammen med temaet
i sosial kompetanse. Vi liker å undre, filosofere sammen med barna. Vi voksne
øver oss på å stille barn åpne spørsmål, som kan få barna til å tenke og
filosofere.
I Søråsen jobber vi for verdier som –
anerkjennelse, likeverd og respekt. Vi anerkjenner og respekterer andre for det
de tror på, og snakker om ulikheter.
I mai vil vi snakke om grunnlovsdagen
17.mai.
Fagområdet -Natur
miljø og teknologi
I mai skal vi følge med fuglene i
fuglekassen. Vil det komme noen egg? Det dukker stadig opp flere dyr og kryp i
nærområdet og dette kan vi kanskje lære mer om. Vi skal følge med på
utviklingen i nærområdet.
Informasjon
11. mai er det siste temasamling, og vi markerer det med en
temaavslutning/vårfest med barna.
Planleggingsdag fredag 12 mai – barnehagen er stengt
Sommerfest mandag 12 juni.
SU arrangerer sommerfest i samarbeid med barnehagen for barn, foreldre og
personal fra, kl 15.30. Hold av dagen, mer informasjon kommer.