April
Måneden
som gikk
Tusen
takk for en hyggelig påskefrokost. Vi og barna setter stor pris på at dere tar
dere tid til å komme på besøk på avdelingen, og til sitte ned sammen med barna
og spise og prate med barna og andre foreldre.
Vi
har vært på bursdags besøk til Erik som feiret sin 3-års dag. Vi har også
feiret Edvard sin 6-års dag. Vi sier igjen Hipp Hipp Hurra for gutta!!!
Sosial
kompetanse – Positiv sosial atferd
Vi
har øvd på å inkludere hverandre i leken og vi har snakket om å være åpen for
at andre får være med på leken. Vi har øvd på å se rundt seg og invitere de som
ikke er med på leken. På Regnbuen øver vi mye på at alle bestemmer over seg selv
og ingen kan bestemme over andre. Vi har jobbet mye og kommer til å fortsette å
jobbe med å lære barna til å ta vare på andre barn i leken, gi plass til alle,
snakke hyggelig til hverandre, ikke ekskludere hverandre og være tålmodig
ovenfor hverandre. Vi øver på å tørre å si sin mening.
Når
vi voksne ser barn som inkluderer og inviterer andre med i leken, gir vi
positive tilbakemeldinger til barna. De yngste barn blir ofte invitert i leken
av de eldre barna.
Vi
har sett på temasamlingene og har snakket med barna om det vi har sett. Vi må
si at barna er veldig gode til å reflektere og se poenget i historien.
Fagområdet
– Antall, rom og form
Nå
har vi jobbet med og pratet om ting som handler om den matematiske tilnærmingen
til verden. Vi har spilt ulike spill, puslet og lært nye begreper som for
eksempel (absorbere, eldre, yngre, lavere, kube, rektangel, gammeldags osv.). I
samlingene snakket vi mye om former, forskjeller, tall og per i dag, mange av
barn vet at selv om man er høy betyr det ikke at man er eldst, lavest i rommet
kan være eldst (noe mange av barna syntes var veldig rart) 😊. Vi har
utfordret barna til å finne former i rommet eller ute, noe barna syntes var
veldig morsomt og ville gjøre mer av det. Vi har telt oss på avdelingen, hvor
mange barn det er på regnbuen? Hvor mange jenter, gutter og voksne? Vi har telt
kopper, tallerkener, til og med mat på bordet😊.
Barna
bygget morsomme former med byggeklosser, sorterte leker. Vi har laget monstre
av former. Vi har klippet former og limt dem, vi har brukt gafler til å male
runde kylling kropper.
Vi
har hatt eksperimenter med vann og bleier, hvor mye vann tåler en bleie og hva
ligger inne i bleien. Noen av de eldre barna sa at det som er inne i bleie
ligner på falsk snø😊.
Fagområdet
– Natur, miljø og teknologi
Det
har vært både regn, snø og vårsola har begynt å varme oss. Hele mars måneden
lekte vi med snø, vi har bygget snømann som var nesten opp til taket. Barna og
voksne bygget enhjørning som alle kunne prøve å sitte på. Men det gøyeste regnbue
barna vet er å leke med snø som smelter, slush (blander vann og snø), å sitte
ved vannrenne og samle vann er tålmodighets krevende aktivitet, men ganske gøy
for de fleste.
Måneds
mat – Mat på bål
Denne
måneden har vi laget ganske mye mat selv på avdelingen. Vi har bakt rundstykker
som dere har smakt på påskefrokosten. Vi har laget våre egne ostesmørbrød, noe
barna syntes var veldig gøy å lage selv.
Vi
hadde mat på bål og denne gangen var det fiskekaker med burgerbrød og
grønnsaker. Til dessert hadde vi stekt banan med sjokolade biter i. Barna likte
veldig godt fiskekakene.
Egg
lunsjen falt i smak hos mange, vi serverte eggerøre med røkt laks, kokt egg,
speilegg, stekt egg og jeg laget egg på litauisk vis. Vi anbefaler å se på
bilder på MyKid.
APRIL
Sosial
kompetanse – Positiv sosial atferd
Barna
skal øve på å føle glede ved egen og andres mestring. Å føle glede ved å vise
omtanke for andre. Å støtte, oppmuntre og være positiv og hyggelig mot andre.
Denne
måneden har psykologisk førstehjelp fokus på å ha en positiv innstilling til å
lære/prøve noe nytt. Dette blir spesielt viktig for skolestarterne, som denne
våren skal gjennom mye som er nytt. Både overnattingstur til Vangen og mer
konkrete forberedelser til skolestart. Vi skal ha fokus på hele barnegruppa og
vi skal snakke om at det er normalt å både glede og grue seg litt når man gjør
noe nytt og hvilke erfaringer vi har med det.
Fagområdet
– Antall, rom og form
Vi
fortsetter med dette fagområdet i april. Ved å leke oss med telling, sortering,
former og begreper som omhandler dette så skal vi både lære og erfare mestring
med dette. På Regnbuen kommer vi til å ha ekstra fokus på spill og puslespill.
Fagområdet
– Natur, miljø, teknologi
Vi
fortsetter å følge utviklingen i nærmiljøet, våren kommer, hva skjer med
naturen? Vi skal så frø inne og gjør klart til plantekassene våre. Vi har en
fuglekasse med et kamera inni, så fremover skal vi følge med på om det kommer
noen fugler i kassen og legger egg.
Fagområdet
– Nærmiljø og samfunn
Nå
når våren er tilbake kommer vi til å gå oftere på tur i nærmiljøet (følg med i
kalendaren i MyKid).
Månedens
mat – Mat fra andre land
Vi
skal lære/snakke om mat fra andre land. Jeg er fra Litauen, så jeg kommer til å
fortelle litt om mattradisjoner i Litauen. Sammen med barna kommer vi til å
velge en matrett som barna har lyst til å smake.
INFORMASJON
Utedugnad
Det henger liste på døra der dere kan melde
dere på dugnad. Hver familie plikter å bidra med 10 timer dugnad i året,
fordelt på ca 4 timer på innedugnad og 6 timer på utedugnad.
Oppgavene
disse to dagene er utvendig vask av hus og asfalt, påfyll av sand og singel,
vende bark og beskjære trær og busker.
I
tillegg trenger vi at noen kommer utenom disse to dagene og beiser
lekeapparatene og utebordene. Dette gjøres fortrinnsvis i en helg slik at det
tørker til vi er tilbake på mandagen.
På
utedugnaden serverer vi tomatsuppe og rundstykker og barna får være med. Det
betyr at begge foreldre har mulighet til å delta, og barna kan leke med
venner/hjelpe til. Vi minner om at alla barna er foreldrenes ansvar i
dugnadstiden. Bare spør hvis det er noe dere lurer på!
Sommerferie
Se
mer informasjon i MyKid. Du skriver opp de ukene ditt barn skal ha ferie og de
ukene ditt barn kommer i MyKid innen torsdag 20.april.
Barnehagen
er steng uke 29 og 30.