Maxigruppa - april

Måneden som gikk

Denne måneden har vi fokusert på fagområdene Nærmiljø og samfunn og Kropp, bevegelse, mat og helse da vi 15. mars var på tur til Ekebergparken barnehage hvor vi besøkte og ble bedre kjent med deres eldste barn.  Både på vei dit og i lek med de andre barna fokuserte vi bl.a. på det å ferdes i trafikken.  Og så hadde vi hinderløype før lunsj

Vi tok utgangspunkt i fagområdene Natur, miljø og teknologi og Kropp, bevegelse, mat og helse da vi 1. mars var på båltur i 100meterskogen vår.  Her ble det snakk om hvordan vi kan lage bål før vi spikket fliser, kløyvde kubber og lagde et stort fint bål der vi grillet fiskeburgere og grønnsaker.  Det er flaks at sunn mat kan smake så godt!

Fagområdet Antall, rom og form og Kommunikasjon, språk og tekst fikk også en del oppmerksomhet da vi 29. mars lekte oss med spill som Uno, Villkatten, Ubongo og Hopp i havet.  Noen kjenner tallene, andre kjenner tegnene eller man kan telle..  Og så må vi snakke sammen og samarbeide om regler, rekkefølge, turtaking, former, tall, preposisjoner som over, under og ved siden av.

8. mars lekte vi oss med fagområdet Natur, miljø og teknologi og Kommunikasjon, språk og tekst da vi utforsket mengder (vann i 3 ulike beholdere; hvilken hadde mest?), eller å finne ut om noe kan flyte, eller da vi gikk inn i et rom hvor det lå en planke som vi skulle måle ved å bruke oss selv.  Så skulle vi gå til et annet rom og forsøke å måle opp en tråd som skulle bli like lang som planken.  Til slutt gikk vi tilbake og målte.
Da vi gjorde alle disse eksperimentene så var de voksne til stede og passet på at alle fikk delta og at alle fikk være med på å filosofere om hvorfor ting ble som de ble og ikke minst; hvorfor de ble ulike/annerledes.

Måneden som kommer

Vi fortsetter å fokusere på de ulike fagområdene, men med litt ekstra fokus på fagområdet Antall, rom og form.  Vi skal på det som kanskje blir sesongens siste båltur, vi skal snakke om hva som skjer ute i naturen nå på våren, men vi skal også få besøk av Ekebergparken barnehage.

Grenseobjekter
I Bærum kommune har man blitt enige om 3 ulike grenseobjekter som barna skal kjenne til.  Grenseobjekter er et rart ord, men tanken er at vi i barnehagen gjør barna kjent med eventyret Skinnvotten (et ukrainsk eventyr som er omdiktet av Prøysen), leken Hauk og due samt sangen «Stopp! Ikke Mobb» (av Frode Skålevik og Helle-Ingunn Aaneland).  Når barna begynner på skolen så jobber de med de samme 3 elementene der.  Dette kan være med på å skape trygghet i overgangen mellom barnehagen og skolen.

Her er igjen noen tips til hva dere kan øve på før skolestart:
- Kunne kle på seg selv ut ifra været
- Kunne ha orden på, og håndtere, egne ting som sekk, klær og matpakke
- Kunne kjenne igjen navnet sitt i skrift (tips: fokuser på bokstavenes lyd og ikke hva de heter, som f.eks. bokstaven B trenger vi ikke nevne med lydene «be», men vi kan si «b – b», eller S som «ess» vs «sss».  Da vil det kunne bli enklere å «lytte seg til» riktig lyd når man senere skal skrive det man hører eller tenker)
- Kunne si farvel – uten voksenstøtte
- Kunne gå på do uten hjelp
- Og ikke minst: Minne barna på at de skal begynne på skolen for å lære å lese og skrive – de trenger IKKE kunne det FØR de begynner på skolen.